Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen når nya rekordnivåer


Poffa

Recommended Posts

Min fru berättade om ett nyhetsinslag på thaiTV igår, där någon från regeringshåll gick ut och uppmanade folk att inte lämna över pengar (böter) på plats när de blir stoppade av polis.

Rekommendationen var, att ta emot ett skrivet bötesföreläggande och sedan åka till polisstationen och betala samt få tillbaka ev beslagtaget körkort.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 413
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    39

  • Moritz

    29

  • Surin P3

    28

  • Khun Ken

    25

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking
Det är bra att svenska myndigheter bekämpar korruptionen och att vi ligger på 4'e plats visar att vi gör det bra.

 

En 88'e plats för Thailand är "all time high" och inte hedersam. Det är på hög tid att regeringen tar krafttag mot den korruption de står för. Dags att börja undersöka och åtala i de största korruptionshärvorna, tycker jag!

 

Problemet för en regering att ta "krafttag" är att det är de själva som drabbas av dessa "krafttag" eftersom dom leder ligan själva...

 

Så då är ju av naturliga skäl viljan att ta krafttag mot korruptionen minimal. Självbevarelsedriften är stark hos alla människor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej   Gå in på länken och kolla, varenda siffra stämmer till 100% och sanningen smärtar nog både kuppvänner och demokrater på forumet, väntar mig inte mycket kommentarer runt det här, det ska nog försökas tigas ijhäl.   Mvh isan Lover
Att Thailand rasat 10 placeringar på listan sedan Marionetten kom till makten? Det talar väl för att korruptionen ökat-eller just de siffrorna stämmer inte till 100%? Sanningen smärtar nog alla som trodde att korruptionen skulle minska med kleptokraterna i klanen vid makten...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Att Thailand rasat 10 placeringar på listan sedan Marionetten kom till makten? Det talar väl för att korruptionen ökat-eller just de siffrorna stämmer inte till 100%? Sanningen smärtar nog alla som trodde att korruptionen skulle minska med kleptokraterna i klanen vid makten...

Hej

 

Jag tror nog att det faktum att Thaksin har dom bästa placeringarna smärtar er och det faktum att ökningen började i samband med kuppen borde ge en och annan en tankeställare.

 

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej   Jag tror nog att det faktum att Thaksin har dom bästa placeringarna smärtar er och det faktum att ökningen började i samband med kuppen borde ge en och annan en tankeställare.   Mvh Isan lover
Korruptionen når nya rekordnivåer är topic, allts korruptionen idag. Förstår attdu inte vill diskutera den då det sedan den korrupta klanen shinawatra tagit över gått brant utför på listan du publicerade, 2011 när marionetten regerade halva året så tappade Thailand 2 placeringar och 2012 när hon styrde hela året så rasade man ytterligare 8 placeringar. Förstår att du inte vill diskutera detta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruptionen når nya rekordnivåer är topic, allts korruptionen idag. Förstår attdu inte vill diskutera den då det sedan den korrupta klanen shinawatra tagit över gått brant utför på listan du publicerade, 2011 när marionetten regerade halva året så tappade Thailand 2 placeringar och 2012 när hon styrde hela året så rasade man ytterligare 8 placeringar. Förstår att du inte vill diskutera detta.

 

Korruption genomsyrar hela samhället - det handlar inte enbart om den politiska eliten även om de är lättast att ge skulden för eländet.

 

Fråga dig själv eller i alla fall många av de svenskar som vistas i Thailand, om de är villiga att gå hela linan ut t.ex. till domstol

när det går att köpa sig fri med några tusen baht i rätt ficka.

 

Det är med detta som med miljöförbättringar: Alla andra skall göra det först innan jag kan tänka mig att offra min bekvämlighet.

 

Ingen slump att ordet "smörjmedel" används i diskussionerna i stället för de rätta beteckningarna: Mutor och bestickning.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption genomsyrar hela samhället - det handlar inte enbart om den politiska eliten även om de är lättast att ge skulden för eländet.

