Jump to content
IGNORERAD

Föra över 50000 sek till Thailand


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Har inte kollat själv så kan inte säga att jag är 100 men den här frågan har diskuterats flitigt på ett annat ställe och där har några bemödat sig med att följa pengarnas väg och tydligen går dom alltid en repa via bkk bank som kostar 300 baht.

 

Ja, pengarna går oftast via din bank i Bangkok, men inte via Bangkok Bank.

Om man nu inte har just Bangkok Bank förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    20

  • Moritz

    15

  • Benjamas

    14

  • hasseigöteborg

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så som det skrivits så handlar det om Bkk Bank och inte den egna bankens bkk kontor. Men oavsett så kostar den här repan 300 baht.
 

 

Verkar underligt.

Har nog aldrig hänt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Jag har bara överfört pengar till Kasikorn Bank och vilka omvägar dessa pengar tar vet jag inte.

Det är nog ingen idé att fråga mottagaren heller, hon bryr sig nog inte! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör kanske inte hit men det med växlingskurser är en oförklarlig gåta. För några veckor sedan tog vi ut på Atm fick kursen 4.46 gick senare runt och kontrollerade kursen på lite olika växlingskontor, gällande kontanter, den varierade då mellan 4.32 till 4.57. Med andra ord är det bästa att växla in kontanter på ett växlingskontor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Om du skickar till Krung Thai. Varför skulle de gå via Bangkok Bank?

 

Kasikorn har liknande

 

Alla utlandsöverföringar går till deras huvudkontor i Bangkok. Sedan får man betala avgift för överföringen till ett lokalkontor ute i andra städer dessutom

 

Tydligen är dom lite av "egna företag" där dom debiterar varandra för tjänster mellan "företagen"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasikorn har liknande

 

Alla utlandsöverföringar går till deras huvudkontor i Bangkok. Sedan får man betala avgift för överföringen till ett lokalkontor ute i andra städer dessutom

 

Tydligen är dom lite av "egna företag" där dom debiterar varandra för tjänster mellan "företagen"

Låter mer vettigt att det är via hk i bkk pengarna går och inte via bkk bank

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

För nån vecka sedan (22/4) skicka jag över 5800kr till Thaikontot på KrungThaiBank. Jag skickade i kronor och valde att mottagaren betalar allt. Ica Banken som jag skickar ifrån tar då ingen avgift alls och 4 dagar senare landar 25040b på Thaikontot. Ganska okej när alla avgifter är avdragna tyckte jag iaf. Det där att pengarna går via kontoret i BKK för vissa banker kan nog stämma och vissa banker har ju skillnad på Swift/Bic kod beroende på vilket kontor du vill skicka till. Men i mitt fall som är KrungThaiBank finns det bara en kod och det kontot är öppnat i Udon.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också undrat lite runt detta. Inga skatter eller dylikt som ska betalas om man för över större belopp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Har också undrat lite runt detta. Inga skatter eller dylikt som ska betalas om man för över större belopp?

Du får föra över max 150000 utan rapport till riksbanken.

Belopp däröver skall rapporteras.

Men det är inget hinder för att föra över större belopp om man behöver.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också undrat lite runt detta. Inga skatter eller dylikt som ska betalas om man för över större belopp?

 

Det finns nån sorts gräns där man är tvungen att fylla i ett papper om pengarna man för ut. Men jag vet inte var gränserna går.

Tidigare hörde jag om 100 000 SKR per månad men det stämmer inte för jag har fört ut mer utan att få något papper från Skattemyndigheten eller någon annan myndighet.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

150000? Ja då är man inte i farozonen då. Tänkte dra över 80k typ, inte kollat upp det än. Skulle bara vara trevligare att ha pengarna på ett thai-konto ifall man tappar bort visa-kort eller dylikt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får föra över max 150000 utan rapport till riksbanken.

Belopp däröver skall rapporteras.

Men det är inget hinder för att föra över större belopp om man behöver.

