Jump to content
cpo

Ormar i trädgården-vad göra?

Recommended Posts

acarls
Gäss skall var bra.

Då är det ju bara att ta det lugnt...

Lägga sig i skuggan...

och gäss-pa bort dom... :crazy:

Sorry :offtopic:

cpo
Gulaktigt pulver som säljs i stora säckar. Kostar nästan ingenting.

Tack för info!!

Börjar förstå att det nog är det. Tack.

Ja det är det. Men, vår trädgård ligger nära en gås och ank - farm. Ett väldigt oväsen ibland. Kanske därför ormarna skräms och kommer in i vårt område...

Jag tackar för hittills inkomna bra förslag!

Mvh

cpo

• Fint 1

Muimatt

Sulfa är svavel i pulverform.(gult)

Javisst är det svavel! Jag har glömt bort vad det heter på svenska. Tack för korrigeringen Leifen.

stefan5300

Linan löper genom röret och när du drar i linan så blir öglan mindre. Gör en stor knut och för igenom linan i ett av dom borrade hålen och tillbaka i det andra hålet, dra linan genom röret och muffen och slå en knut.

post-3132-0-39101700-1370960453_thumb.jp

post-3132-0-37351600-1370960462_thumb.jp

• Fint 5

Oscar

Varken jag eller fru Oscar är rädda för ormar. Vi fångar och relokerar de flesta till kassavafältet på andra sidan om bymuren. En långskaftad stor håv är ett alldeles utmärkt redskap,

ormarna blir helt 'hjälplösa' och kan inte ta sig ur den. Bara några av kobrorna har vi avlivat. Spottkobror speciellt.

post-5702-0-61490100-1370960425_thumb.jp

post-5702-0-45045000-1370960501_thumb.jp

Håven dög även till en kobra som förvirrat sig in i vardagsrummet.

post-5702-0-86946300-1370960725_thumb.jp

Till den här duger det med sopkvasten. Giftig men ungefär som en geting.

post-5702-0-20721500-1370960797_thumb.jp

En bra 'ormhund'. Hon har hittills dragit fram 7 kobror och ett otal andra ormar. Tre veterinärsbesök p.g.a. träffsäkra spottkobror, alla i högra ögat.

Skaffa en bok om ormar i Thailand, de flesta är inte farliga även om Thailändare tycks tro det. Alltid bra att veta vad man har att göra med.

Oscar.

• Fint 8

saobaht

Kan du lägga in en bild på boken. Hur har det gått med ögat kan hon se på det har hört att man skall skölja med koksalt så fortsom möjligt.

broder tuk tuk

Egentligen kan man ju fundera på vad det är som gör att en farang väljer att bosätta sig på ett ställe där det kryllar av giftormar, moskiter, myror och andra kryp?

Att sen dessutom ständigt gå omkring med svettpärlor i panna och nacke är inte så trevligt heller alla gånger.

Plus att sitta och glo på en tv full med en massa fåniga thailändska såpoperor dygnet runt och ett kabelnät som bara funkar ibland.

Jag kan bara hitta kärleken till en kvinna eller en familj som huvudorsaken

BTT

cpo
Egentligen kan man ju fundera på vad det är som gör att en farang väljer att bosätta sig på ett ställe där det kryllar av giftormar, moskiter, myror och andra kryp?

Att sen dessutom ständigt gå omkring med svettpärlor i panna och nacke är inte så trevligt heller alla gånger.

Plus att sitta och glo på en tv full med en massa fåniga thailändska såpoperor dygnet runt och ett kabelnät som bara funkar ibland.

BTT

Håller med! Bor där bara delvis om året, men jag börjar undra jag också.

Med vänlig hälsning

cpo

• Fint 1

Kenneth4618

Har nog haft en jäkla tur för jag har ännu inte sett någon orm på vår tomt....och det är jag glad för :thumbsup:

Edited by Kenneth4618
  • Fint 1

broder tuk tuk
Håller med! Bor där bara delvis om året, men jag börjar undra jag också.

Med vänlig hälsning

cpo

Jag har ju själv tillbringat ett antal veckor i hembyn hos några fd flickvänner

Det enda roliga man hade var att supa sig packad på sangsom och coke

BTT

• Fint 1

Soengsang

BTT

Orm är ju ganska vanligt i kusttrakterna, hos oss på ris/kassavafältet är det inte mycket ormar och småkryp, värre var det där jag bodde på Samui, där var det vardagsmat med cobror och andra godingar.

Ang TV:n så fins det inte kabel på landsorten, så vi har UBC, via sat..fungerar hur bra som helst, även Internet via radiolänk fungerar klockrent i obyggden.

Och ang svettpärlorna, så förstår du att luftfuktigheten är lägre i inlandet än vid kusten, så värmen besvärar inte på samma sätt som den kan göra vid kusten, allrahelst om man byggt sitt hus lite luftigt där det fläktar lite.

Du har nog mycket att lära om hur det är i det landet!

• Fint 4

Nemo

BTT

Efter alla dina år här, har du hittat henne eller söker du fortfarande? 

broder tuk tuk
Efter alla dina år här, har du hittat henne eller söker du fortfarande? 

Ska träffa min darling för första gången i Bangkok i december.

BTT

leifen

Svavel (sulfa) försurar marken rejält, så det är en kortsiktig lösning.

Blir att kalka rejält efteråt eller slippa klippa gräs...

Leif

Oscar
Kan du lägga in en bild på boken. Hur har det gått med ögat kan hon se på det har hört att man skall skölja med koksalt så fortsom möjligt.

Hoppsan, har ingen bok, har tänkt köpa, fru Oscar är en rackare på djur och natur. Såg bok tidigare på Boots i Pattaya. En del info finns på nätet, t.e.x.

http://www.thailandscentrum.se/pages/ormar-i-Thailand.php

http://www.siam-info.com/english/snakes_common.html

http://www.thailandsnakes.com/

Ögat helt OK, sköljer direkt med 'ögontvätt' fråm apotek, till vet. mer sköljning, ögondroppar och en spruta i baken/ryggen. Sen ögondroppar någon dag.

Edited by Oscar
  • Fint 1