Jump to content
IGNORERAD

Sverige svartlistat i Thailand


Moipenyang

Recommended Posts

Personligen tycker jag att det låter konstigt, minst sagt. Bärplockarna får ta hela ansvaret med flyg, betala för undermålig boende, mat etc.

Men bärföretaget kan tvinga dem att sälja bara till dem. Är det inte lite snett? Har de kommit hit på eget bekostnad, som det påstås hela tiden,

kan de väl sälja sina bär där de vill?

 

Om jag vänder på det som janne skriver, om de var svenska anställda, skulle de bo i hotell, äta i hotellets restaurang och kvittera traktamente

för dubbelboende. Efter 8 timmar skulle de ha en ÖT ersättning och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    27

  • andrejsdenruskige

    18

  • Wangthong

    17

  • Sam sip sam

    13

Mest aktiva i denna tråd

Är man anställd med en garantilön så får man inte sälja till andra.

Omkostnader får självklart dras av lönen.

 

Kommer man hit som inbjuden besökare till Sverige och plockar bär för försäljning kan man sälja till vilka som helst.

Omkostnader står man för själv, detta är nog rätt vanligt tror jag.

Dom bor gratis hos släkt och vänner.

Dock ger inte en inbjudan för besök rätt till arbete i Sverige. Bären säljs utan redovisning om inkomst till uppköpare utan bokföring.

I många fall utlänningar från Östeuropa utan rättigheter att bedriva verksamhet i Sverige. 

Uppköparna åker runt på skogsbilvägar och köper bär kontant av plockarna.

 

Inte konstigt att bärbranschen blir "sjuk" och okontrollerbar.

De som försöker vara seriösa har det inte lätt med konkurens från ren kriminell verksamhet till många i Sverige boende som i god tro bjuder hit släktingar för att tjäna svarta pengar som turist.

 

Alla bidrar till att det inte fungerar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kanske en grundlön plus provision`? Eller har de ändrat lagen så att lönen kan grundas på prestation även

för chaufförer som kör människor, barn, skolskjuts ..?

De har bara provision baserad lön (vad jag vet).

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har de kommit hit på eget bekostnad, som det påstås hela tiden, kan de väl sälja sina bär där de vill?

 

Ja, har dom kommit hit på egen bekostnad så kan dom sälja bären till vem dom vill. Men då ska dom inte förvänta sig någon lön eftersom dom inte jobbar åt något företag.

 

Om du är anställd av t.ex JM och bygger ett hus och mottar lön så kan du givetvis inte sälja huset och ta pengarna.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har dom kommit hit på egen bekostnad så kan dom sälja bären till vem dom vill. Men då ska dom inte förvänta sig någon lön eftersom dom inte jobbar åt något företag.

 

Om du är anställd av t.ex JM och bygger ett hus och mottar lön så kan du givetvis inte sälja huset och ta pengarna.  

 

Kan?? Det kan jag visst... Men hur förenligt det är med Svea rikes lag är en annan sak...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Stockholm har inga taxichaufförer någon garanti lön. I alla fall hos Taxi Stockholm eller 020.

Detta enl min bror som kör taxi

Kanske därför de kör som idi*ter för att hinna med flera kunder, vissa är helt rabiata i trafiken..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Under normala förhållanden med svenska anställda så skulle det ju ses som brottsligt. Och skulle nog rubriceras som trolöshet mot huvudman om en svensk anställd skulle plocka bär med garantilön och sälja bären vid sidan om.

Och hur lagför man en icke svensk /Icke EU medborgare som säljer vid sidan om?

Allra helst då Thailändaren förmodligen redan befinner sig i Thailand när juridikens kvarnar börjar mala.

Man vill å ena sidan ha garantilön enligt svensk praxis. Men man kan sen göra lite som man har lust i alla fall.

Systemet med betalt per kilo blir då om man tänker efter ganska rättvist.

Och visst skulle man kunna tänka sig garantilön. Men hur gör man då med dom som plockar bra och normalt tjänar en bra slant för att dom sliter på?

Ska dom då endast få ut enligt garantinivå? Och ej få enligt vad dom plockar i verkligheten?

Det är väldigt enkelt att peka ut bärföretagen som bovar som tjänar grova pengar på stackars Thailändare.

