Popular Post woffe2 4,209 Posted November 17, 2013 Popular Post Share Posted November 17, 2013 En otrolig bragd, är mycket imponerad av eran resa, min MC-resa gav ju mig så mycket intryck och upplevelser att det tar lång tid att smälta, hur ska det då vara för er, ni är väll bara mitt i erat äventyr. Det går väll inte att sortera och smälta alla intryck medans man är mitt i sitt äventyr , så jag säger till er att fortsätt ni att njuta ett bra tag till, för det är ni värda, och jag tror att det är många på forumet som håller med. Hatten av från mig, och tack för att vi fick följa er på resan, stort, MYCKET STORT. Ha det nu så bra, var än ni är, Woffe. 11 Quote Link to post
PeterDahlin 14,181 Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Skulle va fantastiskt kul att träffa er när jag landar i Bangkok den 18-20 dec 4 Quote Duracellkanin med dopade batterier. Link to post
stuhre 108 Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Den absolut bästa tråden på detta forumet. Tack för att ni delar med er! En annan tycker det är jobbigt att flyga till Thailand. Ta hand om er. 7 Quote Link to post
Popular Post Banankontakt 6,922 Posted November 20, 2013 Author Popular Post Share Posted November 20, 2013 Från Nong Khai till Udon gick det i rasande fart. Medvind och inga backar gjorde sitt men mest av allt drog MPR-medlemmen Sarnes inbjudan till övernattning. Förutom Sarne fick vi även träffa ett antal andra MPR-medlemmar och det var kul att få lite ansikten till nicknames här på MPR. Vi stannade hos Sarne i två nätter innan vi trampade vidare mot sydväst. Det är märkligt men av något underligt skäl har antalet foton vi tar avtagit drastiskt sedan vi korsade Friendship Bridge. Här kommer i alla fall en enminuts video från gårdagens cykling från Baan Saeng Sawang till Baan Taen i Chaiyaphum. Klippen är filmade med iphone och kvaliteten är därefter. Gorocco bör ta sig en extra titt på slutscenen och fundera över om han känner igen något där. To be continued. 45 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Guest wUThai Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Hatten av för er enastående prestation! Och tack för att vi fått följa med på denna fantastiska resa och lycka till med sista biten till ert slutmål! Quote Link to post
Popular Post Gorocco 37,933 Posted November 20, 2013 Popular Post Share Posted November 20, 2013 Från Nong Khai till Udon gick det i rasande fart. Medvind och inga backar gjorde sitt men mest av allt drog MPR-medlemmen Sarnes inbjudan till övernattning. Förutom Sarne fick vi även träffa ett antal andra MPR-medlemmar och det var kul att få lite ansikten till nicknames här på MPR. Vi stannade hos Sarne i två nätter innan vi trampade vidare mot sydväst. Det är märkligt men av något underligt skäl har antalet foton vi tar avtagit drastiskt sedan vi korsade Friendship Bridge. Här kommer i alla fall en enminuts video från gårdagens cykling från Baan Saeng Sawang till Baan Taen i Chaiyaphum. Klippen är filmade med iphone och kvaliteten är därefter. Gorocco bör ta sig en extra titt på slutscenen och fundera över om han känner igen något där. To be continued. Kanon att se att ni fick på er Udon-tröjorna, nu blev man lite stolt. Hoppas ni kommer upp snart igen, det bara PM:a så får ni mitt nummer. Jag såg också att ni släppte styret när ni cyklade, jag beräknar klara av det 2015 tidigast. Annars har jag precis kommit tillbaka från varannan onsdagsträffen, fråga er Udon-värd Sarne hur många plaststolar han satt sönder. 16 Quote Link to post
Duracell 20,331 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Håller med i hyllningskören, makalöst bra reseberättelse, mycket välskriven och underhållande med vackra bilder. Det värmer hjärtat att se att gästfriheten och vänligheten hos människor verkar vara generellt gälla i alla länder ni passerat. 7 Quote Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001. Link to post
