Jump to content
IGNORERAD

Hur på verkas du och din familj av krisen?


Joints

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Øver till det tråden handlade om. Hur vi och våra familjer påverkas.

Tror inte att våran ekonomiska sits påverkas næmnvært från dagens datum ræknat.

Det som kan vara "positivt" ær væl att krisen påverkar andra, vilket i.o.f.s inte ær positivt.

Folk måste læmna hus och hem, hotell rørelser går dåligt, turistnæringen måste dumpa priserna før att øverleva.

Har man pengar sparade och jobb med en ok løn, ja, då ær det positivt før ens egen del. (bara ekonomiskt sett då)

Det ær aldrig roligt att se folk læmna sina hem før att pengarna ær slut. :kort:

Den enes brød den andres død, survival of the fittest, ja fler ord som kan beskriva læget har ni sækert sjælv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jobbe

    5

  • Baa

    4

  • AnOnYm

    2

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Om den thailändska turistindustrin får "packa ihop" p g a den rådande världsekonomin

och ständigt/ofta (välj själv) återkommande oroligheter i det egna landet, så blir vi väl alla med thai-

anknytning påverkade på ett eller annat vis.

Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst har våra thailandsemestrar blivit 20-25% dyrare vilket förstås är ett stort aber när man som vi varit van att stanna utomlands en tredjedel av året. Sedan har besparingarna (i aktier och fonder) förstås krympt till ett minimum av vad dom varit vilket förstås även det påverkar vårt framtida resande. Mina egna besparingar har dock som tur är till stor del aningen nyttjats till diverse de senaste 2 åren eller till viss del flyttats över till det boende vi köpte när vi flyttade senast. (fast vad händer med fastighetspriserna :( )

Frugan låg nog cirka 20-25 tusen plus på sina fondbesparingar för bara ca ett år sedan men nu 5-6 tusen back. Inte så kul för henne förstås. Men det är väl ett lyxproblem.

För övrigt så blir det antagligen mycket mindre övertid på jobbet en långt tid framöver vilket drabbar oss både ekonomiskt samt på den potentiella längden av våra thaisemestrar eftersom jag normalt brukat kunna jobba in ett par månader kompledighet varje år. Och det blir antagligen betydligt svårare för frugan att lyckas få tillfälliga arbeten mellan sina studieperioder.

Fast att vi snart är tvåbarnsföräldrar drabbar oss förstås betydligt hårdare ekonomiskt eftersom vi snart är 4 som i princip ska leva på min lön + dom småsummor som frugan drar in då och då innan hon är färdigutbildad och fått ett fast jobb. Lär antagligen bli färre Thailandsresor framledes, dels beroende på den allt mer ansträngda familjekonomin, dels på andra faktorer som frugans högskolestudier i Sverige.

Som tur är så har vi en i grunden sund ekonomi utan några andra lån än till boendet och vi lär därför överleva krisen utan andra problem än att behöva dra in på ren lyx såsom resor etc.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När någon är ärlig och vågar berätta om sin ekonomi skall han huflängas och raljeras kring av dem som har det bättre, SKÄMST TA MIG FAN, Ni är jävlar i mig inte värda ett skit mer än honom den dag Ni står där vid dörren med brallorna nere och sjukdomen hängande över Er. Tänk till lite grann och uppskatta ärlighet om Ni VET VAD DETTA INNEBÄR. Har genom åren lärt mig att De som skaffat guld på ett hårt och ärligt arbetande ALDRIG ser ner på dem som har det sämre. Tycker nog det är dags med ännu en ursäkt.

Baa

Hej Baa, jag skrev "Ingen fast telefon, slänger ut TV´n vid nyår", det är en viss skillnad att "slänga" och "stänga" Sen är det så att jag har inget hem i Thailand utan den dag jag jag flyttar till Thailand så kommer jag hyra en lägenhet, varför ska jag som är 59 år drygt satsa på ett hus, det är ju bara patetiskt att för mig slösa pengar på sånt. Jag funderar också på varför jag ska ta hit en Thaitjej, åldern, ja, men mest för att det är en mycket hög kostnad att ta hit en thaitjej, de pengarna kan jag i stället lägga på att hyra en lägenhet billigt på årsbasis, kan det kosta 2000 till 2500 kronor/månaden med vatten och elen inbakad?

Baa, Jag bryr mig inte om de personer som försöker vara rolig på min bekostnad, att jag slänger ut TV´n beror på enbart 1 sak: vad finns det för mig att titta på egentlige? Idol och annat skit, blaaaa, nä fram för mer bra serier så kanske jag kan tänka mig att ta tillbaks TV´n. Som Helgonet, Rawhide, Ponderoza, Dallas där jag känner mig hemma som alkoholist  :drunk:   :Drogar-BigGrin(LBG):

Det var lite av det jag funderar på just nu. Jo, en sak till Baa, du får en karmapoäng av mig.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Thailands turistnäring brukar höja priserna när kunderna sviker. Dom har inte riktigt fattat hur marknadsekonomi funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thailands turistnäring brukar höja priserna när kunderna sviker. Dom har inte riktigt fattat hur marknadsekonomi funkar...

