Jump to content
IGNORERAD

Husbygge


måne

Recommended Posts

Go vänner.

Nu står vi i början av att bygga vårt hus men åsikterna hur det ska se ut går isär.

Jag vill ha ett enplanshus med en stor changveranda,frugan vill ha 2-våningar  :3:

Huset bör vara 100-120 kvm.stor innehållande 3 sovrum,vardagsrum och kök och toalettt/duschrum.

Changverandan bör vara minst 3o kvm ej inräknat husstorleken.Snälla förslag på hur de ska se ut,planlösningar och utseende tack.Huset ska vara på totalt 10 x 14 kvm.Tacksam för hjälp och åsikter.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    17

  • Tallviking

    6

  • chiangmai

    5

  • Kollba

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gärna ritningar och förslag som jag kan printa ut. :av-109998:  :av-109998:  :av-109998:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
Go vänner.

Nu står vi i början av att bygga vårt hus men åsikterna hur det ska se ut går isär.

Jag vill ha ett enplanshus med en stor changveranda,frugan vill ha 2-våningar  :3:

Huset bör vara 100-120 kvm.stor innehållande 3 sovrum,vardagsrum och kök och toalettt/duschrum.

Changverandan bör vara minst 3o kvm ej inräknat husstorleken.Snälla förslag på hur de ska se ut,planlösningar och utseende tack.Huset ska vara på totalt 10 x 14 kvm.Tacksam för hjälp och åsikter.

 

Enkelt, du betalar betongplattan och nedre plan, frun betalar övre plan och taket :thumbsup: . Planlösningen överlåter jag till andra.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt, du betalar betongplattan och nedre plan, frun betalar övre plan och taket :thumbsup: . Planlösningen överlåter jag till andra.

Det BLIR enplans.(det är jag som betalar)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många Thai gillar dessa 2plans hus. Allt ifrån små tornhus till maffiga sydstaspalats. Helt så många rum som möjligt.

Vi har en liten enplansvilla, typ bungalow. Centrum i huset är ett  vardagsrum med matplats . 1 master bedroom med eget badrum. 2 guestroom som delar på ett badrum.  Kök med enbart köksutrustningen. totalt ca 100 kvadrat. Carporten har jag byggt om till min egen lya.

Har noterat att planlösningen är perfekt då man har besök. Gästerna sköter sig själva. Har tillgång till badrum och köket, utan att störa värdfolket. Inga genomgångar för att komma till ett annat rum. Är mycket nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många Thai gillar dessa 2plans hus. Allt ifrån små tornhus till maffiga sydstaspalats. Helt så många rum som möjligt.

Vi har en liten enplansvilla, typ bungalow. Centrum i huset är ett  vardagsrum med matplats . 1 master bedroom med eget badrum. 2 guestroom som delar på ett badrum.  Kök med enbart köksutrustningen. totalt ca 100 kvadrat. Carporten har jag byggt om till min egen lya.

Har noterat att planlösningen är perfekt då man har besök. Gästerna sköter sig själva. Har tillgång till badrum och köket, utan att störa värdfolket. Inga genomgångar för att komma till ett annat rum. Är mycket nöjd.

Och hur ser det ut?Jag är inte ute efter ett skrythus utan ett funktionellt hus.Hur ska vi fördela rum och dyl.med verandan på ena kortsidan.Kanske en carport men inte viktigt i nuläget.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Måna ditt förslag köper jag rakt av. Det enda jag funderar över är. Ett mycket litet kök inne eller inget alls. Utan allt ute under tak. Kök ute är kanon . Slipper all doft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måna ditt förslag köper jag rakt av. Det enda jag funderar över är. Ett mycket litet kök inne eller inget alls. Utan allt ute under tak. Kök ute är kanon . Slipper all doft.

Har funderat lite på ett thaikök ute(som Erkki)men vill nog ha ett kök inne,gärna öppen planlösning med matplats.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Måna ditt förslag köper jag rakt av. Det enda jag funderar över är. Ett mycket litet kök inne eller inget alls. Utan allt ute under tak. Kök ute är kanon . Slipper all doft.

Det jag saknar är thaikök. Har sett många i vårt område som har farangkök inne och thaikök ute.  Man kan icke  laga thaimat inomhus... Min nästa plan är att bygga ett thaikök  vid köksingången, Vid köksingången har vi en liten groggveranda under tak  på ca 10 kvadrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara att uppsöka en bokhandel och kolla efter böcker som har såväl bilder som planlösningar på ett stort antal hus. Finns flera olika. Har tyvärr ingen titel på någon av dem. Men som sagt, det finns flera olika. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara att uppsöka en bokhandel och kolla efter böcker som har såväl bilder som planlösningar på ett stort antal hus. Finns flera olika. Har tyvärr ingen titel på någon av dem. Men som sagt, det finns flera olika. 

I Thailand?Förslag på byggare i Surintrakten som är bra och inte hutlöst dyra.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand?Förslag på byggare i Surintrakten som är bra och inte hutlöst dyra.

 

Ja. I Thailand.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tror det är dessa Poffa menar. Finns i dom flesta stora bokaffärer i Thailand. kostar ca 300 Baht/st.

När du har valt ut ett hus kan du gå till en byggare och få ett kostnadsförslag genom att bara visa

upp bilden och planlösningen. Annars så kan du beställa fullständiga ritningar från företaget som

ger ut böckerna. Kostnad från 15.000 baht och uppåt. Var noga med att få en seriös betalningsplan

med så mycket som möjligt i sista betalning efter din besikting och godkännande.

