Jump to content
IGNORED

Från Göteborg till Bangkok på cykel

Banankontakt

Recommended Posts

audirs2

Tycker Gud fader ser ut som Jultomten him self! :thumbsup:  Ho ho ho,,,,,,?

• Fint 1

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

• Replies 446
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Banankontakt

102

• audirs2

24

• Kötthandlarn

14

• woffe2

14

Top Posters In This Topic

Popular Posts

KASHGAR - AKSU Sambon har blivit förkyld och vi tvingas ligga stilla i staden Aksu och vad kan då vara bättre än att nyttja vilotiden till att uppdatera denna tråden.   Vi gillade att vara i Aksu e

ZHANGYE - MINHE Äntligen har vi den bruna öknen bakom oss och de gröna och bergiga områdena framför oss.     Det rivs ju mycket gammal i Kina för att ersättas med moderna byggnader. När vi trampade

TILL Bangkok   Efter att jag kunnat bocka av min resa ”home to home” var det så dags att avsluta resan Göteborg - Bangkok. Vi hade tillbringat fem dagar hos min thailändska familj och latat oss i st

Posted Images

Banankontakt

Tycker Gud fader ser ut som Jultomten him self! :thumbsup:  Ho ho ho,,,,,,?

Är dom inte ganska nära släkt med varandra?   :angel:  

• Fint 8

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Enis

Mäktiga bilder från hästryggen, måste ha varit en helt fantastisk tur.

/ENis

• Fint 2

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Naam jai

visst har man drömt och småplanerat att göra en "riktig" resa men steget till att göra det har som för oss flesta andra stannat där...

Jag har största beundran för er, det är helt enkelt en makalös resa...hoppas solen skiner och att ni har nedförs backe :thumbsup:

• Fint 8
Kötthandlarn

Langmusi

Sorry för att tråden blivit liggande. För någon vecka sedan drabbades jag av skrivkramp vilket fick till följd att min del av vår gemensamma blogg och denna tråd inte blev uppdaterad. När skrivlustan kom tillbaka var vi upptagna med annat och därför har det tagit ett tag sedan tråden blev uppdaterad.

På engelska heter det ju att man ”ride a bicycle”. Vi tycker det är kul ”to ride...” men tröttnade på cyklarna och bytte ut dom mot varsin häst.

attachicon.gifJ till häst.jpg

Bakgrunden är att när vi rullade in i den av tibetaner dominerade lilla turiststaden Langmusi som ligger vackert inklämd mellan höga berg med härliga gräsmarker på bergssluttningarna, så kände vi att vi ville stanna.

Huvudattraktionen i Langmusi är friluftsaktiviteter och det är bara att välja och vraka mellan klätterturer, vandringar, paddling och ridturer. När vi åt frukost såg sambon en skylt om ridturer och eftersom det var fint väder samt att det aldrig blev någon kameltur i öknen så beslöt vi att slå till på en endagarstur. 

Ingen av oss har suttit till häst tidigare, men en efter en knapp halvtimmas lektion kände vi oss båda som Zeb Macahan. 

attachicon.gifW till häst.jpg

Vädret var fantastiskt och landskapet likaså.

attachicon.gifLandskap 1.jpg

Vi följde en liten bäck eller å som vi, eller rättare sagt våra hästar, vadade över ett par gånger.

attachicon.gifvadar.jpg

Vi träffade på en jak som i sin tur träffat på en flock vargar tidigare i år.

attachicon.gifexyak.jpg

Vår guide stannade och räknade årsringar på hornen och kom fram till att yaken strövat runt på gräsängarna i sju år innan mötet med vargarna.

attachicon.gifålder.jpg

Efter halva dagen var det dags för lunch hos en tibetansk nomad med en tjusig glasveranda.

attachicon.gifHus.jpg

Inne i ett av rummen såg vi dessa båda foton på väggen. Ser ut som om Dalai Lama gör en wai åt Mao. Tibetanen gjorde dock tummen upp för Dalai Lama och tummen ned för Mao, men lyckades inte förklara varför han hade båda på bild.

attachicon.gifMao och DL.jpg

Medan vi åt en enkel lunch passade hästarna på att luncha dem med. 