HAHA

Samma sak slog mig ocksa, har en svensk van pa besok just nu och han ska till KhoChang en vecka, tror Ni dom hade nagra extraerbjudanden fast halva hotellet stod tomt? Nejda. Hojer priserna med hanvisning till almanackan, det ar ju hogsasong!!! Dessutom ar det ju valdigt fa som kan ta sig hit, men det fattar dom visst inte heller.

Undra pa att det gar sa dar med turistintakterna.

Inte var familj men anda slakt, har blivit hemskickad fran bygget i Krabi/Aonang fast bara halva hotellet var fardigbyggt, kanske investerarna fatt kalla fotter?

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jättetråkigt när folk satsar all tid och pengar. Så blir härdsmälta i världsekonomin + strulet som är nu. Det kommer bli stora problem för många ställen i Thailand, Vi kan bara hoppas att Thailänska staten förstår allvaret i det som händer och gör något åt det när allt blir lite bättre :cry::neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Först och främst har våra thailandsemestrar blivit 20-25% dyrare vilket förstås är ett stort aber när man som vi varit van att stanna utomlands en tredjedel av året. Sedan har besparingarna (i aktier och fonder) förstås krympt till ett minimum av vad dom varit vilket förstås även det påverkar vårt framtida resande. Mina egna besparingar har dock som tur är till stor del aningen nyttjats till diverse de senaste 2 åren eller till viss del flyttats över till det boende vi köpte när vi flyttade senast. (fast vad händer med fastighetspriserna :( )

Frugan låg nog cirka 20-25 tusen plus på sina fondbesparingar för bara ca ett år sedan men nu 5-6 tusen back. Inte så kul för henne förstås. Men det är väl ett lyxproblem.

För övrigt så blir det antagligen mycket mindre övertid på jobbet en långt tid framöver vilket drabbar oss både ekonomiskt samt på den potentiella längden av våra thaisemestrar eftersom jag normalt brukat kunna jobba in ett par månader kompledighet varje år. Och det blir antagligen betydligt svårare för frugan att lyckas få tillfälliga arbeten mellan sina studieperioder.

Fast att vi snart är tvåbarnsföräldrar drabbar oss förstås betydligt hårdare ekonomiskt eftersom vi snart är 4 som i princip ska leva på min lön + dom småsummor som frugan drar in då och då innan hon är färdigutbildad och fått ett fast jobb. Lär antagligen bli färre Thailandsresor framledes, dels beroende på den allt mer ansträngda familjekonomin, dels på andra faktorer som frugans högskolestudier i Sverige.

Som tur är så har vi en i grunden sund ekonomi utan några andra lån än till boendet och vi lär därför överleva krisen utan andra problem än att behöva dra in på ren lyx såsom resor etc.

Sitter i samma båt fast jag har tre barn numera plus frugan att försörja på min inkomst...

Dessutom är det tufft som liten småföretagare i hantverksbranschen då man aldrig vet säkert att det blir någon lön...

Just nu börjar det ju kännas som en osäker period som är i antågande, men det är bar att hoppas på det bästa och att det går över fortare än vad folk misstänker...

Är också glad att sitta i samma sits som er med bara lån på huset som dessutom är värt en bra bit över lånen.

Absolut värsta situationen som kan uppstå är ju att vi tvingas sälja huset, men då får vi ju en slant över att leva på iaf.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Greven.Stå på dig,egna företagare har ju lärt sig genom åren att vara uppfinningsrika och att överleva några bistra perioder det klarar du/ni galant  :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Just så påverkas man inte så mycket förutom att gruslassen till tomten blev lite dyrare :grrrrrr:

Man ser sina fonder krympa men om 7 - 8 år har det förhoppningsvis vänt, lyckades med att låsa en del pengar till 5,6 % i 6 mån en vecka innan krisen :great:

Tur att man är helt skuldfri och att även frugan har ett fast jobb :yes:

Hoppas det vänder till nästa vinter då vi tänkte börja bygga hus i Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Greven.Stå på dig,egna företagare har ju lärt sig genom åren att vara uppfinningsrika och att överleva några bistra perioder det klarar du/ni galant  :great: Mvh Måne

Tack för peppningen... ska nog f-n klara oss... bara att inte ge sig utan ligga i som bara den... så ska det nog lösa sig i slutänden hoppas jag...  :whistle:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag klarar mig hyfsat, kommunalanställd, inkomst på cirka 270 000 kr. Ensamstående, inga skulder att tala om, flygresan ner betald, kommer ner den 28 mars -09. Hyran med elen inbakad 3019 kronor. Ingen fast telefon, slänger ut TV´n vid nyår. Varken röker eller dricker alkohol. Nyttjar fortfarande kvinnor. Som ni märker så leker livet för mig ekonomiskt, kan till och med spara pengar varje månad, har även pengar över när nästa lön kommer.

Ha en trevlig lördagskväll/söndagsmorgon

  :morgon: gubben  :morgon:

Lite lika dig gubben 430 000:- inga lån ungkarl :party:

Men med kompliserande Thaifamilj :whistle::whistle:

Åker varannan månad  i snitt stannar 1 månad åt gången lite längre i Sverige över Svenska sommaren inte lika kallt som vinten :grrrrrr:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...