Jump to content
IGNORERAD

Ormar i trädgården-vad göra?


cpo

Recommended Posts

 

Hej

 

Så är det nog och det märks i många olika situationer t.ex även när dom uttalar sig positivt till militärkupper, diktatur och juntor, det gynnar definitivt inte landets fattiga befolkning.

 

Det är många som så att säga har kommit in mitt i filmen genom att börja resa till Thailand sent, dom har så att säga bara sett dom sista 15 miuterna på filmen men uttalar sig ändå tvärsäkert om hela filmen trots att dom inte har sett den, det är möjligtvis en förklaring till varför flera av dom som p.g.a detta försvarar kuppen, diktaturen och juntan men definitivt ingen ursäkt. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hej,

Jag har (hade) stor respekt för dej, detta är mitt första möte med mitt boende och min fattiga fru ingen

universitetsutbildat via stipendeier som din.

Och inte hade jag den gången  miljoner att strössla och köpa mer mark som du har gjort

Detta hus fick frugan för hon var yngst och hade skänkt all sin inkomst som skötare på ett älderdomshem

för rika mäniskor till sina föräldrar

 

post-7077-0-46052800-1425047709_thumb.jp

 

Jag ställde frågan till ett urval i  byn som var på mitt födelsedagskalas för nån vecka sen,

Hur är det nu i diktaturen  ? alla utom en som egentligen är min  bästta kompis och POLIS

svarade att det var bättre numera. Poliskompisen svarade att dom lade sej i hans arbete och därför röstade han emotJuntan    men

Som sagt var jag läser dina inlägg med stor respekt för dej,så var så vänlig och se att du är inte ensam att

bo i Isaanpost-7077-0-46052800-1425047709_thumb.jp

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    22

  • broder tuk tuk

    21

  • Chan2014

    15

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej,

Jag har (hade) stor respekt för dej, detta är mitt första möte med mitt boende och min fattiga fru ingen

universitetsutbildat via stipendeier som din.

Och inte hade jag den gången miljoner att strössla och köpa mer mark som du har gjort

Detta hus fick frugan för hon var yngst och hade skänkt all sin inkomst som skötare på ett älderdomshem

för rika mäniskor till sina föräldrar

attachicon.gifBild 014.jpg

Jag ställde frågan till ett urval i byn som var på mitt födelsedagskalas för nån vecka sen,

Hur är det nu i diktaturen ? alla utom en som egentligen är min bästta kompis och POLIS

svarade att det var bättre numera. Poliskompisen svarade att dom lade sej i hans arbete och därför röstade han emotJuntan men

Som sagt var jag läser dina inlägg med stor respekt för dej,så var så vänlig och se att du är inte ensam att

bo i Isaanattachicon.gifBild 014.jpg

Klockren analys.

Har i princip samma erfarenheter från folket ikring mig, i min del av Isaan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

, i min del av Isaan.

Just det, Isaan Lover är inte ensam svensk i Isaan vi är ett par stycken till :good:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, Isaan Lover är inte ensam svensk i Isaan vi är ett par stycken till :good:

Tre! :im_happy:

 

 

 

 

 

Har bott i en (yxby) men de gick så dar, mest beroende på att det va en jävligt farlig väg hem i mörkret, skitnervös varje gång man skulle köra efter mörkrets inbrott, därför flyttar jag till en förort och, jag ser fortfarande samma mönster i den sociala samvaronen nu sitter faktiskt de flesta vid bord, dock icke alltid.

Men nu var det ju egentligen ormar som skulle avhandlas, jo, vi har haft en del, men när dom inte självmant avlägsnat sig eller varit för skräckinjagande för farangen har mina grannar kasta sig över "problemen" med middag i siktet! Det finns nog mer slangar i typ BTTs fantasivärd än i verkligheten!

'

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vissa kanske men långtifrån alla som kommit till gräddhyllan direkt.

 

Dom flesta har säkert fått gå en omväg via barerna, fattiga famijen i hembyn och sen efter ett antal års påtryckningar från frugan fått fart och installerat sig i nya huset då oftast i hembyn.

En av anledningarna till att huset oftast byggs i tjejens hemby är ju för att hon och hennes familj ska kunna glänsa med sin nya status och det är ju ofta efter att huset har byggts som hon och hennes faranggubbe kan börja synas på mer allvar i byn.

Om nu farangen av någon anledning skulle välja att inte bygga det där huset så brukar det smygas betydligt mer med att han kommer och hälsar på i grannskapet.

