Jump to content
IGNORERAD

Renovera Condo


Gustav

Recommended Posts

Hej Fritz jag jag kommer ihåg dig, 

Ja runt 25 -30 kvm verkar det som. Inte bara i nirun condo det finns andra ställen men t ex Majestic i Jomtien. Jag kollar runt lite och funderar Äger en liten etta i södertälje på 18kvm där har jag rikigt kök. Ok rummet blir inte så stort men kök finns. Har hyrt i Jomtien en 25kvm och den hade ett liten kök i hallen när man kom in. Kallas inte kök och inte trinet men du vet nog vad jag menar. Ja om man köper kontant så losar man räntan på kapital. Sedan har man en avgift till föreningen. Men den brukar inte vara många kronor. Så en bostadkostnad på ca 500:- svenska kronor i månaden.  Kan man bo billigare?

attachicon.gif1-3QH3TDC3VBUCCPH1.jpg

Tror du att det är lätt att sälja sen om du vill och få tillbaka dina pengar?

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Gustav

    18

  • Sam sip sam

    4

  • Fritz

    4

  • MaiChai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror du att det är lätt att sälja sen om du vill och få tillbaka dina pengar?

Tveksamt om man kan göra pengar på condos. Det är därför jag inte vill betala så mycket. Och så finns det utrymme att göra den tokfin invändigt.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kom igen nu!!! Är det ingen som har renoverat nått i Pattaya???? 

Vad kostar det att bygga ett litet pentry, måla om ett rum, lägga in ett golv. fixa ett badrum ?

Måste väl finnas någon som har gjort det tidigare??

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så här att ni köper en liten condo. Gör ett fint badrum med en riktig grym dusch. Sedan ett litet kök med induktionsspis, ugn och en bra micro.

Kylskåp med ismaskin och kolsyrat vatten. En grymt skön säng. Stor smart TV och bioljud. Litet fint köksbord med 2stolar. Kanske en liten soffa eller två sköna stolar. 

Trägolv lite dolda lampor som är dimbara. Bästa möjlig internet lina

Så kan man ha sina prylar där och slipper släpa.

Om kunde få ihop det för under 300 000:- svenska stålar Vore det inte ett skönt ställe? Behöver man en massa rum osv??

Ja det är bara en fundering. Men för att räkna på det hela måste man ha lite hum vad saker kostar. Elektronik är inte speciellt biiligt tycker jag. http://www.powerbuy.co.th/Default.aspx

Finns säkert andra som kanske är billigare. 

Så nu skulle det vara skoj att höra vad ett sånt projekt kostar. 

//G

Så 1 st Condo á 500 000Thb

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ismaskiner och kallvatten kan man köpa i kyl och frys i Thailand.

Kolsyra i kylen har jag inte hittat ännu.

Har det hemma så man vill ju ha i Thailand oxå.

Instämmer i dina tankegångar.

Men bil och moppe måste ju parkeras för mig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover
Men kom igen nu!!! Är det ingen som har renoverat nått i Pattaya? ???

Vad kostar det att bygga ett litet pentry, måla om ett rum, lägga in ett golv. fixa ett badrum ?

Måste väl finnas någon som har gjort det tidigare??

//G

Gustav du börjat bli mycket påstridig :nyam: 

 

varje fråga du ger, kräver frågor tillbaka

Ska det vara Thaistyle eller European style

ska du hyra in byggare Thaiare? Europeér?

eller ska du göra jobbet själv?

Sen finns det ju materialskillnader, Marmor

eller klinker vilket sorts kakel? Det finns

priser säkert från 50.000 till 300.000

mycket beroende vem som gör jobbet, och

vilka material som används.

Det bästa är att maila en del företag med

en fiktiv lägenhet då får du nog ungefärligt svar.

 

sök på

"renovate houses in Pattaya"

där får du upp många byggföretag

och kan maila och fråga :17: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ismaskiner och kallvatten kan man köpa i kyl och frys i Thailand.

Kolsyra i kylen har jag inte hittat ännu.

Har det hemma så man vill ju ha i Thailand oxå.

Instämmer i dina tankegångar.

Men bil och moppe måste ju parkeras för mig också.

Dom lägenhet jag har hyrt så har det inte varit några problem med parkering för moppe och bil

Visst lättare om man har hus. Men va tusan jag har bott i stockholm så man är inte bortskämd

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så här att ni köper en liten condo. Gör ett fint badrum med en riktig grym dusch. Sedan ett litet kök med induktionsspis, ugn och en bra micro.

Kylskåp med ismaskin och kolsyrat vatten. En grymt skön säng. Stor smart TV och bioljud. Litet fint köksbord med 2stolar. Kanske en liten soffa eller två sköna stolar. 

Trägolv lite dolda lampor som är dimbara. Bästa möjlig internet lina

Så kan man ha sina prylar där och slipper släpa.