 

Er det nogot nytt? och hvem skal göre rapport till riksbanken?

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Er det nogot nytt? och hvem skal göre rapport till riksbanken?

Det är spärr för högre belopp inlagt via Handelsbankens internetbank. Gissar att de andra internetbankerna har samma. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Er det nogot nytt? och hvem skal göre rapport till riksbanken?

Enligt SEB så gör dom det från banken.

Jag vet däremot inte hur det fungerar vid internet bank.

Mitt exempel är vid manuell överföring

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt SEB så gör dom det från banken.

Jag vet däremot inte hur det fungerar vid internet bank.

Mitt exempel är vid manuell överföring

 

Okay, det forklarer så hvorfor jag fik en anmärkning på min skatteseddel.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Det är spärr för högre belopp inlagt via Handelsbankens internetbank. Gissar att de andra internetbankerna har samma. 

 

Handelsbanken har en spärr på 100.000 kr per dag på internetbanken

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är 100.000:- kr ett högre belopp   :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsbanken har en spärr på 100.000 kr per dag på internetbanken

 

Stämmer. Men jag har fört ut 100 000 SKR två dagar i följd utan några påpekande från allvetande svenska myndigheter.

Så det kanske är 150 000 per gång som gäller som gräns för redovisning och annat svenskt tjafs..

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas allt detta stämmer då, och även för norska banker. Kommer ju givetvis att kolla med banken först innan man gör något. Men bra att folk kommer med lite info här innan så man inte planerar något dumt

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG VET

från swedbank till krungthai går pengarna VIA bangkokbank

och det är en avgift MELLAN bangkokbank OCH krungthai

 

om ni vill kolla , gå in personligen på  erat bankkontor i TH och fråga hur mycket avgiften var for transfern

for den syns inte i bankboken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag för över pengar från mitt Handelsbank-konto i Sverige till mitt Ayudhya-konto i Hua Hin.

Jag skickar SEK och var bank få ta sina kostnader. Handelsbanken tar 40 SEK och Ayudhya tar motsvarande i Baht.

Efter tre dagar ringer dom från Ayudhya i Bangkok och säger att du har fått 50.000 SEK vi sätter in dom på ditt konto under dagen.

Jag får ca 0.02 lägre kurs än vad XE anger. Och det är nog så bra man kan komma.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Thaibanken tar samma avgift oavsett i vilken valuta du skickar, dessutom går pengarna alltid via Bangkok bank och sen vidare om man har en annan och då ytterligare en liten avgift.

Inte en sportmössa att de går igenom Bangkok bank om jag skickar till kasikorn..:) Sen om du skriver fel bankdistrikt förs ju pengarna emellan banker såklart men inte om du tar rätt bank direkt.Skickar alltid svenska kr då man blir fistad här på kursen. Men har slutat med det. Bästa är att ta ut kontanter och växla i Bangkok alla ggr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en sportmössa att de går igenom Bangkok bank om jag skickar till kasikorn
 

Precis... Hur är det ens möjligt?

 

Varför skulle mina pengar som jag skickar till Kasikorn ifrån Sverige, gå via en konkurrerande bank?

 

Tror vissa får lära er att skilja på "en banks huvudkontor i Bangkok" och "Bangkok Bank".

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis... Hur är det ens möjligt?

 

Varför skulle mina pengar som jag skickar till Kasikorn ifrån Sverige, gå via en konkurrerande bank?

 

Tror vissa får lära er att skilja på "en banks huvudkontor i Bangkok" och "Bangkok Bank".

 

Jepp, det är en vida skillnad mellan en Bangkokbank och Bangkok Bank.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis... Hur är det ens möjligt?

 

Varför skulle mina pengar som jag skickar till Kasikorn ifrån Sverige, gå via en konkurrerande bank?

 

Tror vissa får lära er att skilja på "en banks huvudkontor i Bangkok" och "Bangkok Bank".

 

Kan det vara så att man får lära sig skilja på Bangkok Bank och Nationalbanken i Bangkok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...