Det ses ju ofta som lite skamligt bland tjejerna att vara ihop med en snål eller "fattig" farang.

 

BTT

Hej

 

Det här är vi inte överens om, själv tyckte jag att det var helt naturligt att bygga hus i frugans by nära släkt och vänner, men jag förstår också att detta inte passar alla eller snarare kanske ganska få.

 

I vårt fall var frugans by mer eller mindre en katastrof i slutet av 90 talet, det var smutsigt, fattigt, nästan inga bilar alls, inga traktorer, ingen sjukvård, ingen fast telefoni eller mobiltäckning och i princip allt det som egentligen behövdes saknades, frugan ville absolut inte bygga ett hus i byn, hon ville till havet, men jag var ju redan van med livet på landet och övertalade henne (med släktens hjälp) att bygga i byn.

 

Nu med facit i hand är hon tacksam för detta och gillar byn, men det är nu en helt ann by än den som jag kom till första gången, nu är vägarna asfalterade eller gjutna i betong, mobiltäckning finns, dom flesta har nya eller förbättrade hus, dom flesta familjerna har egen bil, många har traktor, en del har lastbil, vi har fri el, fri sjukvård, fri tandvård, fri skola, byn har ett tiotal affärer och flera ställen som serverar mat, vi har sophämtning, nya brandbilar i kommunen, skolan har fått mer resurser, o.s.v.

 

Frugan köpte ändå av olika anledningar ett hus söder om Hua Hin för 4-5 år sedan, vi var där några veckor om året, det låg långt ifrån byn, tog lång tid att ta sig dit, när vi var där saknade vi släkt och vänner hemma i byn efter några dagar, vi sålde huset redan efter några år och ångrar det inte, byn passar oss perfekt.

 

Vi har medvetet legat lågt, inte satsat mycket pengar, levt enkelt, byggt billigt, saknar fortfarande bil o.s.v, allt med tanke på att inte sticka ut, vara märkvärdiga o.s.v, målet har varit att bli sedda som vilka bybor som helst, äta, bo och leva precis som alla andra, detta har gått väldigt bra och vi känner oss accepterade istället för utnyttjade.

 

Självklart finns det utlänningar som hamnar på landet mot sin vilja, som inte trivs där och som blir blåsta o.s.v, jag träffar en del av dessa och kan bara beklaga deras öde.

 

Men så är inte alltid fallet, jag känner ganska många utlänningar som lever heltid eller delar av året på landet och trivs alldeles utmärkt, har bra relation till släkten och många vänner, känner sig uppskattade och har funnit sin plats i sin byn och hittat något vettigt att göra.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Just det, Isaan Lover är inte ensam svensk i Isaan vi är ett par stycken till :good:

Hej

 

Du frågade aldrig vad det var som har blivit så mycket bättre nu efter kuppen i just din del av Isaan, det skulle vara intressant att höra om vad juntan har gjort för genomgripande förändringar just där?

 

Hos oss är det precis tvärtom, inget positivt alls har inträffat på lokal nivå i vår del av Isaan, här pratas det bara om allt som har försämrats sedan kuppen, hus bommas igen och lämnas, en inflyttning har bytts till utflyttning, ekonomin har försämrats kraftigt lokalt, en stor misstro och osäkerhet inför framtiden finns, militärjuntans skolreform som tvingar landets rektorer att använda sina begränsade resurser på juntaledarens 12 budord med ökad nationalism, vördnad för kungen och hyllning av militären, dessa resurser skulle rektorerna hellre använda till engelska eller mattematik lektioner, enligt våra rektorer har juntan uppmanat skolorna att satsa mer på just dom 12 budorden och mindre på just engelska, det är ju något utländskt och farligt som kan göra att eleverna kan läsa om juntan på internet, med ökad nationalism som mål är det väl lätt att förstå varför juntan uppmanar skolorna att avskeda sina utländska lärare, snarare så verkar juntan tycker att dom utlänningar som besöker landet får lära sig Thai istället.

 

Så hur länge jag än letar kan jag faktiskt inte hitta någonting på lokal nivå som har förbättrats efter kuppen och då menar jag verkligen ingenting, landet har ett militärt undantagstillstånd, det råder diktatur, landet har militära domstolar, politisk förföljelse, extremt hård censur, ofri media, slopade risstöd som har halverat inkomsterna för bönderna, låga gummipriser, indragna eller helt slopade lokala satsningar p.g.a omfördelning till Bangkok regionens fördel m.m.