Få med allt som ingår,typ av kakel,kök,toalett m.m Det priset kan du sedan utgå ifrån om du vill upp-

gradera kvalitet,bättre kök,toalett,färg m.m Ta som ex. färg som finns i alla prisklasser.

Kostar byggarens klinker 160baht/m2 och det du vill ha 260Baht/m2 så betalar du byggaren 100Baht extra m2

Här där vi bor pålas det alltid vid nybygge.

 

Lite tips i all välmening.

post-8709-0-98334800-1370248289.jpg

 

post-8709-0-14344300-1370248317.jpg

 

post-8709-0-49661100-1370248343_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är viktigt att titta hur tomten ligger typ var är naturligt att gå in var är nord är. Vilka vyer finns att placera verandor på sovrum placering för värmen.

Kökets placering där skall all mat in i huset hur långt från parkeringen ligger detta. Hur ligger köket i förhållande till gemensamhets områden för att enkelt kunna hämta saker i köket och var nära för den social gemenskapen. Rita och möblera rumen ta hänsyn till dörrar fönster sängar bord soffors placering. Att kunna ta sig runt huset i vilket väder somhelst utan att behöva gå i solen eller bli blöt av regn. Inga yttervägar och fönster eller alltandörra som blir solexponerad att ha stora alltandörrar för ljus genomsläppligheten och vädrings möjligeten. Så få vinklar och konstigheter på taket som möjligt för att undvika framtida problem.  

 

Tycker det är svårt att ge ett råd om hur ett hus skall byggas då det är mycket individuellt vad man föredrar jag ger här bara några exempel på vad jag tycker är viktigt det finns mycket mera att tänka i genom. Själv har jag planerat flera bostäder genom åren rivit vägar flyttat fönster altandörrar osv tycker det är roligt att planera mina bostäder förfina lösningar och sedan se det färdiga resultatet. Mitt förslag är att du sätter dig och funderar på vad som är viktigt för dig och med denna listan börjar skissa. Med dessa skisser går du sedan till olika byggare oftast kan de gör utifrån dem en bra ritning. Naturligt viss kan det låta som mycket att tänka på men det är inte så farligt och faktiskt mycket roligt när man väl börjar.

 

När jag byggde mitt hus planerade jag efter ovan har nu bott  i huset 1.5 år har ännu inte hittat något som jag vill ändra på. Huset är på cirka 150 kvm sedan kommer altanerna runt huset på ca 100 kvm. Kostnad för färdigt hus utan möbler och vitvaror 1.6 miljoner ute på landet det tog 7 månader att bygga. Skulle tro att priset har gått upp runt 25% sedan dess.

 

Husen som man ser i Thailand är enligt mig opraktiska och byggda för utseende.  

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha även i åtanke var/hur många el uttag du ha så du lätt kan utnyttja husets alla vrår.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Måne,

Jag tycker du har rätt, det jag skulle ha gjort är att gå in på svenska husfirmor och titta på deras planlösning och rita själv dit din veranda.

Tycker de är bättre än de thailändska.

Det jag gjorde fel i första huset var att bry mig om ett kök och inneutrymmmen.

Mina tips:

Stor changveranda med kök(åt dig, bygg sedan ett thaikök åt frugan), minst 50 kvadrat. Det kostar inte så mycket att göra denna yta.

Stor toalett så att man kan ha tvättmaskin där.

Walk in garderob för kläder, dammsugare etc. Etc.

Komma till toalett från verandan utan att gå igenom hela huset.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske kan vara en planlösning att utgå ifrån. Huset Annero hos www.myresjohus.se . så hade jag gärna bott...

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
Har funderat lite på ett thaikök ute(som Erkki)men vill nog ha ett kök inne,gärna öppen planlösning med matplats.

 Tja jag har thai kök ute & mindre men fullt funktionellt kök från Homepro  inne, helt ok. 

  Falang köket frukost ev lite falang mat räcker mer än väl till,  nästa gång skall jag satsa på riktig ute grill. 

Ändrades av navion hispania
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Tja Måne,

Jag tycker du har rätt, det jag skulle ha gjort är att gå in på svenska husfirmor och titta på deras planlösning och rita själv dit din veranda.

Tycker de är bättre än de thailändska.

Det jag gjorde fel i första huset var att bry mig om ett kök och inneutrymmmen.

Mina tips:

Stor changveranda med kök(åt dig, bygg sedan ett thaikök åt frugan), minst 50 kvadrat. Det kostar inte så mycket att göra denna yta.

Stor toalett så att man kan ha tvättmaskin där.

Walk in garderob för kläder, dammsugare etc. Etc.

Komma till toalett från verandan utan att gå igenom hela huset.

Puss

Erkki

Tycker det är vettigare att placera tvättmaskinen ute men i skydd mot regn för man får ändå bära ut tvätten när den ska torkas.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig i livet att jag kommer att bosätta mig i ett tvåplanshus i Thailand. Men så är jag 60+ , lite rund under fötterna och rädd för att snubbla i trappor.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig i livet att jag kommer att bosätta mig i ett tvåplanshus i Thailand. Men så är jag 60+ , lite rund under fötterna och rädd för att snubbla i trappor.

 

Fritz..

Och sen gå upp en trappa för att do dät. Nänä  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju hissar att montera in

eller

en stol som man kan åka UPP och ner på

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen gå upp en trappa för att do dät. Nänä  :crazy:

Du är f-n i mig tankeläsare Måne. :14:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilder på vår bungalow ser i papper nu 130 M2.En bild från firman som säljer, 2 bilder skarpt löge

post-8853-0-86595300-1370268744.png

post-8853-0-52885600-1370268812_thumb.jp

post-8853-0-07191900-1370268863_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...