Jump to content
IGNORERAD

Ormar i trädgården-vad göra?


cpo

Recommended Posts

Hej!

Har hus, Udon Thani, just utanför ringvägen (dvs i stadens yttre parti). Nu i regnperioden lär det vara mycket rikligt med ormar på tomten enligt frun (jag är inte där just nu). När jag var där förra gången såg jag två olika, en som ska vara riktigt giftig, lång grön sak, och en tjockare lång som troligen inte var giftig.  Men, nu mer ormar där och ormar i träden runt områdets lilla pool. Min fru (och barnen) vågar inte vara i trädgården. Systern som nu är där - vågar inte sova där. Så, det verkar vara för mycket även för dessa Thailändare. Sa till min fru att vi får väl slå ihäl dem - men se det går inte eftersom hon är Buddist. Flytta dem - dvs fånga dem och bära iväg dem tyckte hon,,,,jag höll inte med.

Frågade om de sett några i huset - men nej det hade man inte.

Min fråga är förstås: vad gör ni åt sådant här? de flyttar sig vid vibrationer i marken har jag förstått (alltså om man klampar på när man går), men brukar de ta sig in i husen? Fångar ni och bär iväg eller vad gör ni? 

Själv har jag förstås inte lust att bo där om det är många giftormar som gör att man inte kan vara ute i trädgården.

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    22

  • broder tuk tuk

    21

  • Chan2014

    15

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ormar är fantastiska djur och det lär eg inte hjälpa att slå ihjäl dem eftersom de tar sig in från angränsande områden.

Ta reda på hur pass giftig den var för finns det en lär det säkert dyka upp andra av samma sort.

 

Är den inte särskilt farlig så kan man ju resonera som så att sannolikheten för att bli biten är ganska liten och skulle det trots allt inträff är det ingen större katastrof.

 

En hjälp kan ju vara att skaffa en hund med lite jaktinstinkt som markerar när det är något djur på tomten.

 

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp sulfa och sprid ut i trädgården. Ormar tycker inte om det och ger sig iväg.

Du kan köpa det av trädgårdsmästaren eller liknande.

Enda nackdelen är st du får sprida nytt efter varje regn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ormarna blir goda i en soppa...

 

En del av dem (nån svart variant är god), smakar som kyckling.   :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är förstås: vad gör ni åt sådant här?

 

Personligen slår jag ihjäl dem och kastar dem över muren, om de inte är ätliga naturligtvis då blir det soppa på dem.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggde mur som stoppade det mesta,nån liten stackare som har smitit in genom grinden, Buddha frun

min brukar slå ihjäl dem om de är agressiva,annars bär hon ut dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre får jag nog hålla med Nemo, det går inte att flytta ormar om det är ett för dem invant område med mycket föda typ grodor och andra småkryp, sulfa funkar en stund men det viktigaste är att inte ge dem någonstans att gömma sig, ormar vill sällan exponera sig fritt från skymslen typ löv eller gräshögar, risken för att dom ska in i huset ökar i regntider då de söker torrare platser att vila på, men dom är oerhört skygga och kommer förmodligen att försöka hitta hålor att gomma sig i utomhus däe det är lugnare, men som sagt, få bort dom är nog dessvärre bara att skicka dom till ormhimlen som hjälper!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp sulfa och sprid ut i trädgården. Ormar tycker inte om det och ger sig iväg.

Du kan köpa det av trädgårdsmästaren eller liknande.

Enda nackdelen är st du får sprida nytt efter varje regn.

 

Vad är det för sulfa du menar? Något gödningsmedel?

 

Mur har vi runt, men träd växer också både utanför och innanför muren så de kommer nog den vägen.

 

Hund har vi, men den vågar sig inte på ormar.markerar inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igelkottar tar ju ormarna här i Sverige och det måsre väl finnas något liknande ormätande djur i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för sulfa du menar? Något gödningsmedel?

Mur har vi runt, men träd växer också både utanför och innanför muren så de kommer nog den vägen.

Hund har vi, men den vågar sig inte på ormar.markerar inte heller.

Gulaktigt pulver som säljs i stora säckar. Kostar nästan ingenting.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för sulfa du menar? Något gödningsmedel?

 

Mur har vi runt, men träd växer också både utanför och innanför muren så de kommer nog den vägen.

 

Hund har vi, men den vågar sig inte på ormar.markerar inte heller.