 

Vore roligt om någon av er som har upplevt dessa positiva förbättringar på er egen lokala nivå kunde låta oss andra få ta del av detta?

 

Hur och på vilket sätt har kuppen påverkat just eran familj (släkt) positivt?

 

Hur och på vilket sätt har kuppen påverkat just eran by positivt?

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej

 

Det här är vi inte överens om, själv tyckte jag att det var helt naturligt att bygga hus i frugans by nära släkt och vänner, men jag förstår också att detta inte passar alla eller snarare kanske ganska få.

 

I vårt fall var frugans by mer eller mindre en katastrof i slutet av 90 talet, det var smutsigt, fattigt, nästan inga bilar alls, inga traktorer, ingen sjukvård, ingen fast telefoni eller mobiltäckning och i princip allt det som egentligen behövdes saknades, frugan ville absolut inte bygga ett hus i byn, hon ville till havet, men jag var ju redan van med livet på landet och övertalade henne (med släktens hjälp) att bygga i byn.

 

Nu med facit i hand är hon tacksam för detta och gillar byn, men det är nu en helt ann by än den som jag kom till första gången, nu är vägarna asfalterade eller gjutna i betong, mobiltäckning finns, dom flesta har nya eller förbättrade hus, dom flesta familjerna har egen bil, många har traktor, en del har lastbil, vi har fri el, fri sjukvård, fri tandvård, fri skola, byn har ett tiotal affärer och flera ställen som serverar mat, vi har sophämtning, nya brandbilar i kommunen, skolan har fått mer resurser, o.s.v.

 

Frugan köpte ändå av olika anledningar ett hus söder om Hua Hin för 4-5 år sedan, vi var där några veckor om året, det låg långt ifrån byn, tog lång tid att ta sig dit, när vi var där saknade vi släkt och vänner hemma i byn efter några dagar, vi sålde huset redan efter några år och ångrar det inte, byn passar oss perfekt.

 

Vi har medvetet legat lågt, inte satsat mycket pengar, levt enkelt, byggt billigt, saknar fortfarande bil o.s.v, allt med tanke på att inte sticka ut, vara märkvärdiga o.s.v, målet har varit att bli sedda som vilka bybor som helst, äta, bo och leva precis som alla andra, detta har gått väldigt bra och vi känner oss accepterade istället för utnyttjade.

 

Självklart finns det utlänningar som hamnar på landet mot sin vilja, som inte trivs där och som blir blåsta o.s.v, jag träffar en del av dessa och kan bara beklaga deras öde.

 

Men så är inte alltid fallet, jag känner ganska många utlänningar som lever heltid eller delar av året på landet och trivs alldeles utmärkt, har bra relation till släkten och många vänner, känner sig uppskattade och har funnit sin plats i sin byn och hittat något vettigt att göra.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tycker du att du har blivit helt accepterad som medlem i hembyn? Och som farang

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore roligt om någon av er som har upplevt dessa positiva förbättringar på er egen lokala nivå kunde låta oss andra få ta del av detta? Hur och på vilket sätt har kuppen påverkat just eran familj (släkt) positivt? Hur och på vilket sätt har kuppen påverkat just eran by positivt?

 

Jag frågade och det enda svaret jag fick kanske beroende på att det var en blandad församling, min bästa polare polisen som

inte gillade "diktaturen" därför att militären nu bestämde och la sej i polisens arbete.

Mina två andra polare gillade att byråkratin numera var den samma för allla, att det är en lag och den är lika  för alla. Att dom numera

vet vad som gäller och kan planera och leva därefter.

Några påtagliga förändringar/förbättringar i byn kan jag inte säga att jag kan se, utom att efter valet förra året är hela ledningen i komunen

utbytt och vägar o dylikt håller på att förbättras.

 

Värdelöst vetande :

Jag åkte nu på morronen till en grannby Ban Na Wa Noi för frugan har mattjänst i templet idag och behövde köpa lite kött. I godan ro

körde vi iväg och i ett skogaparti hoppade det plötsligt ut 5 kamuflageklädda herra med k-pistar och en schäfer som följeslagare och tecknade

att dom gärna såg att vi stannade.

Med tanke på kpistarna så stannade jag med glädje och häsade snällt "Sawadi kap", vi har jo en militärförläggning i grannbyn och även

ett  marinförband så jag trodde dom var därifrån.

