Jump to content
IGNORERAD

Timelapse/intervallfoto från min balkong i Bangkok


Myran

Recommended Posts

Fick idag för mig att jag skulle börja pyssla med "timelapse", alltså att ta en mängd bilder under flera timmar/dagar som man sedan sätter ihop till ett kortare klipp. Efter att ha experimenterat lite så har jag nu mitt första klipp. Det består av 175 bilder tagna med 20 sekunders mellanrum under cirka en timme, och klippet ligger på 18 sekunder. Jag har vanligtvis riktigt grymt rött och gult ljus under solnedgången vid min balkong i Bangkok, men idag var det ingen höjdare. 

Hur som helst, ska försöka igen imorgon med lite ändrade inställningar i kameran, men här har ni det första klippet. Om det är någon fler som sysslar med timelapse så får ni gärna dela med er. Tips på kamerainställningar välkomnas; använder en Eos 450D.

 

Jag rekommenderar att ni ser på videon i minst 720p.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Myran

    9

  • Rillex

    3

  • Kollba

    2

  • Minne00

    2

Mest aktiva i denna tråd

Myran. Kanonstart. Dock tycker jag:

 

- själva sekvensen bör vara längre

- fota något där det händer lite mer: trafik, fåglar i flykt, byggkranar som rör sig, båtar på floden...

- formatet 16:9 blir mycket snyggare också om du kan fota i det, eller "croppa" i redigeringen.

 

Bara lite feedback i all hast från en som gillar att kolla på timelapses men som inte håller på med det.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Myran. Kanonstart. Dock tycker jag:

 

- själva sekvensen bör vara längre

- fota något där det händer lite mer: trafik, fåglar i flykt, byggkranar som rör sig, båtar på floden...

- formatet 16:9 blir mycket snyggare också om du kan fota i det, eller "croppa" i redigeringen.

 

Bara lite feedback i all hast från en som gillar att kolla på timelapses men som inte håller på med det.

 

Jo det var meningen att den skulle bli längre, men efter 500 kort så upptäckte jag att kameran var felinställd och gjorde automatiska ändringar mellan nästan varje kort, vilket gjorde att jag inte kunde använda dem.

Har svårt att fota någonstans med liv och rörelse eftersom kameran är kopplad till datorn när jag tar intervallkorten. Och ska jag vara ärlig så är jag personligen mer intresserad av ljus och väder :)

16:9 håller jag definitivt med om, får ta och redigera bilderna jag tar imorn.

Har ett avlångt fönster som jag ej kan öppna där utsikten är lite roligare. Mer byggnader och sånt. Ska försöka fota ut igenom det imorn.

 

Tack för svar och tips. I´ll be back.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool!

Kan du ge tips om hur man gör? Vore roligt att försöka fånga till exempel syskonbarnen på studsmattan eller i sjön... kanske en MPR träff. ;)

 

 

Har en Canon Eos 400 ... räcker det?

Vad använder du för program i dator för att sammanfoga bilderna?

 

Riktigt kul!!!

 

Snyggt Jobbat!

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool!

Kan du ge tips om hur man gör? Vore roligt att försöka fånga till exempel syskonbarnen på studsmattan eller i sjön... kanske en MPR träff. :wink:

 

 

Har en Canon Eos 400 ... räcker det?

Vad använder du för program i dator för att sammanfoga bilderna?

 

Riktigt kul!!!

 

Snyggt Jobbat!

 

Studsmatta... Då får du köra video. Går inte att ha 20 sekunders mellanrum mellan bilderna från en studsmatta

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräckt, helt klart imponerad av folk som kan mer än köra på i auto läge ( som jag). Mvh Håkan

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men alltså. när det är typ 8 ungar som rör sig på studsmattan så borde det bli ganska kul klipp tänker jag. ungefär som att korta ner en fotbollsmatch till 90 sekunder istället för 90 låååånga tråkiga minuter... :)

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men alltså. när det är typ 8 ungar som rör sig på studsmattan så borde det bli ganska kul klipp tänker jag. ungefär som att korta ner en fotbollsmatch till 90 sekunder istället för 90 låååånga tråkiga minuter... :)

 

De rör sig för snabbt. Det kommer bara att bli flimmer på bilden.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool!

Kan du ge tips om hur man gör? Vore roligt att försöka fånga till exempel syskonbarnen på studsmattan eller i sjön... kanske en MPR träff. :wink:

 

 

Har en Canon Eos 400 ... räcker det?

