Jump to content
Banankontakt

Från Göteborg till Bangkok på cykel

Recommended Posts

kitungmakmak

Är lite nyfiken på liggunderlagen, jag har lite problem med hårda sängar. Eller det Thai kallar mjuka. Vad använde ni?

Troligen lite över min prisklass, men det kan ju vara kul att veta i alla fall.

Thai är väl snälla mot allt levande, inte bara mot sköldpaddor. Men flugor och sånt tycks inte ligga i den kategorin.

Edited by kitungmakmak
  • Fint 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

kitungmakmak

Vi håller ju på rätt mycket med friluftsliv och brukar rätt ofta vara ute och campa. De senaste 7-8 åren har vi använt vanliga uppblåsbara Thermarest. Inför denna resan insåg vi dock att det skulle bli oerhört mycket sovande i antingen tält eller på hårda golv, så vi beslutade oss för att skaffa bekväma och superlätta liggunderlag från Exped. Vi fick dem till mycket bra pris "två för en" som lite hjälp på traven från en av butikerna här i stan.

http://www.naturkompaniet.se/exped-synmat-basic-ul-7-5-m

Om du skaffar ett likadant underlag som vi använt så missa då inte att även köpa påsen för uppblåsning. Man kopplar fast den i madrassen, stänger den och kramar sedan ur luften ur den. Med fem tag är madrassen full. Mycket enklare än att blåsa upp för hand, särskilt på hög höjd.

http://www.naturkompaniet.se/exped-schnozzel-pumpbag-ul-m

Perfekt svar, dock ligger det lite utanför budgeten (just nu, CSN är inte snälla med mig). Men jag lägger det bakom örat, kikat på självuppblåsande från några firmor till samma pris. Och jag var lite skeptisk till dom.

Men att du gillar denna gör nog att jag har bara en som jag beställer när jag får lite pengar över.

Men, jag skall inte säga aldrig. Kan ha beställt en imorgon åxå... Sömn är faktiskt viktigt för mig i alla fall. Får sova på saken. Hehe...

• Fint 3

Banankontakt

kikat på självuppblåsande från några firmor till samma pris. Och jag var lite skeptisk till dom.

Om du med självuppblåsande menar liggunderlag typ thermarest (man måste hjälpa till att blåsa) så kan jag säga att vi upplevde att det är större skillnad i bekvämlighet mellan ett Exped och ett Thermarest än mellan ett Thermarest och ett klassiskt liggunderlag i skumplast.  Att ha med sig madrasserna från Exped var som att ha med riktiga sängar som dessutom väger mindre än ett thermarest. Vill du sova gott kan jag bara rekommendera dem - finns dessutom att köpa billigare på nätet ute i Europa

• Fint 5

audirs2

Detta måste väl ändå vara århundrades tråd på MPR? Kollade lite för att friska upp minnet, vilken resa asså! :haha:

• Ge karma 1
  • Fint 5

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

SPIND3LN

Säkert 10x som jag gått igenom denna resa och för varje gång när sista inlägget görs så kommer det en tår.
Funderar på att göra en scooter resa till Thailand för att sedan avsluta med en resa upp till Taiwan där min scooter är tillverkad.
Är ju inte i närheten av samma tuffa resa som er men för mig är det en resa jag drömt om länge.

Hoppas ni gör en annan oförglömlig resa snart och lycka till i livet vad än ni tar er för.

• Ge karma 7
  • Fint 1