Jump to content
IGNORERAD

Ormar i trädgården-vad göra?


cpo

Recommended Posts

Hej!

Idag såg jag en grå orm i trädgården här i Udon Thani. den var cirka 30-40 cm lång tjockleken som ett pekfinger..

Vad kan det vara. måste jag skaffa långstövlar. Jag bor nära Nong Sim alltså nära vatten om det har någon betydelse.

Ljusgrå finns det en variant som är ofarlig, brukar dock hålla sig till risfälten  men, det kan vara en ung cobra och eftersom vattendrag drar till sig cobramat, grodor o ödlor, är risken stor att det kan vara en sådan.

Det finns en anna som är lite svartfläckig också, viper, ung. som svensk huggorm!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    22

  • broder tuk tuk

    21

  • Chan2014

    15

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ta med ett par väldresserade mungo:s hit istället, dom käkar vilka ormjävlar som helst till såväl frukost, lunch som middag!

Hej Baa,

Jag har mungo pa min mark, ser dom valdigt ofta, trevliga rackare, effektivitet kan jag darimot inte uttala mej om da jag har valdigt mycket orm ocksa.

Halsningar

Chan2013

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Idag såg jag en grå orm i trädgården här i Udon Thani. den var cirka 30-40 cm lång tjockleken som ett pekfinger..

Vad kan det vara. måste jag skaffa långstövlar. Jag bor nära Nong Sim alltså nära vatten om det har någon betydelse.

Hej,

Thailand har ett flertal valdigt giftiga arter men har betydligt fler harmlosa arter, en tumregel kan vara att om ormen gar undan kvickt vid kontakt ar den troligen inte giftigt, darimot dom flesta arter viper flyttar inte pa sig i forsta fall, om det nu hade varit den graa viper arten som Baa namnde ( Siamese Russel's Viper) hade den troligen inte flyttat pa sig.

Jag har haft reptiler som hobby stora delar av mitt liv, har massor av orm dar jag bor, ror mej dagligen ute i farmen, det finns igentligen bara en art jag hyser storsta respekt for...Banded Krait, extremt aggresiv, valdigt giftig, backar inte utan gar till attack, har flera arter av kobra och viper pa marken men denna ar den absolut varsta.

Halsningar

Chan2013

Link to comment
Dela på andra sajter

eller en kamera skulle varit bra så ormtjusarna här på forumet kan klura ut vad och hur farlig den är :thumbsup:

Som tur var verkade ormen vara lika rädd som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Thailand har ett flertal valdigt giftiga arter men har betydligt fler harmlosa arter, en tumregel kan vara att om ormen gar undan kvickt vid kontakt ar den troligen inte giftigt, darimot dom flesta arter viper flyttar inte pa sig i forsta fall, om det nu hade varit den graa viper arten som Baa namnde ( Siamese Russel's Viper) hade den troligen inte flyttat pa sig.

Jag har haft reptiler som hobby stora delar av mitt liv, har massor av orm dar jag bor, ror mej dagligen ute i farmen, det finns igentligen bara en art jag hyser storsta respekt for...Banded Krait, extremt aggresiv, valdigt giftig, backar inte utan gar till attack, har flera arter av kobra och viper pa marken men denna ar den absolut varsta.

Halsningar

Chan2013

 

Om du har reptiler som hobby så borde du veta att din beskrivning av Banded Krait är helt fel, det är en skygg och slö orm som ytterest sällan biter även om den blir provocerad.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta med ett par väldresserade mungo:s hit istället, dom käkar vilka ormjävlar som helst till såväl frukost, lunch som middag!

Ahh, skaffa en Honey Badger istället.

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Thailand har ett flertal valdigt giftiga arter men har betydligt fler harmlosa arter, en tumregel kan vara att om ormen gar undan kvickt vid kontakt ar den troligen inte giftigt, darimot dom flesta arter viper flyttar inte pa sig i forsta fall, om det nu hade varit den graa viper arten som Baa namnde ( Siamese Russel's Viper) hade den troligen inte flyttat pa sig.

Jag har haft reptiler som hobby stora delar av mitt liv, har massor av orm dar jag bor, ror mej dagligen ute i farmen, det finns igentligen bara en art jag hyser storsta respekt for...Banded Krait, extremt aggresiv, valdigt giftig, backar inte utan gar till attack, har flera arter av kobra och viper pa marken men denna ar den absolut varsta.

