Jump to content
IGNORED

Från Göteborg till Bangkok på cykel

Banankontakt

Recommended Posts

Banankontakt
Jag tycker personligen att det låter som en närmast hopplös uppgift att cykla från Göteborg ända till Bangkok.

Så länge det cyklas i europa är det kanske inte så komplicerat men när man cyklar in i osivilicerade länder som Iran, Afghanistan och pakistan kanske det blir lite värre och hur ska det cyklas via indien??

Genom de stora bergsområdena i Bangladesh och norra indien??? För annars ligger ju indiska oceanen i vägen

BTT

Vad som är en hopplös uppgift skiljer sig nog väldigt från person till person. För oss ryms denna cykelresa inom rimlighetens gräns medan andra tycker det är stolleprov. Sådant som vi tycker är stolleprov kanske andra tycker är helt normalt. :)

Att cykla mellan Europa och Asien är inte så ovanligt som man kan tro. Göran Kropps cykeltur har ju redan nämnts och vi har stött på många andra som är ute på liknande turer. Senast var förra veckan då vi sprang på en polack som är på väg till Sydney. För ett par veckor sedan cyklade vi under två dagar ihop med två britter som skulle till Indien respektive Rayong!!!

Vi är nu i Georgien och skall ta färja över Kaspiska havet i Azerbadjan. Detta är B-alternativet då A-alternivet Iran föll bort i våras pga. dom inte ger visum till ensamresenärer under perioden före och under sommarens presidentval. Iran är lite av standardrutten för dom som skall cykla till Asien och tvärtom om vad man kan tro råder det en delad mening inom cykelsubkulturen att Iran är "peak of hospitality". Dom må ha en knäpp regering, men folket bemöter tydligen cyklister och andra resenärer på ett mycket gästfritt sätt. Vi fick det senast bekräftat av en annan thailändsk cyklist som vi hängde med några dagar här i Georgien och som cyklat runt i Iran i en dryg månad.

Mellan Kina och Pakistan går den berömde Karakoram Highway vilken lockar många cyklister, men vi skall inte ta den vägen den här gången. Kommer man till Pakistan är man snart i Indien och därifrån kommer man inte vidare landvägen. Genom Burma är det kört och från Indien kommer man inte in i Kina, ej heller från Nepal. Indien är världens största återvändsgränd, men i diverse cykelforum på nätet hoppas man på att demokratiseringsprocessen i Burma skall leda till att man kan cykla den vägen istället för den långa omvägen genom Kina. 

• Fint 6

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

• Replies 446
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Banankontakt

102

• audirs2

24

• Kötthandlarn

14

• woffe2

14

Top Posters In This Topic

Popular Posts

KASHGAR - AKSU Sambon har blivit förkyld och vi tvingas ligga stilla i staden Aksu och vad kan då vara bättre än att nyttja vilotiden till att uppdatera denna tråden.   Vi gillade att vara i Aksu e

ZHANGYE - MINHE Äntligen har vi den bruna öknen bakom oss och de gröna och bergiga områdena framför oss.     Det rivs ju mycket gammal i Kina för att ersättas med moderna byggnader. När vi trampade

TILL Bangkok   Efter att jag kunnat bocka av min resa ”home to home” var det så dags att avsluta resan Göteborg - Bangkok. Vi hade tillbringat fem dagar hos min thailändska familj och latat oss i st

Posted Images

Banankontakt
Tack till Banankontakt för en mycket intressant tråd. Undrar hur man bär sig åt för att hitta en thailändska som frivilligt sätter sig på en cykel? Från Sverige till Thailand. Mitt hus ligger längst in i ett "ghetto" så vi har ca 400 m till "stora vägen". Jag köpte cyklar till "ungdjävlarna" för att de skulle slippa gå till skolbussen som alltså hämtar upp utanför området.   Efter 2 månader dagligt gnäll av hur jobbigt det var att cykla dessa 400 m gav jag upp och köpte dom en moppe.

Tack själv :)

Sambon och jag hittade varandra långt innan vi började cykla ihop. Vi gillar friluftsaktiviteter och när vi flyttade till Sverige försökte jag introducera henne för kajakpaddling, men hon gillade det aldrig. Däremot cyklade hon 9 km enkel väg in till centrum för att spara pengar under tiden vi båda pluggade. Samma år skulle jag göra en svensk klassiker men tvingades lämna återbud vätternrundan. Sambon tyckte det var synd på 800 spänn och tog min biljett och körde själv. Vältränad efter vättern tyckte hon vi skulle göra en cykeltur i Provence senare på sommaren och på den vägen är det. Så man kan nog säga att det nog är mer hon som dragit in mig i cykelturistandet än tvärtom.  

Därefter har vi upptäckt att cykling är en boomande sport i Thailand. Jag har en gammal begagnad racer ståendes i Bangkok och brukar köra på den tillsammans med ett gäng när vi är där på semester och många i det sällskapet är riktigt duktiga. Däremot är det nog tyvärr en lång uppförsbacke att få thailändare att använda cykel som vardagligt transportmedel. Du har ju själv märkt detta på ett handfast sätt. Kanske ett cykel-wii-spel skulle bli mer använt. men då kommer ungarna ju förstås aldrig fram till den där busshållplatsen ;)

• Fint 8

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

audirs2

Fan vad grymt asså! :thumbsup:  :nyam:

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

stefan5300

En imponerande cykeltur :14:  :thumbsup: , skulle själv aldrig tänka mig tanken att göra denna rumpgnidarresa. :nono:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Sam sip sam

Tack för en underbar tråd / resa !!

Mvh. borje222

Ja verkligen ,väntar otåligt på nästa avsnitt he he

borje222
Ja verkligen ,väntar otåligt på nästa avsnitt he he

Och jag som tyckte jag var duktig som cyklade Gävle - båt - Kaskö - Wasa. Tur o retur en midsommarhelg 30 år sedan.

Det var ju bara blaha, blaha...

Mvh. borje222

woffe2

Kanon, tack för att man får följa med på eran otroliga resa. :14:

Tänk om man bara hade varit 30 år yngre och haft en cykel. :crazy:

Kämpa på, jag är helt slut!!

Woffe

andersbangkok

En helt fantastisk tråd! Tack för att ni ägnar tid åt att ta oss med på resan! Fortsatt lycka till!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

• 3 weeks later...
audirs2

Jahaps, dags för lite nyheter eller?

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

Guest BpaijingKatai

Solfångare på taken var en mycket vanlig syn i Turkiet. Dom satt på vart och vartannat hus, såväl fina som lite mer ruckelliknande. Dessa solfångare börjar ju synas lite här och var i Thailand också och det är säkert ett bra sätt att spara pengar när energikostnaderna bara stiger.

attachicon.gifDSC05028.jpg

Fortsättning följer strax.. 

Turkarna ska vara ganska stora på Hybrid-solpaneler som producerar både El och varmvatten, det är en del i sverige som köpt anläggningar därifrån.

swedenfarang

Fantastiskt äventyr och så spännande att läsa. Tidernas bästa tråd!

• Fint 5

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

borje222

Underbar tråd!! :thumbsup:, Grymt imponerad!!

( Måste bara få fråga, vilken budget har ni? Vad tror ni resan kommer att kosta, enkel väg? )

Mvh. borje222

• Fint 2
Stefan

Väldigt kul att få höra från er igen, jag har faktiskt undrat var ni är! Jag håller med om att detta är en av de mest fantastiska restrådarna här!

//S

• Fint 4

There can be only one (Stefan)