Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen når nya rekordnivåer


Poffa

Recommended Posts

Korruption är på väg käpprätt åt helvete i Thailand.

 

"With bribes hitting 30-50 per cent of project prices"

http://www.nationmultimedia.com/national/Thais-becoming-inured-to-corruption-TDRI-says-30205485.html

Inte illa av korrupta politiker att sno åt sig 30-50%. Enbart "infrastruktursatsningen" kommer allså att ge 600.000.000.000 - 1 000.000.000.000 bath rätt ner i fickorna. Eller snarare bankkontot. Lär krävas lastbilar för att få plats med den högen pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 413
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    39

  • Moritz

    29

  • Surin P3

    28

  • Khun Ken

    25

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Tråkigt men verkligen inte förvånande.

Jag har, som jag skrivit tidigare, genom företag jag arbetat med, själv haft med Thaksins korruption. Det är en av anledningarna till att jag verkligen tycker illa om den mannen. Han försöker framställa sig som ett helgon men alla som haft med honom att göra vet att han är den värsta grisen av alla när det gäller korruption.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt IL så är det fritt fram för PTP och rödskjortorna att göra som dom vill för dom är ju demokratiskt valda. :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

CPI korruptions index för Thailand ser ut så här även om det inte är helt jämförbart rakt av beroende på att fler länder numera ingår i mätresultatet.

 

http://www.transparency.org/research/cpi/cpi_2009

 

Så här placerade sig Thailand ifrån 1998-2012 och dom bästa placeringarna hade man med Thaksin och Thai Rak Thai vid makten och det bästa resultatet i mätningen var året före kuppen, efter kuppen steg korruptionen inte oväntat rejält.

 

1998 -  61.

1999 -  70.

2000 -  60.

2001 -  61.

2002 -  64.

2003 - 70.

2004 - 64.

2005 - 59.

2006 - 63.

2007 - 84.

2008 - 80.

2009 - 84.

2010 - 78.

2011 - 80.

2012 - 88.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

CPI korruptions index för Thailand ser ut så här även om det inte är helt jämförbart rakt av beroende på att fler länder numera ingår i mätresultatet.

 

http://www.transparency.org/research/cpi/cpi_2009

 

Så här placerade sig Thailand ifrån 1998-2012 och dom bästa placeringarna hade man med Thaksin och Thai Rak Thai vid makten och det bästa resultatet i mätningen var året före kuppen, efter kuppen steg korruptionen inte oväntat rejält.

 

1998 -  61.

1999 -  70.

2000 -  60.

2001 -  61.

2002 -  64.

2003 - 70.

2004 - 64.

2005 - 59.

2006 - 63.

2007 - 84.

2008 - 80.

2009 - 84.

2010 - 78.

2011 - 80.

2012 - 88.

 

Mvh isan lover

Thaksin styr ju Thailand idag, (visserligen med fjärrkontroll från Dubai)eller hur? Eller är det demokraternas fel att korruptionen skenar, idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Thaksin styr ju Thailand idag, (visserligen med fjärrkontroll från Dubai)eller hur? Eller är det demokraternas fel att korruptionen skenar, idag?

Försök inte en få han att fatta,han är hjärn tvättad när det kommer till politik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök inte en få han att fatta,han är hjärn tvättad när det kommer till politik.

post-9848-0-56208800-1367921168.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är lite lustigt när ni diskuterar politik i dessa trådar, och verkar tro att Thailand är någon sorts fungerande demokrati..?

Detta är en av alla dessa "bananrepubliker", där de styrande först ska sko sig själva, SEN kan även folket få en del...

Om de kallar sig röda, gula, gröna har ingen jäkla betydelse !

Så länge man tom. på kommun nivå betalar väljare reda pengar för att vinna röster...tror ni inte de vill ha tillbaka dessa slantar?

Nej, det bästa är nog att låta en och samma gubbe styra, låta han bli fullskiten med korruptions pengar, och sedan hoppas en del tillfaller folket...

Vad ni sedan tycker...skiter faktiskt de styrande i Thailand i...

