Jump to content
IGNORERAD

Ormar i trädgården-vad göra?


cpo

Recommended Posts

Egentligen kan man ju fundera på vad det är som gör att en farang väljer att bosätta sig på ett ställe där det kryllar av giftormar, moskiter, myror och andra kryp?

 

Att sen dessutom ständigt gå omkring med svettpärlor i panna och nacke är inte så trevligt heller alla gånger.

 

Plus att sitta och glo på en tv full med en massa fåniga thailändska såpoperor dygnet runt och ett kabelnät som bara funkar ibland.

 

Jag kan bara hitta kärleken till en kvinna eller en familj som huvudorsaken

 

BTT

 

Orm är ju ganska vanligt i kusttrakterna, hos oss på ris/kassavafältet är det inte mycket ormar och småkryp, värre var det där jag bodde på Samui, där var det vardagsmat med cobror och andra godingar.

 

Ang TV:n så fins det inte kabel på landsorten, så vi har UBC, via sat..fungerar hur bra som helst, även Internet via radiolänk fungerar klockrent i obyggden.

Och ang svettpärlorna, så förstår du att luftfuktigheten är lägre i inlandet än vid kusten, så värmen besvärar inte på samma sätt som den kan göra vid kusten, allrahelst om man byggt sitt hus lite luftigt där det fläktar lite.

 

Du har nog mycket att lära om hur det är i det landet!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    22

  • broder tuk tuk

    21

  • Chan2014

    15

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Egentligen kan man ju fundera på vad det är som gör att en farang väljer att bosätta sig på ett ställe där det kryllar av giftormar, moskiter, myror och andra kryp?

 

Att sen dessutom ständigt gå omkring med svettpärlor i panna och nacke är inte så trevligt heller alla gånger.

 

Plus att sitta och glo på en tv full med en massa fåniga thailändska såpoperor dygnet runt och ett kabelnät som bara funkar ibland.

 

Jag kan bara hitta kärleken till en kvinna eller en familj som huvudorsaken

 

BTT

 

Efter alla dina år här, har du hittat henne eller söker du fortfarande? 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Efter alla dina år här, har du hittat henne eller söker du fortfarande? 

 

Ska träffa min darling för första gången i Bangkok i december.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Svavel (sulfa) försurar marken rejält, så det är en kortsiktig lösning.

Blir att kalka rejält efteråt eller slippa klippa gräs...

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du lägga in en bild på boken. Hur har det gått med ögat kan hon se på det har hört att man skall skölja med koksalt så fortsom möjligt.

 

Hoppsan, har ingen bok, har tänkt köpa, fru Oscar är en rackare på djur och natur. Såg bok tidigare på Boots i Pattaya. En del info finns på nätet, t.e.x.

 

http://www.thailandscentrum.se/pages/ormar-i-Thailand.php

 

http://www.siam-info.com/english/snakes_common.html

 

http://www.thailandsnakes.com/

 

Ögat helt OK, sköljer direkt med 'ögontvätt' fråm apotek, till vet. mer sköljning, ögondroppar och en spruta i baken/ryggen. Sen ögondroppar någon dag.

Ändrades av Oscar
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har hus, Udon Thani, just utanför ringvägen (dvs i stadens yttre parti). Nu i regnperioden lär det vara mycket rikligt med ormar på tomten enligt frun (jag är inte där just nu). När jag var där förra gången såg jag två olika, en som ska vara riktigt giftig, lång grön sak, och en tjockare lång som troligen inte var giftig.  Men, nu mer ormar där och ormar i träden runt områdets lilla pool. Min fru (och barnen) vågar inte vara i trädgården. Systern som nu är där - vågar inte sova där. Så, det verkar vara för mycket även för dessa Thailändare. Sa till min fru att vi får väl slå ihäl dem - men se det går inte eftersom hon är Buddist. Flytta dem - dvs fånga dem och bära iväg dem tyckte hon,,,,jag höll inte med.

Frågade om de sett några i huset - men nej det hade man inte.

