Baa Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Hej gott folk, efter att gått igenom några dagars helvete på jorden vill jag förmedla några intryck som jag hoppas ni kan ha nytta utav. Denguefever är en virussjukdom som saknar botemedel, sprids meddels insektsbett och har ett rasande förlopp. Det börjar som en influensaliknande insjukning med hög feber, en jäkla huvudverk samt led o muskelsmärtor, skulle någon drabbas av detta, sök läkarvård för det är de första dygnet/dygnen som avgör hur illa det kan komma att gå. Nästa symptom är att det börjar klia på kroppen och att det blossar upp en massa utslag som i värsta fall ger genomblödning, har det kommit dithän är det mycket hög tid att agera blixtsnabbt, som jag skrev finns inget direkt botemedel men febernedsättande behandling är av största vikt, och absolut inte några paracetamolmediciner emedan dessa tunnar ut blodet ytterligare, nästa fas är yrsel, har det kommit dithän är det illa utan att man fått vård, dödligheten ökar i takt med obehandlad sjukdom. Har ni barn som börjar visa symptom som i vårt fall så är en gång för lite till läkaren rent livsfarligt, den som inte drabbats av Denguefeber i yngre år får ofta en enklare variant, men unga människor och barn kan få men för livet i form av nedsatt funktion på vitala organ! Justi den årstid som nu råder med regnperioden och hög luftfuktighet är den vanligaste tid som smittan sprids även om den förekommer året runt på många håll, så var varsamma på "influensasymptomen". I dag fick vi hem våran lille kille efter 5 dygn på sjukan, lite magrare men på gång att springa runt o busa igen, sällan har några dygn kännts så här jobbiga, men nu hoppas vi det skall hålla i sig! Måste sända en tacksamhetens tanke till personalen på AEK UDON international, fantastisk omtänksamhet kombinerat med yrkesskicklighet gör att i varje fall så länge vi bor här finns det inga alternativ! Vad kostar då en behandling, scannat ner kvittot, visserligen på Thai, men summan är i sammanhanget försumbar. Hoppas detta kan vara till någon hjälp för detta önskar jag ingen att gå igenom! Jag har säkert glömt en massa men fråga gärna skall jag svara efter bästa förmåga! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Har många bekanta som drabbats http://www.thaivisa.com/forum/topic/648180-nearly-49000-infected-with-dengue-in-Thailand-59-dead/ Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Hej! Finns en tråd (från 2013) här inom sjukvård och hälsa där det står mer om Denguefeber. Även bild på myggan som överför den. Där står mer korrekta saker. Den sprids av myggor, se bild i den andra tråden. Aktiva mest ljusa delen av dygnet. Finns i städer och inte som Malariamyggan mest i våta områden. Finns i olika former, absolut inte alla - utan en minoritet - som ger allvarliga symtom. De flesta får det bara som en lindrig "influensa". Febernedsättande: Paracetamol inte farligt, påverkar inte alls blödningstiden. Det är allt med AcetylSalicylSyra som påverkar blödningstiden. Och dessutom alla anit-inflammatoriska läkemedel. Så Paracetamol får anses ok, men inte alls Magnecyl, Treo, och vad som nu används av det övriga. Så, kolla den andra tråden där det finns mer info. Med vänlig hälsning cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 21, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juni 21, 2013 (ändrad) Hej! Finns en tråd (från 2013) här inom sjukvård och hälsa där det står mer om Denguefeber. Även bild på myggan som överför den. Där står mer korrekta saker. Den sprids av myggor, se bild i den andra tråden. Aktiva mest ljusa delen av dygnet. Finns i städer och inte som Malariamyggan mest i våta områden. Finns i olika former, absolut inte alla - utan en minoritet - som ger allvarliga symtom. De flesta får det bara som en lindrig "influensa". Febernedsättande: Paracetamol inte farligt, påverkar inte alls blödningstiden. Det är allt med AcetylSalicylSyra som påverkar blödningstiden. Och dessutom alla anit-inflammatoriska läkemedel. Så Paracetamol får anses ok, men inte alls Magnecyl, Treo, och vad som nu används av det övriga. Så, kolla den andra tråden där det finns mer info. Med vänlig hälsning cpo Lustigt, den engelska varianten av sjukdomsförlopp och varningar stämmer inte riktigt med denna, man påtalar där särskilt risken vid regnperioden då det kläcks många fler myggor, beträffande sjukdomsbilden är det även där olika uppfattningar, äldre tidigare osmittade löper mindre risk för svår sjukdomsbild än yngre t.ex. Men det väsäntliga är, känner någon sig osäker så gå och ta ett blodprov så får ni svar och kan agera därefter, försök inte som jag att leka amatötdoktor, det blir bara värre! Bra med mycket info om detta, jag tror inte någon är fel, bara olika sätt att tolka sjukdomsbild o förlopp! Om man nu skall drista sig till att vara lite lustig så skiter jag i hur myggjäveln ser ut, slå ihjäl dom jävlarna bara! Ändrades Juni 21, 2013 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rebnel Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Bra att han är på benen igen. Vi hörs Rebnel Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag. # Len Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Vi har ett par fall i närbyn som dött i år i dengue påstår de så lite rädd blir man om ungarna. En sexåring.. Moskitonät dygnet runt snart.