Om jag inte kommer ihåg alldeles galet är det en sorts antigödning för ogräs! Det torkar ut och dör så sakteliga!

Blir ju två flugor på smällen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett ormfångarredskap och bär bort dom, en del kommer tillbaka en del inte, annars är ett par hundar bra att ha, dom brukar att jaga iväg ormar.

 

 

post-3132-0-63514900-1370958527.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sulfa är svavel i pulverform.(gult)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäss skall var bra.

Då är det ju bara att ta det lugnt...

Lägga sig i skuggan...

och gäss-pa bort dom... :crazy:

 

Sorry :offtopic:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gulaktigt pulver som säljs i stora säckar. Kostar nästan ingenting.

 

Tack för info!!

 

 

 

Börjar förstå att det nog är det. Tack.

 

 

 

Ja det är det. Men, vår trädgård ligger nära en gås och ank - farm. Ett väldigt oväsen ibland. Kanske därför ormarna skräms och kommer in i vårt område...

 

Jag tackar för hittills inkomna bra förslag!

 

Mvh

 

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Sulfa är svavel i pulverform.(gult)

Javisst är det svavel! Jag har glömt bort vad det heter på svenska. Tack för korrigeringen Leifen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linan löper genom röret och när du drar i linan så blir öglan mindre. Gör en stor knut och för igenom linan i ett av dom borrade hålen och tillbaka i det andra hålet, dra linan genom röret och muffen och slå en knut.

 

post-3132-0-39101700-1370960453_thumb.jp

 

post-3132-0-37351600-1370960462_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken jag eller fru Oscar är rädda för ormar. Vi fångar och relokerar de flesta till kassavafältet på andra sidan om bymuren. En långskaftad stor håv är ett alldeles utmärkt redskap,

ormarna blir helt 'hjälplösa' och kan inte ta sig ur den. Bara några av kobrorna har vi avlivat. Spottkobror speciellt.

 

post-5702-0-61490100-1370960425_thumb.jp

 

post-5702-0-45045000-1370960501_thumb.jp

Håven dög även till en kobra som förvirrat sig in i vardagsrummet.

 

post-5702-0-86946300-1370960725_thumb.jp

Till den här duger det med sopkvasten. Giftig men ungefär som en geting.

 

 

post-5702-0-20721500-1370960797_thumb.jp

En bra 'ormhund'. Hon har hittills dragit fram 7 kobror och ett otal andra ormar. Tre veterinärsbesök p.g.a. träffsäkra spottkobror, alla i högra ögat.

 

 

Skaffa en bok om ormar i Thailand, de flesta är inte farliga även om Thailändare tycks tro det. Alltid bra att veta vad man har att göra med.

 

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du lägga in en bild på boken. Hur har det gått med ögat kan hon se på det har hört att man skall skölja med koksalt så fortsom möjligt.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Egentligen kan man ju fundera på vad det är som gör att en farang väljer att bosätta sig på ett ställe där det kryllar av giftormar, moskiter, myror och andra kryp?

 

Att sen dessutom ständigt gå omkring med svettpärlor i panna och nacke är inte så trevligt heller alla gånger.

 

Plus att sitta och glo på en tv full med en massa fåniga thailändska såpoperor dygnet runt och ett kabelnät som bara funkar ibland.

 

Jag kan bara hitta kärleken till en kvinna eller en familj som huvudorsaken

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen kan man ju fundera på vad det är som gör att en farang väljer att bosätta sig på ett ställe där det kryllar av giftormar, moskiter, myror och andra kryp?

 

Att sen dessutom ständigt gå omkring med svettpärlor i panna och nacke är inte så trevligt heller alla gånger.

 

Plus att sitta och glo på en tv full med en massa fåniga thailändska såpoperor dygnet runt och ett kabelnät som bara funkar ibland.

 

Jag kan bara hitta kärleken till en kvinna eller en familj som huvudorsaken

 

BTT

 

Håller med! Bor där bara delvis om året, men jag börjar undra jag också.

Med vänlig hälsning

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har nog haft en jäkla tur för jag har ännu inte sett någon orm på vår tomt....och det är jag glad för :thumbsup:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Håller med! Bor där bara delvis om året, men jag börjar undra jag också.

Med vänlig hälsning

cpo

 

Jag har ju själv tillbringat ett antal veckor i hembyn hos några fd flickvänner

 

Det enda roliga man hade var att supa sig packad på sangsom och coke

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...