 

För övrigt är vi inte särskilt mycket bättre här i Sverige, så det är nog dags att kliva av de höga hästarna...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruptionen är minst lika utbredd i Sverige, dessutom helt laglig, den kallas nämligen för lobbyverksamhet. Detta håller högt uppsatta politiker på med dagligen - bara att läsa i kvällstidningarna. Dessutom förnekas detta inte heller, så har du bara pengar så är allt möjligt även i det s.k. perfekta föregångslandet  Sverige

Oberoende på vart än du lever i världen har det alltid varit så att den som mycket har vill gärna ha mer eller?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruptionen är minst lika utbredd i Sverige, dessutom helt laglig, den kallas nämligen för lobbyverksamhet. Detta håller högt uppsatta politiker på med dagligen - bara att läsa i kvällstidningarna. Dessutom förnekas detta inte heller, så har du bara pengar så är allt möjligt även i det s.k. perfekta föregångslandet  Sverige

Oberoende på vart än du lever i världen har det alltid varit så att den som mycket har vill gärna ha mer eller?.

 

Att påstå att korruptionsnivåerna i Sverige är samma som i Thailand är ju rent nonsens.

 

Förenklad kvällstidningsjournalistik är inte bra för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att påstå att korruptionsnivåerna i Sverige är samma som i Thailand är ju rent nonsens.

 

Förenklad kvällstidningsjournalistik är inte bra för dig.

 

Har för mig att Sverige ligger fyra eller femma efter New Zeeland, Norge och Danmark på TI:s lista

och att en anledning till att Sverige inte ligger bättre är att bidrag till politiska partier inte måste redovisas öppet.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Sverige ligger fyra eller femma efter New Zeeland, Norge och Danmark på TI:s lista

och att en anledning till att Sverige inte ligger bättre är att bidrag till politiska partier inte måste redovisas öppet.

M

Sverige ligger nog hyfsat till.

Sedan finns det ju alltid utrymme för förbättringar och så kan ju även utvecklingen gå i fel riktning men i absoluta termer är vi i god form internationellt.

Hindrar inte att man ibland blir upprörd men att helt tappa referensramarna är ju inte rätt tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige ligger nog hyfsat till.

Sedan finns det ju alltid utrymme för förbättringar och så kan ju även utvecklingen gå i fel riktning men i absoluta termer är vi i god form internationellt.

Hindrar inte att man ibland blir upprörd men att helt tappa referensramarna är ju inte rätt tänkt.

Sverige ligger på 4:de plats efter Danmark, Finland och Nya Zeeland.

Thailand ligger på 88:de plats.

Klicka på länken kartan är interaktiv så det är bara att hålla muspekaren över respektive land.

 

http://www.transparency.org/cpi2012/results

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här placerade sig Thailand ifrån 1998-2012 och dom bästa placeringarna hade man med Thaksin och Thai Rak Thai vid makten och det bästa resultatet i mätningen var året före kuppen, efter kuppen steg korruptionen inte oväntat rejält.

 

Undrar bara om det möjligtvis stämmer att du är hjärntvättad?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att bott några år här nu tycker jag att det fungerar bra i Thailand de flesta Thailändare är nöjda med hur det fungerar. De som klagar mest är utlänningar.

Korruption är en form av smörjmedel som gör att allt flytter på bättre än i Sverige den utnyttjar den magiska kraft som pengar har istället för demokratiska principer för att få projekt framåt. dessa pengar som det talasom försvinner ju inte de blir smörjmedel för att jobbet skall bli gjort på ett smidigt och bra sätt. Naturligt viss händer det att det fuskas med dessa pengar och projekten blir inte bra. Men på det stora hela tycker jag nog att Thailändska politiker gör ett bättre jobb än svenska med den i motsvarande procent skatt de belastar folket med. Så att peka på att Sverige ligger högt på en korruptions lista är ganska ointressant denna listan är bara för demokratiers egen inbördesbeundran. Om någon göre ett bra jobb skall det betala sig. För att ett bra jobb skall bli gjort behövs incitament och då är pengar eller livet de absolut bästa. Den som är duktigast tar hem vinsten och går segrande ur det detta urvalet passar mig mycket bra då vet jag att jag alltid har den vassaste hjärnan som ledare. I Sverige vet vi ju hur det ser ut Göran Fredrik Mona Juholt Löven och det samma gäller i hela Europa. 

