Jump to content
IGNORERAD

ang UT för systerdotter till sambo


thai412

Recommended Posts

Tjena allesammans

jag och sambon funderar på att ta hit hennes systerdotter på UT...syster till min sambo är väldigt sjuk i sockersjuka och läkarna säger att hon kanske har ett eller två kvar att leva,,,,,nu vill min sambo att vi ska försöka att få hit Bam,,,,,min sambos familj har det inte så gott ställt.så ingen kan ta hand om Bam om det blir så illa att mamman går bort..Bam och hennes mamma bor i Songhkla och vi skickar pengar till dom så att dom ska klara dagen med mat och lite annat..

Har nån här på forumet nån erfarenhet av detta med Ut för barn med familjeanknytning?

Min sambo ser Bam nästan som sin egen dotter...Vi vill göra allt vi kan för att få hit Bam

Hälsningar

Carl o Salisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvär tror även jag att adoption är nödvändigt! :rules:

Ni måste vara registerade som gifta i Thailand och ha godkänande från socialen i er hemkomun!! :rules:

Hur gammal är systerdottern?  Ju yngre des bättre i anpasningen.

Kolla på migs hemsida!  mig.

Lycka till för flickans bästa.

pigge01 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en släktadoption som gäller i det här läget. Din sambo kan vända sig till hemkommunen i Thailand och prata med dem om saken. Eftersom din sambos syster är såpass sjuk kommer sannolikt släktadoptionen att godkännas. Brukar ta ett halvår i handläggningstid.

Mvh Thaikonsult

info@thaikonsult.se

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara berätta hur vi fick hit brorsdottern till min hustru.

Började när hon var 15, undersökte allt, släktskap adoption o.s.v. Allt stöp på något. Adoption till exempel måste gå via adoptionscebtrum även om "objektet" redan finns där. Så när flickan blev 18 år kom hon hit på Turistvisa (med förlängning). Var här i två halvårsomgångar, träffade kille på den vägen är det. Nu är hon här på "kärleks-UT".

Så jag hoppas tjejen är tonåring, det verkar vara den enda vägen som går.

Link to comment
Dela på andra sajter

En släktadoption i Thailand behöver inte gå via något adoptionscentrum. Det sköter provinskontoret som tjejen tillhör. Oftast sker dessa adoptiner på grund av att de biologiska föräldrarnas sjukdom eller oförmåga att ta hand om de egna barnen. Thailand har skrivit på Haagkonventionen år 2004 så adoptioner i Thailand är giltiga i Sverige.

Vi medverkade i en sådan adoption för ett halvår sedan. Idag ligger ärendet hos Migrationsverket för beslut om PUT. Har adoptivmamman blivit svensk medborgare kan även thailändska adoptivbarn under 12 år bli svenska medborgare direkt.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Då hade jag väl inte uttömt alla möjligheter då. Men nu är hon ju här ändå.

Hoppas det går bra för thai412:s släkting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er...

Tack för svaren ang adoption.Vi har också kikat på mig:s hemsida om vad som gäller.Nu får sambon kolla upp med hennes hemkommun i Thailand om vad som gäller där...Hoppas att det löser sig så flickan kan komma hit till oss...Mig kallar hon för Unclefarang.hehe..och sambon för mae..(mamma på thai)...

Ha de bra  :great:

Carl o Salisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...