Om kunde få ihop det för under 300 000:- svenska stålar Vore det inte ett skönt ställe? Behöver man en massa rum osv??

Ja det är bara en fundering. Men för att räkna på det hela måste man ha lite hum vad saker kostar. Elektronik är inte speciellt biiligt tycker jag. http://www.powerbuy.co.th/Default.aspx

Finns säkert andra som kanske är billigare. 

Så nu skulle det vara skoj att höra vad ett sånt projekt kostar. 

//G

Så 1 st Condo á 500 000Thb

Din tanke är underbar, men varför låsa fast sig på ett ställe i Thailand som har så mycket att erbjuda?

Som nån annan så så vips kan du få en otrevlig granne som förpestar livet för dig.

Jag har själv forskat lite i det här med boende i Thailand och har pratat med en del som köpt både hus och lgh här, alla har de gemensamt att dem säger att det är sjukt svårt att sälja igen och att man ska räkna med minst 30% back. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte men jag vet däremot att det finns hur mycket som helst att köpa och hyra vilket inte talar för att det är lätt att sälja. Som du läst här så kan man hyra en toppfin lgh som motsvarar det du tänker på för ca 6000/mån, Säg att du hamnar på 800.000 med renovering för nåt liknande och efter 2 år kommer du på att du vill flytta, om du då måste förlora 30% för att få sålt så har du tappat 240.000, hyran hade blivit 144.000. Vilket är billigast?

Oavsett om det skulle bli dyrare att hyra så är friheten att bara ta en taxi och dra värd varenda baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gustav du börjat bli mycket påstridig :nyam: 

 

varje fråga du ger, kräver frågor tillbaka

Ska det vara Thaistyle eller European style

ska du hyra in byggare Thaiare? Europeér?

eller ska du göra jobbet själv?

Sen finns det ju materialskillnader, Marmor

eller klinker vilket sorts kakel? Det finns

priser säkert från 50.000 till 300.000

mycket beroende vem som gör jobbet, och

vilka material som används.

Det bästa är att maila en del företag med

en fiktiv lägenhet då får du nog ungefärligt svar.

 

sök på

"renovate houses in Pattaya"

där får du upp många byggföretag

och kan maila och fråga :17: ?

JA jag är som en fästing. och väldig påstridig. Får man inte vara det? Det blir ju alla fall lite fart på tråden. Jag är inte ute efter fasta priser utan nått mellan tummen och pekfingret  Om jag köper en lägenhet i stockholm så vet jag att det brukar röra sig om 100 000 för ett badrum och ungefär det samma  för ett kök. Men det borde ju finnas någon här som har renoverat.i Pattaya som vet vad deras renovering kostade.

Men man kanske bara skulle skita i MPR och ta reda på det på andra sätt. Det kanske ingen som är intresserad?

Det är väl bara jag som har funderingar på condos  :av-109998:

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blir skillnad när man bor en bit från stranden. Jag bodde i ViewTallay5 för 15000-Thb. 48kvm. Men den var tokfin..

Du får väl slänga ut bilderna när du kommer åt disken. Kul att se. Så här såg min ut. 

Men jag får nog inga lån att köpa nått för så jag måste kontantköpa om jag ska äga nått

Men som sagt köpa nått billigt och göra fint. 

 

Skulle vara skoj att veta lite vad folk har fått betala för renoveringar.

 

attachicon.gif1-003 (4).JPG

attachicon.gif1-006 (3).JPG

Hej Gustav när du hyrde på wiewtallay5 var man tvungen att hyra på långtid eller går det att hyra på 1 månad

 

MVH Mavange

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Din tanke är underbar, men varför låsa fast sig på ett ställe i Thailand som har så mycket att erbjuda?

Som nån annan så så vips kan du få en otrevlig granne som förpestar livet för dig.

Jag har själv forskat lite i det här med boende i Thailand och har pratat med en del som köpt både hus och lgh här, alla har de gemensamt att dem säger att det är sjukt svårt att sälja igen och att man ska räkna med minst 30% back. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte men jag vet däremot att det finns hur mycket som helst att köpa och hyra vilket inte talar för att det är lätt att sälja. Som du läst här så kan man hyra en toppfin lgh som motsvarar det du tänker på för ca 6000/mån, Säg att du hamnar på 800.000 med renovering för nåt liknande och efter 2 år kommer du på att du vill flytta, om du då måste förlora 30% för att få sålt så har du tappat 240.000, hyran hade blivit 144.000. Vilket är billigast?

Oavsett om det skulle bli dyrare att hyra så är friheten att bara ta en taxi och dra värd varenda baht.

Ja visst är det så. Det är alltid en avvägning. Men man måste testa tanken. Och det är intressant vad ett sånt projekt kostar. 

Det är en marknad man inte kan. Tanken är inte att göra pengar utan skapa en fast punkt i ett annat land. Skönt med egna saker som man vet att man inte måste flytta när hyresvärden får för sig att sälja.