Men på deras namnskyltar framgick det att det var ett gäng från Sakhon Phanom (Stefans trupper ???) ,bra dom kontrollerar på

annan ort för att undgå korruption var min tanke. Hursomhelst var dom ute efter amfetaminsmugglare, återigen  bra. Första

gången jag har blivit stoppad av armèförband trots att dom finns här och har så gjort i alla år, känns tryggt att dom har fått ut fingern

och visar sej aktiva.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har tydligen hafft tur livradd for ormar men har alldrig sett nogon pa tommten

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker du att du har blivit helt accepterad som medlem i hembyn? Och som farang

 

BTT

Hej

 

Absolut och det till 100%, men det kräver hårt arbete, en närmast total anpassning, lojalitet med byborna, engagemang för byns bästa, deltagande och respekt för byns ceremonier och traditioner, men viktigast av allt är nog att leva, äta, arbeta och bo på samma sätt som övriga bybor.

 

Jag kände mig precis lika accepterad i min första Thaiby i Petchabun på 80 talet, jag kom till en bra familj och gjorde precis som dom, det fanns för all del inget alternativ på den tiden, inga skyltar på engelska, nästan ingen som pratade engelska, inga hotell, inga falangrestauranger, inga affärer som 7-eleven, Big-C och liknande, inget toapapper, man tvättade sig i floden eller med regnvatten i lerkrukor, man åt det som fanns eller gick hungrig, det fanns inga falanger heller för den delen och såg man någon enda på flera månader var det möjligtvis en mormon eller hjälparbetare ifrån någon organisation, det var bara att ta seden dit man kom och som ung 25 åring var det inga problem.

,

Skulle jag inte bli accepterad och respekterad i en by skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara där, men att arbeta och svettas tillsammans, äta och bo tillsammans, deltaga i byns ceremonier och respektera dess traditioner svetsar samman människorna där och det gäller även en utlänning, men vi får kanske bjuda till lite extra för att bli accepterade fullt ut.

 

En del utlänningar jag har mött tycker att dom nästan måste utplåna sig själva och göra en massa saker som dom egentligen ogillar för att bli accepterade, detta kan dom uppleva som jobbigt liksom att leva så tätt och sammanvävt med andra och då ger dom upp och fortsätter leva som en västerlänning, det funkar ju också men då blir man oftast lite isolerad, men en del utlänningar verkar gilla att ha ett privatliv och inte vara helt beroende av alla andra dygnet runt. 

 

Ett sätt att lufta sig lite om man har haft det lite jobbigt är ju att åka iväg några dagar på en utflykt, se sig omkring och träffa andra människor, snart upptäcker man att man saknar byn, vardagen och vännerna, så här gör även Thai ibland, man lämnar byn och besöker släkt och vänner i andra delar av landet ett tag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag frågade och det enda svaret jag fick kanske beroende på att det var en blandad församling, min bästa polare polisen som

inte gillade "diktaturen" därför att militären nu bestämde och la sej i polisens arbete.

Mina två andra polare gillade att byråkratin numera var den samma för allla, att det är en lag och den är lika  för alla. Att dom numera

vet vad som gäller och kan planera och leva därefter.

Några påtagliga förändringar/förbättringar i byn kan jag inte säga att jag kan se, utom att efter valet förra året är hela ledningen i komunen

utbytt och vägar o dylikt håller på att förbättras.

 

Värdelöst vetande :

Jag åkte nu på morronen till en grannby Ban Na Wa Noi för frugan har mattjänst i templet idag och behövde köpa lite kött. I godan ro

körde vi iväg och i ett skogaparti hoppade det plötsligt ut 5 kamuflageklädda herra med k-pistar och en schäfer som följeslagare och tecknade

att dom gärna såg att vi stannade.

Med tanke på kpistarna så stannade jag med glädje och häsade snällt "Sawadi kap", vi har jo en militärförläggning i grannbyn och även

ett  marinförband så jag trodde dom var därifrån.

Men på deras namnskyltar framgick det att det var ett gäng från Sakhon Phanom (Stefans trupper :huh:) ,bra dom kontrollerar på

annan ort för att undgå korruption var min tanke. Hursomhelst var dom ute efter amfetaminsmugglare, återigen  bra. Första

gången jag har blivit stoppad av armèförband trots att dom finns här och har så gjort i alla år, känns tryggt att dom har fått ut fingern

och visar sej aktiva.

