Jump to content
IGNORERAD

Hur på verkas du och din familj av krisen?


Joints

Recommended Posts

Jag har en svåger (med fru och två barn) som plöjt ner allt han har i Phukets turistnäring. Förra året gick det riktigt bra men detta året har redan varit uselt och men den nuvarande krisen riskerar han att bli av med både bil och hus.

Det spekuleras redan vilt om att upp till en miljon riskerar sina arbeten inom turistnäringen.

Jag tycker det är lite beklämmande att läsa på andra thailandsforum där det bara sympatiseras med svenska turister. Visst är det tråkigt med utebliven semester, men det finns andra resmål att välja på. Stackarna i Thailand har inte samma möjligheter.

Kanske onödigt att starta ytterligare en depptråd men jag ville bara vädra min frustration över alla de thailändare som är helt oskyldiga i sammanhanget men likväl får ta konsekvenserna. Jag är säkert inte ensam om att ha thailändska släktingar som råkar illa ut just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jobbe

    5

  • Baa

    4

  • pigge01

    2

  • AnOnYm

    2

Mest aktiva i denna tråd

Damen bor i Bangkok, hon har fått stanna hemma från jobbet!

Hon säger bara at

Quote

Bangkok no good

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

?

"Förra året gick det riktigt bra men detta året har redan varit uselt och men den nuvarande krisen riskerar han att bli av med både bil och hus."

Låter inte som personen i fråga har några marginaler direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har en svåger (med fru och två barn) som plöjt ner allt han har i Phukets turistnäring. Förra året gick det riktigt bra men detta året har redan varit uselt och men den nuvarande krisen riskerar han att bli av med både bil och hus.

Det spekuleras redan vilt om att upp till en miljon riskerar sina arbeten inom turistnäringen.

Jag tycker det är lite beklämmande att läsa på andra thailandsforum där det bara sympatiseras med svenska turister. Visst är det tråkigt med utebliven semester, men det finns andra resmål att välja på. Stackarna i Thailand har inte samma möjligheter.

Kanske onödigt att starta ytterligare en depptråd men jag ville bara vädra min frustration över alla de thailändare som är helt oskyldiga i sammanhanget men likväl får ta konsekvenserna. Jag är säkert inte ensam om att ha thailändska släktingar som råkar illa ut just nu.

Nedgången i världsekonomin drabbar alla , särskilt dom inom turistnäringen . Oroligheterna i BKK kommer inte att påverka turismen nämnvärt.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nedgången i världsekonomin drabbar alla , särskilt dom inom turistnäringen . Oroligheterna i BKK kommer inte att påverka turismen nämnvärt.
Vad baserar du det uttalande på ?

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad baserar du det uttalande på ?

Turister har ett mycket kort minne. Dock hjälper det inte så mycket när det blir massarbetslöshet i deras hemländer och stora delar av deras tillgångar går upp i rök. Då blir det inte mycket långresande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad baserar du det uttalande på ?

Sunt förnuft , Turismen har aldrig blivit påverkad särskilt länge utav några händelser i Thailand.

Varför skulle turisterna stanna hemma bara pga att det finns några demonstranter på flygplatsen ?

Hitills har bokningar fortsatt som vanligt , väldigt få avbokningar . SAS & Thai flyger igen.

Ett år efter Tsunamin var det fler turister än någonsin i Thailand om jag minns rätt ( inte långt ifrån iaf ).

Nedgången i världsekonomin drabbar alla  och det blir många som måste hålla hårt om börsen.

Både inhemsk & utländsk turism kommer att påverkas.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har en svåger (med fru och två barn) som plöjt ner allt han har i Phukets turistnäring. Förra året gick det riktigt bra men detta året har redan varit uselt och men den nuvarande krisen riskerar han att bli av med både bil och hus.

Det spekuleras redan vilt om att upp till en miljon riskerar sina arbeten inom turistnäringen.

Jag tycker det är lite beklämmande att läsa på andra thailandsforum där det bara sympatiseras med svenska turister. Visst är det tråkigt med utebliven semester, men det finns andra resmål att välja på. Stackarna i Thailand har inte samma möjligheter.

Kanske onödigt att starta ytterligare en depptråd men jag ville bara vädra min frustration över alla de thailändare som är helt oskyldiga i sammanhanget men likväl får ta konsekvenserna. Jag är säkert inte ensam om att ha thailändska släktingar som råkar illa ut just nu.

Sitt lungt i båten!  

När flygbolagen om två till tre veckor har läget under kontroll.

Är allt åter i den vanliga lunken och när USA äterhämtat sig så är denna depritionen över.

Det är att liknas vid Kruger krachen!!  

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sitt lungt i båten!  

När flygbolagen om två till tre veckor har läget under kontroll.

Är allt åter i den vanliga lunken och när USA äterhämtat sig så är denna depritionen över.

Det är att liknas vid Kruger krachen!!  

pigge01

Hur jag/familjen påverkas av krisen ja det är sämre Baht kurs :yipi:

Krisen löses inte så enkelt pigge01.

Titta på hur länderna som har kris lever,håller med Ingvar Kamprad det går ej att låna sig igenom livet som USA har nu gjort.

Lika så med övriga länder som lånat sig igenom livet.

Men om ca: 2 år kanske det börjar på och stabilisera sig igen.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur jag/familjen påverkas av krisen ja det är sämre Baht kurs :yipi:

Krisen löses inte så enkelt pigge01.

