Jump to content
IGNORED

Från Göteborg till Bangkok på cykel

Banankontakt

Recommended Posts

• Replies 446
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Banankontakt

102

• audirs2

24

• Kötthandlarn

14

• woffe2

14

Top Posters In This Topic

Popular Posts

KASHGAR - AKSU Sambon har blivit förkyld och vi tvingas ligga stilla i staden Aksu och vad kan då vara bättre än att nyttja vilotiden till att uppdatera denna tråden.   Vi gillade att vara i Aksu e

ZHANGYE - MINHE Äntligen har vi den bruna öknen bakom oss och de gröna och bergiga områdena framför oss.     Det rivs ju mycket gammal i Kina för att ersättas med moderna byggnader. När vi trampade

TILL Bangkok   Efter att jag kunnat bocka av min resa ”home to home” var det så dags att avsluta resan Göteborg - Bangkok. Vi hade tillbringat fem dagar hos min thailändska familj och latat oss i st

Posted Images

Visade för frugan denna tråd, inte ens med motor på cykeln skulle hon göra denna resa.

Helt otrolig resa ni har gjort bara att lyfta på hatten, något som inte de flesta slår..

Men ett extra tack, att vi fick vara med.. Många tack från FF..

FF

• Fint 7

www.easi.nu

Ett stort tack för att vi fick följa med er på denna underbara resa. Har varit borta från mpr i ett par månader, men nu fick jag se er komma i mål. Går ner på knä och waiar för er två. Och nu ser man fram emot sin egen enkla flygresa ner om 25 dagar.

Stort tack.

Sylvia

• Fint 3
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Enis

Har ni inspirerat andra?

Cyklar 1 600 mil till Thailand

Det är 1 600 mil mellan Karlskoga och Thailand. Så långt ska Calle Wollgård och hans tre vänner cykla för att samla in pengar från sponsorer till barnhemmet Muang Mai i Phuket, skriver Nerikes Allehanda.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2266401-cyklar-1-600-mil-till-Thailand

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5775154

/Enis

• Fint 4

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Tallviking

1600 mil är väl en väldigt lång omväg ? Fågelvägen är det väl ca 900 mil bara

• Fint 3

Being nice is overrated - Garfield

• 5 months later...
sarne

J o W.

Tack för aftonens skratt!

Häftig video, och frågan varifrån tar ju priset!

/Sarne

• Fint 5

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

sarne

Åkte Sverige-Polen-Tjeckslovakien-Österrike-Ungern-Rumänien-Bulgarien till Svarta Havet samt tillbaka via Jugoslavien med husbil 1981. Gränspasseringar med fordon SKALL ta tid. 

• Fint 7

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Kötthandlarn

På måndag har det gått ett halvår sedan vi kom hem till Sverige och 9 månader sedan cykelturen tog slut. Det är ungefär lika länge som resan varade - vart tar tiden vägen???

Det har varit mycket praktiskt att stå i sedan vi kom tillbaka och mycket har inte hunnits med. En sak som jag länge velat ta tag i men inte hunnit med är att göra något av alla våra videoklipp men nu har det äntligen börjat hända grejer.  En kortfilm om resan genom Georgien är nästan klar och ambitionen är att vad det lider få till några fler kortfilmer.

I väntan på dessa småfilmer kommer här en liten kortfilm om när vi passerade gränsen mellan Bulgarien och Turkiet. Vi monterade kameran på sambons styre för att filma en lite mer komplicerad gränspassage än den mellan två Schengenländer, som brukar bestå i en skylt med texten "Välkommen till...".  

Vi tyckte det var krångligt att passera mellan Bulgarien och Turkiet, men då hade vi å andra sidan ännu inte passerat in och ut ur Uzbekistan vilket var etter värre och tog en halvdag även i "fast lane".. Fast hade vi försökt filma den gränspassagen hade vi nog fortfarande suttit i något uzbekiskt gulagläger...

Så häng med på en 2 minuter lång high speed resa över gränsen in i Turkiet och glöm inte räkna antalet gånger vi måste visa passen..

P.S. Ni som såg bildspelet på  Västgötaträffen har redan sett denna film. 

Ha ha ha ha ha, jag skrattade så nästan kissade på mig.... :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

• Fint 4

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Sam sip sam

Vill man vara snäll tänker man att tjänstemannen kanske tidigare jobbat på flygplatsen och omedvetet ställde frågan av gammal vana. Vill man vara elak så...-tja. ;-) Fast det var ju inte utan att jag undrade om han menade allvar med frågan ;-)

Den stora frågan är dock - varför var det tomt i gränsövergången? Det stod ju tusen lastbilar i kö och väntade..

Kanske var helg
  • Fint 3
Banankontakt

Kanske var helg

Det var en tisdag på förmiddagen. Gränsen var bemannad på båda sidor, men lastbilarna stod parkerade i en flera kilometer lång kö och ingen hade kört fram till själva gränsområdet. Vi såg långa köer av lastbilar vid andra gränser, men dom rörde sig i alla fall sakta framåt...  Mycket märkligt, men det var ju bra för oss eftersom vi inte ens behövde tränga oss före i kön... :-)

• Fint 6

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

kitungmakmak

Är lite nyfiken på liggunderlagen, jag har lite problem med hårda sängar. Eller det Thai kallar mjuka. Vad använde ni?

Troligen lite över min prisklass, men det kan ju vara kul att veta i alla fall.

Thai är väl snälla mot allt levande, inte bara mot sköldpaddor. Men flugor och sånt tycks inte ligga i den kategorin.

Edited by kitungmakmak
  • Fint 3

ทีรัก

kitungmakmak

Vi håller ju på rätt mycket med friluftsliv och brukar rätt ofta vara ute och campa. De senaste 7-8 åren har vi använt vanliga uppblåsbara Thermarest. Inför denna resan insåg vi dock att det skulle bli oerhört mycket sovande i antingen tält eller på hårda golv, så vi beslutade oss för att skaffa bekväma och superlätta liggunderlag från Exped. Vi fick dem till mycket bra pris "två för en" som lite hjälp på traven från en av butikerna här i stan.

http://www.naturkompaniet.se/exped-synmat-basic-ul-7-5-m

Om du skaffar ett likadant underlag som vi använt så missa då inte att även köpa påsen för uppblåsning. Man kopplar fast den i madrassen, stänger den och kramar sedan ur luften ur den. Med fem tag är madrassen full. Mycket enklare än att blåsa upp för hand, särskilt på hög höjd.

http://www.naturkompaniet.se/exped-schnozzel-pumpbag-ul-m

Perfekt svar, dock ligger det lite utanför budgeten (just nu, CSN är inte snälla med mig). Men jag lägger det bakom örat, kikat på självuppblåsande från några firmor till samma pris. Och jag var lite skeptisk till dom.

Men att du gillar denna gör nog att jag har bara en som jag beställer när jag får lite pengar över.

Men, jag skall inte säga aldrig. Kan ha beställt en imorgon åxå... Sömn är faktiskt viktigt för mig i alla fall. Får sova på saken. Hehe...

• Fint 3

ทีรัก

Banankontakt

kikat på självuppblåsande från några firmor till samma pris. Och jag var lite skeptisk till dom.

Om du med självuppblåsande menar liggunderlag typ thermarest (man måste hjälpa till att blåsa) så kan jag säga att vi upplevde att det är större skillnad i bekvämlighet mellan ett Exped och ett Thermarest än mellan ett Thermarest och ett klassiskt liggunderlag i skumplast.  Att ha med sig madrasserna från Exped var som att ha med riktiga sängar som dessutom väger mindre än ett thermarest. Vill du sova gott kan jag bara rekommendera dem - finns dessutom att köpa billigare på nätet ute i Europa

• Fint 5

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

• 2 years later...
audirs2

Detta måste väl ändå vara århundrades tråd på MPR? Kollade lite för att friska upp minnet, vilken resa asså! :haha:

• Ge karma 1
  • Fint 5

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?