Hej

 

Att ni har en militärförläggning i närheten kan ju kanske vara positivt när dessa styr landet och göra att just ni märker av vissa förändringar, kanske är dom aktiva i närområdet och genomför lite projekt som vägarbeten o.s.v.

 

Vi har inga militärer i området och här sker absolut inget positivt alls just nu och alla vägarbeten är stoppade.

 

Med vänlig hälsning isan lover   

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att ni har en militärförläggning i närheten kan ju kanske vara positivt när dessa styr landet och göra att just ni märker av vissa förändringar, kanske är dom aktiva i närområdet och genomför lite projekt som vägarbeten o.s.v.

 

Vi har inga militärer i området och här sker absolut inget positivt alls just nu och alla vägarbeten är stoppade.

 

Med vänlig hälsning isan lover   

 

Så är det, att vi (alla) har olika upplevelser och sanningar om samhället (kanske tur det) beroende på liv och miljö vi

lever i. Därför är det viktigt att vi delar med oss om olika vetskap och inte fördömer eller glorifierar något utan att

ha inhämtat information från andra.

Jag har så länge jag har varit medlem på MPR högaktat dina inlägg och värderingar för dom stämmer i mangt och mycket med mina egna.

När vi (frugan Alec och jag) är här i byn så lever och andas vi med byn, denna resa började med lite turbofart,roligt

har det varit att träffa så många på så kort tid. Nu har det återgått till vårat vanlig byliv och vi träffar och hälsas med respekt

av våra grannar och övriga bybor. En respekt som har förtjänats inget jag/vi har fått utan som har kommit efter år av deltagande

i byn`s liv

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att ni har en militärförläggning i närheten kan ju kanske vara positivt när dessa styr landet och göra att just ni märker av vissa förändringar, kanske är dom aktiva i närområdet och genomför lite projekt som vägarbeten o.s.v.

 

Vi har inga militärer i området och här sker absolut inget positivt alls just nu och alla vägarbeten är stoppade.

 

Med vänlig hälsning isan lover   

Tror inte det finns militärförläggningar kring Chaiyaphum heller, men här pågår många vägarbeten och nya vägar byggs, dräneringskanaler renoveras och förbättras.

 

Att vissa arbeten stoppas kan väl kanske bero på att tilldelade statliga medel tagit slut för att varit för små eller inte nått fram till rätt mottagare.

 

Det byggs nytt överallt i området.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror inte det finns militärförläggningar kring Chaiyaphum heller, men här pågår många vägarbeten och nya vägar byggs, dräneringskanaler renoveras och förbättras.

 

Att vissa arbeten stoppas kan väl kanske bero på att tilldelade statliga medel tagit slut för att varit för små eller inte nått fram till rätt mottagare.

 

Det byggs nytt överallt i området.

Hej

 

Kanske ingen slump att "tilldelade statliga medel tagit slut för att varit för små eller inte nått fram till rätt mottagare" när det gäller extremt röda områden som vårt där ca 85% röstar rött i val efter val, det känns faktiskt lite som om dessa genomröda områden nu straffas lite extra nu när juntan styr och diktatur råder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kanske ingen slump att "tilldelade statliga medel tagit slut för att varit för små eller inte nått fram till rätt mottagare" när det gäller extremt röda områden som vårt där ca 85% röstar rött i val efter val, det känns faktiskt lite som om dessa genomröda områden nu straffas lite extra nu när juntan styr och diktatur råder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Inte så konstigt isåfall,, det är väl "same same" över hela jordklotet när det kommmer till att gynnna o misgynna vid maktskifte.

Demokrati eller diktatur, ingen skillnad.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kanske ingen slump att "tilldelade statliga medel tagit slut för att varit för små eller inte nått fram till rätt mottagare" när det gäller extremt röda områden som vårt där ca 85% röstar rött i val efter val, det känns faktiskt lite som om dessa genomröda områden nu straffas lite extra nu när juntan styr och diktatur råder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nog betraktar jag Chaiyaphum lika extremt rött och säkert lika fattigt, eller har du andra siffror.

Jag tror att kommunledningen har jobbat för folket här.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nog betraktar jag Chaiyaphum lika extremt rött och säkert lika fattigt, eller har du andra siffror.

Jag tror att kommunledningen har jobbat för folket här.

