Jump to content
IGNORERAD

Låna aldrig ut pengar till thailändare!


Nordsvensk

Recommended Posts

Låna ut till thailändare  i Thailand  Aldrig i helvete,,

Tjena Gotland.Off Topic hur går festen på Scandinavian i kväll?

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    8

  • IsaanWarrior

    7

  • Galten

    6

  • GreenValley

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det förklarar ju ett och annat, förutom att du stödjer korruption så är du dessutom kriminell! :13:

Nu fick han till det :14: Men i övrigt så kan jag inte klaga på hans inlägg.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förklarar ju ett och annat, förutom att du stödjer korruption så är du dessutom kriminell! :13:

Ähh lägg ner. Kriminellt att lura nån på pengar också och låta dem slippa undan är ju bara dumt. Har själv 

jagat en kille som sket i att betala hyran i 3 månader när jag hade resjobb. 2 v. hann han otroligt nog gömma

sig i samhället innan han självmant kom och gav en massa bortförklaringar med kvitton som kommit bort..:)

Tveksamt att även bostadsrätts bolaget också sumpat dem så jag gav hann en vecka att betala..

Du hade väl svalt skiten med hull och hår och skänkt pengarna..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Ähh lägg ner. Kriminellt att lura nån på pengar också och låta dem slippa undan är ju bara dumt. Har själv 

jagat en kille som sket i att betala hyran i 3 månader när jag hade resjobb. 2 v. hann han otroligt nog gömma

sig i samhället innan han självmant kom och gav en massa bortförklaringar med kvitton som kommit bort.. :)

Tveksamt att även bostadsrätts bolaget också sumpat dem så jag gav hann en vecka att betala..

Du hade väl svalt skiten med hull och hår och skänkt pengarna.. :)

Tror att det i lagen benämns som "egenmäktigt förfarande", straffet är böter eller fängelse upp till sex månader.

Lägg ner själv, det handlar inte om att acceptera lurendrejarna utan att inte ta lagen i egna händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det i lagen benämns som "egenmäktigt förfarande", straffet är böter eller fängelse upp till sex månader.

Lägg ner själv, det handlar inte om att acceptera lurendrejarna utan att inte ta lagen i egna händer.

Skulle nog ha gjort samma sak själv.Dvs.Ta lagen i egna händer.Jag blir ju lix dömd på den yttersta dagen he he.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det i lagen benämns som "egenmäktigt förfarande", straffet är böter eller fängelse upp till sex månader.

Lägg ner själv, det handlar inte om att acceptera lurendrejarna utan att inte ta lagen i egna händer.

Rättvisa kallas det för..:) Sen ska inte du stå här och peka med moral fingret alltför högt upp i luften

som försvarar just denna sorts aktivitet i Thailand..:) 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Rättvisa kallas det för.. :) Sen ska inte du stå här och peka med moral fingret alltför högt upp i luften

som försvarar just denna sorts aktivitet i Thailand.. :)

Gör jag?

Varje gång jag läser dina inlägg och ser dina smileys så tänker jag på en replik av Rolf Lassgård i Jägarna "Det där hånflinande arslet!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör jag?

Varje gång jag läser dina inlägg och ser dina smileys så tänker jag på en replik av Rolf Lassgård i Jägarna "Det där hånflinande arslet!"

Stämmer mkt väl in på mig.. :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: Är ofta road av er..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige kan man kan faktiskt gå till kronofogden även för skulder mellan privatpersoner. Men man bör ju ha det hela på papper, annars är det lätt att bestrida.

Skrämmer nog mer än en insparkad dörr för någon som inte redan har med dem att göra.

Ändrades av ano
Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige kan man kan faktiskt gå till kronofogden även för privata skulder. Men man bör ju ha det hela på papper, annars är det lätt att bestrida.

Skrämmer nog mer än en insparkad dörr för någon som inte redan har med dem att göra.

Stämmer men privata skulder görs nog oftare av deras kunder tror jag..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lånat ut ganska stora belopp för ett tag sedan.

Fått tillbaka allt utom från en norrman och en engelsman som bott i Sverige i många år.

 

Så numera lånar jag inte ut pengar till norrmän eller engelsmän som bott i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige kan man kan faktiskt gå till kronofogden även för skulder mellan privatpersoner. Men man bör ju ha det hela på papper, annars är det lätt att bestrida.

Skrämmer nog mer än en insparkad dörr för någon som inte redan har med dem att göra.