Halsningar

Chan2013

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bandad_krait Verkar inte så farlig.Din beskrivning stämmer dåligt.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Vi kommer ju till vårt hus nu i slutet av december och jag räknar helt klart med att vi får gå i närkamp både med en del ormar, giftiga spindlar och skorpioner nu när huset har stått mer eller mindre obebott sedan förra vintern.

 

I vårt trähus är det ju mer eller mindre fritt fram att komma in på båda våningsplanen, sen har vi ju redskapsbodar som inte är helt täta, förmodligen finns det löv och rishögar på tomten o.s.v, så det blir till att leta i alla skrymslen och vrår, vi vill ju inte att pojken eller något av grannarnas barn ska bli bitna.

 

I uteköket brukar det finnas både skorpioner och giftiga spindlar, just spindlar hade vi många förra året och jag dödade såna nästan dagligen.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vi kommer ju till vårt hus nu i slutet av december och jag räknar helt klart med att vi får gå i närkamp både med en del ormar, giftiga spindlar och skorpioner nu när huset har stått mer eller mindre obebott sedan förra vintern.

 

I vårt trähus är det ju mer eller mindre fritt fram att komma in på båda våningsplanen, sen har vi ju redskapsbodar som inte är helt täta, förmodligen finns det löv och rishögar på tomten o.s.v, så det blir till att leta i alla skrymslen och vrår, vi vill ju inte att pojken eller något av grannarnas barn ska bli bitna.

 

I uteköket brukar det finnas både skorpioner och giftiga spindlar, just spindlar hade vi många förra året och jag dödade såna nästan dagligen.

 

Mvh isan lover

Ja.Dessa kryp tillhör nackdelarna med att vara i paradiset.Extra farligt för småbarn som vill undersöka allting.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har reptiler som hobby så borde du veta att din beskrivning av Banded Krait är helt fel, det är en skygg och slö orm som ytterest sällan biter även om den blir provocerad.

 

// mrco

Hej,

Vet inte vad du fatt den infon ifran, googlat? Jag har personlig erfarenhet!

Halsningar

Chan2013

Link to comment
Dela på andra sajter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bandad_krait Verkar inte så farlig.Din beskrivning stämmer dåligt.

Hej,

Som jag namnt tidigare, jag har personlig erfarenhet av denna arten, internet ar fantastisk pa manga satt, det gar tydligen att fa vilken info som man valjer att vilja ha, du kan val gosa lite med banded krait nasta gang du traffar pa en dylik sadan, har till och med satt nar Banded Krait gjort utfall mot en passerande moppe nar den ringlade over vagen, kan val namna att denna arten ar dodligt giftig, som jag namde ar det den arten JAG hyser storst respekt for, vad andra tar tills sig skiter jag fullstandigt i.

Halsningar

Chan2013

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Banded krait är den mest farligaste orm fan i Thailand.  Jag har aldrig haft besök av en sån här  Scandinavian  men av cobror

och jag har lärt madammen att slå ihkäl dom även fast hon är buddist

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ja fy fan den är livsfarlig  men den är i Australien!   men finns här i Thailand också

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju själv tillbringat ett antal veckor i hembyn hos några fd flickvänner

 

Det enda roliga man hade var att supa sig packad på sangsom och coke

 

BTT

Du måste ha en hobby annars får man ju lappsjukan lite som gula febern fast tvärtom.

Som jag brukar sitta inomhus och titta ut vem som passerar.

Plocka löss ur hundarna?

Plocka vita hår från tanten.

Brukar sitta och titta på när gräset växer.

Växla bland alla tv kanalerna

Döda mygg på kvällarna.Brukar sola mig så att jag bara är brun där jag brukar ha kallingarna och på övriga kroppen är jag kritvit.

Gräva mig i näsan och provsmakar osv. Osv. Man måste ha lite fantasi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ha en jävla tur som inte sett en endaste orm eller scorpion på vår tomt

 

och det är jag mycket tacksam för

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har reptiler som hobby så borde du veta att din beskrivning av Banded Krait är helt fel, det är en skygg och slö orm som ytterest sällan biter även om den blir provocerad.

 

// mrco

 

 

 

Detta är en helt annan bild av "banded krait" än vad Wikipedia ger!

http://snakecharmerbook.com/excerpt.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja.Dessa kryp tillhör nackdelarna med att vara i paradiset.Extra farligt för småbarn som vill undersöka allting.

