Jump to content
IGNORERAD

En fråga om A/C


acdc

Recommended Posts

A/C och fläkt samtidigt i sovrummet verkar inte fungera A/C får spel vad beror det på.

Man kanske inte ska köra fläkt och A/C samtidigt ställer jag in A/C på 27 grader så vaknar jag och har 22 grader i sovrummet och håller på att frysa ihjäl.

 

Ha det

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Öööh, jag kan inte se att fläkten skulle påverka AC på något sätt. Eller vänta lite nu... möjligen medverkar fläkten till att sprida kall luft effektivare än vad AC gör?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

A/C och fläkt samtidigt i sovrummet verkar inte fungera A/C får spel vad beror det på.

Man kanske inte ska köra fläkt och A/C samtidigt ställer jag in A/C på 27 grader så vaknar jag och har 22 grader i sovrummet och håller på att frysa ihjäl.

 

Ha det

 

Jag har AC:n på 26 + takfläkt och får perfekt sovtemp i rummet (termometern visar 26).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har AC:n på 26 + takfläkt och får perfekt sovtemp i rummet (termometern visar 26).

Men om man har golvfläkt blir det någon obalans på censorn i A/C, på grund av luftflödet i rummet min A/C får alltså spel! Kanske fel på A/C.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man har golvfläkt blir det någon obalans på censorn i A/C, på grund av luftflödet i rummet min A/C får alltså spel! Kanske fel på A/C.

 

Ha det

 

På min AC (Mitsubischi) är sensorn en "tråd" som man kan böja hit och dit. Försök med lite olika lägen på tråden, så kanske AC:n funkar bättre.

 

Vi hade en serviceman här, som labbade med just detta och fick AC:n att funka bättre.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

AC suger in luften på ovansidan där även givaren för temperaturen sitter och störs luftintaget av en takfläkt så kan det bli fel.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt problem finns inget logiskt i det du beskriver tycker att du får se över spökhuset samt eventuellt kontakta några munkar. 

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

AC suger in luften på ovansidan där även givaren för temperaturen sitter och störs luftintaget av en takfläkt så kan det bli fel.

Jag trodde att givaren (termostaten) satt i dosan vid dörren, åtminstonde på äldre aggragat, men jag har ju haft fel förr.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnnie/Cat

Temperatursensorn är just som det heter en temperatursensor och styr endast av temperatur så fläkten påverkar inte alls hur temperaturen blir i rummet. Du kanske får in för varm luft där givaren sitter pga luftläckage från närliggande område eller strålningsvärme från vägg osv. Troligaste orsaken är fel på givaren. Prova med att sätta en termometer i direkt anslutning till givaren så ser du. Man kan även bygga om det genom att förlänga kabeln till givaren så du kan flytta den. Alternativ ta reda på ohm talen på givaren så du kan sätta dit en annan. Jag gjorde följande. Satte dit en extern elektronisk termostat med givare på den plats jag ville ha rätt temperatur. Tog reda på vilka ohm tal den ordinarie givaren hade vid +10 grader respektive +30 grader. Skaffade sedan motstånd som motsvarade de temperaturerna och kopplade in det på termostaten. Sen var det bara att ställa in min nya termostat på den temp jag ville ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Temperatursensorn är just som det heter en temperatursensor och styr endast av temperatur så fläkten påverkar inte alls hur temperaturen blir i rummet. Du kanske får in för varm luft där givaren sitter pga luftläckage från närliggande område eller strålningsvärme från vägg osv. Troligaste orsaken är fel på givaren. Prova med att sätta en termometer i direkt anslutning till givaren så ser du. Man kan även bygga om det genom att förlänga kabeln till givaren så du kan flytta den. Alternativ ta reda på ohm talen på givaren så du kan sätta dit en annan. Jag gjorde följande. Satte dit en extern elektronisk termostat med givare på den plats jag ville ha rätt temperatur. Tog reda på vilka ohm tal den ordinarie givaren hade vid +10 grader respektive +30 grader. Skaffade sedan motstånd som motsvarade de temperaturerna och kopplade in det på termostaten. Sen var det bara att ställa in min nya termostat på den temp jag ville ha.

Tack för det svaret

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Temperatursensorn är just som det heter en temperatursensor och styr endast av temperatur så fläkten påverkar inte alls hur temperaturen blir i rummet. Du kanske får in för varm luft där givaren sitter pga luftläckage från närliggande område eller strålningsvärme från vägg osv. Troligaste orsaken är fel på givaren. Prova med att sätta en termometer i direkt anslutning till givaren så ser du. Man kan även bygga om det genom att förlänga kabeln till givaren så du kan flytta den. Alternativ ta reda på ohm talen på givaren så du kan sätta dit en annan. Jag gjorde följande. Satte dit en extern elektronisk termostat med givare på den plats jag ville ha rätt temperatur. Tog reda på vilka ohm tal den ordinarie givaren hade vid +10 grader respektive +30 grader. Skaffade sedan motstånd som motsvarade de temperaturerna och kopplade in det på termostaten. Sen var det bara att ställa in min nya termostat på den temp jag ville ha.

 

Tror du att någon Thai kan göra något sådant,vill inte klanka ner men har haft en här hemma tidigare, och han bara och tittade på A/C när den var igång och sa att det var ok ville ha 300 B för det.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

AC i Thailand är en standardprodukt som säljs rakt över disk med fri montering som service. Det enda de egentligen kollar vid försäljning är att apparaten är dimensionerad för rummets yta. Rengöring och påfyllnad av kylmedium är det som servicefirmorna jobbar med. Analyser av termostater och  rumstemperatur finns inte,.  Har 5 masikner i vårt hus, så jag vet vad som brukar gälla vid service.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnnie/Cat
Tror du att någon Thai kan göra något sådant,vill inte klanka ner men har haft en här hemma tidigare, och han bara och tittade på A/C när den var igång och sa att det var ok ville ha 300 B för det.   Ha det
Det tror jag absolut det finns men du får nog leta. Bästa att leta upp någon som jobbar med elektronik
Link to comment
Dela på andra sajter

A/C och fläkt samtidigt i sovrummet verkar inte fungera A/C får spel vad beror det på.

Man kanske inte ska köra fläkt och A/C samtidigt ställer jag in A/C på 27 grader så vaknar jag och har 22 grader i sovrummet och håller på att frysa ihjäl.

 

Ha det

 

Är det så i flera rum eller bara ett ?

Kan vara termostaten som inte här helt ok.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...