Stämmer, jag fick lov att skicka fogden på min egen brorsa, det hjälpte. Den djävla idi*ten! Försöka sno från sin egen bror! Nä nä, då blir det bäng-däng! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv lånade jag ut en säck skaladpotatis till en svensk och en säck till en norrman. Norrmannen betalade aldrig tillbaka och ryktet säger att han brukar vara i Thailand ibland. Inte undra på att han var en blåsare.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ta hjälp av fogden", tillåt mig gapskratta. Fogden skulle väl aldrig hjälpa seriösa företagare eller de "små" i samhället. De är ju hans bästa mjölkkor som ser till att guldet flödar in till alla hans gullgrisar, de skumraskföretag som köper upp avskrivna skulder och driver människor till ett ekonomiskt helvete under resten av deras liv. Ingen fogde vill hjälpa oss som har seriösa krav, där "fördröjs" ärendet tills motparten hunnit försätta sig i konkurs så de är utom räckhåll för de som de lurat.

 

Mvh

BBJ

:kort: 
 

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En bekant, tjej som jag känt snart ett år, helt vanlig Thai, jobbar som byggnadsmålare kom till mig i månadsskifte och ville låna 5000 THB för

hyran. Jag var väldigt tveksam, särskild pga tidigare erfarenheter, men hon smälte min hjärta med prat om utvisning och barn mm.

Så jag lånade henne de pengar, som skulle betalas tillbaka. Nu har jag försökt nå henne i tre dagar med samtal o textmeddelanden men hon

varken svarar eller ringer tillbaka. Jag är så förbannat på mig själv att jag åkte dit igen, jag som hade mina aningar och först sa jag tvärt nej.

Beaktar de pengar som förlorade, ännu en gång, tyvärr är min erfarenhet att går det inte lita på Thai att de skulle betala tillbaka.

Hej

 

Det handlar nog inte så mycket om nationalitet här, man riskerar nog att bli blåst på pengar överallt om man lånar ut, helt enkelt för att dom som är i behov av snabba lån ifrån omgivningen ofta har problem med ekonomin och därmed kanske saknar möjlighet att betala tillbaka även om dom skulle vilja.

 

Själv tycker jag mig känna igen samma mönster både i Sverige och Thailand, undvik att låna ut är mitt råd och det även om personen i fråga blir sur och besviken.

 

Ska man ändå låna ut så begär en säkerhet som guld eller annan tillgång, skriv ned överenskommelsen och signera denna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det handlar nog inte så mycket om nationalitet här, man riskerar nog att bli blåst på pengar överallt om man lånar ut, helt enkelt för att dom som är i behov av snabba lån ifrån omgivningen ofta har problem med ekonomin och därmed kanske saknar möjlighet att betala tillbaka även om dom skulle vilja.

 

Själv tycker jag mig känna igen samma mönster både i Sverige och Thailand, undvik att låna ut är mitt råd och det även om personen i fråga blir sur och besviken.

 

Ska man ändå låna ut så begär en säkerhet som guld eller annan tillgång, skriv ned överenskommelsen och signera denna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Busenkelt detta ju, är man inte betrodd på banken så är man inte betrodd i min plånbok heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

En "gammal" studiekamrat ringde frugan och ville låna 10 000 baht för att kunna betala den årliga studieskuldsbetalningen.  Frugan sa nej, ja sa ja, man har blivit lite blödig med åren...

Inga papper, inget guld, moppar eller dylikt i "pant". Vi kom överens att hon skall betala typ 1000 b/mån, där första avbetalningen skall vara i augusti då vi kommer ner.  

Om sanningen skall fram så tror jag inte det blir så mycket pengar återbetalt...

 

Alltså, tjejen är utbildad jurist, jobbar på något kommunkontor i Hua Hin tjänar typ 13 000 baht/mån, hur f-n tror folk att man klarar sig på 13 000 i månaden, det är ju helt omöjligt att kunna leva på så små medel, inte konstigt att thaiarna måste försöka låna pengar från alla håll och kanter för att få vardagen att gå ihop.

 

Skulle det vara så att jag förlorar några tusen kronor per år för att jag lånar ut pengar till någon så låt vara. Självklart skulle någon fråga om de fick låna 100 000 baht så hoppar jag inte högt och säger "självklart", utan det får vara "normala" summor till rätt folk och till rätt sak och som jag tycker är ok att förlora.   

 

post-5045-0-82992200-1405426336_thumb.pn

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu måste jag ta tillbaka min inlägg, åtminnstone en del. Efter att ha SMS:at och ringt otaliga gånger blev jag besviken på mig själv främst

och skrev mitt inlägg baserat på tidigare erfarenheter. Så ringde telefonen i morse kl 06.30 och det var hon som bad mig komma ner för att

öppna entren. Vu gick till närliggande restaurang för frukost och hon gav faktiskt mig två tusen bath av de fem som jag hade lånat. Och lovade

betala resterande så fort hon kan. Och detta gjorde hon på väg till jobbet. Undra om jag blev lättat och lite förvånad också.

 

Okey det finns ju rötägg i alla nationaliteter, så jag får nog mjuka upp lite min åsikt tillsvidare Få se hur storyn fortskrider sen... får väl återkomma.

Fick ingen svar varför hon inte svara i telefon eller message, så jag pressade henne inte alltför mycket om det.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

En "gammal" studiekamrat ringde frugan och ville låna 10 000 baht för att kunna betala den årliga studieskuldsbetalningen.  Frugan sa nej, ja sa ja, man har blivit lite blödig med åren...