Hej

 

Så är det absolut, ungar har en förmåga att kolla allt, så det gäller att rensa upp när vi kommer.

 

Sen när vi väl är på plats och städar upp brukar det lugna ner sig lite eftersom vår hund och alla människor förmodligen gör att åtminstone ormarna inte trivs så bra.

 

Pojken gillar att fånga t.ex ormar, spindlar och andra djur för att leka med dom och det går ju bra i Sverige men i ett land som Thailand är det lite lurigare.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej,

Som jag namnt tidigare, jag har personlig erfarenhet av denna arten, internet ar fantastisk pa manga satt, det gar tydligen att fa vilken info som man valjer att vilja ha, du kan val gosa lite med banded krait nasta gang du traffar pa en dylik sadan, har till och med satt nar Banded Krait gjort utfall mot en passerande moppe nar den ringlade over vagen, kan val namna att denna arten ar dodligt giftig, som jag namde ar det den arten JAG hyser storst respekt for, vad andra tar tills sig skiter jag fullstandigt i.

Halsningar

Chan2013

Hej

 

En orm attackerade mig och pojken på moppen ute på en grusväg mellan risfält och gummiträds odlingar, den reste sig upp och högg mot oss, jag och pojken lyfte benen så högt vi kude och klarade oss, men kompisen Steven ifrån Yasothon som kom efter oss höll på att köra av vägen i ren förskräckelse, detta var 2 år sedan men pojken pratar om det än.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En orm attackerade mig och pojken på moppen ute på en grusväg mellan risfält och gummiträds odlingar, den reste sig upp och högg mot oss, jag och pojken lyfte benen så högt vi kude och klarade oss, men kompisen Steven ifrån Yasothon som kom efter oss höll på att köra av vägen i ren förskräckelse, detta var 2 år sedan men pojken pratar om det än.

 

Mvh isan lover

 

Det där har jag råkat utför flera gånger numera tittar jag noga och kör och cyklar jag saktare på grusvägar. Oftast är ju kobran på väg och upptäcker att man kommer och reser sig upp. Numera sitter det i ryggen och jag glömmer inte men det tog ett tag.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Du måste ha en hobby annars får man ju lappsjukan lite som gula febern fast tvärtom.

Som jag brukar sitta inomhus och titta ut vem som passerar.

Plocka löss ur hundarna?

Plocka vita hår från tanten.

Brukar sitta och titta på när gräset växer.

Växla bland alla tv kanalerna

Döda mygg på kvällarna.Brukar sola mig så att jag bara är brun där jag brukar ha kallingarna och på övriga kroppen är jag kritvit.

Gräva mig i näsan och provsmakar osv. Osv. Man måste ha lite fantasi.

 

Visst men efter ett antal dagar i hembyn så brukar fantasin tryta.

 

Den enda hobby jag kan föreställa mig i en hemby är att sitta och surfa på nätet och dricka öl såvida det nu finns ett nät i byn.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst men efter ett antal dagar i hembyn så brukar fantasin tryta.

 

Den enda hobby jag kan föreställa mig i en hemby är att sitta och surfa på nätet och dricka öl såvida det nu finns ett nät i byn.

 

BTT

 

Satt i byn i 74 dagar utan en droppe alkohol inklusive lättol, det var inga problem,  sedan blev det fest i Udon i 4 dagar men nu är det den vita linjen igen. Att vara utan internet är mycket jobbigare än att vara utan alkohol har jag insett.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst men efter ett antal dagar i hembyn så brukar fantasin tryta.

 

Den enda hobby jag kan föreställa mig i en hemby är att sitta och surfa på nätet och dricka öl såvida det nu finns ett nät i byn.

 

BTT

Är det någon större skillnad mot att sitta utanför 7/11, vad jag förstått så gör du ju inte mycket mer än så i din dröm om fiskebyn.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst men efter ett antal dagar i hembyn så brukar fantasin tryta.

 

Den enda hobby jag kan föreställa mig i en hemby är att sitta och surfa på nätet och dricka öl såvida det nu finns ett nät i byn.

 

BTT

Förrutom det du nämnde finns det massor av annat. Prata med grannarna. Vattna fruktträden samt tusen andra saker.

Inte att förglömma jaga ormar och rasta byxsnoken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...