Vad använder du för program i dator för att sammanfoga bilderna?

 

Riktigt kul!!!

 

Snyggt Jobbat!

Kopplar först kameran till datorn via usb, och använder sedan ett program (till exempel detta: http://www.photoremote.de/ ) för at ställa in hur många bilder jag vill ta och med vilken intervall. Det går även att ställa in mellan vilka tidpunkter du vill att fotona ska tas. Sen är det bara att arrangera kameran som du vill ha den och pilla med inställningarna som du vill ha dem. Det bästa verkar vara att stänga av så många automatiska korrigeringar som möjligt, annars blir den slutgiltiga filmen lätt flimrig. Vill man inte koppla kameran till datorn så finns det även "fjärrkontroller" att koppla in i kameran som man kan ställa in intervallfoto på, då sparas dock bilderna på kamerans minneskort istället för direkt i datorn.

När bilderna väl är tagna så är det bara att ladda in dem i valfritt program, jag använder detta: http://timelapsetool.com/ , och ställa in hur många bilder per sekund man vill ha, vilken upplösning filmen ska ha och eventuella effekter etc. Sen är det klart. 

 

Det är  i princip på den nivån jag ligger :) Hade innan igår noll koll på vad alla funktioner i kameran gjorde, trots att jag haft den ett bra tag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar först kameran till datorn via usb, och använder sedan ett program (till exempel detta: http://www.photoremote.de/ ) för at ställa in hur många bilder jag vill ta och med vilken intervall. Det går även att ställa in mellan vilka tidpunkter du vill att fotona ska tas. Sen är det bara att arrangera kameran som du vill ha den och pilla med inställningarna som du vill ha dem. Det bästa verkar vara att stänga av så många automatiska korrigeringar som möjligt, annars blir den slutgiltiga filmen lätt flimrig. Vill man inte koppla kameran till datorn så finns det även "fjärrkontroller" att koppla in i kameran som man kan ställa in intervallfoto på, då sparas dock bilderna på kamerans minneskort istället för direkt i datorn.

När bilderna väl är tagna så är det bara att ladda in dem i valfritt program, jag använder detta: http://timelapsetool.com/ , och ställa in hur många bilder per sekund man vill ha, vilken upplösning filmen ska ha och eventuella effekter etc. Sen är det klart. 

 

Det är  i princip på den nivån jag ligger :) Hade innan igår noll koll på vad alla funktioner i kameran gjorde, trots att jag haft den ett bra tag. 

Går även att koppla kameran till telefonen. Finns gratis program. I alla fall till Android. Iphone vet jag inte.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Går även att koppla kameran till telefonen. Finns gratis program. I alla fall till Android. Iphone vet jag inte.

Coolt, det hade jag ingen aning om. Efter lite eftersökningar så verkar det som om denna app verkar vara ett av de bättre valen: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.chainfire.dslrcontroller&hl=en Kostar några kronor, men det kan det utan tvekan vara värt om den funkar som det ska. Ska se imorgon om jag hittar nån adapter till mobilens usb-kabel så att den andra änden passar i kameran. Riktigt grymt tips, nu kanske jag till och med kan komma ut och rigga upp nånstans.

 

Vänta bara, när jag kommer igång på riktigt så kommer du att gråta floder :)

 

Som ni säkert märkt så blev det inga bilder idag. Frugan hotade med sanktioner(!) om hon var tvungen att lyssna på kameran idag igen :) Men det kommer mer senare i veckan när hon drar och jobbar. Tack för alla svar och support!

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, det hade jag ingen aning om. Efter lite eftersökningar så verkar det som om denna app verkar vara ett av de bättre valen: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.chainfire.dslrcontroller&hl=en Kostar några kronor, men det kan det utan tvekan vara värt om den funkar som det ska. Ska se imorgon om jag hittar nån adapter till mobilens usb-kabel så att den andra änden passar i kameran. Riktigt grymt tips, nu kanske jag till och med kan komma ut och rigga upp nånstans.

 

Vänta bara, när jag kommer igång på riktigt så kommer du att gråta floder :)

 

Som ni säkert märkt så blev det inga bilder idag. Frugan hotade med sanktioner(!) om hon var tvungen att lyssna på kameran idag igen :) Men det kommer mer senare i veckan när hon drar och jobbar. Tack för alla svar och support!