Min fråga är förstås: vad gör ni åt sådant här? de flyttar sig vid vibrationer i marken har jag förstått (alltså om man klampar på när man går), men brukar de ta sig in i husen? Fångar ni och bär iväg eller vad gör ni? 

Själv har jag förstås inte lust att bo där om det är många giftormar som gör att man inte kan vara ute i trädgården.

mvh

cpo

Soppa är gott.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det är så nyttigt med svavel för det lär bli kvar i marken i någon form. På jobbet är det förbjudet i de flesta former då det är ohälsosamt. Men ormar kan vara ganska så ohälsosamma med så jag skulle nog skicka dem till andra sidan jordelivet...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju själv tillbringat ett antal veckor i hembyn hos några fd flickvänner

 

Det enda roliga man hade var att supa sig packad på sangsom och coke

 

BTT

Är d nån skillnad till pattis då.. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen kan man ju fundera på vad det är som gör att en farang väljer att bosätta sig på ett ställe där det kryllar av giftormar, moskiter, myror och andra kryp?

 

Att sen dessutom ständigt gå omkring med svettpärlor i panna och nacke är inte så trevligt heller alla gånger.

 

Plus att sitta och glo på en tv full med en massa fåniga thailändska såpoperor dygnet runt och ett kabelnät som bara funkar ibland.

 

Jag kan bara hitta kärleken till en kvinna eller en familj som huvudorsaken

 

BTT

Beror på en själv om man vill trivas,hjälper o aktivera sig lite..:) Sitta o glo tv o dricka sig full varje dag

kan bli långtråkigt. Kollar aldrig tv därnere förutom nån sjysst fotbollsmatch.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Beror på en själv om man vill trivas,hjälper o aktivera sig lite.. :) Sitta o glo tv o dricka sig full varje dag

kan bli långtråkigt. Kollar aldrig tv därnere förutom nån sjysst fotbollsmatch.

 

Du menar hjälpa till med risskörden ex?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar hjälpa till med risskörden ex?

 

BTT

Deltar i jordbruket då det finns att göra. Sen går dagarna med att pula med huset och gården,leka med ungarna,åka och shoppa,

ett par utflykter i veckan blir det,mc-tur är aldrig fel,kvällarna blir det ofta snooker på gården med grabbarna,eller bara softa..:)

Sen har man ju internet så man kan ha sina stryktipskvällar o pokerspel,hehe..

Ett par turer till Bangkok o Pattaya blir som lite omväxling varje vinter. Tråkigt,nä trivs med livet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Jag är ju egentligen djurvän men jag måste erkänna att vi slår ijhäl alla giftormar som kommer till husen och vistas på tomterna i byn, det är alldeles för mycket barn i rörelse för att låta ormarna bo kvar bland människorna, det går väl an att ha dom där på dagen när man kan se dom, men på kvällen och natten när det är mörkt riskerar både vuxna och barn att trampa på dom när man traskar runt mellan husen och då oftast utan ficklampa.

 

Och ormarna, skorpioner och giftiga tusenfotingar tar sig ju även in i husen, gömmer sig i skor, kläder, sängar och alla tänkbara skrymslen, jag precis som alla andra bybor ser dom som ett problem och avvlivar alla giftiga djur och dom ormar som är ätbara blir mat, själv ser jag inga problem med detta eftersom ormar absolut inte verkar vara hotade på något sätt, det vimlar ju av ormar och andra giftiga kryp både på farmerna och i byn. 

 

För att minska antalet ormar på tomten ska man precis som någon nämde hålla rent ifrån löv och skräphögar, inte lägga ved och virkeshögar nära huset, inte låta träd växa nära huset så att ormar kan ta sig ifrån grenarna in på tak och därmed in i huset den vägen, svärfar är noga med att kapa alla grenar som närmar sig huset, men att stänga ute ormar helt är nog nästan omöjligt, dom tar sig över murar, genom stängsel o.s.v, hundar hjälper helt klart om dom är av traditionell sort och uppväxta på landet.