 

Fråga dig själv eller i alla fall många av de svenskar som vistas i Thailand, om de är villiga att gå hela linan ut t.ex. till domstol

när det går att köpa sig fri med några tusen baht i rätt ficka.

 

Det är med detta som med miljöförbättringar: Alla andra skall göra det först innan jag kan tänka mig att offra min bekvämlighet.

 

Ingen slump att ordet "smörjmedel" används i diskussionerna i stället för de rätta beteckningarna: Mutor och bestickning.

 

M

Smörjmedel? Jag ser det mera som en cancer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen slump att ordet "smörjmedel" används i diskussionerna i stället för de rätta beteckningarna: Mutor och bestickning.

 

Korruptionen i Thailand är ett farligt attitydproblem, dom som ser det som smörjmedel har tyvärr inte insett allvaret i hur förödande korruptionen är för landet.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption genomsyrar hela samhället - det handlar inte enbart om den politiska eliten även om de är lättast att ge skulden för eländet.

 

Fråga dig själv eller i alla fall många av de svenskar som vistas i Thailand, om de är villiga att gå hela linan ut t.ex. till domstol

när det går att köpa sig fri med några tusen baht i rätt ficka.

 

Det är med detta som med miljöförbättringar: Alla andra skall göra det först innan jag kan tänka mig att offra min bekvämlighet.

 

Ingen slump att ordet "smörjmedel" används i diskussionerna i stället för de rätta beteckningarna: Mutor och bestickning.

 

M

 

Om korruptionen skall minskas så är det en sak som den politiska eliten måste göra genom hårda tag - men de är inte intresserade. Så det är helt klart att de bär skulden.

Tror du verkligen att poliserna och andra myndighetspersoner självmant skulle sluta med korruption så länge den styrande eliten är korrumperad ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om korruptionen skall minskas så är det en sak som den politiska eliten måste göra genom hårda tag - men de är inte intresserade. Så det är helt klart att de bär skulden. Tror du verkligen att poliserna och andra myndighetspersoner självmant skulle sluta med korruption så länge den styrande eliten är korrumperad ?
Om korruptionen skall minskas så är det en sak som den politiska eliten måste göra genom hårda tag - men de är inte intresserade. Så det är helt klart att de bär skulden. Tror du verkligen att poliserna och andra myndighetspersoner självmant skulle sluta med korruption så länge den styrande eliten är korrumperad ?
Du är ju klok och välformulerad utanför garaget, eller bara nykter. Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju klok och välformulerad utanför garaget, eller bara nykter. Leif

 

Just nu sitter jag i garaget och har druckit några Chang. Men eftersom tyvärr ingen retar mig ikväll så blir det bara lama inlägg...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om korruptionen skall minskas så är det en sak som den politiska eliten måste göra genom hårda tag - men de är inte intresserade. Så det är helt klart att de bär skulden.

Tror du verkligen att poliserna och andra myndighetspersoner självmant skulle sluta med korruption så länge den styrande eliten är korrumperad ?

 

Så vad hjälper det att politikerna stiftar lagar och poliser som ska säkra efterlevnaden i stället tar betalt för att låta bli?

Så länge vanligt folk inte inser den demokratiska faran med korruption kommer möjligheter att muta att efterfrågas.

 

Finns det - ens i Thailand - lagar som tillåter korruption och som politikerna kan ändra på och hoppas på bättring?

Kina har dödsstraff och avrättar folk för mutbrott - men har, trots det, jätteproblem.

 

En förutsättning för att minska korruptionen är att vilja och möjlighet finns för myndighetspersoner att leva på sin lön.

För att få jobb eller utbildning som polis tar personer med inflytande betalt, läste jag nyss.

Tror fan att de som får jobb på det sättet vill ha tillbaka sina satsade slantar :-)

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad hjälper det att politikerna stiftar lagar och poliser som ska säkra efterlevnaden i stället tar betalt för att låta bli?

