Jump to content
IGNORERAD

Likheter mellan kuppen i Egypten och den senaste i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Om ett land med 70 miljoner innevånare bestämmer sig för att avsluta en pågående konflikt via en amnesti och uppskattningsvis 50-60 miljoner av dessa vill ha det så anser jag att förutsättningarna är hyfsade.

 

I Thailand med sin bräckliga demokrati och starka ej valbara makthavare som kungahus och militär är dessas medverkan i en Amnesti nog av betydligt större betydelse än små marginaliserade extrema grupper som PAD, Pitak Siam och People,s Army, det lite tråkiga är väl att Demokraterna väljer att ställa sig utanför, men inte ens detta tror jag kommer att utgöra något problem för dom övriga som verkar vilja avsluta det här nu.

 

Med vänlig hälsning isan lover   

 

Nu tror jag du blandar ihop begreppen. Förra året när PT försökte få igenom en försoningslag som, enligt många, skulle inneburit att T kunnat komma hem som en fri man så visade opinionsundersökningar på att 80% var emot det, och PT lade förslaget på hyllan. Amnestilagen de nu lagt fram är väldigt luddigt skriven och flera ledande PT politiker har sagt att T inte innefattas men givetvis är planen att han ska göra det och då är ju "reformplanen" en smart ide för att linda in det hela i en fin förpackning så det stinker lite mindre.

 

Jag har inte sett någon opinionsundersökning som visar på att folk håller med om det amnestiförslaget som PT lagt fram. Jag har sett opinionsundersökningar som visar på att folk vill att pågående konflikt ska lösas men det är ju inte samma sak; att folk vill att klimatfrågan ska lösas kan givetvis en miljöpartist tolka som att folk vill att bilar ska förbjudas från 1:a oktober 2013 men en konservativ jänkare kan ju tolka det som att vi helt enkelt ska sluta snacka om det medans en mer neutral person förmodligen tolkar det som att vi måste hitta en lösning som de flesta kan leva med.

 

Jag är säker på att nästan alla skulle kunna svälja en amnestlag där allt "fotfolk" fick amnesti, alltså det förslaget som lades fram av några av offrens anhöriga. Jag tror även att en amnestilag som friade ledarna också skulle accepteras av en majoritet, mest för att folk vet att de i slutändan inte kommer bli dömda, än mindre sitta av, ändå. Om en endaste person dessutom ska frias från ett 10-tal ekonomiska brott så blir det nog dock ett himla liv för det vore en double-standard som vore högst anmärkningsvärd även med thailändsk standard. Isåfall måste ju alla ekonomiska brottslingar från 2006 också frias och det förslaget har jag inte hört från PT än.

 

Man ska komma ihåg att 70% av alla röstberättigade inte röstade på PT förra valet och man kan nog anta att antalet personer i denna grupp som vill se T friförklarad är väldigt lätträknade. Även bland de som röstade på PT verkar många, i allafall alla mina in-laws, tycka att T ska sitta av sina straff eller stanna kvar utomlands. De gillar hans politik men tycker att han ska fortsätta styra i sin självpåtagna exil.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 530
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    107

  • gst

    55

  • Khun Ken

    49

  • Wangthong

    44

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Det grundar jag på opinionsundersökningar, media och känsla.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/340267/poll-majority-disagree-with-amnesty

 

57% emot och 31% är för. 

 

Du har en skakig grund att stå på...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan vi lagstifta om att konflikten i söder avslutas nu.

95 % av alla Thai är eniga om det.

Stå upp alla och sjung "We shall overcome."

Hej

 

Att avsluta konflikten i södra delen av landet är bra mycket viktigare än den pajkastning Thailändska politiker har ägnat sig åt dom senaste 6-7 åren och jag hoppas att ännu mer resurser sätts på detta efter det att Amnestin har blivit verklighet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att avsluta konflikten i södra delen av landet är bra mycket viktigare än den pajkastning Thailändska politiker har ägnat sig åt dom senaste 6-7 åren och jag hoppas att ännu mer resurser sätts på detta efter det att Amnestin har blivit verklighet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Trodde alla terrorister i söder också omfattas av amnesti, så nu tar stridigheterna slut.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...