Men det måste väl ändå vara så att bärföretagen får in ordentligt med bär för att kunna betala ut löner.

Eller menar ni att företagens ägare ska gå till banken och belåna sitt hus för att kunna täcka dom ständiga förlusterna som naturligtvis uppstår med ett garantilönesystem?

Man måste naturligtvis hålla koll på avarter, som företag som totalt lurar bärplockarna.

Men det måste vara någon typ av balans mellan plockare och företag. Och där måste man mötas på halva vägen.

Vad jag vet som framkom i uppdrag granskning för några år sedan. Så hade dom stora bärinköpsföretagen åtagit sig att instifta fonder som skulle jämna ut mellan åren.

Hur dessa fungerat vet jag ej?

Men jag då? Som levererar lätt 3 ggr mer på i arbetet än många andra på företaget. Ska inte jag ha mer lön också, typ 3 ggr..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag då? Som levererar lätt 3 ggr mer på i arbetet än många andra på företaget. Ska inte jag ha mer lön också, typ 3 ggr.. :)

Det är väl en förhandlingsfråga med din chef.

Vad jag vill komma är att om alla utgår ifrån garantilön. Så räcker det ju att leverera in hälften av bären som man normalt skulle plocka. För att ha mindre arbetsamma dagar. Och varför ska man anstränga sig om man har garantilön.

Blir ju lite som gamla ryssland. Där folk ville jobba så lite som möjligt då i princip alla skulle ha samma storlek på  lön.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo pratar just nu med bärplockarna och enligt dem har de inte fått någon lön alls. Enligt bemanningsföretaget har de dock betalat ut lönen. 

 

Dessutom kan de inte åka hem heller i och med att bemanningsföretaget vägrar lämna tillbaka deras pass.. Bemanningsföretaget hade dessutom lovat att komma igår för diskussion med Kommunal och bärplockarna men kom inte - nu har de lovat att komma idag igen men det återstår väl att se...

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl dags att sluta ta folk som bärplockare till Sverige från halva jordkloten varje år och som luras i stort sett varje år. Nu finns det ju 8000 från Syrien att tillgå och dom har väl redan garantilön.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju så hög arbetslöshet i Sverige,är det inte bättre att ge alla erbjudande(tvinga)folk detta än att de ska inkassera bidrag utan att behöva göra nåt.Kalla det för arbetskraftsinvandring.Sesåja,nu har jag löst frågan med arbetslösheten oxå  :crazy:  :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju så hög arbetslöshet i Sverige,är det inte bättre att ge alla erbjudande(tvinga)folk detta än att de ska inkassera bidrag utan att behöva göra nåt.Kalla det för arbetskraftsinvandring.Sesåja,nu har jag löst frågan med arbetslösheten oxå  :crazy:  :14:

 

Och då får ju regeringen fin statistik också :thumbsup:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är väl en förhandlingsfråga med din chef.

Vad jag vill komma är att om alla utgår ifrån garantilön. Så räcker det ju att leverera in hälften av bären som man normalt skulle plocka. För att ha mindre arbetsamma dagar. Och varför ska man anstränga sig om man har garantilön.

Blir ju lite som gamla ryssland. Där folk ville jobba så lite som möjligt då i princip alla skulle ha samma storlek på  lön.

 

Ja, det blir lite som att införa medborgarlön. Fast i detta fall spelar det ingen roll om man är svensk medborgare eller thailändsk medborgare.

 

Kan vi inte bara skicka minimilön till alla världens medborgare i preventivt syfte i fall dom skulle få för sig att plocka bär i Sverige?

Som vanligt så röstar jag "Ja". För det täcker vi med skattepengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte Migrationsverket kräva skriftlig garanti från bärföretag att det finns jobb för bärplockarna, samt ekonomisk garanti. Så Migrationsverket bär skulden, som beviljar visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vi har ju så hög arbetslöshet i Sverige,är det inte bättre att ge alla erbjudande(tvinga)folk detta än att de ska inkassera bidrag utan att behöva göra nåt.Kalla det för arbetskraftsinvandring.Sesåja,nu har jag löst frågan med arbetslösheten oxå  :crazy:  :14:

 

Vi kan tvinga folk att ta fiktiva jobb och ge dom lönegaranti varje månad till alla arbetslösa svenskar också.