Inga papper, inget guld, moppar eller dylikt i "pant". Vi kom överens att hon skall betala typ 1000 b/mån, där första avbetalningen skall vara i augusti då vi kommer ner.  

Om sanningen skall fram så tror jag inte det blir så mycket pengar återbetalt...

 

Alltså, tjejen är utbildad jurist, jobbar på något kommunkontor i Hua Hin tjänar typ 13 000 baht/mån, hur f-n tror folk att man klarar sig på 13 000 i månaden, det är ju helt omöjligt att kunna leva på så små medel, inte konstigt att thaiarna måste försöka låna pengar från alla håll och kanter för att få vardagen att gå ihop.

 

Skulle det vara så att jag förlorar några tusen kronor per år för att jag lånar ut pengar till någon så låt vara. Självklart skulle någon fråga om de fick låna 100 000 baht så hoppar jag inte högt och säger "självklart", utan det får vara "normala" summor till rätt folk och till rätt sak och som jag tycker är ok att förlora.   

 

attachicon.gif2014-07-02 07.39.15.png

 

De där studieskuldsbetalningarna kan bli riktigt saftiga och de är upplagda så att summan som ska betalas ökar varje år.

Det kan bli rejäla summor för det betalas av ganska snabbt, inte som i Sverige där man betalar av nästan hela livet.

Och de som inte kan betala får ganska maffiga räntor och till slut man till domstol med garanterna. Ingen kul historia och skamligt att försätta andra i den situationen, men med tanke på summorna det rör sig om så är det nog inte ovanligt. Känner till två fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Busenkelt detta ju, är man inte betrodd på banken så är man inte betrodd i min plånbok heller.

Bankerna är inte betrodda av mig så därför är dom inte betrodda min plånbok heller. :beee:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Kan redogöra för mina utlåningar i Thailand, jag har alltid fått tillbaka mina pengar.

Igår kom frugan in hon hade fått besök av en släkting som behövde pengar,

ok sa jag hur mycket behöver hon frugan sa 12000 baht. Jag blev lite skeptisk men frugan sa att hon betalar tillbaka imorgon.

(Att hon behövde låna var att banken var stängd och hade inget atm-kort, hennes dotter hade kommit i trångmål i Bangkok)

Jag köpte hennes halsband och trodde inte jag skulle se henne mer. I morse (strax före 900) när jag satt och tittade på aktuellt så knackade det på dörren.

Damen stod med 12000 i näven och hon köpte tillbaka sitt halsband.

 

Så ibland och för mig så har alla betalat tillbaka de har lånat.

 

Ha det gott

Bengt

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Kan redogöra för mina utlåningar i Thailand, jag har alltid fått tillbaka mina pengar.

Igår kom frugan in hon hade fått besök av en släkting som behövde pengar,

ok sa jag hur mycket behöver hon frugan sa 12000 baht. Jag blev lite skeptisk men frugan sa att hon betalar tillbaka imorgon.

(Att hon behövde låna var att banken var stängd och hade inget atm-kort, hennes dotter hade kommit i trångmål i Bangkok)

Jag köpte hennes halsband och trodde inte jag skulle se henne mer. I morse (strax före 900) när jag satt och tittade på aktuellt så knackade det på dörren.

Damen stod med 12000 i näven och hon köpte tillbaka sitt halsband.

 

Så ibland och för mig så har alla betalat tillbaka de har lånat.

 

Ha det gott

Bengt

 

Det kallar jag inte att låna, det är ju du som är pantbank fast utan avgift. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var hon som ville lämna det som säkerhet(Och att jag kallar det köp beror på att det är olagligt för farang att låna ut pengar till Thai). Normalt när det rör sig om ett par 1000 bath då bryr jag mig inte.

Och jag tar hade inte tagit ränta även om det tagit damen flera månader att köpa tillbaka halsbandet. 

 

Försöker hjälpa till när jag kan.

 

/bengt

 

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

En av min frus bästa vänner hamnade i problem och lånade 60 000 Baht av oss för drygt tre år sedan. Överenskommelsen var att hon skulle betala 2000 Baht i månaden i 30 månader till "gammelsvärmor"  i Thailand. Hon betalade punktligt vare månad och hon är så tacksam för lånet att hon fortfarande betalar 1000 Baht i månaden till gammelsvärmor trots att lånet är betalt.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi (min fru och jag) lånade ut 60 000 baht till en ytlig kvinnlig bekant. HON var tvingade att visa upp en ekonomisk säkerhet. Min magkänsla var enda säkerheten.

Villkoret var att vi skulle återfå pengarna nästföljande dag.

Denna kvinna och hennes man är numera våra bästa vänner på Samui - och ja, pengarna fick vi tillbaka följande dag.

Tror inte thai är mer oärliga än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...