Jump to content
IGNORERAD

Hur mår Kungen?


Joints

Recommended Posts

Det har varit väldigt tyst om Kungen. Aldrig tidigare har han hållit sig så tyst i en så allvarlig situation som nu råder. Så en relevant fråga är faktiskt hans personliga hälsa.

På BBC skriver man så här;

There are no leaders who enjoy sufficient respect to drive a grand bargain between its polarised parties.

The age and frailty of King Bhumibol Adulyadej make intervention by him a forlorn hope.

http://news.bbc.co.u...fic/7751800.stm

Även om Prem har det varit tyst även om det ryktas om att befälhavaren har haft privata möten med honom.

Kan det vara så att Kungens tid som beslutsfattare är över?

Link to comment
Dela på andra sajter

What about the king? 

King Bhumibol Adulyadej, the world's longest-reigning monarch, will be 81 next week. He is revered by the Thai people.

Although he has few formal powers, he wields enormous moral influence. He has frequently intervened at times of crisis,

but diplomats fear his advanced years and deteriorating health will limit his ability to calm this crisis.

The king's annual birthday address next week will be carefully watched. His wife, Queen Sirikit, has explicitly backed the PAD. 

She even attended the funeral of a PAD supporter killed in clashes with the police last month. Her backing has given the

protesters a powerful "roof" in its anti-government campaign.

Källa:

http://worldblog.msn...26/1689630.aspx

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kungen har nog tröttnat på allt tjaffs och bråk om den politiska makten.

Jag tror nog att "Sia Åh" (prinsen) lurar i vassen, och att han med med mammas support och portmonä med tiden kan stiga fram ur kaoset och blir den "starka ledare" som många tycks efterfråga.

Frågan är då om Thailand ombildas till en federal stat där landet delas upp i tre delstater med ökat självstyre?

Södra delstaten vigs för muslimerna - Centrala delen för "Khon Krung folket" - och Isann för de som gillar Thaksin och PPP.

Slutet gott - allting gott ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Han såg bra rasslig ut på tv i går.kom knappt över mattkanten.

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, trist att se honom pa sin systers begravning, han sag bra slut ut.

Undrar om han ar tillrackligt mycket vaken for att ta del av det som sker, risken finns ju att han halls lite bakom sanningen for att overleva fodelsedagen.

Det kan val inte vara bra for honom att se hur hans kara undersatar tar livet av varandra.

Long live the king, men till vilket pris? Ar det medicin som haller honom igang pa konstgjord vag?

Hoppas han tar till orda innan det ar forsent.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

:whistle: Det blir inga fler manliga regenter i Thailand    :yes: ...allt enligt ett gammalt thailändskt orakel    :wai:

Hej, kul att du nämner det där med Oraklet.

Jag har också läst om det gamla oraklet som förutspådde att Chakridynastins manliga tronföljd skulle ta brytas och ta slut efter ett visst antal manliga monarker. Jag tror att det skulle ta slut efter 7 stycken monarker på raken? Men jag är lite osäker på antalet, det kan också ha varit både färre eller fler. Det stod lite om detta i boken "The King never smiles", men jag har inte med mig boken där jag nu sitter, så jag kan dessvärre inte kolla upp antalet. Men det finns säkert någon här på forumet som är mer påläst, som kan berätta.

Det där med andevärldens hokus pokus samt spågubbar och spågummor är ju grejer som bl.a.  thailändarna tar på fullaste allvar, så jag tror nog att Kungafamiljen inte lämnar något åt slumpen utan att de först tar hänsyn till det astrologiska mm med tanke på den kommande tronföljden.

Möjligen kan de ju omtolka och anpassa oraklets förutspåelse om de ändrar på det rådande regelverket och istället anpassar det efter svensk modell och låter Sirikit bli regerande Drottning av Thailand. Sedan kan hon ju abdikera av hälso-, & ålderssjäl för att lämna plats för prinsen (eller Sia Åhh's yngsta son) som då kan ta över kungatronen när tiden är mogen. 

Gärna fler synpunket i detta något udda ämne,  :clown:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Siam Nilsson,

Den nuvarande kungen ar nr 9 av Chakridynastin och ska ju som du sager vara den sista. Han heter ju aven Rama IX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Hej Siam Nilsson,

Den nuvarande kungen ar nr 9 av Chakridynastin och ska ju som du sager vara den sista. Han heter ju aven Rama IX.

Tack för info.

Utan att kunna hänvisa till någon empirisk bevisföring, så skulle man ju kunna se en viss (dock långsökt) koppling mellan nummer 9 och klister i det thailändska språket eftersom nio heter Gao och klister kallas för Gaao, och möjligen har detta hjälpt Bhumibol A att sitta fast på tronen så här länge.

Nästa regent skulle ju bli nummer Zip (10),

och då kan man ju eventuellt lite ”skämtsamt” kunna spekulera i om det blir ”zip up” eller ”zip down”…

:yes:

http://www.thai-language.com/id/131075

http://www.thai-lang.../id/137465#def1

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när hans tal blivit inställt pga av hälsoskäl antar jag att spekulationerna är i full gång. Den viktiga frågan är om han kan tänka klart och har uppfattat vilken soppa hans nation sitter i. I så fall kan man undra varför han inte skrivit något brev eller liknande för hans prins att läsa upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt det korta tal på 10 minuter som prinsessan höll idag så hälsade kungen till alla, men han mår inte bra och tydligen så sondmatas han. Vi får väl hoppas att det inte är allt för allvarligt men han har tyvärr åldern emot sig.

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är orolig. Tror att det är värre än vad som sägs. Då motiverar det allt som hänt sista tiden. Många vet att det kommer att bli stora problem. Det gäller att flytta fram positionerna. För mig känns det inte hundra att åka om ett par veckor. Hoppas jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur han mar vete tusan men han kunde bade ga och konversera lite med sin hustru i tisdags nar militaren hade sin colourparade och framforde sin lojalitet for kungahuset, live pa TV.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...