Du måste ha en OTG adapter http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/adaptrar/otg-adapter-0-2-meter-p92967

och sedan en vanlig USB till mini . OTG är viktg för dom har växlat några kablar. Men om du kör så här så funkar det klockrent i alla fall på min Samsung S3 och Note

Sedan har jag bara börjat leka med en gratis app som heter "Helicon Remote" kostar gratis:-) Där finns time elaps. Men jag har inte börjat använda det hela ännu mera än kort test. Blev sugen när jag såg din tråd att ta upp det hela igen.

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med en app som heter Lapse it pro i telefon funkar bra, dock ingen separat kamera kopplad till den.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Brände av hela 400 foton idag under eftermiddagen. Körde först på fullt manuellt läge, men märkte att fotona snart blev väldigt mörka, trots att det var relativt ljust ute fortfarande. Ändrade då Whitebalance för att de skulle bli lite ljusare, men efter ett tag så började naturligtvis även dessa kort att bli mörka. Ändrade då till Av-läget som anpassar slutarhastigheten efter hur mörkt det är. Dessa kort blev klart bättre, men det resulterar även i att det flimrar i den slutgiltiga filmen eftersom justeringar görs mellan i stort sett varje kort.

Har inte börjar pyssla med efterarbete ännu eftersom jag vill hitta de bästa inställningarna för kameran först. Fotar nu i det "bästa" jpeg-formatet, men ska nog prova att köra med Raw-filer och se om jag kan hitta nått bra program för att få bort flimmer.

Ni kan se två tydliga hack i filmen där jag ändrar iställningarna, men alla kort är tagna ett efter ett med 20 sekunders mellanrum. I den sista biten så är det i stort sett kolsvart ute, men tack vare den långsamma slutarhastigheten (tror den låg på runt 5 sek) så blev bilderna riktigt bra tycker jag; gillar skarpt den blå himmelen och de gula fönstrena.

 

Som sagt, work in progress.

 

Uppdatering: Provade precis att köra videon genom VirtualDub med tillägget MSU Deflicker, och resultatet är riktigt riktigt bra. Problemet är bara att den slutgiltiga filen blir riktigt riktigt stor; så nu får jag ge mig ikast med det.

 

Ändrades av Myran
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite pill så blev resultatet helt ok. Någonstans på vägen så blev det lite "hackigt" på vissa ställen, men flimret i slutet av filmen är till stor del borta.

Nästa steg blir att spara en ny serie med foton som raw-filer i Av-läget(samma som i slutet av video), denna gång även under dagtid, för att se hur resultatet blir. Förhoppningsvis blir det lite roligare ljus inom de kommande dagarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygga filmer! Hade för några år sen en pentax optio kompakt-kamera med nåt slags time-laps funktion,

tog bilder med tidsfördröjning. Nån som minns?

 

Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Det finns några olika fjärrkontroller till IOS, detta är en jag har funderat på.

http://www.dslrbot.com/features/time-lapse/

Av någon anledning ser tyvärr inte dina bilder med Tapatalk.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör filmer av timelapse-bilder

Videomach 5.9.11 [engelska, 2.85 MB, gratis]

En timelapse-framkallning är en rätt spännande fotometod som innebär att du ställer din kamera stillastående framför ett motiv och sedan tar bilder automatiskt med jämna mellanrum under en längre tid. Bilderna sätter du sedan samman till en animerad sekvens där timmar, dagar eller veckor kan flyta förbi på bara några minuter eller sekunder. Videomach är ett videoredigeringsverktyg som kan användas just för att sätta samman timelapse-bildserier till filmklipp. Programmet är förstås även försett med diverse effekter och filter, och det går som sig bör också att redigera ljudspåren i filmklippen. Videomach är nog däremot inte tänkt att vara en ersättare till Adobe Premiere, utan snarare en konkurrent till Windows Movie Maker. 

http://gromada.com/videomach/
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en timelaps det var riktigt kul ska fortsätta med ny projekt.

Använder mig av lightroom och redigerar bilderna sen vart det Adobe elements finns massor att lära sig men klippet vart så här iallafall första gången.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
Gjorde en timelaps det var riktigt kul ska fortsätta med ny projekt.

Använder mig av lightroom och redigerar bilderna sen vart det Adobe elements finns massor att lära sig men klippet vart så här iallafall första gången.

 

Riktigt snyggt Rillex. :thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...