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 21, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juni 21, 2013 Vi har ett par fall i närbyn som dött i år i dengue påstår de så lite rädd blir man om ungarna. En sexåring.. Moskitonät dygnet runt snart.. Fick ett råd på vägen idag, köp RIKTIG myggolja, inte den där billiga skiten för 20 THB den avdunstar på några timmar! Natten är ganska ofarlig OM det inte finns någon smittad i närhetn som även oskyldiga myggor delar blod med till osmittade! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Skönt att höra att Mario är på benen igen Måste ha varit en pärs för er “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 21, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juni 21, 2013 Skönt att höra att Mario är på benen igen Måste ha varit en pärs för er Tack, jo det har, och är, en pärs, det gäller 24 timmars passning nu några dygn, skulle skiten sätta igång igen så är det fråga om timmar...ingen rolig sits men vad ska man göra, bara se till att barnen får den bästa vård som går att uppnå! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Fick ett råd på vägen idag, köp RIKTIG myggolja, inte den där billiga skiten för 20 THB den avdunstar på några timmar! Natten är ganska ofarlig OM det inte finns någon smittad i närhetn som även oskyldiga myggor delar blod med till osmittade! DEET (typ Off) lär ge det bästa skyddet, en högre koncentration ger inte ett bättre skydd utan ett längre. 10% DEET varar ca två timmar, Koncentrationer över 50% ger inte ett längre skydd. Boots säljer en spray som innehåller 60%. Åkte på Dengue i höstas, inget jag vill uppleva igen. Visserligen klarade jag mig lindrigt undan till skillnad från andra på området. I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 DEET (typ Off) lär ge det bästa skyddet, en högre koncentration ger inte ett bättre skydd utan ett längre. 10% DEET varar ca två timmar, Koncentrationer över 50% ger inte ett längre skydd. Boots säljer en spray som innehåller 60%. Åkte på Dengue i höstas, inget jag vill uppleva igen. Visserligen klarade jag mig lindrigt undan till skillnad från andra på området. Om du har en bild på flaskan som ger bra skydd så lägg gärna in den! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Sorry Baa att jag skrev nåt negativt om nyårsfirandet. Hade inte läst detta och ber om ursäkt. Jag har själv tre barn så jag vet. Förlåt, nu förstår jag dit inlägg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Juni 21, 2013 Dela Inlagd Juni 21, 2013 Om du har en bild på flaskan som ger bra skydd så lägg gärna in den! När vi är nere kör vi med denna. Och den har funkat jättebra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Om du har en bild på flaskan som ger bra skydd så lägg gärna in den! Hade ingen speciell sort i tankarna, men själv använder jag oftast Off i den orangea flaskan som innehåller 15% DEET så det blir en bild på den. DEET anses vara säkert att använda på barn över 2 månader, Eucalyptus citron olja anses vara säkert på barn över 3 år. Aedes myggan trivs i rent vatten, så har man blomkrukor med fat under runt huset så är det utmärkta platser för myggan att fortplanta sig då tillsätts rent vatten vid bevattning. När Amphur Nongprue kom och sprayade delar av området så fick vi även en typ av sand att lägga i faten till blomkrukorna. Att plantera citrongräs lär vara bra då myggen inte gillar lukten, antar att det skall till ganska mycket för å få en eventuell effekt. Baa, jag hoppas att Mario återhämtar sig snabbt. I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 22, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juni 22, 2013 Hade ingen speciell sort i tankarna, men själv använder jag oftast Off i den orangea flaskan som innehåller 15% DEET så det blir en bild på den.ImageUploadedByTapatalk HD1371875073.196196.jpg DEET anses vara säkert att använda på barn över 2 månader, Eucalyptus citron olja anses vara säkert på barn över 3 år. Aedes myggan trivs i rent vatten, så har man blomkrukor med fat under runt huset så är det utmärkta platser för myggan att fortplanta sig då tillsätts rent vatten vid bevattning. När Amphur Nongprue kom och sprayade delar av området så fick vi även en typ av sand att lägga i faten till blomkrukorna. Att plantera citrongräs lär vara bra då myggen inte gillar lukten, antar att det skall till ganska mycket för å få en eventuell effekt. Baa, jag hoppas att Mario återhämtar sig snabbt. Tack, det ser bättre ut nu, andra dagen utan feber, dock något magrare än tidigare men ungar tenderar att "självgöda" sig så det blir säkert bra, vi håller ett vakande öga på honom för enligt läkaren på lasarettet finns det risk för återfall de 2-3 närmaste dygnen med stor risk för komplikationer! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 22, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juni 22, 2013 Sorry Baa att jag skrev nåt negativt om nyårsfirandet. Hade inte läst detta och ber om ursäkt. Jag har själv tre barn så jag vet. Förlåt, nu förstår jag dit inlägg. Inga pompem! Som man bäddar får man ligga och jag är ingen "medhårsstrykare" i alla lägen själv! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Fyfan vilken pers, jag blir verkligen berörd när barn drabbas, oavsett var eller hur. Skönt att se att den lille kryar på sig. Fan vet hur man ska kunna skydda sig och sin familj, mot denna jävla mygga, jag bävar för om någon hemma blir drabbad när jag är borta på jobb! Det enda positiva med den där satans febern är väl att jag inte direkt ännu hört någon som dött av skiten, av de som drabbats runt om en. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kongo24 Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Önskar all medgång som finns, David hälsar till sin kompis också Christer/Arunee/Tawan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 (ändrad) Hoppas grabben kryar på sig snart. Ändrades Juni 22, 2013 av Peolito Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Om Dengue feber i dagens Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17005755.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Här är ett myggmedel som verkligen funkar. Jag har jätteproblem med mygg, jag förstår inte vad dom lever av då jag inte är ute. Det blir stora uppsvällda knölar som finns kvar tills jag punkterar dom, dessutom får jag ont i lederna om jag får ett bett i närheten av något sånt. Så jag har beställt myggmedel från australien, Jag ser inte ens en mygga då jag har applicerat det, dessutom svettas man inte bort det. Hur nyttigt det är att ha på vet jag inte, men jag har inget val. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Hur beställde du den Scorpio, på ebay? Verkar bra med solskyddsfaktor också. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Nope, beställde det direkt från deras hemsida https://www.bushman-repellent.com/. Jag var rädd för att svenska tullen skulle snoka å stoppa då sverige bara tillåter 20% DEET. Men det ramlade in som brev i min brevlåda. Enda nackdelen med det här medlet är hur man ska smörja in sig, bästa är att applicera lite på en papperstuss och sedan smeta in från den. Tar man det i handen och smetar in i tron att man kan tvätta av handen sedan så är man rökt. Det sitter kvar och allt man tar i sedan smakar myggmedel. Men nu ser jag att dom även har spray, hur bra det är kan jag inte säga då jag inte testat. Men dom som är på bilden funkar garanterat, flera av mina vänner som brukar sitta i skogen på vakjakt har köpt samma nu. Enda chansen för dom att sitta still. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Juni 22, 2013 Dela Inlagd Juni 22, 2013 Sorry Baa att jag skrev nåt negativt om nyårsfirandet. Hade inte läst detta och ber om ursäkt. Jag har själv tre barn så jag vet. Förlåt, nu förstår jag dit inlägg. För att citera mig sjlälv så menar jag midsommarfirande naturligtvis, hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 23, 2013 Dela Inlagd Juni 23, 2013 Nope, beställde det direkt från deras hemsida https://www.bushman-repellent.com/. Jag var rädd för att svenska tullen skulle snoka å stoppa då sverige bara tillåter 20% DEET. Men det ramlade in som brev i min brevlåda. Enda nackdelen med det här medlet är hur man ska smörja in sig, bästa är att applicera lite på en papperstuss och sedan smeta in från den. Tar man det i handen och smetar in i tron att man kan tvätta av handen sedan så är man rökt. Det sitter kvar och allt man tar i sedan smakar myggmedel. Men nu ser jag att dom även har spray, hur bra det är kan jag inte säga då jag inte testat. Men dom som är på bilden funkar garanterat, flera av mina vänner som brukar sitta i skogen på vakjakt har köpt samma nu. Enda chansen för dom att sitta still. Kanontips som måste testas !! Skall ju ner till Australien om drygt en vecka så jag kan ju köpa på plats Myggor älskar mig av någon anledning och med Dengue-febern i Thailand vill man vara lite försiktig Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu