Jump to content
IGNORERAD

Föra över 50000 sek till Thailand


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Jag har slutat skicka i SEK, då växlingen sker flera dagar efteråt.

Försöker hitta av när kursen känns bra och passa på.

Vid de tre senaste överföringarna har kursen varit mycket bättre den dag jag skickat, än när pengarna kommit fram.

Helt klart tur, men känns som man har mer kontroll. Dessutom är de Svenska bankernas kurser bra numera.

Detta med att all växling av SEK sker vid Bangkok Bank och sen överförs till resp. Thaibank har jag fått reda tidigare men kommer inte ihåg var.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    20

  • Moritz

    15

  • Benjamas

    14

  • hasseigöteborg

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här svaret ifrån Kasikorn Bank:

 

 

 

Dear P3,

Referring to your email dated on 14/05/2013 about Inward Remittance, we would like to inform you that to transfer funds from overseas, the correspondent bank will charge the sender of funds before send to our head quarter of Kasikorn Bank; the charge rate will depend on the condtions of the correspondent bank. The beneficiary will also be charged by KASIKORNBANK on the rate of 0.25% of the transferred amount (minimum 200 baht and maximum 500 baht) Please note that, if you transfer to the account that already existing, the currency will be changed into Thai baht automatically.

In addition, to transfer to branches outside Bangkok and vicinity, there will be additional fees, which are leased line fee of 20 baht per transaction, and 10 baht for each 10,000 baht transferred (minimum 10 baht and maximum 750 baht).

Receiving the inward money transfer will take an hour after Kbank received the command via SWIFT from the oversea bank.

 

Alltså går inga pengar som skickas till Kasikorn utomlands ifrån via Bangkok Bank Ltd. utan via Kasikorns huvudkontor i Bangkok.

 

Kommer väl flera svar senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var in på Krungthai xxx-år sedan och frågade hur mycket avgiften var på dom pengarna som jag skickade från swe

och då printade dom ut ett papper och där kom pengarna från BBK-bank med en transferavgift på over 700 B  (dom var skickade från Swedbank)

så det blev    swedbank--BBK-bank---krungthai

då trotnade jag och oppnade ett konto på BBK-bank så jag slapp den avgiften

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
jag var in på Krungthai xxx-år sedan och frågade hur mycket avgiften var på dom pengarna som jag skickade från swe

och då printade dom ut ett papper och där kom pengarna från BBK-bank med en transferavgift på over 700 B  (dom var skickade från Swedbank)

så det blev    swedbank--BBK-bank---krungthai

då trotnade jag och oppnade ett konto på BBK-bank så jag slapp den avgiften

Så är set inte längre.

Men pengarna går via deras kontor i Bangkok och sedan tiil kontoren ute i landet.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Här svaret ifrån Kasikorn Bank:

 

 

 

 

Alltså går inga pengar som skickas till Kasikorn utomlands ifrån via Bangkok Bank Ltd. utan via Kasikorns huvudkontor i Bangkok.

 

Kommer väl flera svar senare.

And we got a winner!!! :14:  :17:  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Man börja ju undra om d verkligen va mellanhänder då jag oftast fått mer än jag trott då jag skickat

till Kasikorn kontot..:) Och då skickar jag KRONOR...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Här svaret ifrån Kasikorn Bank:

 

 

 

 

Alltså går inga pengar som skickas till Kasikorn utomlands ifrån via Bangkok Bank Ltd. utan via Kasikorns huvudkontor i Bangkok.

 

Kommer väl flera svar senare.

 

Som jag beskrev det med andra ord.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men oavsett via vilken bank så mellanlandar dem i Bangkok där det försvinner en slant så lika illa iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar ifrån Bangkok Bank Ltd.

 

 

Regarding your inquiry about the details for transferring money from the abroad to account, please advised the sender to contact the direct correspondent bank (Kbank, so the fund will directly to them. However if there are not correspond bank for Kbank In Sweden. The sending bank may have to send via our bank or other Thai commercial bank.


Best regards,
Bualuang iBanking

 

Så med andra ord tolkar jag det som att om svenska banken man använder, inte har samarbete med den banken man skickar till i Thailand, så går de via Bangkok Bank eller annan passande Thai-bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar ifrån Bangkok Bank Ltd.

 

 

 

Så med andra ord tolkar jag det som att om svenska banken man använder, inte har samarbete med den banken man skickar till i Thailand, så går de via Bangkok Bank eller annan passande Thai-bank.

Beror med andra ord både på den svenska och den thailändska banken.

 

Och med småbanker som ICA-banken kan pengarna snurra ett varv i Sverige också.

ICA-banken tar 100 kr i avgift för den tjänst Handelsbanken utför åt dom och som där kostar 40:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag är fascinerad att man väljer att förlora pengar på en växling med anledning att man ej kan påverka kursen om 3 dagar.

Vad har ni för formel som jag gissar att de mest slipade valutaplacerarna ej har hittat ännu.

Kan man få veta, jag har just sett en chans att bli millionär.

Jag kommer att skicka massa pengar när ni säger till, sedan ta tillbaka dom dag 3 när kursen är piss.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag är fascinerad att man väljer att förlora pengar på en växling med anledning att man ej kan påverka kursen om 3 dagar.

