Jump to content
IGNORERAD

Husbygge


måne

Recommended Posts

För att återgå till själva huset så vore jag tacksam om ni hade lite planlösningar   :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    17

  • Tallviking

    6

  • chiangmai

    5

  • Kollba

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Idag är jag väldigt nöjd med att jag aldrig byggde köket inne i huset

 

I Thailand funkar det klockrent med ett sk utekök

 

Soligt och fint..upp med jalusierna. Regn och blåst ....ner med jalusierna. Storstädning....fram med högtryckstvätten :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I CM kostar detta hus med stor tomt ca 4000.000. Vi köpte för 5 år sedan för 2300.000. Men här skenar priserna i attraktiva områden. Inget märkvärdigt hus, men jag gillar designen.

I områden som inte är överhettade kan man bygga detta billigt.

Tack för ditt svar. Jag tänker närmast på byggkostnaden, vi har en tomt på 1/2 rai i Udon Thani. Verkar som att byggkostnaderna dragit iväg även där senaste åren.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till själva huset så vore jag tacksam om ni hade lite planlösningar   :14:

 

Fick du inte mitt PM ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stämmer förresten inte klockan här på MPR.

Om jag tittar på månes inlägg så är det skrivet 00:10 men när jag citerar det så påstår citatet att det är skrivet 23:10 ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
//...Jag är inte ute efter ett skrythus utan ett funktionellt hus.

 

Gud så skönt - helt min stil!

Jag har tyvärr inga goda råd att ge dig Måne men jag önskar dig hur som lycka till.

Och jag tror du kan vara lugn, jag kan inte tänka mig någon som skulle våga blåsa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag byggde ett hus i Uttaradit. Huset är en-plan på 13x9 m, med veranda på 9x3,5 m. Jag ritade huset med tanke på regnperioder och starkt solsken, alltså inte massa takvinklar. Jag har bott i huset ca 3 mån och det är inte något jag ångrar. Du kan se lite bilder och en planritning i tråden "Nybygge i Uttaradit".

Lycka till med bygget.

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

sarne vad betalade du för marken. Vi är på ingång och frugan är sugen på en bit land.  Räcker en halv rai. för att bygga

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

en halv rai 800 kvm räcker gott

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

sarne vad betalade du för marken. Vi är på ingång och frugan är sugen på en bit land.  Räcker en halv rai. för att bygga

Det är 10 år sedan vi köpte marken. Då till "thaipris" 350.000 bath. I julas var granntomten på ca 1200m2 till salu, begärt pris 2.800.000 bath.  Vill minnas att den såldes för 500.000 bath för 10 år sedan. Tvivlar starkt på att den blir såld till priset. Men markpriserna i Udon har gått upp kraftigt senare år. 

 

En halv rai är som Kenneth skriver 800m2, en relativt stor tomt i Thailand. Vanligt med 400m2 eller mindre.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 10 år sedan vi köpte marken. Då till "thaipris" 350.000 bath. I julas var granntomten på ca 1200m2 till salu, begärt pris 2.800.000 bath.  Vill minnas att den såldes för 500.000 bath för 10 år sedan. Tvivlar starkt på att den blir såld till priset. Men markpriserna i Udon har gått upp kraftigt senare år. 

 

En halv rai är som Kenneth skriver 800m2, en relativt stor tomt i Thailand. Vanligt med 400m2 eller mindre.

Vi köpte mark i vår by 2001 och sålde den 10 år senare för mer än 10 ggr det  :thumbsup: så nog har priserna rusat alltid.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

 

Vi byggde ett hus på ca 175 kvm med två chalianger i Pakchong för två år sedan och jag provar att bifoga en bild på det.

 

Din fundering ang köket stämmer ganska bra med vår erfarenhet. Vi byggde ett fint kök, med en dyr italiensk gasspis och en bra fläkt - men det ryker rejält när svärmor lagar mat, så hon flyttade ganska snart ut matlagningen till den bakre chaliangen:-).

 

Om du vill så kan jag skicka fler bilder på huset(?)

 

Hälsningar,

 

Patrik

 

PS

Var i Thailand ska ni bygga huset?

post-8177-0-79914200-1370696318_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

 

Jag skickade ett meddelande och en bild till dig för en stund sedan men det syns inte här, så jag vet inte var det blev av.

 

Fick du det?

 

Hälsningar,

 

Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att tänka på är att om du bygger i två våningar så är det lättare att inbrottsskydda det.

På 1 plansvillorna så lyfter de på takpannorna o hoppar in.

Det kan du ju iofs åtgärda med att sätta nån plåt på insidan men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
En sak att tänka på är att om du bygger i två våningar så är det lättare att inbrottsskydda det.

På 1 plansvillorna så lyfter de på takpannorna o hoppar in.

Det kan du ju iofs åtgärda med att sätta nån plåt på insidan men.

 

 

Det är därför det är viktigt att varje takpanna skruvas fast i reglarna och inte bara enstaka som är standard i Thailand

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso men som i mitt hus så har jag tegelpannor.

Det finns tillfällen då jag hade önskat mig ett tvåvåningshus.

speciellt när jag är i Sverige.

Larm i all ära och kameror men de hjälper inte att få tillbaka grejerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

 

Vi byggde ett hus på ca 175 kvm med två chalianger i Pakchong för två år sedan och jag provar att bifoga en bild på det.

 

Din fundering ang köket stämmer ganska bra med vår erfarenhet. Vi byggde ett fint kök, med en dyr italiensk gasspis och en bra fläkt - men det ryker rejält när svärmor lagar mat, så hon flyttade ganska snart ut matlagningen till den bakre chaliangen:-).

 

Om du vill så kan jag skicka fler bilder på huset(?)

 

Hälsningar,

 

Patrik

 

PS

Var i Thailand ska ni bygga huset?

En nyfiken fråga bara. Jag ser glasbetongen på grunden, har du källare?

Link to comment
Dela på andra sajter

En nyfiken fråga bara. Jag ser glasbetongen på grunden, har du källare?

Nej, källare kan man inte kalla det, utan snarare torpargrund - för det är samma marknivå under huset som utanför.

 

Det är ju dock ett utrymme som är användbart för förvaring, installationer mm och vi har gjutit ett golv på ca 20 kvm närmast ingångsluckan.

 

Glasblocken är för att jag tyckte det skulle vara bra att få in lite ledjus där, så att man kan se lite grand (och inte kryper på en skorpion eller något annat otrevligt:-)).

 

Det visade sig dock att de få glasblocken är otillräckliga och vi önskar att vi hade satt in minst dubbelt så många, eller kanske ännu fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, källare kan man inte kalla det, utan snarare torpargrund - för det är samma marknivå under huset som utanför.

 

Det är ju dock ett utrymme som är användbart för förvaring, installationer mm och vi har gjutit ett golv på ca 20 kvm närmast ingångsluckan.

 

Glasblocken är för att jag tyckte det skulle vara bra att få in lite ledjus där, så att man kan se lite grand (och inte kryper på en skorpion eller något annat otrevligt:-)).

 

Det visade sig dock att de få glasblocken är otillräckliga och vi önskar att vi hade satt in minst dubbelt så många, eller kanske ännu fler.

Jag har varit utan internet dryga veckan.Fint hus,vad kostar ett sådant och hur stort är det,hur många sovrum?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja själv bygger jag två Bungalows sovrum toa/dusch litet kök ca 30 m2 + veranda i Khao lak för uthyrning . Klart i  Nov .Foto kommer snart .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...