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gustav när du hyrde på wiewtallay5 var man tvungen att hyra på långtid eller går det att hyra på 1 månad

 

MVH Mavange

Det går nog att hyra på en månad men det kostar... Lättas att åka dit och kolla på anslagstavlan. Alternativ kolla med mäklare.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Satte i ett kök från Homepro i L-form i en condo 2007, priset var 37 000 battingar inklusive montering. Tillkom lite eldragning och ett kylskåp så totalt landade det strax under 50 papp-det fanns mindre varianter hos Homepro också så det skulle nog räck maed cirkus 35 papp för allt i mindre modell. Ska se om jag hittar bilder från det köket?

 

Annars finns det ju IKEA i Thailand numera, ett litet IKEA kök kan man ju slänga ihop snabbt och enkelt själv.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ett annat råd om du ska renovera en condo, var på plats under hela tiden annars kan "din" färg användas till ett antal av målaren sidoprojekt. Samma sak att kolla vad som ingår i offerten-det billiga alternativet innebär förmodligen inte bredspackling av betongväggar för en jämn och slät yta utan färg på bar betong...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En hantverkare kan du få från ca 300 bath om dagen

Här kan du kolla lite priser på olika saker

 

http://www.homepro.co.th/index.php?option=com_promotion&Itemid=57&lang=en

 

http://www.indexlivingmall.com/

Bugar och tackar

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
En hantverkare kan du få från ca 300 bath om dagen

Här kan du kolla lite priser på olika saker

 

http://www.homepro.co.th/index.php?option=com_promotion&Itemid=57&lang=en

 

http://www.indexlivingmall.com/

Frugans bror har en liten byggfirma uppåt landet och han får inte någon kunnig i lägenhetsrenoveringar för 300 Bath/dag då går dom hellre hemma utan jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle egentligen inte vara rädd för att köpa en condo som är ett renoveringsobjekt idag-om priset är det rätta! Alltså bör man köpa av en farang som"måste" lämna landet av olika anledningar. En thai begriper sig inte på marknadens svängningar för har de hört av en mäklare/kompis/fyllepolare att man kan få si och så mycket för en lägenhet då tror de benhårt på det och vägrar att sälja trots att likadana lägenheter byter ägare för halva priset jämfört med vad de vill ha.

 

Det viktiga är att vara på plats själv under reniveringen. Köp även in materialet själv såsom färg, spackel, golv och liknande. Homepro och sådant funkar bra även om materialet är dyrare än vad vissa hantverkare kan få men då slipper du betala för 150 kvadratmeter golv till din 70 kvadratmeter stora condo. Mycket av de billigare materialen till golv och väggar i Thailand är rent ut sagt skit och det ska man undvika tycker jag.

 

Man kan utan problem i Bangkok iallafall hyra in burmeser för 300 baht-förmodligen billigare också-som gör allt det tunga och tråkiga jobbet som att slipa, spackla och måla alla små detaljer

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä den får grabben ha. Jag bor i husvagn! :-)  Det är när man blir gammal som man krymper boendet! Sista boendet blir träfracken. :-)  Bor inte du på södra sidan (dark side)? Hur långt kontrakt har du skaffat på ditt boende? Ett år eller tills du har tröttnat?

//Gustav

Jag bor mellan Soi Buakhau och Tredje gatan nästan vid Pattaya Tai. Jag skriver kontrakt årsvis och betalar hyran var 6:e månad, det blev lite billigare då.

 

Men nog har jag för mig att "Dark side" av Pattya är den östra sidan av Sukhumvith, rätta mig någon om jag har fel.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ismaskiner och kallvatten kan man köpa i kyl och frys i Thailand.

Kolsyra i kylen har jag inte hittat ännu.

Har det hemma så man vill ju ha i Thailand oxå.

Instämmer i dina tankegångar.

Men bil och moppe måste ju parkeras för mig också.

Hyr du en Condo så ingår bevakad parkering i hyran. Köper du en Condo så får du betala en viss månadsavgift för det plus korridorstädning och en del annat. Vad jag vet är det väl säkrast att tillägga.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Frugans bror har en liten byggfirma uppåt landet och han får inte någon kunnig i lägenhetsrenoveringar för 300 Bath/dag då går dom hellre hemma utan jobb.

Jag skrev från 300 bath/dag

 

Jag har inte haft några som helst problem att få tag i kunnigt folk för 300 när jag byggt hemma i byn

 

Ibland har vi kört med fast pris och jag betalar mtr

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Jag skrev från 300 bath/dag

 

Jag har inte haft några som helst problem att få tag i kunnigt folk för 300 när jag byggt hemma i byn

 

Ibland har vi kört med fast pris och jag betalar mtr

Det beror säkert på var man bor och vilka krav man har!

 

Jag har inga skäl att betvivla vad frugans bror har sagt. Sammaledes betvivlar jag inte heller det du säger.

Priserna brukar vara högre på turistorter som Pattaya och BKK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...