Vad har ni för formel som jag gissar att de mest slipade valutaplacerarna ej har hittat ännu.

Kan man få veta, jag har just sett en chans att bli millionär.

Jag kommer att skicka massa pengar när ni säger till, sedan ta tillbaka dom dag 3 när kursen är piss.

Puss

Erkki

Trygghetsnarkomani formeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
Beror med andra ord både på den svenska och den thailändska banken.

 

Och med småbanker som ICA-banken kan pengarna snurra ett varv i Sverige också.

ICA-banken tar 100 kr i avgift för den tjänst Handelsbanken utför åt dom och som där kostar 40:-

Tror inte ICA skickar via Handelsbanken längre, numera kostar det ingenting att skicka via ICA om man låter mottagaren betala allt. Dom ändrade nyligen Swift-adress och jag tror dom numera skickar och mottar själva.Men jag är iof inte 100% på detta så jag kan ha helt fel :mda:

Link to comment
Dela på andra sajter

koratbengt
Tror inte ICA skickar via Handelsbanken längre, numera kostar det ingenting att skicka via ICA om man låter mottagaren betala allt. Dom ändrade nyligen Swift-adress och jag tror dom numera skickar och mottar själva.Men jag är iof inte 100% på detta så jag kan ha helt fel :mda:

TROR DER GÖR MAN I KYRKAN!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Swift är en organisation där de banker som är medlemmar kan överföra pengar till en annan bank (som också är medlem) i ett annat land

Att Ica-banken (eller någon annan svensk bank) även kan vara mottagare stämmer inte (såvida de inte har bankverksamhet i det mottagande landet)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackfaktorn
Svar ifrån Bangkok Bank Ltd.

 

 

 

Så med andra ord tolkar jag det som att om svenska banken man använder, inte har samarbete med den banken man skickar till i Thailand, så går de via Bangkok Bank eller annan passande Thai-bank.

Äntligen rätt :14:  Skämt åsido men helt rätt efter en hel dels egen + andras undersökningar så är det precis så det fungerar. vad som är bättre vad gäller skicka krona eller bht verkar det faktiskt som det är bättre skicka bht till mitt förtret alltid trott bättre skicka krona men fortfarande några test kvar också om någon bank är bättre än dom andra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen rätt :14:  Skämt åsido men helt rätt efter en hel dels egen + andras undersökningar så är det precis så det fungerar. vad som är bättre vad gäller skicka krona eller bht verkar det faktiskt som det är bättre skicka bht till mitt förtret alltid trott bättre skicka krona men fortfarande några test kvar också om någon bank är bättre än dom andra. 

Detta med att växla och föra över pengar ändras hela tiden, det var bäst för två år sen behöver inte gälla idag.

Att föra över Sek var utan tvekan bäst för ett par år sen, men bankerna ändrar villkor oftare än jag köper ny tandborste.

Det viktiga är väl att man tror på sin egen teori.

I alla fall tror jag en skillnad på 100 bath per 10.000Sek inte är livsavgörande bara en störning mot det egna egot.

Då kursen pendlar mellan 4.35 till 4.65 inom kort tid och svajar som en pendel, så är det bara tur att hitta rätt.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar ifrån Bangkok Bank Ltd.

 

 

 

Så med andra ord tolkar jag det som att om svenska banken man använder, inte har samarbete med den banken man skickar till i Thailand, så går de via Bangkok Bank eller annan passande Thai-bank.

Så har det alltid funkat tidigare, under åtminstone -80 -90 och - 00 talet när man fört över pengar.

När jag nu för tiden för över pengar från mitt konto i SHB, till mitt konto i Kasikorn, (fd. Thai Farmer Bank), gör jag det i SEK, har pengarna på kontot efter 36 timmar med en bra växlingskurs.

MEN, skickar jag pengar till min svåger, som har Krung Thai Bank, från SHB, tar det 3-4 dagar, och går genom Bangkok Bank.

Då även de ska ha en del av kakan, får vi en mycket sämre kurs.

Så man bör kolla upp vilka partners ens bank har.

Att föra över pengar klarar alla banker nu för tiden, men ju fler inblandade, desto stötte svinn...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

50k e kaffe pengar o de klarar av vilken som helst bank av... men lägger du till en 0 då snackar vi om pengsr.

Link to comment
Dela på andra sajter

50k e kaffe pengar o de klarar av vilken som helst bank av... men lägger du till en 0 då snackar vi om pengsr.

 

Redan som liten fick jag lära mig att tiga, om man inte hade något att tillföra! Missade du uppfostran!!! Suck!!!

 

Mvh. borje222

Ändrades av borje222
Link to comment
Dela på andra sajter

en Isaansk barluder e ju dyr i drift

Bra med erfarna medlemmar...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från SCB:

 

 

Thank you for your interest in our services and
so sorry if we got back to you so late.

 

 

With regarding to your e-mail, please be informed you when you make international telegraphic transfer the fund will directly transfer to SCB Bank when you make the transfer with the Corresponding Bank in that country.

 

Så SCB-kunder slipper också Bangkok Bank Ltd. omvägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...