Så länge vanligt folk inte inser den demokratiska faran med korruption kommer möjligheter att muta att efterfrågas.

 

Finns det - ens i Thailand - lagar som tillåter korruption och som politikerna kan ändra på och hoppas på bättring?

Kina har dödsstraff och avrättar folk för mutbrott - men har, trots det, jätteproblem.

 

En förutsättning för att minska korruptionen är att vilja och möjlighet finns för myndighetspersoner att leva på sin lön.

För att få jobb eller utbildning som polis tar personer med inflytande betalt, läste jag nyss.

Tror fan att de som får jobb på det sättet vill ha tillbaka sina satsade slantar :-)

 

M

 

Kampen mot korruption måste börja i toppen, annars är det dödsdömt.

Politikerna behöver ändra på sig själva och sen ta till hårdare tag, annars kommer det inte att bli någon skillnad.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kampen mot korruption måste börja i toppen, annars är det dödsdömt.

Politikerna behöver ändra på sig själva och sen ta till hårdare tag, annars kommer det inte att bli någon skillnad.

 

Du upprepar utan att svara på frågan.

Straffas inte politiker som åker fast, menar du?

 

Kina tillämpar dödsstraff utan att det hjälper - vad föreslår du för the land of smile?

Link to comment
Dela på andra sajter

Straffas inte politiker som åker fast, menar du?

 

Nä, de flyttar till Dubai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kampen mot korruption måste börja i toppen, annars är det dödsdömt.

Politikerna behöver ändra på sig själva och sen ta till hårdare tag, annars kommer det inte att bli någon skillnad.

 

 

Abhisit var en okorrumperad politiker i Thailand men förlorade mot korruptionen i sista valet.

 

Så länge korruptionen vinner och är accepterad som en del i samhället, finns inget hopp för Thailand.

 

Det är inte enbart eliten som måste sluta med korruption, alla har ett ansvar, men det skulle underlätta om de utbildade med makt, var de första att föregå med gott exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du upprepar utan att svara på frågan.

Straffas inte politiker som åker fast, menar du?

 

Kina tillämpar dödsstraff utan att det hjälper - vad föreslår du för the land of smile?

 

Är det denna fråga jag inte svarar på ?

 

"Så vad hjälper det att politikerna stiftar lagar och poliser som ska säkra efterlevnaden i stället tar betalt för att låta bli?"

 

Jag tycker att jag redan svarat två gånger på den men ok för en tredje gång.

 

Politikerna måste ändra på sig själva och sen ta till hårdare tag mot korruptionen.

Efter att de gjort det så måste det till hårdare kontroller och folk måste få veta att om de anmäler korruption så tas det på allvar.

 

Eller tycker du kanske att det är bra som det är ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption är en oerhört komplex fråga och det är alldeles för enkelt att skylla på några få -  t.ex. politikerna.

"Makt korrumperar" har man ju hört så ofta så det måste vara sant.

 

Fundera på detta en stund som en av flera möjliga åtgärder...

 

En förutsättning för minskad korruption är ett fungerande skattesystem med relativt höga skatter.

Ju lägre skatt ett land har, desto mindre bryr sig invånarna om vad pengarna används till.

Utan skatter kommer människor inte heller att politiskt mobilisera sig mot korruption då man inte ser resurserna som sina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption är en oerhört komplex fråga och det är alldeles för enkelt att skylla på några få -  t.ex. politikerna.

"Makt korrumperar" har man ju hört så ofta så det måste vara sant.

 

Fundera på detta en stund som en av flera möjliga åtgärder...

 

En förutsättning för minskad korruption är ett fungerande skattesystem med relativt höga skatter.

Ju lägre skatt ett land har, desto mindre bryr sig invånarna om vad pengarna används till.

Utan skatter kommer människor inte heller att politiskt mobilisera sig mot korruption då man inte ser resurserna som sina.

 

Normalt så krävs det utbildning och information när det gäller både politisk information och hur/vad skatter används till. Och där brister ju Thailand än så länge.

Att få ihop en pöbel av outbildade, fattiga människor som tom hotar domstolar är inte svårt om man vet vilka knappar man skall trycka på. Trots att mycket pengar försvinner på vägen så har Thailand miljarder som är gemensam egendom, men så länge vanligt folk inte vet något om hur det fungerar så har de inte heller något intresse av att lägga sig i.

(Utom då de blir uppviglade av röda ledare som till största delen handlar i egenintresse)

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt så krävs det utbildning och information när det gäller både politisk information och hur/vad skatter används till. Och där brister ju Thailand än så länge.

Att få ihop en pöbel av outbildade, fattiga människor som tom hotar domstolar är inte svårt om man vet vilka knappar man skall trycka på. Trots att mycket pengar försvinner på vägen så har Thailand miljarder som är gemensam egendom, men så länge vanligt folk inte vet något om hur det fungerar så har de inte heller något intresse av att lägga sig i.

(Utom då de blir uppviglade av röda ledare som till största delen handlar i egenintresse)

 

Precis.

Allmän och gratis utbildning ger kunskap och eftersom utbildning är av allmänt intresse ökar det chansen att man arbetar mot korruption.

 

Även att rekrytering till offentliga tjänster baseras på meriter och inte på till exempel vilket parti eller grupp av man tillhör.

Jämlikhet mellan män och kvinnor, likaså.

 

Att begränsa den tiden politiker kan sitta på makten är ett annat förslag.

När de haft makt ett tag uppstår önskan om okade inkomster och vem som får betala, vet vi alltför väl.

 

M

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

leadbelly

Korruption är på väg käpprätt åt helvete i Thailand.

 

"With bribes hitting 30-50 per cent of project prices"

http://www.nationmultimedia.com/national/Thais-becoming-inured-to-corruption-TDRI-says-30205485.html

Inte illa av korrupta politiker att sno åt sig 30-50%. Enbart "infrastruktursatsningen" kommer allså att ge 600.000.000.000 - 1 000.000.000.000 bath rätt ner i fickorna. Eller snarare bankkontot. Lär krävas lastbilar för att få plats med den högen pengar.

 

 

Mycket roligt att se dig tillbaka du har roliga inläggg och har bidragigt mycket..

Jag är med påå det mesta du säger men hur gör vi det bätttre?

Skalll omma till din frus restauranng och äta  för hon verkar vara en   trevlig person.

Med bra Isssanrätter.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Just nu sitter jag i garaget och har druckit några Chang. Men eftersom tyvärr ingen retar mig ikväll så blir det bara lama inlägg...

Välkommen till solsidan!  :thumbsup:  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till solsidan!  :thumbsup:  :14:

Nä va fan, har man en kall öl skall man sitta på "skuggsidan" :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Med statisk kan man visa eller bevisa det man är ute efter.

Eftersom Sverige är så djävla bra och Thailand rena skiten, glöm då allt vad som har med Siam att göra.

De som inte vill erkänna att Sverige har en väl förankrad och godkänd korruption (lobbyverksamhet) är allt ute och seglar.

Är inte den stora skillnaden att i Sverige är det mer eller mindre endast de bäst bemedlade som smörjs på det ena eller andra sättet medan i Thailand kan man smörja och även gör folk i alla nivåer.

För övrigt hur kan det komma sig att alla rika får bättre sjukvård än fattiga eller gamla, är enda skälet att vi fattiga är mindre värda eller ligger det något annat bakom.

Hur kan det komma sig att desto rikare man är desto bredare verka gräddfilen vara, både skattemässigt och vilka s.k. brott man äger rätt att genomföra, är inte detta också en slags korruption, nu tänker jag bl.a på den s.k. Skandiaaffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...