Jump to content
IGNORERAD

Råder rörelsefrihet för medborgarna i ASEAN?


Kim

Recommended Posts

Det har jag undrat över länge, dvs råder rörelsefrihet för arbetskraft i ASEAN-länderna?

För några år sedan så kollades bussarna från vår by i Isaan (precis intill gränsen mot Kambodja) alltid av av militär personal vid en checkpoint innan den tilläts åka vidare in mot stan Surin längre in i landet. Alla passagerare var tvungen att visa upp sitt thaileg utom jag som uppenbarligen inte kunde tas för illegal invandrare från Kambodja.

Men sedan några år tillbaka försvann denna kontroll helt och i provinsen Surin hittar man nu khmerer som arbetar överallt till lägre löner än thailändarna.

Ungefär i samma veva upptäckte jag, vid mina frekventa besök till ön Phuket, att nästan all serveringspersonal i restaurangerna etc var burmeser (talade dålig thai med brytning). Fanns massor av burmeser som jobbade överallt och för dom flesta turister så framstod förstås detta som vanliga thailändare eftersom dom talade thai, fast med brytning som bara upptäcks av thailändare själva.

Nu upptäcker jag samma sak här på Koh Chang, nära den kambodjanska gränsen. Bygget intill oss som har ett femtiotal arbetare som alla är khmer. Städerskorna på vårt hotell här är båda khmer, en har varit här i 3 år och talar bra thai så jag har intervjuat henne lite. Och hon säger att hon kommer från en kambodjansk provins 3-4 provinser in från gränsen och att det kostar henne ca 500 baht att ta sig hem med kollektiva färdmedel. Hon tjänar här 150 baht om dagen men hur långa dagar och hur många per vecka hon jobbar vet jag inte.

Den andra khmerstäderskan kan uppenbarligen inte lika mycket thai eftersom hon svarar "khap khun kaa" samtidigt som hon waiar åt allt jag frågar henne på thai samtidigt som hon ler så där "thailändskt" charmigt. :)

Favvorestaurangen för faranger, som det ser ut på gästunderlaget varje kväll, här på White sand beach (had sai kao) hade också enbart trevligt leende, vänlig khmerpersonal och jag kan tänka mig alla svenska charterturister här som tänker - Oh, vad trevliga thailändarna är här. Och så är alla egentligen kambodjaner. :)

För övrigt så dräller det av svenskar här på Koh Chang just nu. Är stor skillnad mot för några år sedan då inga  svenska charter gick åt det här hållet. Man hör svenska talas var än man går.

Här ett par färska bilder av khmerbyggjobbarna på bygget utanför vårt hotell samt på ett par av khmerservitriserna på den pouläraste turistrestaurangen här på had sai kao.

tiow8.jpg

tiow9.jpg

khmer.jpg

I övrigt så verkar alla strandförsäljare och dylikt komma från Isaan eller andra delar av Thailand så "chao koh" (dom ursrungliga ö-borna) är i stark minoritet. Har inte talat med en enda sådan än faktiskt.

Så för dom som vet, hur står det egentligen till med reglerna för rörlig arbetskraft inom ASEAN-länderna?

Skulle vara intressant att veta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min maid är i Myanmar för tillfället för att dels besöka sin döende mormor & dels ansöka om nytt arbetstillstånd.

Alla icke-thai behöver uppehållstillstånd i någon form för att kunna stanna/arbeta i Thailand.

Svar Nej, rörelsefrihet råder inte .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min maid är i Myanmar för tillfället för att dels besöka sin döende mormor & dels ansöka om nytt arbetstillstånd.

Alla icke-thai behöver uppehållstillstånd i någon form för att kunna stanna/arbeta i Thailand.

Svar Nej, rörelsefrihet råder inte .

Ok, tack för svaret, men den markanta skillnaden som inträffade för bara några år sedan måste ha berott på något beslut inom ASEAN?

Innan, militärer som jagade illegala invandrare med blåslampa samtidigt som man inte träffade på just några annat än sällsynt bland tjejerna i barindustrin. Nu, fullt av grannlandsmedborgare som jobbar överallt på turistorterna nära en gräns, utan att polisen verkar bry sig ett dugg. Snart är dom nästan fler än thailändarna själva.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Senast jag var till Chiang Rai och hälsade på uppe i bergen hos akha så träffade jag en trevlig tjej som kommer från Burma, hon var akha också.

