Jump to content
IGNORERAD

Visumproblem pga inställda flyg?


TobbeWendt

Recommended Posts

Är det någon som vet om turistvisum/besöksvisum förlängas om man fastnar några dagar (kanske veckor.. vem vet) i Sverige på grund av inställda flyg till Thailand?

En bekant till oss hälsar på släktingar i Sverige och har planerad hemresa med SAS från CPH till BKK 2 dec och hans visum går ut 5 dec, som det ser ut nu så är risken stor att han inte kommer hem som planerat och får därmed 'overstay' i Sverige/Schengen. Måste han åka till migrationsverket och ansöka om förlängning (och betala 1000kr) för den korta tid som det förhoppningsvis handlar om? Han vill hem och har inga planer på att stanna längre än vad som är absolut nödvändigt. Finns det någon här på forumet som kanske redan har kollat med MIG och har svar? Riskerar han att behöva betala någon avgift när han lyckas komma iväg? Kommer han att få problem om han ska söka visum för framtida besök?

Det var många frågor, hoppas det är någon som har koll på läget.

/Tobbe

Om du ska göra något så kan du lika gärna göra det rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar

Jag får inte sidan att fungera, gissar att det beror på överbelastningar eftersom jag förskte hitta samma information via UD's sidor, ska försöka igen senare.

/Tobbe

Om du ska göra något så kan du lika gärna göra det rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står att inga åtgärder kommer att tas för de som lämnar landet efter visumet gått ut.

Inga Overstay böter alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svågerns Sverigevisa gick ut i onsdags då han skulle ha åkt tillbaka till Thailand.

Vid samtal med Thaiair så hade de haft kontakt med passpolisen som har full förståelse för att en del kan komma att få overstay och kommer inte att gnälla om det. Inga problem så länge flygplatserna är stängda och en tid därefter så man hinner få ny tid på biljetten.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt! jag ringde Thai och frågade , dom svarade dom vet inget.

Försökte ringa till Migrationsverket hopplöst att komma fram,e-mail upptill 3 veckors väntetid på svar.

Åkte till Migrationsverket,fick svar bara att förlänga kostade 1000 kr,dom sa att det skulle kunna

bli stora problem nästa gång hon kommer till Sverige,om han inte haft visa hela tiden hon var i Sverige.

Tog det säkra betalade 1000 så det inte blir några problem nästa gång.

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skall förtydliga. Jag gjorde som Pust. Betalade en ansökningsavgift på 1000. Fick tillsägelse att boka så snart som möjligt, vilket jag har gjort. De sade inte när svågern måste vara ute. Jag bokade den 10 januari. Man vet ju aldrig om någon tokskalle spränger i flygledartornet  med allt vad det innebär. Frugan blev sur som vanligt. Varför utnyttjade jag inte tillfället bättre :frown:. Ännu är inte sista ordet sagt i Thailand. Kanske svågern blir kvar till Påsk.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för svaren.

Killen lyckades komma iväg med sitt bokade plan tack vare att flygen började komma igång, så det blev aldrig aktuellt att åka till MIG och förlänga visumet, vilket nog hade varit det smartaste att göra.

/Tobbe

Om du ska göra något så kan du lika gärna göra det rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...