Jump to content
IGNORERAD

Militärtråden

audirs2
 Dela

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev audirs2:

Inte ännu, får göra det senare! Skall du se den korpral Kenneth:big_smile:?

Äsch jag blev bara filur :smile:

Åker till Thailand så den får bli senare i så fall

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Äsch jag blev bara filur :smile:

Åker till Thailand så den får bli senare i så fall

10 - 4!:drinks:

Sju år i folkskola, det du! Äh, det var inte ADHD!:heat:

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev audirs2:

Inte ännu, får göra det senare! Skall du se den korpral Kenneth:big_smile:?

Jobbet har hyrt Salong 6 nästa torsdag .

Capture.JPG

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev B747:

Har jag sagt goo hjuul redan??En del här kallar ju mig för det he he.

Flygis = Flygvapnet! :doubt::Yes:

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev audirs2:

Flygis = Flygvapnet! :doubt::Yes:

Förstod det.:big_smile:Jag har länge varit intresserad av det militära och dess historia,främst utländska specialförband.

Mången böcker har man läst och tänker tillbakas på den goda tiden då man var beväring på I20 i Umeå.:)

• Ge karma 1

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

On 12/12/2017 at 17:35, skrev B747:

Förstod det.:big_smile:Jag har länge varit intresserad av det militära och dess historia,främst utländska specialförband.

Mången böcker har man läst och tänker tillbakas på den goda tiden då man var beväring på I20 i Umeå.:)

Plutonen gjorde språngmarsch till TILL-bryggeriet?

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Försvaret köper tillbaka ubåtshamnen i Fårösund

Fortifikationsverket har köpt tillbaka den tidigare ubåtshamnen i Fårösund, rapporterar P4 Gotland i Sveriges Radio. Prislappen är 20 miljoner kronor. Säljaren, företaget Artmax ägt av den kinesiske miljardären Ming Wai Lau, gav 62 miljoner kronor för hamnen våren 2017.

"Det viktigaste för oss, och framför allt för Ming Wai Lau som är ensam ägare till Artmax, har varit att den här anläggningen hamnar hos Försvarsmakten", säger Fredrik Lundström, styrelsesuppleant i Artmax, till P4 Gotland.

Kustartilleriregementet KA3, inklusive ubåtshamnen, såldes 2004 till en svensk affärsman. Enligt överbefälhavaren behövs den strategiskt viktiga hamnen för att stärka Sveriges försvar.

• Ge karma 2

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Finska Marinens fartyg som tas ur drift ersätts med nya fartyg i projektet Flottilj 2020

Flottilj 2020 är marinens projekt. Projektet syftar till att ersätta sju av marinens fartyg som tas ur drift. Fartygen ersätts med fyra moderna korvetter.

De nya fartygen är viktiga för det finska försvaret

De nya fartygen är viktiga för det finska försvaret. De utgör stommen för den marina prestationsförmågan i framtiden. Fartygen avses vara i drift fram till 2050-talet.

http://www.defmin.fi/sv/forvaltningsomrade/projekt_for_utvecklande_av_den_strategiska_kapaciteten/flottilj_2020/flottilj_2020

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Finska Marinens fartyg som tas ur drift ersätts med nya fartyg i projektet Flottilj 2020

Flottilj 2020 är marinens projekt. Projektet syftar till att ersätta sju av marinens fartyg som tas ur drift. Fartygen ersätts med fyra moderna korvetter.

De nya fartygen är viktiga för det finska försvaret

De nya fartygen är viktiga för det finska försvaret. De utgör stommen för den marina prestationsförmågan i framtiden. Fartygen avses vara i drift fram till 2050-talet.

http://www.defmin.fi/sv/forvaltningsomrade/projekt_for_utvecklande_av_den_strategiska_kapaciteten/flottilj_2020/flottilj_2020

Läste åxå på finska Yle.fi/svenska om detta projekt, ett mulitroll fartyg precis som JAS som gör flera saker på samma gång! Den nya tiden är här inom sjöfart åxå!

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Läste åxå på finska Yle.fi/svenska om detta projekt, ett mulitroll fartyg precis som JAS som gör flera saker på samma gång! Den nya tiden är här inom sjöfart åxå!

Visby-korvetterna är multirollskorvetter också och har funnits rätt många år nu

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/sjo/korvett-visby/

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tallviking:

Visby-korvetterna är multirollskorvetter också och har funnits rätt många år nu

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/sjo/korvett-visby/

Flytande likkistor utan adekvat luftvärn, endast en allmåls-automatkanon och inga luftvärnsrobotar.

Men de ser ju rätt fräcka ut :)

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Flytande likkistor utan adekvat luftvärn, endast en allmåls-automatkanon och inga luftvärnsrobotar.

Men de ser ju rätt fräcka ut :)

Diskussionen LV-robot kontra prickskytte med avancerade allmålspjäser har pågått sedan 70-talet när Storbritannien valde en väg och vi en annan

Storbrittaniens val kostade dom två sänkta fartyg och rätt många döda under Falklandskriget....