Hon jobbade i Muang Chiang Rai och hade ett arbetstillstånd för ett år som enligt henne kostade, om jag inte minns fel, ca 3200 bath per år...mycket i mina öron.

Hon fick bestämt inte lämna Chiang Rai i annat fall skickades hon hem direkt...

Det var dubbla polis/militär kontroller senast jag åkte buss ut ur Chiang Rai som kollade passen på alla i bussen...

Har undrat om det är samma för khmer och laotier som kommer och jobbar...

Mvh Akha/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok, tack för svaret, men den markanta skillnaden som inträffade för bara några år sedan måste ha berott på något beslut inom ASEAN?

Innan, militärer som jagade illegala invandrare med blåslampa samtidigt som man inte träffade på just några annat än sällsynt bland tjejerna i barindustrin. Nu, fullt av grannlandsmedborgare som jobbar överallt på turistorterna nära en gräns, utan att polisen verkar bry sig ett dugg. Snart är dom nästan fler än thailändarna själva.

Det beror nog snarare på arbetskraftsbristen , särskilt inom byggindustrin.

Polisen mutas som vanligt.

Emellanåt så sker det tillslag ,men det tycks inte vara särskilt ofta.

Arbetskraft smugglas in i landet , för nått halvår sen så var det en containerlast med burmeser som var för tätt packade där dom flesta dog utav syrebrist .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej.

Senast jag var till Chiang Rai och hälsade på uppe i bergen hos akha så träffade jag en trevlig tjej som kommer från Burma, hon var akha också.

Hon jobbade i Muang Chiang Rai och hade ett arbetstillstånd för ett år som enligt henne kostade, om jag inte minns fel, ca 3200 bath per år...mycket i mina öron.

Hon fick bestämt inte lämna Chiang Rai i annat fall skickades hon hem direkt...

Det var dubbla polis/militär kontroller senast jag åkte buss ut ur Chiang Rai som kollade passen på alla i bussen...

Har undrat om det är samma för khmer och laotier som kommer och jobbar...

Mvh Akha/Micke

Vet inte hur mycket det officiella priset är , men tydligen så måste man betala mutor för att få tillståndet.

Enligt maiden så blir det billigast om man är en hel grupp som förhandlar om priset , ensam blir det dyrt.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man åker söderut från Ranong så är det vid Rathakrut alltid kontroll.

Även straxt innan man kommer in i Phang nga och förstås när man kommer

till Phuket. Frun säger att man kollar efter burmeser. I Ranong ser man ofta

att anställda har leg./arbetstillstånd med foto väl synligt på uniformen/kläderna.

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror fortfarande inte att det ena dagen (för några år sedan) var i princip omöjligt att "muta sig in i Thailand" för ASEANmedborgare till idag, några år senare, så ska plötsligt tusentals och åter tusentals grannlandsmedborgare jobba helt öppet på turistorterna i Thailand. Något måste ha hänt i regelverket för, låt säga ca 4 år sedan.

Kanske har alla khmerer, laotier och burmeser arbetstillståndet ni nämner, mycket möjligt. Men jag har i alla fall aldrig sett någon med arbetstillståndet inkl foto synligt på sig och jag har talat med många dom senaste åren.

Vi var för övrigt alldeles nyss och åt en pizza här på Koh Chang, det är sista kvällen här innan vi drar vidare och vi tänkte att det kunde passa med lite farangmat innan det blir svårare att få tag på. Jag talade förstås med både kock och servitris och gissa vad, kocken var khmer, servitrisen Isaan.

Här en bild av dom båda när dom knåpar ihop en av våra pizzor som för övrigt smakade alldeles utmärkt.  :great:

khmer2.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

ASEAN innebär en möjlighet för lokalbefolkning att vistas i sitt grannland utan pass under dagtid. Denna förklarar bara en del av gästarbetet i Thailand. Av vad jag har förstått åker khmer bönder över gränsen varje dag för att arbeta inom jordbruket som Kim säger. Från Laos är övergångarna sparsamma - huvudsakligen sexarbetare. Från Burma är dagsövergångar dock mera organiserade. En hel del fabriker har byggts i närheten av gränsen så att burmesiska gästarbetare kan komma och jobba dagligen. Det har till och med utvecklats en ny stad med huvudsaklig etnisk burmesisk befolkning för att sköta fabriker som har burmesisk dagsarbetare som personal.

I övrigt är det antal arbetstillstånd och illegal arbetskraft som gäller för arbete längre bort från gränserna. AnOnYm har rätt att det gäller suget efter arbetskraft. När det råder stor efterfråga på arbetskraft beviljas antigen flera arbetstillstånd eller så ökar antalet illegala invandrare. För några år sedan hörde jag att antalet illegala invandrare i Thailand närmade sig en miljon personer. Polisen brukar skramla lite då och då för syns skull men eftersom denna invandring är så lönsam görs det inga helhjärtade försök att rensa upp ordentligt. Det blir intressant att se att Thailand följer samma mönster som t.ex. USA och Spanien.

I dessa exempel forsar in miljoner illegala invandrare eftersom legal invandring är för liten för att nå upp till efterfrågan. Med cirka 5-10 års mellanrum beviljas allmän amnesti för de illegala invandrarna som befunnit sig i landet. Det gäller alltså att komma in illegalt och vänta på nästa amnesti.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

ASEAN innebär en möjlighet för lokalbefolkning att vistas i sitt grannland utan pass under dagtid. Denna förklarar bara en del av gästarbetet i Thailand. Av vad jag har förstått åker khmer bönder över gränsen varje dag för att arbeta inom jordbruket som Kim säger. Från Laos är övergångarna sparsamma - huvudsakligen sexarbetare. Från Burma är dagsövergångar dock mera organiserade. En hel del fabriker har byggts i närheten av gränsen så att burmesiska gästarbetare kan komma och jobba dagligen. Det har till och med utvecklats en ny stad med huvudsaklig etnisk burmesisk befolkning för att sköta fabriker som har burmesisk dagsarbetare som personal.

I övrigt är det antal arbetstillstånd och illegal arbetskraft som gäller för arbete längre bort från gränserna. AnOnYm har rätt att det gäller suget efter arbetskraft. När det råder stor efterfråga på arbetskraft beviljas antigen flera arbetstillstånd eller så ökar antalet illegala invandrare. För några år sedan hörde jag att antalet illegala invandrare i Thailand närmade sig en miljon personer. Polisen brukar skramla lite då och då för syns skull men eftersom denna invandring är så lönsam görs det inga helhjärtade försök att rensa upp ordentligt. Det blir intressant att se att Thailand följer samma mönster som t.ex. USA och Spanien.

I dessa exempel forsar in miljoner illegala invandrare eftersom legal invandring är för liten för att nå upp till efterfrågan. Med cirka 5-10 års mellanrum beviljas allmän amnesti för de illegala invandrarna som befunnit sig i landet. Det gäller alltså att komma in illegalt och vänta på nästa amnesti.

Hälsning

Svarten

Takcar för det utförliga svaret Svarten.  :great: Dagsövergångarna för arbete i t ex jordbruket i vår del av Thailand är jag väl medveten om är många. Och det kanske är regeln om detta som kom för ca 4 år sedan?

För från en dag till en annan så slutade alltså militär personal att genomsöka lokalbussarna från vår gränsby, den militära närvaron sjönk drastiskt i trakten samt lokalbussen började t o m ta en sväng bort just till gränsövergången innan den åkte vidare in mot stan Surin. Och det är ett antal khmerer som åker med bussen vid varje tur in mot stan. Inte bara i jordbruket finner man khmerer utan dom tankar din bil vid bensinstationerna, serverar dig på rastauranger, säljer grönsaker eller leksaker till dig på marknader osv osv.

Men är dom tillåtna att åka in i landet över dagen så gissar jag att dom även får åka buss längre in i landet och då förstår jag ju varför dom regelbundna kontrollerna av id-kort på passagerarna försvann.

Lite funderar man ju vad för tillstånd de 50-tal byggjobbare på bygget intill har samt all serveringspersonal på nästan alla restauranger här på had sai kao, Koh Chang. Är dom illegalt här så sker det då väldigt öppet och ingen försöker ens dölja att dom är ursprungligen khmer om man frågar dom. Skulle dom löpa någon risk att bli tillbakaskickad/bötfälld alternativt arresterad så antar jag att dom skulle uppträda försiktigare (?).

Möjligheten att dom åker hem till Kambodja på kvällen är i alla fall uteslutet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...