Hej

 

Chaiyaphum ligger väldigt långt ifrån oss och jag kan inte uttala mig om vare sig situationen där eller antalet röda där i % i landets senaste val, kollade på kartan och för oss ligger Chaiyaphum ganska exakt halvvägs till Bangkok, kan tänka mig att det skiljer en hel del mellan våra byar på flera olika sätt.

,

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kanske ingen slump att "tilldelade statliga medel tagit slut för att varit för små eller inte nått fram till rätt mottagare" när det gäller extremt röda områden som vårt där ca 85% röstar rött i val efter val, det känns faktiskt lite som om dessa genomröda områden nu straffas lite extra nu när juntan styr och diktatur råder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Precis så sa invånarna på Phi-phi Island när vi var där för många år sedan när thaksin hade makten.

Dom kände sig orättvist behandlade pga av att dom inte röstat på Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis så sa invånarna på Phi-phi Island när vi var där för många år sedan när thaksin hade makten.

Dom kände sig orättvist behandlade pga av att dom inte röstat på Thaksin.

Hej

 

Det kan jag mycket väl tänka mig, sen är frågan om dom verkligen bestraffades av landets folkvalda röda regering eller om lokala gula politiker höll igen för att skapa detta missnöje?

 

Hur det exakt ligger till vet jag inte, men visst kan det finnas likheter.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Chaiyaphum ligger väldigt långt ifrån oss och jag kan inte uttala mig om vare sig situationen där eller antalet röda där i % i landets senaste val, kollade på kartan och för oss ligger Chaiyaphum ganska exakt halvvägs till Bangkok, kan tänka mig att det skiljer en hel del mellan våra byar på flera olika sätt.

,

Med vänlig hälsning isan lover

Chaiyaphum city ligger 240km från Udon och är ett mycket fattigare distrikt än Khon Kaen, Udon Thani och Nong Khai som du känner till.

Men du visste inte att det är rödare än ditt område och samtidigt fattigare.

 

Distriktet gränsar till Loei i norr, Nong Bua Lampu i nordost och Phetchabun i nordväst.

 

Sträckan för mig är 210km till Mekong River och från distriktgränsen bara 150km via väg och kanske bara 100km till Mekong/Laos fågelvägen som närmast.

 

Jag är inte förvånad av dina ringa kunskaper.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Chaiyaphum city ligger 240km från Udon och är ett mycket fattigare distrikt än Khon Kaen, Udon Thani och Nong Khai som du känner till.

Men du visste inte att det är rödare än ditt område och samtidigt fattigare.

 

Distriktet gränsar till Loei i norr, Nong Bua Lampu i nordost och Phetchabun i nordväst.

 

Sträckan för mig är 210km till Mekong River och från distriktgränsen bara 150km via väg och kanske bara 100km till Mekong/Laos fågelvägen som närmast.

 

Jag är inte förvånad av dina ringa kunskaper.

Hej

 

Själva har vi ca 2,5 timmars bilresa bara till Udon Thani sen tillkommer alltså ytterligare 240 km ifrån Udon Thani till Chaiyaphum, det är allt en relativt långt tycker jag.

 

Att jag inte vet hur det ligger till med fattigdom och hur folk röstar på en plats jag aldrig har besökt tycker jag inte är konstigt alls. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själva har vi ca 2,5 timmars bilresa bara till Udon Thani sen tillkommer alltså ytterligare 240 km ifrån Udon Thani till Chaiyaphum, det är allt en relativt långt tycker jag.

 

Att jag inte vet hur det ligger till med fattigdom och hur folk röstar på en plats jag aldrig har besökt tycker jag inte är konstigt alls. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det är ganska fantastiskt, var inne och kikade på denna tråden, trodde det handlade om ormar i trädgården, nu var det en politisk tråd, som natur intresserad.....håll er till ämnet, själv är jag totalt politiskt ointresserad, som utlänning i Thailand kan man ju ändå inte påverka något, fullständigt bortkastad energi.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ganska fantastiskt, var inne och kikade på denna tråden, trodde det handlade om ormar i trädgården, nu var det en politisk tråd, som natur intresserad..håll er till ämnet, själv är jag totalt politiskt ointresserad, som utlänning i Thailand kan man ju ändå inte påverka något, fullständigt bortkastad energi.

Hälsningar

Chan2014

Hej

 

Sorry jag borde kanske inte ha besvarat detta inlägg.

 

Men trådar spårar ju tyvärr ur ganska ofta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Far är rar, mor är en orm. Neej "enorm" skall det vara!

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...