Jag tror nog att Thailand och många flera länder har insett att de inte vill ha ett svenskt samhälle vad det gäller ekonomi familjen könsroller osv. Tittar vi dag på utvecklingen av Europa så kan väl ingen komma och påstå att den har varit den bästa. Europa är ju en stor intecknad skuldbubbla men förlorade generationer. Experiment med demokrati har kostat generationer framtiden. Viktiga beslut har i Europa inte tagits av de mest kompetenta utan av vad en majoritet tycker. Att låta vanliga lönearbetar vara med och tycka har varit förödand för hela Europa.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar bara om det möjligtvis stämmer att du är hjärntvättad?

 

Jag tror att han läser tabellen upp och ned...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att bott några år här nu tycker jag att det fungerar bra i Thailand de flesta Thailändare är nöjda med hur det fungerar. De som klagar mest är utlänningar.

Korruption är en form av smörjmedel som gör att allt flytter på bättre än i Sverige den utnyttjar den magiska kraft som pengar har istället för demokratiska principer för att få projekt framåt. dessa pengar som det talasom försvinner ju inte de blir smörjmedel för att jobbet skall bli gjort på ett smidigt och bra sätt. Naturligt viss händer det att det fuskas med dessa pengar och projekten blir inte bra. Men på det stora hela tycker jag nog att Thailändska politiker gör ett bättre jobb än svenska med den i motsvarande procent skatt de belastar folket med. Så att peka på att Sverige ligger högt på en korruptions lista är ganska ointressant denna listan är bara för demokratiers egen inbördesbeundran. Om någon göre ett bra jobb skall det betala sig. För att ett bra jobb skall bli gjort behövs incitament och då är pengar eller livet de absolut bästa. Den som är duktigast tar hem vinsten och går segrande ur det detta urvalet passar mig mycket bra då vet jag att jag alltid har den vassaste hjärnan som ledare. I Sverige vet vi ju hur det ser ut Göran Fredrik Mona Juholt Löven och det samma gäller i hela Europa. 

Jag tror nog att Thailand och många flera länder har insett att de inte vill ha ett svenskt samhälle vad det gäller ekonomi familjen könsroller osv. Tittar vi dag på utvecklingen av Europa så kan väl ingen komma och påstå att den har varit den bästa. Europa är ju en stor intecknad skuldbubbla men förlorade generationer. Experiment med demokrati har kostat generationer framtiden. Viktiga beslut har i Europa inte tagits av de mest kompetenta utan av vad en majoritet tycker. Att låta vanliga lönearbetar vara med och tycka har varit förödand för hela Europa.

 

Du glömde nog ironiskylten?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar bara om det möjligtvis stämmer att du är hjärntvättad?

 

 

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Experiment med demokrati har kostat generationer framtiden. Viktiga beslut har i Europa inte tagits av de mest kompetenta utan av vad en majoritet tycker. Att låta vanliga lönearbetar vara med och tycka har varit förödand för hela Europa.

 

Nu skojar du väl med oss..hoppas jag.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde nog ironiskylten?

 

30-40 ironiskyltar och 4-5 sarkasmflaggor hade inte räckt.

 

M

 

Edit

Läser man det som ett ironiskt inlägg är det lysande.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Undrar bara om det möjligtvis stämmer att du är hjärntvättad?

Hej

 

Gå in på länken och kolla, varenda siffra stämmer till 100% och sanningen smärtar nog både kuppvänner och demokrater på forumet, väntar mig inte mycket kommentarer runt det här, det ska nog försökas tigas ijhäl.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Efter att bott några år här nu tycker jag att det fungerar bra i Thailand de flesta Thailändare är nöjda med hur det fungerar. De som klagar mest är utlänningar.