0% arbetslöshet och det genererar ju skattepengar när dom får lön. Av bidrag så blir det inga skattepengar.

 

Fan så mycket staten ska tjäna på det.

 

 

Sedan har även jag ett fiktivt jobb. Men det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag då? Som levererar lätt 3 ggr mer på i arbetet än många andra på företaget. Ska inte jag ha mer lön också, typ 3 ggr.. :)

 

Beror lite på vad det är du levererar.

Problem, t.ex. har din chef säkert gott om redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under normala förhållanden med svenska anställda så skulle det ju ses som brottsligt. Och skulle nog rubriceras som trolöshet mot huvudman om en svensk anställd skulle plocka bär med garantilön och sälja bären vid sidan om.

Och hur lagför man en icke svensk /Icke EU medborgare som säljer vid sidan om?

Allra helst då Thailändaren förmodligen redan befinner sig i Thailand när juridikens kvarnar börjar mala.

Man vill å ena sidan ha garantilön enligt svensk praxis. Men man kan sen göra lite som man har lust i alla fall.

Systemet med betalt per kilo blir då om man tänker efter ganska rättvist.

Och visst skulle man kunna tänka sig garantilön. Men hur gör man då med dom som plockar bra och normalt tjänar en bra slant för att dom sliter på?

Ska dom då endast få ut enligt garantinivå? Och ej få enligt vad dom plockar i verkligheten?

Det är väldigt enkelt att peka ut bärföretagen som bovar som tjänar grova pengar på stackars Thailändare.

Men det måste väl ändå vara så att bärföretagen får in ordentligt med bär för att kunna betala ut löner.

Eller menar ni att företagens ägare ska gå till banken och belåna sitt hus för att kunna täcka dom ständiga förlusterna som naturligtvis uppstår med ett garantilönesystem?

Man måste naturligtvis hålla koll på avarter, som företag som totalt lurar bärplockarna.

Men det måste vara någon typ av balans mellan plockare och företag. Och där måste man mötas på halva vägen.

Vad jag vet som framkom i uppdrag granskning för några år sedan. Så hade dom stora bärinköpsföretagen åtagit sig att instifta fonder som skulle jämna ut mellan åren.

Hur dessa fungerat vet jag ej?

 

Du menar alltså att de anställda personligen ska gå in och täcka företagarens förluster genom att avstå sin avtalade garantilön?

 

Det är väl självklart att företagets ägare i slutändan är ansvarig för eventuella förluster som uppstår t ex om han/hon tecknar dåliga avtal med garantilöner? Precis som att ägaren också fritt förfogar över eventuella vinster i bolaget.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på vad det är du levererar.

Problem, t.ex. har din chef säkert gott om redan.

sant sant,bäst att vara nöjd med det man har..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså att de anställda personligen ska gå in och täcka företagarens förluster genom att avstå sin avtalade garantilön?

 

Det är väl självklart att företagets ägare i slutändan är ansvarig för eventuella förluster som uppstår t ex om han/hon tecknar dåliga avtal med garantilöner? Precis som att ägaren också fritt förfogar över eventuella vinster i bolaget.

 

/Krille 

 

För ett gäng år sedan när jag jobbade aktivt ute och var anställd så kom jag till ett bygge.

På gatan stod flera rörisar och rökte och gjorde minimalt. Trots att det inte var rast. När man frågade. Ska ni inte jobba?

Varför då svarade en av dom? Vi har ju månadslön så vi behöver inte prestera så mycket.

Om du har en fast lön så lär du nog inte gå ut och slita 5 på morgonen för att komma hem 6-7 på kvällen med så mycket bär som möjligt.

Utan du tar gärna sovmorgon och åker ut när dom tjatar på dig att jobba. Och sen gör du minimal insats under dagen. Vadå. du får ju lön i alla fall.

Så fungerar det med mäniskor. Och om sen arbetsgivaren opponerar sig mot att man inte jobbar. Så kan man alltid gå och gråta ut i pressen över hur dumma dom är som inte vill betala lön.

När verkligheten kan i vissa fall vara att man tar garantilön och sen säljer bären hos fria uppköpare.