Drivern 44,774 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 En ny liten morgonstund med kaffekoppen vid datorn för att följa er resa är bara så trevlig,synd att inte få träffa er på vår veranda här i Rayong,med det dyker väl upp andra tillfällen hoppas jag. 3 Quote Link to post
Banankontakt 6,922 Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Skulle va fantastiskt kul att träffa er när jag landar i Bangkok den 18-20 dec Kan säkert ordnas på något sätt. Skicka PM. 3 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Popular Post Banankontakt 6,922 Posted November 25, 2013 Author Popular Post Share Posted November 25, 2013 UDON THANI - AYUTHAYA Det är alltid trevligt att komma bort från stora vägarna och så snart vi kommit en bit bort från Udon så letade vi upp vackra småvägar. De lilla väg vi hittade på blev ännu mindre och till slut var det bara en grusväg med lös sand som var jobbig att ta sig igenom. Vi grymtade lite men insåg samtidigt att en halvtimmes slit i lös sand inte är något att svära över när vi kört 60 mil på betydligt värre underlag i större hetta i Kazakstan. När vi kom till byn Baan Saeng Sawang i Khon Kaen såg vi en skola och ett tempel som båda skulle vara perfekta att campa på. Vi bestämde ändå att fråga runt lite om tänkbara boenden och uppmanades då att fråga ”Phuyai Baan”. Vi sökte upp henne och välkomnade oss att slå upp våra tält på hennes ”sala” (paviljong) vid dammen bakom hennes hus. När hon hörde att vi kom från Sverige blev hon eld och lågor eftersom hennes dotter är gift med en svensk och bosatt i Malmö. Gruppfoto med ”Phuyai Baan” (damen i kavaj) och hennes familj innan avfärd. Det är väl inte helt långsökt att tro att hennes svärson är medlem här på MPR. Är det någon som känner igen sina svärföräldrar på bilden? Hälsa i så fall och tacka så väldigt mycket för gästvänligheten. Av någon underlig anledning har fotograferandet avtagit sedan vi kom till Thailand. Kanske beror det på att vi inte är så upphetsade över allt vi ser och känner oss ungefär lika hemma i Isaan som om vi som göteborgare skulle ha gjort en cykeltur i Skåne eller Dalarna. Några gånger har kameran i alla fall fått komma fram t.ex. när vi passerade ett helt silverfärgat tempel i Chaiyaphum (tror vi det var...) Milstenar har vi sett längs vägkanterna i de flesta länder och vi har haft god nytta av dem. Jag har aldrig tidigare tänkt på att det bara är thaitext på stenarna här i Thailand. Vi klarar oss bra, men jag kan inte låta bli att tänka på hur besvärligt det måste vara för utländska cyklister. Många undrar vilken väg vi skall ta genom Thailand. Denna jättemilsten i Chaiyaphum (?) ger ju en del förslag. Vad sägs om de 1052 km via Phuket eller Mae Hong Son dit det bara är 779 km. Förutom sin del av vår gemensamma blogg skriver min sambo även en tråd liknande denna på ett thailändskt cykelforum. Hon har fått en del frågor om när och var vi passerar vissa orter och en dag stod en äldre farbror och väntade på oss längs vägen. Han hade cyklat 60 km dit, hängde med oss c:a 50 km och cyklade sedan 65 km hem. Denne 70-åring cyklade således 17,5 mil den dagen, men det tyckte han inte var mycket att yvas över då han normalt cyklar 30 mil i veckan fördelat på två kortare 7-8 milspass och ett längre 15-17 mils pass. När vi kom till Amphur Baan Thaen i Khon Kaen visste vi inte var vi skulle bo. Sambon och vår gemensamme kompis P’Ben har båda cyklat mycket touring ihop i Thailand tidigare och dom föreslog att vi skulle fråga om vi kunde få tälta på polisstationens gräsmatta. Vi svängde upp på polishusets gårdsplan och frågade om lov och visst fick vi tälta där, men poliserna vi talade med menade att det kunde vara mycket mygg och föreslog att vi sov över inne i polishuset. Vi slapp sova i arresten utan hamnade i polismästarens luftkonditionerade kontor och kunde surfa på dennes wifi. Vår resa genom Isaan har varit ganska platt och vi har sluppit långa sega klättringar. Dock bjöds vi på rejäla utförsbackar ner vi lämnade Isaan på vår väg mot centrala Thailand Det började bli sen eftermiddag när vi kom fram till Amphur