attachicon.gifSmaskens.jpg

Så var det dags att rida tillbaka mot stan igen. Landskapet var lika fint när man red åt andra hållet.

attachicon.gifLandskap 2.jpg

Det är svettigt att rida (åtminstone för hästen) och då är det skönt att stanna och svalka ansiktet i en bäck.

attachicon.gifAnsiktstvätt.jpg

Att rida var väldigt spännande och redan uppe på hästryggen bestämde jag mig för att lära mig rida på riktigt hemma i Sverige så att man någon gång kanske kan åka på en ”horse trekking” i Kirgizstan eller Mongoliet. 

Ni har väl läst er Lucky Luke - sista rutan är ju alltid hur han rider iväg gnolandes på ”a poor lonesome cowboy”.

attachicon.gifLonesome cowboy.jpg

Det var väldigt skönt att låta någon annan göra grovjobbet denna dagen, men det är konstigt att vi som till vardags sitter på stenhårda cykelsadlar i läder och trampar runt våra, kunde få så ont i knän och rumpor av en dag till häst.

attachicon.gifMin häst och jag.jpg

Nästa dag var en vilodag och det var lika kallt ute som inne så det blev ett antal koppar the och kaffe för att hålla värmen. 

Nästa dag igen var det dags att börja trampa igen. Regnet smattrade mot rutan och vi beslöt ligga kvar en timma till. När jag tittade tyckte jag att det var konstigt varför en svart bil på gatan har ett vitt tak - sedan såg jag att det var snö. Taken runt om var snötäckta också även om det mesta regnat bort.

attachicon.gifsnö.jpg

Att det kommit 5-7 cm snö som förvisso regnade bort nästan med en gång kändes inte bra. Vi har ju cyklat i värre snöväder än det här, men eftersom vi har gott om tid beslöt vi  att stanna kvar en dag till för att vänta ut bättre väder. 

I Langmusi finns två tibetanska tempel. När vi väl lämnade stan passade vi på att besöka ett av dem. 

attachicon.giftempel.jpg

Snygg interiör var där också.

attachicon.giftempelinteriör.jpg

Och munkarna var strängt upptagna med att be.

attachicon.gifmunkar ber.jpg

På dörren var det en målad bild som påminner om Gud Fader själv.

attachicon.gifdörr.jpg

När vi lämnade tempelområdet omringades vi av små nyfikna novismunkar.

attachicon.gifnoviser.jpg

Varpå vi ”red våra cyklar” en sista gång genom Langmusis centrum. Vi hoppas att vi kan komma tillbaka hit någon gång i framtiden.

attachicon.gifLangmusi centrum.jpg

To be continued..

Magiskt vackert.. :14:  :14:  :14:

• Fint 4

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

ellim63

Nu har tråden blivit liggande igen, men det beror som vanligt på att vi haft annat för oss alternativt inte haft tillgång till nätet. Återkommer med bilder från de senaste två veckorna när vi om ett par dagar landat in i Kunming. 

Just nu är vi 3-4 dagsetapper från Kunming. Vi har under den senaste veckan haft en hel del diskussioner kring vägval in i Thailand. Vi har två alternativ från Luang Prabang.

1. fortsätta söderut till Vientienne och sedan åka genom Isaan eller mot Loei och över bergen till Phitsanulok.
  2. strax söder om Luang Prabang vika av västerut och åka in i Thailand vid gränsövergången Ban Ngoen (LAO) / Huai Khon (TH) i Nan och sedan åka vidare till Chiang Mai.

attachicon.gifSkärmavbild 2013-10-10 kl. 08.00.50.png

Vi har ställt en fråga på bloggen och bett våra läsare om råd och nu gör jag samma sak här: Blogginlägget hittas här:

http://cyclinghome.nu/?p=4754

Vilket vägväl förordar den samlade expertisen på MPR, blått alternativ genom Isaan eller rött via norra Thailand? ???