När Indien köpte den begagnade HMS Hermes från Storbritannien hade hon lv-robot bara och det första Indierna gjorde var att slänga av dom och köpa 8 st Bofors 40mm-pjäser

Jag var den som sköt ner ett bogserat hayes-mål på maxporté i Sidney med ett skott (57mm) vid en test för Australiska materielverket och dom beställde kort efter det allmålspjäser och luftvärnsradar från Sverige

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Diskussionen LV-robot kontra prickskytte med avancerade allmålspjäser har pågått sedan 70-talet när Storbritannien valde en väg och vi en annan

Storbrittaniens val kostade dom två sänkta fartyg och rätt många döda under Falklandskriget....

När Indien köpte den begagnade HMS Hermes från Storbritannien hade hon lv-robot bara och det första Indierna gjorde var att slänga av dom och köpa 8 st Bofors 40mm-pjäser

Jag var den som sköt ner ett bogserat hayes-mål på maxporté i Sidney med ett skott (57mm) vid en test för Australiska materielverket och dom beställde kort efter det allmålspjäser och luftvärnsradar från Sverige

Så du tycker att luftvärnsrobotar är onödigt, eftersom du nämner allmålspjäsernas förmåga, annars är väl den allmänna uppfattningen i detta fall att det är av ekonomiska skäl de inte har det.

Inget illa ment, men litar mer på bla han som skriver nedan i detta.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/10/ambitionshojningen-som-inte-ansags.html

Ps. hur har du tänkt att din kanon ska bekämpa ett angrepp på dessa korvetter bakifrån?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så du tycker att luftvärnsrobotar är onödigt, eftersom du nämner allmålspjäsernas förmåga, annars är väl den allmänna uppfattningen i detta fall att det är av ekonomiska skäl de inte har det.

Inget illa ment, men litar mer på bla han som skriver nedan i detta.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/10/ambitionshojningen-som-inte-ansags.html

Ps. hur har du tänkt att din kanon ska bekämpa ett angrepp på dessa korvetter bakifrån?

Du glömmer som många andra bort att analysera vilka hot ett fartyg till sjöss har. Många lever i gamla förlegade uppfattningar, tydligen även du.....

Huvudsakliga hotet mot fartyg till sjöss har under många år nu varit sjömålsrobotar som kommer på låg höjd över vattnet. Dom bekämpar man inte med en lv-robot.....

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Dom bekämpar man inte med en lv-robot.....

Inte heller med EN kanon som har död vinkel akteröver.

• Haha 1

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inte heller med EN kanon som har död vinkel akteröver.

Hört talas om att man kan gira med fartyg ? :whistle:

• Ge karma 1
  • Haha 1

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Hur som helst utrycker sig "Wiseman" så här, och jag tror han som aktiv pilot i närtid har koll, så du får ursäkta, även om jag inte betvivlar att din kanon puffar bra.

"Ett luftvärnsrobotsystem till Visbyklassen hade varit högst önskvärt och är knappast att se som en ambitionshöjning utan snarare som en grundförmåga"

Och de fick inget luftvärnsrobotsystem pga ekonomiska skäl, det är ett faktum!

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur som helst utrycker sig "Wiseman" så här, och jag tror han som aktiv pilot i närtid har koll, så du får ursäkta, även om jag inte betvivlar att din kanon puffar bra.

"Ett luftvärnsrobotsystem till Visbyklassen hade varit högst önskvärt och är knappast att se som en ambitionshöjning utan snarare som en grundförmåga"

Och de fick inget luftvärnsrobotsystem pga ekonomiska skäl, det är ett faktum!

Nej

Det är en tolkning gjord av en person som ser problemet från en helt annan vinkel än fartygets egen

En lv-robot är effektiv på lite längre skjutavstånd av olika anledningar och ett eldrörsbaserat försvar mer efektivt på kortare avtstånd

Ett svenskt fartyg i de scenarior den arbetar och är konstruerad för opererera normalt ensam och med de begränsningar i möjliga upptäcktsavstånd med egen radar mot "seascimming missiles" gör att när du väl upptäcker roboten i kombination med de farter en modern sjömålsrobot har så är redan optimala avståndet att skjuta lv-robot passerat och den blir rätt värdelös.

För att en lv-robot skall kunna användas effektivt mot den typen av hot måste du har en fjärrplattform som sköter upptäckt och mållåsning och den typen av plattformar saknas i den svenska scenariot !

Det skulle helt enkelt inte vara effektivt av varken ekonomiska eller rent militära skäl att ha lv-robot på svenska fartyg i de scenraios dom är satta att operera i !

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ja. Det går bra att gira mot ingående robot. Hur många lyckat med det? :boom:

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev JJC:

Ja. Det går bra att gira mot ingående robot. Hur många lyckat med det? :boom:

Som kommer i drygt mach 2 :)

Sen skjuter Tallen ned den med sin kanon också när han girat :)

Ännu mer intressant när det kommer 2st samtidigt, då får han gira som tusan vara riktigt snabb med sin enda kanon :rotfl:

Ändrades av Soengsang
  • Haha 2

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela