Jump to content
IGNORERAD

Ni som känner till Rayong kusten


trebh

Recommended Posts

Jag planerar att åka ner till Rayong kusten i juni. Jag har aldrig varit där och därför frågar jag er som känner till den delen av Thailand. Jag är sugen på att hyra hus där ett par veckor och ser att det finns en del annonser på Blocket. Finns både i Mae Phim och i Ban Phe. Vilket område är att föredra? För och nackdelar Mae Phim vs Ban Phe? Någon som har erfarenhet av att hyra via Blocket. Vad bör man tänka på eller se upp med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Mae Pim är ett mysigt och fint område men vill man göra mer än bara sola och äta ligger det avsides från allt annat

 

Ban Phe är en liten stad med mer att göra, gott om affärer, färjorna ut till Koh Samet samt Rayong Aquarium att besöka

 

Bra kommunikationer in till Rayong finns också med Bahtbussar om man vill shoppa i t.ex LeamTong shopping center som motsvarar MBK fast mycket mindre

 

Mellan Ban Phe och Rayong ligger den långa stranden Hat Mae Rhum Pueng där jag bor strax ovanför. Är där senare halvan av Juni

 

Hyra är alltid samma saker med. Kolla vad som ingår eller inte ingår, betalningssätt, förbehåll, vad finns att tillgå i hyran, vad är det för läge, kommunikationer, hyra bil/moppe etc etc

 

nere vid Pan Phe och våra strand finns flera som hyr ut moped med sidovagn mes soffa och tak som kan vara perfekt för en liten familj att glida runt på längs stranden om man inte har bil

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller också på att kika, TV  vilken strand är bäst när det gäller rent o långgrunt..

Vi ska åka nästa år med kottar o barnbarn Pan Phe verkar vara bra, har hittat ett hus som passar oss där..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Finns en strand strax öster om Ban Phe som heter "Suan Son" med en hel del hus och annat att hyra. Är 1-2 km in till Ban Phe därifån. Kolla i Driverns tråd för han var där med familjen och badade för några dar sen och la ut bilder

 

"våran" strand Hat Mae Rhum Pueng kan vara lite "tom" på dagarna eftersom det är mest thai som är där och då mest på helgerna men det är en helt OK strand och dessutom nära in till stan Rayong och även nära till Ban Phe

 

Mae Phim är riktigt fin strand och en mysig by men som sagt lite långt bort från allt annat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Kring staden Rayong finns "beacher" där inga badar, och det är förståeligt med tanke på industriutsläppen och alla tankers som ligger på redden hela tiden och lossar olja. Men den duger om man vill sippa på en Chang o se havet. Vi bor 1 km från beachen men badar aldrig där. Tar biken till Mae Rumphung om jag ska bada. Ban Phe har inga beacher värd namnet. Sen finns Suan Son men bäst är nog Mae Phim, om man pratar bad.

Nackdelen med MP är att det är ruskigt med svenskar, som att vara hemma i Sverige. Restauranger med svensktalande personal, svenska menyer OCH som överallt annars börjar också de ryska menyerna välla in.

Är det nöjen och rikt nattliv som prioriteras så är det nog Rayong stad som gäller, även om stan ligger LÅNGT efter Patong, Pattis m.fl. när det gäller nöjen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

"Ruskigt med svenskar"?

 

post-4990-0-24746300-1379751599_thumb.jp

 

Inte denna dag , jag var ensam på beachen. Cola Beach - Laem Mae Phim

 

Erkänner dock att det inte ser ut så här i December, men även då finns det kilometervis med strand som är nästan folktom.

post-4990-0-24746300-1379751599_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...