 

Men man får helt enkelt lära sig leva med både ormar, skorpioner, tusenfotingar och giftga fiskar på landet, respektera dom och försöka undgå att bli biten, men det är oroligt med barnen som springer omkring barfota även på kvällen utan lampa, jag försöker lära lillpojken att ta med en ficklampa på kvällen och lysa på marken framför sig precis som gammel mormor gör när hon går mellan grannhusen på kvällstid, men barn är ju barn och ofta blir lampan liggande hemma.

 

Sen är det ju så att vistas man ute i naturen dagligen och jobbar, fiskar och jagar som övriga bybor på fält, i skogen, i dammar, åar och sjöar så är risken för att stöta på och bli biten av giftiga djur ganska stor, det är ju inte frågan om man ska bli biten utan snarare när, själv fick jag ju prova på skorpion och en giftig fisks gift i vintras och det var ju en upplevelse, jag lärde mig läxan och kommer att göra vad jag kan för att undvika detta igen, men vadar man i lera upptill knä och ibland midja och känner efter fiskar och skölpaddor med händerna i sörjan vet man ju inte vad man får tag i så det kommer säkert att hända igen.

 

Mvh isan Lover  

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

IL, tack för ditt trevliga och uttömmande svar!

Ja, nu har jag i vart fall lite mer vetskap om det hela och får vidta en del åtgärder enligt förslagen - riktig hund, ev "svavel" i vart fall ibland, skaffa/bygga något jag kan fånga ormarna i, kapa grenar på de nära träden eller ev fälla dem. Ja, blir en del att göra nästa gång jag kommer dit.

Tack för alla bra svar/kommentarer etc jag fått hälsar

cpo (I Sverige fn)

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag minns när jag skulle ut och pissa på i muggen til lada hemma hos darlingen i Kaempangpet och jag lullade ut bra på kanelen

 

När jag kom in i muggen märkte jag inte det först men när jag dragit fram lilleman tittade jag upp ovanför mig i taket och där hängde en stor pytonorm

 

Gissa om lillen åkte snabbt in igen i byxan

 

Det var riktigt obehagligt

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns när jag skulle ut och pissa på i muggen til lada hemma hos darlingen i Kaempangpet och jag lullade ut bra på kanelen

 

När jag kom in i muggen märkte jag inte det först men när jag dragit fram lilleman tittade jag upp ovanför mig i taket och där hängde en stor pytonorm

 

Gissa om lillen åkte snabbt in igen i byxan

 

Det var riktigt obehagligt

 

BTT

 

 

Han trodde väl att han hade fått en kompis.

Nu var du missunnsam, Btt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns när jag skulle ut och pissa på i muggen til lada hemma hos darlingen i Kaempangpet och jag lullade ut bra på kanelen

 

När jag kom in i muggen märkte jag inte det först men när jag dragit fram lilleman tittade jag upp ovanför mig i taket och där hängde en stor pytonorm

 

Gissa om lillen åkte snabbt in igen i byxan

 

Det var riktigt obehagligt

 

BTT

Pyton?

Och den blev du rädd för, du som är så van vid Thailands natur?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns när jag skulle ut och pissa på i muggen til lada hemma hos darlingen i Kaempangpet och jag lullade ut bra på kanelen

 

När jag kom in i muggen märkte jag inte det först men när jag dragit fram lilleman tittade jag upp ovanför mig i taket och där hängde en stor pytonorm

 

Gissa om lillen åkte snabbt in igen i byxan

 

Det var riktigt obehagligt

 

BTT

 

Vilken färg var det på den?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns när jag skulle ut och pissa på i muggen til lada hemma hos darlingen i Kaempangpet och jag lullade ut bra på kanelen

 

När jag kom in i muggen märkte jag inte det först men när jag dragit fram lilleman tittade jag upp ovanför mig i taket och där hängde en stor pytonorm

 

Gissa om lillen åkte snabbt in igen i byxan

 

Det var riktigt obehagligt

 

BTT

 

En stor pyton, då brukar man snacka 6-8 meter, åtminstone när det gäller den vanliga nätpytonormen.

