Jump to content
IGNORERAD

Kommer Thailand att delas upp i tre delstater?


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Kungen är tyst och han verkar ju ha tröttnat på allt tjafs och bråk om den politiska makten, och inte undra på det, så många gånger under åren som han har fått rycka ut för att agera brandsläckare.

Vad tror ni kommer att hända med Thailand framöver om bråken inte avtar?

Kommer de politiska grupperna att kunna bli sams igen och kommer de att kunna samregera landet?

Tror ni att Thailand istället väljer att behålla en gemensam arme, men att landet blir tvunget att ombildas till en federal stat där landet delas upp i tre olika delstater med ökat självstyre?

Södra delstaten vigs för muslimerna - Centrala delen för "Khon Krung folket" - och Isaan för de som gillar Thaksin och PPP.

På så vis behöver ju Bangkokborna inte längre känna sig illa till mods för att det är det "fattiga" men folkrika Isaan som via koalitionspartier majoritetsregerar över dem, och Islambefolkningen i söder behöver då inte heller känna att det är Buddhister och otrogna som bestämmer över huvudet på dem. 

Om nu Isaan skulle bli en federal delstat med självstyre i många frågor, tror ni då att Korat kommer att hamna i den centrala delstaten eller i Isaan-delen? Kanske det blir dragkamp om staden, och en ny källa till bråk?

Själv skulle jag inte bli förvånad om det är "Sia Åh" (prinsen) som lurar i vassen, och att han med mammas support och portmonnä med tiden kan stiga fram ur kaoset och bli den "starka ledare" som många tycks efterfråga. Det vore ju en grandios revansch för honom med tanke på hans något skamfilade rykte.

Frågan är då om det blir lika trevligt att semestra i Thailand som det hittills har varit ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Siam-Nilsson,

Ett antal kontroversiella frågor... ;-)

Jag nöjer mig med att påstå att Thailand ej kommer att delas upp. Tror helt enkelt att man är så stolt över rikets storlek... bara min teori. För att inte tala om eventuell gränsdragning. Det kommer bara inte att ske.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Hej Siam-Nilsson,

Ett antal kontroversiella frågor... ;-)

Jag nöjer mig med att påstå att Thailand ej kommer att delas upp. Tror helt enkelt att man är så stolt över rikets storlek... bara min teori. För att inte tala om eventuell gränsdragning. Det kommer bara inte att ske.

Herr Chang har talat.

Ja vi får nog hoppas att det blir som du förutspår.

Bara att avvakta och se vad som händer när Kungen lämar in för gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske låter lite verklighetsfrämmande just nu, men som sagt, med tanke på den politiska kunskapsnivå och även bildningsnivån hos genomsnittsmedborgaren, kanske det inte är lika orimligt.

Man bör ha i minnet att Siam har tidigare stympats hårt vid flera tillfällen.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har frågat sambon gång på gång...ja nästan tjatat...varför inte kungen

agerar i det som händer nu i Bangkok.?

Hon svarar bestämt att jag förstår ingenting..hehe.

Politikerna måste agera först..sen kommer kungen.

Det ska bli någon gång i början på nästa vecka, säger hon.

Jaja.den som lever får se...hehe.   :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: Kungen e nog ente sig själv efter sin senaste hjärnblödning.helt utlämnad till frugan som vill vrida klockan sådär 100 år tillbaks i tiden.  :gasp:
Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket symbolisk dag för thailändske kungen att agera på vore ju 5 december...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...