Titta på hur länderna som har kris lever,håller med Ingvar Kamprad det går ej att låna sig igenom livet som USA har nu gjort.

Lika så med övriga länder som lånat sig igenom livet.

Men om ca: 2 år kanske det börjar på och stabilisera sig igen.

Mvh.Plätt

Flyget till puket går normalt från norden allså Chaterplanen.

Dom som redan betalt sin resa flyger ner i vinter.

Dessa veckorna så avbokar några andra kommer ner andra vägar!!

Det stora problenet är att många plan står fast i Bangkok!!

Och att Phukets startbana är förliten Ca:300-500m!! (7-10 plan i timman) Stora plan ej fulltankade!

Att flyga till Krabi, Chang mai, mfl. kan vara aktuellt i nuläget!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mig hyfsat, kommunalanställd, inkomst på cirka 270 000 kr. Ensamstående, inga skulder att tala om, flygresan ner betald, kommer ner den 28 mars -09. Hyran med elen inbakad 3019 kronor. Ingen fast telefon, slänger ut TV´n vid nyår. Varken röker eller dricker alkohol. Nyttjar fortfarande kvinnor. Som ni märker så leker livet för mig ekonomiskt, kan till och med spara pengar varje månad, har även pengar över när nästa lön kommer.

Ha en trevlig lördagskväll/söndagsmorgon

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad imponerad en thai tjej kommer att bli  :lol:

Lika bra o slänga ut riskokar'n och morteln på samma gång... det blir succé gubben!

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lika bra o slänga ut riskokar'n och morteln på samma gång... det blir succé gubben!

Vem eller vad blir utslängd först? Jag skulle satsa en stor peng på "Gubben"  :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

När någon är ärlig och vågar berätta om sin ekonomi skall han huflängas och raljeras kring av dem som har det bättre, SKÄMST TA MIG FAN, Ni är jävlar i mig inte värda ett skit mer än honom den dag Ni står där vid dörren med brallorna nere och sjukdomen hängande över Er. Tänk till lite grann och uppskatta ärlighet om Ni VET VAD DETTA INNEBÄR. Har genom åren lärt mig att De som skaffat guld på ett hårt och ärligt arbetande ALDRIG ser ner på dem som har det sämre. Tycker nog det är dags med ännu en ursäkt.

Så till ämnet.

Hittintills har vi inte påverkats mer än bathens nedgång men den kan vi leva med, sambons svåger jobbar utomlands men där han är gäller fortfarande högkonjunktur så därifrån kommer inga larmsignaler.

Ute i provinserna märker man inte någon ktivitet på det politiska planet men det är nog en rätt bra idé att inte bära gult om ska på krogen.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

den dag Ni står där vid dörren med brallorna nere och sjukdomen hängande över Er.

Hahaha... Har du erfarenhet? Inte jag... Jag är inte rik men jag slänger tamejfan inte ut TV:n och stänger av telefonen för min TGF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan Du inte läsa?

Han stänger av TV:n av andra orsaker än sin TGF som är i Thailand, inte i Svedala. Det är väl för tusan inte så svart att fatta med det skitutbud man bjuds på i Sverige.

Betr. sjukdom, jobbade på mig en infarkt för några år sedan, stålarna har jag kvar, hälsan likaså men värderingarna är helt annorlunad, skiter i fina bilen och har goda dagar på golfbanan där ett skitslag inte längre är mer än, just det, ett skitslag och hjärtat slår fortfarande sina.

Lärorikt, JA, önskar andra detsamma ABSOLUT NEJ.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jobbade på mig en infarkt för några år seda

Men lilla gubben då... ta det lugnt... verkar som att du jobbar på dig en till snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbe

Rättså uteslutet, kan inte mer än le åt sådana kommentarer.

Hur har Din situation förändrats? Stressad?

MVH

Baa

(Annars gillar jag din avatar från utsiktspunken ovanför Kata.)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jobbe

Rättså uteslutet, kan inte mer än le åt sådana kommentarer.

Hur har Din situation förändrats? Stressad?

MVH

Baa

(Annars gillar jag din avatar från utsiktspunken ovanför Kata.)

Stressad? hehe... Nej nej, livet leker, jag har TGF och TV/telefon  :lol:

Ja det är fin utsikt där, längtar tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir det konsekvenser på både kort oh lång sikt för turismen i och till Thailand.

ONE MILLION TOURISM EMPLOYEES FACE JOB LOSS

Läs här:  http://www.bangkokpo...2008_news02.php

.tourist arrivals to fall to 13.5 million this year from 14.5 million last year, and to 6 million to 7 million people next year.

...och här: http://www.bangkokpo...s.php?id=132385

Business leaders yesterday threatened to stop paying taxes unless the government ended the civil chaos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här får ni svart på vitt av en som är i turistbranchen i Thailand.

Bokningarna är 50 % mindre i år än förra året p.g.a. det ekonomiska läget i världen.

Nu kommer detta politiska tjafs som totalt söndertrasar möjligheten att locka turister...

Som jag ser det är åtminstone denna högsäsong helt körd!

Det är ingen ekonomisk katastrof för oss för vi har inte några stora pengar i blöt men

självklart blir inkomsten betydligt mindre.

Men de som byggt eller köpt med lånade pengar kommer säkert att sova dåligt ett bra tag till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...