Tha Luang i Lopburi. Intill Tha Luang ligger sjön/dammen Pasak Chonlasit och eftersom var vår absolut sista chans att campa under denna långa resa ville vi göra ett försök. Vi rullade över bron i sjöns norra ände och frågade i en fiskrestaurang på västra sidan om och var vi kunde sätta upp våra tält. Svaret kom snabbt - framför buddhastatyn. Dom enda som hade synpunkter på detta var alla lösa hundar som brukar övernatta på den ljumma betongen. Dom fick nu sova bredvid tälten och vi är säkra på att dom fört rejält väsen om någon närmat sig våra tält. Vi passade på att äta en god fiskmiddag i restaurangen alldeles intill ”Camp Buddha”. I gryningen gav sig fiskarna ut på sjön. Och så här såg ”Camp Buddha” ut i dagsljus. Längs bron över sjön hittade vi ett vackert andehus. Dagen vi cyklade till Ayuthaya var den tredje sista på denna resa. Det var med mycket blandade känslor av vemod och lycka vi såg skyltar som denna. På vägen mot Ayuthaya fick jag syn på en intressant tingest. Någon har fått tag i en sektion av en jumbojet och gjort ett förråd av den. Var får man tag i ett sådant förråd, på Bauhaus eller Hornbach? Jag skulle vilja ha en udda sommarstuga och frågade senare min kompis som jobbar på en teknisk avdelning på Thai om hon kunde fixa fram en halv 747:a åt mig, men inte ens hon kunde lova detta så hur tusan ska man göra? Så kom vi äntligen fram till Ayuthaya och där bjöds vi på en brakmiddag av lokala cyklister som följer vår blogg. En middag med denna utsikten är ju inte svår att stå ut med. Jag har ju varit massvis med gånger i Ayuthaya och hade ingen lust att betala inträde för sevärdheterna. Bättre att tjuvkika gratis över muren. ;-) I Thailand har cykelsporten formligen exploderat de senaste tio åren och vägarna mellan Bangkok och Ayuthaya är väldigt populära att cykla på och man möter ofta ensamma cyklister eller klungor som är ute och tränar. När vi kom till Ayuthaya trampade två separata grupper upp från Bangkok för att möta oss. När vi var ute för att ta några obligatoriska bilder framför lokala sevärdheter stötte vi på dessa cyklister som var ute i samma ärende. To be continued. med bilderna från näst sista cyklingsdagen. 77 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Banankontakt 6,922 Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 En ny liten morgonstund med kaffekoppen vid datorn för att följa er resa är bara så trevlig,synd att inte få träffa er på vår veranda här i Rayong,med det dyker väl upp andra tillfällen hoppas jag. Inte omöjligt att vi dyker upp i Rayong lite senare. Skickar PM i så fall 4 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
NiceBeaver 8,379 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Får man fråga var och när ni planerar att anlända Bangkok. Vore kul att möta er då ni tar era sista tramp. 3 Quote "Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson -NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen) Link to post
Tallviking 122,270 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Inte omöjligt att vi dyker upp i Rayong lite senare. Skickar PM i så fall Härligt. Jag är också i Rayong från nu på lördag. Har kontakt med Drivern 2 Quote Being nice is overrated - Garfield Link to post
Banankontakt 6,922 Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Härligt. Jag är också i Rayong från nu på lördag. Har kontakt med Drivern Kul Vår resa tar slut nästa lördag den 30 november och sedan kommer vi nog att vara upptagna med att träffa släkt och vänner under en tid innan vi får vara för oss själva igen. Till kusten kommer vi dock, men det blir nog inte förrän framåt mitten av december. 4 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Tallviking 122,270 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Kul Vår resa tar slut nästa lördag den 30 november och sedan kommer vi nog att vara upptagna med att träffa släkt och vänner under en tid innan vi får vara för oss själva igen. Till kusten kommer vi dock, men det blir nog inte förrän framåt mitten av december. Inga problem. Vi är nere hela december Bor bara några hundra meter upp från havet och har gott om plats i huset Bor strax ovanför Hat Mae Rhum Pueng-stranden mellan Rayong och Ban Phe vid en by som heter Taphong 4 Quote Being nice is overrated - Garfield Link to post