Men visst ska dom ha riktig lön. Ska vi kunna hindra dom från att åka till Thailand tycker du om dom är anklagade för att sälja vid sidan om?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett gäng år sedan när jag jobbade aktivt ute och var anställd så kom jag till ett bygge.

På gatan stod flera rörisar och rökte och gjorde minimalt. Trots att det inte var rast. När man frågade. Ska ni inte jobba?

Varför då svarade en av dom? Vi har ju månadslön så vi behöver inte prestera så mycket.

Om du har en fast lön så lär du nog inte gå ut och slita 5 på morgonen för att komma hem 6-7 på kvällen med så mycket bär som möjligt.

Utan du tar gärna sovmorgon och åker ut när dom tjatar på dig att jobba. Och sen gör du minimal insats under dagen. Vadå. du får ju lön i alla fall.

Så fungerar det med mäniskor. Och om sen arbetsgivaren opponerar sig mot att man inte jobbar. Så kan man alltid gå och gråta ut i pressen över hur dumma dom är som inte vill betala lön.

När verkligheten kan i vissa fall vara att man tar garantilön och sen säljer bären hos fria uppköpare.

Men visst ska dom ha riktig lön. Ska vi kunna hindra dom från att åka till Thailand tycker du om dom är anklagade för att sälja vid sidan om?

Det kan inte ha varit rörisar,dom jobbar alltid hårt och samvetsgrant eller hur husse  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

När verkligheten kan i vissa fall vara att man tar garantilön och sen säljer bären hos fria uppköpare.

Den verkligheten håller nog inte länge vare sig det gäller rörisar,bärplockare eller vad som helst.

Hur många kan och vill driva ett företag som går minus..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så kan man ju inte påstå att ledningen på många företag ofta visar gott exempel med sina side kicks... :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så kan man ju inte påstå att ledningen på många företag ofta visar gott exempel med sina side kicks... :rotfl:

Där har jag ganska gott samvete som tagit min personal på konferens i Thailand 2 år i rad.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har jag ganska gott samvete som tagit min personal på konferens i Thailand 2 år i rad.

Det måste uppskattas nått enormt av arbetarna.. :thumbsup:  Vi har flera olika tillställningar årligen men

har aldrig gått på dem. Jobbar självständigt och totalt ointresserad av att träffa folk på företaget

på min privata tid på nån räkbåt el grönan el liknande.. :rotfl: Vi har lagt in förslag på nått bonussystem

istället vilket kunde få folk att engagera sig mer i jobbet för att både företag och anställd får ut nått

extra när det går bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett gäng år sedan när jag jobbade aktivt ute och var anställd så kom jag till ett bygge.

På gatan stod flera rörisar och rökte och gjorde minimalt. Trots att det inte var rast. När man frågade. Ska ni inte jobba?

Varför då svarade en av dom? Vi har ju månadslön så vi behöver inte prestera så mycket.

Om du har en fast lön så lär du nog inte gå ut och slita 5 på morgonen för att komma hem 6-7 på kvällen med så mycket bär som möjligt.

Utan du tar gärna sovmorgon och åker ut när dom tjatar på dig att jobba. Och sen gör du minimal insats under dagen. Vadå. du får ju lön i alla fall.

Så fungerar det med mäniskor. Och om sen arbetsgivaren opponerar sig mot att man inte jobbar. Så kan man alltid gå och gråta ut i pressen över hur dumma dom är som inte vill betala lön.

När verkligheten kan i vissa fall vara att man tar garantilön och sen säljer bären hos fria uppköpare.

Men visst ska dom ha riktig lön. Ska vi kunna hindra dom från att åka till Thailand tycker du om dom är anklagade för att sälja vid sidan om?

 

Om man inte klarar av att driva ett företag där de anställda har fasta löner eller garantilöner ska man inte anställa personal med den lönemodellen. Har man ändå anställt personal med garantilön kan man inte bara strunta i att betala lönen med hänvisning till att de "inte är lönsamma" eller att företaget går med förlust.

 

Sista frågan förstår jag inte riktigt - menar du att det är ok för arbetsgivaren att inte betala lön bara för att arbetsgivaren anklagar dem för att sälja vid sidan om?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...