Popular Post Banankontakt 6,922 Posted November 27, 2013 Author Popular Post Share Posted November 27, 2013 HEMKOMST TILL BANGLEN Vår resa heter ”Cycling home to home” med underrubriken ”Göteborg - Bangkok by bicycle”. Resan har därför tre mål, dvs. våra respektive thailändska hem samt Sanam Luang i Bangkok. Denna dag var min stora dag - dvs. dagen då jag skulle ankomma mitt thailändska hem. Vi startade kl 06.30 från Ayuthaya för att först trampa mot Pathum Thani där vi skulle besöka min f.d lärarinna i thai och ”fadder” under mitt utbytesår. Min lärare och hennes man blev min ”säkerhetsventil” under utbytesåret och vi har allt sedan dess hållit tät kontakt. Här är en bild på oss anno 1987 då jag fortfarande hade hår och dom ännu inte hade några barn. Året efter jag lämnat Thailand föddes deras dotter som jag sett växa upp, lekt med i alla år och kånkat omkring med på armen. När vi besökte dem för ett år sedan var vi tvungna att ta ett nytt foto av mig och dottern. Samma människor på samma plats fast 20 år senare. När vi tar nästa bild om 20 år är blir det nog hon som får lyfta mig. ;-) Det är för övrigt dottern med boyfriend som har designat våra nya cykeltröjor. Jag hade lovat att ringa när vi lämnade Ayuthaya men glömde det och ringde inte förrän vi var vid deras ”pak soi”. Dom var ute och handlade och förbjöd oss strängeligen att åka in innan dom kommit tillbaka så det var bara att vänta hos motorcykeltaxiförarna. När exläraren med make kommit hem ringde dom och gav oss grönt ljus. Vi rullade in på gatan och kramkalas uppstod. Familjen hade låtit göra en välkomstskylt och satt upp på huset till vår ära. Efter ett par timmars samvaro och småätande var det dags att ta sig an eftermiddagens etapp som skulle ta oss till mitt hem i Banglen norr om Nakorn Pathom. Det tog inte lång tid förrän vi korsade Chao Phraya. När man är såpass nära Bangkok som vi var är vägarna stora och inte speciellt kul att cykla på. Det var en söndagseftermiddag så trycket i trafiken var överkomligt. Efter lite trixande på genvägar kom vi ut på stora vägen och det var en härlig känsla att för första gången se en vägskylt med Banglen. Floden Tha Chin flyter genom Banglen och alldeles före man kommer in i samhället korsar man floden på en liten bro. Jag kan fortfarande minnas första gången jag åkte över bron tillsammans med min värdfamilj. Dom hade hämtat mig i Bangkok och jag var rejält jetlaggad och sömning där jag satt inklämd med sex andra personer i deras bil. När vi rullade över bron och jag för första gången såg min blivande hemort trillade poletten ner att jag hade en stor utmaning och äventyr framför mig. Jag har under de 26 år som förflutit sedan den gången åkt oräkneliga gånger över bron, men när jag nu åter stod vid bron kom jag liksom första gången till en insikt. Första gången jag åkte över den insåg jag att jag hade ett stort äventyr framför mig och denna gången förstod jag att äventyret låg bakom mig. Denna obetydliga bro kommer hädanefter att kallas ”Insikternas bro”. ;-) Innan det var dags att trampa bort till min familj så ville jag göra ett par besök vid för mig viktiga platser. Första stället blev huset där familjen bodde när jag var student och ett antal år därefter. Huset står nu tomt, men det känns fortfarande lite som att titta på sitt gamla hem varje gång jag åker förbi. Jag var väldigt nära kompis med pappan i min värdfamilj. Han var en mycket aktiv lekman i templet och när han gick bort för fem år sedan blev hans aska gravsatt i en ståtlig minipagod inne i templet. Innan det var dags att åka hem till familjen tog vi en sväng förbi templet för att tända lite rökelse vid hans grav. Så var det dags att rulla bort till huset där familjen nu bor. Sista kilometern från stora vägen in till huset var en härlig känsla. Jag antar att cyklisterna i Tour de France känner något liknande när dom rullar mot målet längs Champs-Élysées. Längst borta längs gatan stod familjen och väntade. Efter nytt kramkalas rullade vi in på gården och upptäckte att barnen klottrat ner hela gårdsplanen med välkomsthälsningar precis som alpvägarna är nedklottrade i Tour de France. Och så en liten uppställning i diverse olika kombinationer. Detta är enda bilden som togs med vår kamera och på den syns bara ena syrran, hennes barn samt ena brorsans trillingar. Jag måste ta och be att få filerna från alla andra kameror som användes vid tillfället. Det vankades sedan en härlig barbecuemiddag på kvällen. Maten sköljdes ner med ett par välförtjänta pilsner medan vi uppdaterade varandra om vad som hänt på respektive kant under året som gått. Vi är fortfarande kvar hos värdfamiljen och ska på lördag påbörja sista etappen som går till Bangkok. Där blir det två målgångar, den ena framför något välkänt landmärke i Bangkok och den andra framför den blå porten till sambons föräldrahem. Ett 30-tal thailändska cyklister har anmält att dom kommer följa med under hela sista etappen. Samling är i Banglen klockan 9.30, avfärd kl 10.00 och ankomsten till landmärket i Bangkok är runt kl 15.00. Från början var det tänkt att vi skulle avsluta turen framför Wat Prakhaew / Grand Palace på Sanam Luang men med tanke på alla demonstrationer nu så lutar det åt att den officiella målgången blir vid Wat Arun kl.15. Detta beror dock på hur omständigheterna utvecklar sig och jag kommer lägga upp en slutlig slutpunkt alldeles före avfärd härifrån på lördag så om ngn är intresserad av att möta oss så ta en titt här innan ni ger er ut. To be continued.. 95 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Popular Post Ducce 3,525 Posted November 27, 2013 Popular Post Share Posted November 27, 2013 Fan man blir ju tårögd. Grym prestation och härligt välkomnande. 11 Quote Link to post
Kötthandlarn 103,330 Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Så jäkla underbart.... 3 Quote Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to post
Popular Post Banankontakt 6,922 Posted November 30, 2013 Author Popular Post Share Posted November 30, 2013 Hej alla Så påbörjar vi då sista etappen in till Bangkok. Riktigt sista är det dock inte utan det är etappen som avslutar resan Göteborg-Bangkok. Etappen som avslutar sambons "home to home" sker i morgon då vi kommer bo på hotell inatt. Etappen i morgon kan antas komma att bli resans kortaste då den blir under 4 km... Vi hade tänkt att ha målgång på Sanam Luang, men till följd av pågående demonstrationer är det flyttat till Wat Arun dit vi beräknas komma kl 15.00. Om någon vill komma och träffa oss medan vi fortfarande är på resande fot så går det bra att dyka upp där mellan 14.30-15 någon gång. Vi är i sällskap med ett 30-tal thailändska cyklister så vår grupp lär nog inte vara svår att hitta. Idag kommer vi ladda upp foton på vår blogg under resans gång. Kolla in http://cyclinghome.nu/?p=5305 för nästan live-uppdatering. Kommer inom några dagar även att lägga upp lite bilder här. 27 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
NiceBeaver 8,452 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Vi ska hålla koll på hur demonstrationerna utlöper. Kan vara tveksamt om vi kan ta oss från Nonthaburi mot Bangkok då det väntas demonstreras utanför det lokala stadshuset som ligger på vägen man måste åka. Om vi inte ses så tack så mycket för att ni har delat med er av er resa. 3 Quote "Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson -NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen) Link to post
Duracell 20,335 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Reseberättelse i världsklass. 5 Quote Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001. Link to post
Popular Post NiceBeaver 8,452 Posted November 30, 2013 Popular Post Share Posted November 30, 2013 (edited) Jag och min fru åkte till platsen som var Joakims och Wejs mållinje i Bangkok idag. Vilka fantastiska personer, så oerhört trevliga och sympatiska. Ett antal thailändska medryttare var med denna sista etapp. Resten får dom berätta själva. Edited November 30, 2013 by NiceBeaver 51 Quote "Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson -NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen) Link to post
Popular Post Banankontakt 6,922 Posted December 2, 2013 Author Popular Post Share Posted December 2, 2013 TILL Bangkok Efter att jag kunnat bocka av min resa ”home to home” var det så dags att avsluta resan Göteborg - Bangkok. Vi hade tillbringat fem dagar hos min thailändska familj och latat oss i stor skala. Ett 30-tal cyklister hade anmält att dom skulle komma ut till Banglen och cykla med oss sista etappen in till Bangkok. Det lilla kafét som öppnade förra året måste ha fått världens chock när detta gäng dök upp en tidig lördagsmorgon. Lung Netr är en nestor inom touringcyklingen i Thailand. Sambon har cyklat en del med honom tidigare men för mig är det han en ny bekantskap. 71 år gammal bryr han sig inte om mode utan klär sig som han vill. Jag utser honom till vinnare i tävlingen ”dagens fräckaste outfit” Min lärare i thailändska under utbytesåret hade tagit sig ut till Banglen tillsammans med make och blivande svärson som skulle fotografera under dagen. Svärsonen har tagit de flesta av bilderna i detta inlägg. Min gamla lärare missar för övrigt aldrig ett tillfälle att ta sig till Banglen eftersom det där lagas Thailands allra bästa "Kanom Pia", åtminstone om man får tro henne själv ;-) Så bar det äntligen iväg på den sista etappen mellan Göteborg och Bangkok. Så vinkar vi hej till publiken. Sambon tar täten. Efter två kilometer passeras skolan där jag var utbytesstudent för snart 27 år sedan. Vi ska ju inte så långt, bara knappa 7 mil. Det går långsamt och sambon och jag rör oss runt i klungan för att prata med alla. Här har jag fått sällskap av en kvinnlig bankrånare... ;-) Sambons sällskap verkar mer intresserad av personen i andra änden av linjen än henne ;-) Farbror Netr är en baddare på att cykla Och så blir det lunchpaus i ett tempel där en grupp på runt 20 cyklister från Nakorn Pathom ansluter. Många är framme och vill klämma och känna på våra grejer. Efter gänget från Nakorn Pathom anslutit överstiger vår eskort nu 50 personer. Som brukligt i Thailand ska det fotas i alla tänkbara kombinationer så det dröjer innan vi kommer iväg efter pausen. Ledaren för klubben som gjorde oss sällskap in till Bangkok hade rekat vägen några dagar tidigare och vi åkte mestadels på småvägar. Här passerar vi en marknad i ett samhälle längs vägen. Det finns riktiga småvägar väldigt nära Bangkok. Så börjar vi närma oss Bangkok Resans sista drickapaus skedde vid BTS station Taling Chan Bangkok - here we come. Äääääntligen frammme.. MPR medlemmen Nice Beaver med hustru hade tagit sig till Wat Arun för att hälsa på oss. Vi blev glada över denna gest och som vanligt var det väldigt trevligt att få ett ansikte till ett nick här på MPR Thailands största (?) cykeltidning mötte upp. Dom har intervjuat oss längs vägen och det kommer komma en artikel i decembernumret och ytterligare en i januari. Vänta nu. vi har glömt något Vår sponsor måste få en avslutningsbild med oss också. Fotografen kastar sig på marken för bästa vinkel. Och här syns resultatet. Klättermusen vars klätter- och friluftskläder brukar hamna på Mount Everest, Sydpolen och Grönland i parti och minut har nu även skådats vid Wat Arun i Bangkok. Och så en sista bild av oss båda framför Wat Arun innan vi drar vidare till den middag vi bjudit vänner och bekanta till. Det börjar bli sent och vi tvingas ge gärnet mellan Wat Arun och restaurangen på Rama III. När vi kommer fram är alla redan på plats och vi får nöja oss med att vaska av oss i ansiktet. Inte första gången vi hoppar över duschen (i öknarna gick det ofta en vecka mellan gångerna), men att vara värd och stå klädd i svettiga cykelkläder var en nyhet för oss båda (och kanske även för gästerna.) Vår polske vän och vapendragare genom delar av centralasiens öknar hade stannat till i Bangkok på sin väg till Singapore. Vi vet inte när vi ses nästa gång så vi ville gärna ha med honom på festen. Sambons mamma börjar bli till åren och är inte så pigg på att gå ut så hon hoppade över festen. Efter mingel, middag och bildvisning så tog jag och sambon in på hotell för att möjliggöra för svärmor att ta emot oss när vi dagen efter avslutade sambons "home to home" resa Vi ville inte att resan skulle ta slut än så vi körde en liten omväg. Vi rullade längs Silom och framför Lumpiniparken stannade vi och tog kort. Först hamnade vi på Bangkoks största (?) cykelbutik, Probike, som ligger alldeles bakom Lumpiniparken. Sambons cykel har en gång i tiden inhandlats där. Cykeln har sedan dess gått runt 5000 mil och hon är nu inne på tredje uppsättningen av komponenter så den ska pensioneras efter denna resan. Efter besöket i cykelaffären rullade vi igenom parken. Vi har klarat oss från allvarliga olyckor men med mindre än 3 km kvar var det nära att jag orsakade en viltolycka mitt inne i Bangkok. Bäst som vi rullade sakta genom parken höll jag på att köra på denna ödla som jag helt enkelt inte såg trots att det var mitt på blanka dagen. Att den har svansen kvar kan den tacka sambon för som i sista sekund hann skrika ett ljudligt STOPP Så rullar vi vidare genom Lumpiniparken Inte långt efter vi lämnat parken svängde vi in på gatan där sambon har sitt föräldrahem. I porten stod svärmor och ena brorsans familj och väntade. Det brukar ta 10-11 oändliga timmar i en trång flygstol när vi ska åka och hälsa på dem - denna gången tog det 9,5 oförglömliga månader.. Snipp snapp snut så var sagan slut.. Tack alla som följt denna tråd. 98 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Baa 46,658 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ett stort tack för att vi fick följa med på denna fantastiska resa, hoppas det kommer mer äventyr med eller utan cykel framöver så man har något att se fram emot! OUTSTANDING! Baa 3 Quote Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to post
dtbkk 44,917 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 En av de bästa reseberättelserna på detta forum någonsin. Grattis till er fantastiska resa som givit en hel del för er så klart men även för oss läsare. Stort Grattis! 6 Quote Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions. Link to post
mangokid 11,800 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ett mycket stort tack för denna oförglömliga tråden. Mkt mkt mkt stort nöje att ha fått följa med på er resa.. 4 Quote Link to post
b-tung 3,309 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Fantastiskt gjort, fantastisk resetråd och ni måste vara fantastiska. Tack för att man har fått varit med på denna *ursäkta upprepningen* fantastiska resa 4 Quote Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad. Link to post
Enis 191,362 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Wow säger jag bara. ... men det börjar redan kännas lite tomt då denna tråd har nått sin ände. /Enis 2 Quote "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to post
Thure 8,645 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Tack för en underhållande och intressant rese berättelse //Thure 2 Quote The future is tomorrow, be sure to be there... Link to post
wavis 11,930 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Instämmer .,,,,,,, Verkigen en tråd man aldrig glömmer... 2 Quote Link to post
Kim 17,597 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Vilken prestation... stort grattis. Och stort tack för de återkommande rapporterna under dessa fantastiska 9 månader. I början slogs man av en undran om er resa verkligen var genomförbar och om det verkligen skulle funka och ni verkligen skulle komma fram? Det har ni nu gjort, så även hos mig har ni flyttat en mental spärr för vad jag trodde var genomförbart för "vanliga" människor. Mest imponerad blir jag över att människorna i alla länder ni passerat varit så gästvänliga och hjälpsamma och att ni inte vid något enda tillfälle (vad jag kan minnas) stött på "farliga" individer. Som sagt, stort grattis! Ps Vilket land anser ni var resans höjdpunkt så här sett i backspegeln? 7 Quote Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to post
burrabus 3,025 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Klagar aldrig mer på att flyget tar lång tid tack för att ni gjort en underbar tråd 2 Quote Link to post
jlh66 8,598 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Grattis till er enorma prestation och resa otroligt imponerande 2 Quote En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort... Link to post
Rebnel 2,211 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ett stort grattis till er för den underbara tråden och er upplevelse under resans gång. Vi hoppas att ses till sommaren i GBG. Rebnel o Nee 2 Quote Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag. # Len Link to post
sweeex 13,906 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Fantastiskt vilken resa! Imponerande i stora mått ! 2 Quote Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan ! Link to post
Gorocco 37,933 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ett stort tack för denna eminenta tråd och skoj att få träffa er i Udon. 25 ekrar av 25 möjliga. 3 Quote Link to post
Tallviking 123,282 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Helt otrolig resa som det är underbart att bara få vara med om lite så här vid sidan om Snacka om resetråd !! 2 Quote Being nice is overrated - Garfield Link to post
sarne 11,812 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Tack för denna fantastiska reseberättelse. Vi uppskattade verkligen ert besök hos oss i Udon. /Sarne & Chawee 3 Quote Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to post
Popular Post Kötthandlarn 103,330 Posted December 3, 2013 Popular Post Share Posted December 3, 2013 Jag kan inte förstå att det är slut.... Det är med en liten tår i ögonvrån jag läser ngt som kanske kan vara det sista inlägget från er makalösa resa och en slags tomhet infinner sig.... Nåväl, nu till det positiva: Det har varit fantastiskt kul att få följa med er på alla strapatser och upplevelser och ngt som jag kommer att bära med mig i minnet mycket länge.. Vem vet, kanske våra vägar korsas ngn gång, vi bor ju trots allt i samma stad i Sverige.. Uppmanar härmed SurinP3 att göra denna tråden till en "hederstråd" som aldrig får arkiveras... På så sätt kan vi med jämna tillfällen titta tillbaka på detta MAGISKA äventyr.. Jag bugar mig i ödmjuk respekt och tackar av hela mitt hjärta för denna tiden.... 17 Quote Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to post
gst 39,548 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Stort tack för att vi fick följa med /GSt 2 Quote Link to post
Recommended Posts