Korruption är en form av smörjmedel som gör att allt flytter på bättre än i Sverige den utnyttjar den magiska kraft som pengar har istället för demokratiska principer för att få projekt framåt. dessa pengar som det talasom försvinner ju inte de blir smörjmedel för att jobbet skall bli gjort på ett smidigt och bra sätt. Naturligt viss händer det att det fuskas med dessa pengar och projekten blir inte bra. Men på det stora hela tycker jag nog att Thailändska politiker gör ett bättre jobb än svenska med den i motsvarande procent skatt de belastar folket med. Så att peka på att Sverige ligger högt på en korruptions lista är ganska ointressant denna listan är bara för demokratiers egen inbördesbeundran. Om någon göre ett bra jobb skall det betala sig. För att ett bra jobb skall bli gjort behövs incitament och då är pengar eller livet de absolut bästa. Den som är duktigast tar hem vinsten och går segrande ur det detta urvalet passar mig mycket bra då vet jag att jag alltid har den vassaste hjärnan som ledare. I Sverige vet vi ju hur det ser ut Göran Fredrik Mona Juholt Löven och det samma gäller i hela Europa. 

Jag tror nog att Thailand och många flera länder har insett att de inte vill ha ett svenskt samhälle vad det gäller ekonomi familjen könsroller osv. Tittar vi dag på utvecklingen av Europa så kan väl ingen komma och påstå att den har varit den bästa. Europa är ju en stor intecknad skuldbubbla men förlorade generationer. Experiment med demokrati har kostat generationer framtiden. Viktiga beslut har i Europa inte tagits av de mest kompetenta utan av vad en majoritet tycker. Att låta vanliga lönearbetar vara med och tycka har varit förödand för hela Europa.

Hej

 

Jag är beredd att hålla med dig delvis eftersom korruptionen i t.ex Sverige och många Europeiska länder förmodligen är större än vad mätningen visar, vi har ju tagit del av stora korruptionshärvor i Göteborgs Kommunala bolag, byggbranschen och inte minst Göteborg Energi, ett faktum som jag själv upplever på nära håll är hur ortsbor nekas bygglov för sjöbodar och bryggor medans rika badgäster (ibland goda för hundratals miljoner) får bygga strandnära, stänga stränder, vägar, inreda och bosätta sig i sjöbodar som har både isolering, glaspartier, höga plank som liknar pallisader, vatten och avlopp, ibland finns det dessutom internet och parabol, allt bryter mot detaljplaner, strandskydd och miljöregler, det ryktas om lyxmiddagar, gåvor, gentjänster, semester resor och kuvert som överlämnas i smyg, sant eller falskt?

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Hej

 

Jag är beredd att hålla med dig delvis eftersom korruptionen i t.ex Sverige och många Europeiska länder förmodligen är större än vad mätningen visar, vi har ju tagit del av stora korruptionshärvor i Göteborgs Kommunala bolag, byggbranschen och inte minst Göteborg Energi, ett faktum som jag själv upplever på nära håll är hur ortsbor nekas bygglov för sjöbodar och bryggor medans rika badgäster (ibland goda för hundratals miljoner) får bygga strandnära, stänga stränder, vägar, inreda och bosätta sig i sjöbodar som har både isolering, glaspartier, höga plank som liknar pallisader, vatten och avlopp, ibland finns det dessutom internet och parabol, allt bryter mot detaljplaner, strandskydd och miljöregler, det ryktas om lyxmiddagar, gåvor, gentjänster, semester resor och kuvert som överlämnas i smyg, sant eller falskt?

 

Mvh isan Lover

 

Det är bra att svenska myndigheter bekämpar korruptionen och att vi ligger på 4'e plats visar att vi gör det bra.

 

En 88'e plats för Thailand är "all time high" och inte hedersam. Det är på hög tid att regeringen tar krafttag mot den korruption de står för. Dags att börja undersöka och åtala i de största korruptionshärvorna, tycker jag!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Framgår med all önskvärd tydlighet att "de röda" här på forumet tycker att det OK att politkerna i Thailand roffar åt sig 30-50% av pengarna som är avsedda för investeringer. Ivesteringar som förkoppningsvis hade kunnat föra landet framåt, men som nu i stället hamnar på div bankkonton i skatteparadis. Och där gör de ingen nytta för Thailand. Att de numera roffar åt sig 2-4 ggr mer än för bara några år sen är tydliget också helt OK. Och är verkligen Thailands nya bottennotering på korruptionslistan något att glädjas åt!

I stället pratas de om korruption i Sverige. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...