En specifik fråga är om någon av er rest längs vägen från gränsövergången vid Huai Khon österut mot Hongsa och vidare sydost mot Sayabouri och sedan längs Highway 4 till Luang Prabang. I vilket skick är vägen, asfalterad eller OK grusväg eller i bedrövligt skick med oändliga potthål. Anledningen till att vi frågar är att vi kommer att lämna Luang Prabang på eftermiddagen den 9 november och om vi ska till Chiang Mai så vill vi vara där till fredagen den 15 november. Det är runt 65-70 mil vilket är görbart på 6 dagar såvida det inte är värsta sortens grusväg, vilket vi nu försöker undersöka.

Tackar på förhand...

jag har ingen aning, jag är bara full av beundran.

nu är ni snart framme vid målet, hur känner ni nu ..yes!! eller Det var Det!! eller jaha vad gör vi nu då?

hälsningar från mille som är nyfiken !

Edited by ellim63
  • Fint 5

Svårt val det skulle få bli slumpen. Går helt enkelt inte att välja om ni inte har något på de respektive vägarna som ni gärna vill se.

• Fint 1

Feminist

leifen

Det är ju inte de mest lättcyklade sträckorna men säkert mest sevärt angående berg och natur.

Själv skulle man ha valt så platt som möjligt, via Udon Thani, Khon Kaen och Korat men den sträckan är bara platt och nästan endast risfält.

• Fint 3

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Som lovat tidigare, ni är mycket välkomna att övernatta hos oss i Udon Thani när :-) (om) ni väljer alternativet över Vientianne, vilket vi hoppas.Vi kan inte rekommendera 1 eller 2 då vi inte vet något om de aktuella vägarna.

Ha en fortsatt bra tramp!

• Fint 5

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Khun Ken

MINHE - LANGMUSI

Öknen var ganska platt och där hade vi som strategi att köra ganska långa dagsetapper för att sedan ta en vilodag var fjärde eller femte dag. Nu när vi kommit upp i bergen sjunker hastigheten och vi har bytt taktik till att cykla kortare dagsetapper (runt 80 km) men med betydligt färre stoppdagar - det är nu 12 dagar sedan senaste vilodagen. Vi försöker dock att trycka in halvdagar lite då och då för att få tid för att tvätta, blogga och vila lite. 

I Minhe hade vi en sådan halv vilodag och när vi lämnade stan strax efter lunch passerade vi ett av alla de otaliga nybyggnationer av lägenhetskomplex som pågår överallt.

attachicon.gifLeaving Minhe.jpg

De senaste dagarna har varit ganska regniga. Andra dagen efter vi lämnat Minhe började med en 600 m hög och 11 km lång klättring i spöregn. När vi nådde passet hittade vi en liten affär i vilken vi tiggde till oss lite hett vatten att blanda kaffepulver i. Uppvärmda av kaffet var det dags att rulla nedför mot staden Zongjing. Att rulla 17 km utan att behöva ta ett tramptag är skönt, men är man genomblöt så blir det snabbt iskallt. 

attachicon.gifKaffepaus.jpg

Så kom vi då äntligen fram till Gula Floden, vilken markerar att vi klarat av halva distansen genom Kina. Som göteborgare ståendes på bron över gula floden kan man inte låta bli att citera Fritiof Anderssons ord till Konsul Fredrik Adelborg på torget i Singapore.

”.ifrån Gula Floden kommer jag och vill till Göteborg.”

attachicon.gifYellow river.jpg

Självklart har bron över Gula Floden en gul brobåge.

attachicon.gifYellow river bridge.jpg

Floden har väldigt höga bankar vilket gladde oss eftersom vi då fick några gratis höjdmeter när vi direkt efter att ha korsat floden påbörjade en stigning som under 20 km på en slingrande serpentinväg skulle ta oss upp ytterligare 900 meter.

attachicon.gifClimb 1.jpg

Det hade regnat rejält under natten och förmiddagen men det var uppehåll fast molnigt under eftermiddagen när vi gjorde klättringen. Vädret gjorde att fotona inte blev så jättetjusiga även om det terraserade landskapet var vackert. Vägen följde i mångt och mycket terasserna.

attachicon.gifTerrace road.jpg

attachicon.gifTerrace road 2.jpg

Det var ideliga tvära svängar.