Det är nog inte så vanligt att en så'n hänger i taket på toan. Dock upplevs ju en orm på 1-2 meter enorm när den hänger ovanför huvudet på en.

 

Nu är ju dessa skönheter inte giftiga även om de kan vara väldigt agressiva.

Farligheten hos dessa djur när de blir förbannade är ju deras storlek och oerhörda styrka.

 

Överlag är det dock de små ormarna man skall vara extra försiktig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

De farligaste ormarna är tvåbenta och påträffas oftast i barmiljö.

Båda könen är väl representerade.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor pyton, då brukar man snacka 6-8 meter, åtminstone när det gäller den vanliga nätpytonormen.

Det är nog inte så vanligt att en så'n hänger i taket på toan. Dock upplevs ju en orm på 1-2 meter enorm när den hänger ovanför huvudet på en.

Nu är ju dessa skönheter inte giftiga även om de kan vara väldigt agressiva.

Farligheten hos dessa djur när de blir förbannade är ju deras storlek och oerhörda styrka.

Överlag är det dock de små ormarna man skall vara extra försiktig med.

Vanlig pyton är inte en normalt klättrande orm i huvudtaget, allrahelst en stor som är som chrystalis beskriver, men dessa lever normalt under saker eller hålor.

Men sen finns väl den gröngula trädpytonormen, de är ju en klängande orm.

Åter igen har den gode brodern fallit på eget grepp i sitt svallande.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig pyton är inte en normalt klättrande orm i huvudtaget, allrahelst en stor som är som chrystalis beskriver, men dessa lever normalt under saker eller hålor.

Men sen finns väl den gröngula trädpytonormen, de är ju en klängande orm.

Åter igen har den gode brodern fallit på eget grepp i sitt svallande.

 

Kungspyton som är en mindre art (ca.1 m) och populär som "husdjur" kan ju få för sig att klättra i träden även om den helst håller till på marken.

Nu minns jag inte om den finns i Asien eller om det bara är i Afrika och USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar man en pytonorm i Thailand så är det i vanliga fall en gråbrun med gul/orangerött gallermönster, dom mönstren avtar med ormens ålder/storlek fick jag berättat för mig, själv vet jag inte ett smack om ormar mer än att dom är väldigt skygga och jagar på platser där det finn rikligt med föda, knappast i taket på ett skithus!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

 Tja kärring såg två  av dessa hängande i ett träd på andra sidan ån det är lite djungel där & fan dom är inte trevliga.

 

Bungarus (Kraits)

 

 Krait har ett toxiskt gift och är den farligaste av kraiterna. Giftet är mycket neurotoxiskt och orsakar snabbt muskelförlamning. Ett krait bett ger liten eller ingen direkt smärta vilket kan göra att offret inte märker det direkt. Vanligtvis klagar offren på kramper i buken i kombination med tilltagande förlamning. Döden inträffar mellan 6 och 8 timmar efter bettet, och orsakas vanligen av andnöd eller kvävning.

post-6016-0-51203600-1371033840.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

 Tja kärring såg två  av dessa hängande i ett träd på andra sidan ån det är lite djungel där & fan dom är inte trevliga.

 

Bungarus (Kraits)

 

 Krait har ett toxiskt gift och är den farligaste av kraiterna. Giftet är mycket neurotoxiskt och orsakar snabbt muskelförlamning. Ett krait bett ger liten eller ingen direkt smärta vilket kan göra att offret inte märker det direkt. Vanligtvis klagar offren på kramper i buken i kombination med tilltagande förlamning. Döden inträffar mellan 6 och 8 timmar efter bettet, och orsakas vanligen av andnöd eller kvävning.

 

Dessutom AIK:are. Fy fan!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom AIK:are. Fy fan!

Tycker det mäst liknar BK Röva från en viss stad med sillstrypare!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...