Popular Post Banankontakt 6,922 Posted November 25, 2013 Author Popular Post Share Posted November 25, 2013 Får man fråga var och när ni planerar att anlända Bangkok. Vore kul att möta er då ni tar era sista tramp. Vår resa heter "From home to home - Göteborg-Bangkok by bicycle". Detta innebär att det finns tre slutpunkter, två stycken "hem" och så "Bangkok". Mitt hem är i Banglen 4 mil NV om Nakorn Pathom och där är vi nu. Nu på lördag den 30 november startar vi kl 09.00 från Banglen för att trampa in mot Bangkok. Vi har lagt ut en öppen inbjudan att följa med på avslutningsetappen och i skrivande stund har vi 26 anmälningar från thailändska cyklister. Vi filar fortfarande lite på rutten men vi kommer att landa in på Sanam Luang vid 15-tiden och du är välkommen att följa med. Jag lägger ut mer info så snart detaljerna är spikade. 12 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Popular Post NiceBeaver 8,379 Posted November 25, 2013 Popular Post Share Posted November 25, 2013 Så här ser min thailändska cykel ut. Den har aldrig varit utanför Soi Tha It. Tror att det är bättre att möta vid målsnöret. 24 Quote "Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson -NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen) Link to post
Popular Post Kenneth4618 207,686 Posted November 25, 2013 Popular Post Share Posted November 25, 2013 Fantastisk tråd :14: Har verkligen varit kul att följa. På tal om ovanlig stuga så får du lägga ett bud på denna som står på Udon airport sedan några år Hörde nått rykte om en miljon battingar men vet inte om det stämmer kanske till ett hotell som vid Arlanda 15 Quote Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222 Link to post
audirs2 58,236 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Försök å slafa hos polismästarn i Göteborg!! 7 Quote Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då? Link to post
Popular Post Banankontakt 6,922 Posted November 25, 2013 Author Popular Post Share Posted November 25, 2013 Så här ser min thailändska cykel ut. Den har aldrig varit utanför Soi Tha It. Tror att det är bättre att möta vid målsnöret. Bilder090523 022.jpg Det är väl inget fel på den cykeln. Bara att ansluta någonstans längs vägen om andan faller på. Och om inte det så vid målsnöret som kommer vara vid Sanam Luang om det nu alla demonstrationer och annat tvingar oss att ändra på den planen. Lägger ut detaljerna kring ankomsten här inom ett par dagar. 10 Quote ________________________________________________________________________________ För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här: www.cyclinghome.nu Link to post
Popular Post woffe2 4,209 Posted November 25, 2013 Popular Post Share Posted November 25, 2013 (edited) Önskar man va 25 år yngre, för trött för det här nu. Edited November 25, 2013 by woffe2 22 Quote Link to post
smaland 3,119 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Jag vill bara tacka för en fantastisk berättelse 7 Quote BAJEN 4-EVER Link to post
woffe2 4,209 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Blev lite fel igår, fick en 6 timmars Denguattack allt blev fel, sorry. 2 Quote Link to post
Baa 46,578 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Blev lite fel igår, fick en 6 timmars Denguattack allt blev fel, sorry. Dom är jävliga dom där 6 timmarsvarianrena! Kul att se resan i ord o bild. Hade Baa 3 Quote Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to post
Naam kaeng 59,339 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Fantastisk berättelse och enastående bedrift! Ni måste ha muskler som Hulken, uthållighet som B Jonsson och ett psyke som jag vet inte vad. Otrolig resa, tack för alla fina bilder! 7 Quote Link to post
Recommended Posts