attachicon.gifSharp turn.jpg

Vi hade hoppats hinna fram till staden Linxia, men 13 mil och 2000 höjdmeter visade sig vara för mycket och vi slog läger utanför en by efter 10 mil och 1900 höjdmeter. När vi följande morgon rev tältet kom en nyfiken men tystlåten pojke för att se på. 

attachicon.gifPojke.jpg

De tre återstående milen till staden Linxia som vi inte kunnat cykla dagen innan pga mörkrets inbrott gick snabbt eftersom det var rejält nedför. I städer får man se mycket och här såg vi en karavan av inte mindre än 8 st. lasttuktuks som körde någon slags långa balkar.

attachicon.gifLasttuktuk.jpg

Efter två regniga dygn ville vi sova inomhus. En turistbyrå längs vägen sade att det fanns ett hotell 3 mil längre fram. Vi skyndade dit och hittade ett sunkigt guesthouse som dessutom var stängt. Det blev till att tälta igen - vi slog läger på det gröna fältet bredvid ån 150 meter från det stängda guesthouset.

attachicon.gifRainy morning.jpg

Efter tre regniga dygn hamnade vi i staden Gannan där vi efter många om och men hittade ett hotell att bo på. Även i Gannan är det gott om tibetaner och när vi lämnade stan började vi stöta på alltmer av tibetansk kultur. 

Ett litet minitempel stod plötsligt längs vägen.

attachicon.gifShrine 1.jpg

Med bönerullar och allt.

attachicon.gifBönerullar.jpg

Taknocken var tjusig.

attachicon.gifTaknock.jpg

Ett par mil senare kom vi dock till ett riktigt tempel.

attachicon.gifTempel.jpg

Vi blev nyfikna och rullade in på gårdsplanen. En munk kom ut och bjöd in oss på the i sin munkcell. Språkförbistringen var total men han uttryckte gillande åt att sambon var från ett buddhistiskt land. 

attachicon.gifJE munk.jpg

Efter att ha druckit ett par koppar the blev vi förevisade själva tempelbyggnaden som hade en ståtlig buddhastaty. 

attachicon.gifBuddhastaty.jpg

Ingen av oss har varit i något tibetanskt tempel tidigare och de liknade inte thailändska tempel. . Allt var väldigt dekorerat i starka färger, så även takbjälkarna.

attachicon.gifTakbjälke.jpg

Tjusiga väggmålningar.

attachicon.gifVäggmålning.jpg

Bilder på Dalai Lama syntes överallt, så även på ett litet altare under den stora buddhastatyn. 

attachicon.gifAltare.jpg

Efter vårt timslånga besök var det så dags att ta farväl av munken och trampa vidare.

attachicon.gifMunk och cyklar.jpg

Snart kom vi till en by som särskilt välkomnar alla nyinflyttade Malungbor. ;-)

attachicon.gifNyimalung.jpg

Glasverandor är valdigt populärt här.

attachicon.gifGlasveranda.jpg

Vi har haft tältplatser med sämre utsikt.

attachicon.gifTältplats Luqu.jpg

En titt in i köket från lunchpausen i förrgår.

attachicon.gifKök1.jpg

Liksom i centralasien görs nudlarna för hand på beställning. Färska nudlar smakar himmelskt, men det brukar ta lite tid innan man får dem. På bilden ser ni hur nudelsmeten kavlas ut.

attachicon.gifNudelsmet.jpg

Vi håller oss mellan 2500 och 3500 meter och det växer inte många träd över 3000 metersnivån. 

attachicon.gifLandskap.jpg

Hmmm - rätt dimension, men en aning slitet. Hade vi inte redan haft ett reservdäck med oss hade vi definitivt tagit med detta som hängde på en stolpe mitt ute i ingenstans.

attachicon.gifDäck.jpg

Jakar gillar höga höjder och tydligen även gyttjebad...

attachicon.gifGyttjebad.jpg

Vy över liten by längs vägen ner mot Langmusi.

attachicon.gifVy.jpg

Langmusi är ett häftigt ställe - bilder därifrån kommer senare så häng kvar..

Ett plus för skylten Ny i Malung! :crazy:

• Fint 1

Banankontakt, vägen från Nong Khai till Phitsanulok via Loei har ju jag valt på min MC-resa för det verkar vara väldigt vackert och fina vägar.

Och vägen mellan Luang Prabang och Vientiane kan jag också tänka mig är ganska vacker, kan tänka mig att den går mindre upp och ner pga huvudled.

Lycka till med sista biten av erat äventyr.

• Fint 1

Eftersom jag själv gillar vägen från Nong Khai, längs Mekong, över bergen via Loei mot Phitsanulok så hade jag valt alternativ 1.

Håller med, en kanonväg för MC i alla fall, men eftersom det är erfarna cyklister har det nog ingen större betydelse om man nu är lite halvskraj för kuperade vägavsnitt!

• Fint 3

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Ja du - den frågan är högst berättigad. Vi har ju läst ett antal bloggar av andra cyklister som t.ex. cyklat till Peking och väl framme på HImmelska fridens torg har dom ställt sig frågan - vad göra jag nu... ????  Jag tror att många som företar sig ett långt projekt vad det än månde vara får samma känsla när det är över. En kompis tog upp detta med oss innan vi åkte och benämnde det hela som "champions dilemma". Inte för att vi är några champions, men när man laddat hårt och haft fullt fokus på en enda grej som helt plötsligt tar slut så står man där tom i bollen och vet inte vad nästa steg skall bli. Kanske var det därför Carolina Klyft lade av sin framgångsrika mångkampskarriär för att satsa på längdhopp. Hon kunde mångkamp och ville göra något nytt. Vi kan cykling nu, men vet dessvärre inte vad vi vill göra härnäst.

För vår del så blir det slappande i Thailand i två månader och sedan måste sambon hem och jobba. Jag har ju inget jobb så för min del är det nog redan dags att börja söka. Å andra sidan hade jag tänkt använda det här året till att fundera över vad jag vill göra och jag har dessvärre inte kommit på något bra svar än. 

Tja,  du har ju högsta examen i reseadministration efter alla gränspassager. Det är ju ett heltidsjobb (nästan) att hålla koll, planera och ordna alla visum mm i rätt tid. Imponerad!

• Fint 7

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

• 2 weeks later...
Banankontakt

Trevligt att ni ser ut och komma in via Nongkai, kanske att man får tillfälle att möta upp, särskilt om ni dyker upp i Udon.

Hur som helst är det och har varit otroligt spännande att följa er resa.

Har faktiskt två cyklar här på Soi Grusgång så man kanske skulle kunna möta upp på cykel i Nongkai, om man får ta cykeln på bussen från Udon.

Eller kanske att jag ska ge mig på att cykla de runt 50 km upp till Nongkai men risken finns att jag hyllas för denna insats istället för eran bragd.  :crazy:

Det är nu klart att det blir Nong Khai. Vi kommer att rulla över bron vid 9-rycket lördagen den 16 november. Vi har inte bestämt om vi ska köra mot Udon eller Loei. Ett antal thaicyklister kommer med största sannolikhet att möta oss vid bron och ta sällskap med oss tillbaka till Bangkok. Sambon håller just nu på och roddar med detta men jag lägger upp mer info så snart det är bestämt vilken väg det blir.

Du är välkommen att haka på om du vill - bara att börja leta fram pump och kedjeolja.

• Fint 9

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Banankontakt

Måste gå åt mkt bromsgummi i utförsåkningen ?

Stämmer - är det slaskigt som det var i Europa får man byta en gång i veckan. Sedan höll dom från Turkiet bort till Kirgizstan någonstans. Här i södra Kina har det regnat och varit geggiga vägar och då har man fått börja lägga på nya igen. Börjar t.o.m. oroa mig för att vi inte ska klara oss hela vägen fram på dem vi har...

• Fint 4

www.cyclinghome.nu

Kötthandlarn

Återigen helt magiskt... :14:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

NiceBeaver

Jag såg på bloggen att ni beräknar att korsa Chao Phraya den 30 november.

Då jag och min fru bor i närheten vill vi gärna stå där med flaggor (nåja, lätt överdrift) och hylla er. När ni vet mer detaljer får du gärna lägga ut dom. Om ni vill naturligtvis.

• Fint 1

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)