Jump to content
IGNORERAD

Låna aldrig ut pengar till thailändare!


Nordsvensk

Recommended Posts

Att inte ha pengar och behöver låna kan ibland få oanade konsekvenser.

 

Frugan har tidigare levt ett gott liv bland socialgrupp ett i Bangkok. Hon var gift med en kines affärsman. För cirka 20 år sen var han med i en grupp som skänkte ris till södra Thailand efter en översvämning. Som tack fick de alla en Buddha i guld av kungen. Denna Buddha lät hennes man smyckas med 36 diamanter. Några år efter att de skildes behövde min fruga pengar men skämdes att gå till pantbanken, så hon bad sin syrra gå och pantsätta denna Buddha för 10 000 bath. Frugan betalade syrran pengarna men hon glömde bort att lösa panten i tid och så var den borta. Varje gång frugan påminns om detta blir hon tyst, det smärtar fortfarande. Vet inte hur mycket den Buddhan var värd, men den var från kungen och diamanterna vet hon inte hur mycket hennes ex betalade för. Att hon förlorade den för 10 000 bath och värdet var mångfaldt känns även bittert för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    8

  • IsaanWarrior

    7

  • Galten

    6

  • GreenValley

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Förstår inte människorna som lånar ut stålar till folk men inte får tillbaka?? Vad är det för fel på er, eller vad är det för fel på eran umgängeskrets rättare sagt?? Om någon vill låna utav mig och jag känner minsta tvivel så blir det tvärnej...våga säga nej kanske?? "Den snälla svensken" har man ju hört om ett antal ggr.stackars jävlar!<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Pengarna växer ju snett under madrassen och börjar mögla. :y15:

 

Hos oss är det snarare tjejen som lånar ut och ger bort och jag får veta efteråt.

Till släkten givetvis och det är inga större summor i sammanhanget.

Släkten är både skröplig och fertil så det är som det är.

De första 5-6 åren innan hon hade arbete så skickade vi inga pengar alls så det jämnar nog ut sig :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om vi skulle låna några tusen av släkten, de har aldrig frågat om lån av oss. Vad jag förstår på de flesta här så kan vi strunta i att betala tillbaka det är så de flesta Thailändare gör.

Jag har efter 10 år aldrig träffat eller blivit blåst av oärliga thaiare som verkar finnas överallt - i så fall skulle vi nog åka någon annanstans.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vi lånade ut 100.000 SEK utan krav på pant eller säkerhet till svenskboende Thai för bolagsbildning. Han la lika mycket. Under processens gång blev vi blåst på 25.000 kronor av en 84-årig! Bedragare (svensk).

Vi drog oss fegt nog ur affären och krävde tillbaka 87.500 för att döda bolaget. Thailändaren betalade oss tillbaka 100.000 SEK med hänvisning till att det var han som var "mest på hugget" på affären och förlusten var hans.

Bolaget har nu 3 år senare efter vår reträtt en vinst och omsättning i miljonklassen.

Så kan det också gå när man inte litar på nån! :)

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal klassiker är väl att aldrig låna ut pengar till de man känner. Blir bara problem.

 

Sen är väl en sannsaga att man inte ska låna ut till de man inte känner heller :crazy:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

<br /><br />Om du vore en riktig vän till mig så skulle jag hjälpa dig.varför inte fråga en riktig kompis istället för på nätet??<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

 

Nu var det ju avsett som ett litet skämt, eftersom du anser att thailandarna är så ärliga. Jag går inte i förlust med lånen, du tror väl inte att man lånar ut pengar utan ränta?   :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om vi skulle låna några tusen av släkten, de har aldrig frågat om lån av oss. Vad jag förstår på de flesta här så kan vi strunta i att betala tillbaka det är så de flesta Thailändare gör.

Jag har efter 10 år aldrig träffat eller blivit blåst av oärliga thaiare som verkar finnas överallt - i så fall skulle vi nog åka någon annanstans.

 

M

Förra resan fick jag minsann betala extra bara för att jag var en falang på en nationalpark till dessa lurendrejare.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra resan fick jag minsann betala extra bara för att jag var en falang på en nationalpark till dessa lurendrejare.

 

Alla betalar egentligen samma men beslutsfattarna belönar den hårt arbetande thailändska befolkning med rabattordningar.

Så du betalar 200 baht som alla andra men thailändarna får 160 baht i rabatt.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ochså Galten...400 bath i inträde till nån nationalpark.övriga thai som var med skulle betala 40 bath...fy f-n ,,,bara för att man är farang...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Själv försöker jag låna pengar av thaisläkten innan dom hinner fråga mig. Inte en satang har jag fått låna! :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ochså Galten...400 bath i inträde till nån nationalpark.övriga thai som var med skulle betala 40 bath...fy f-n ,,,bara för att man är farang...

 

Man är ju inte tvungen att besöka dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Man är ju inte tvungen att besöka dem.

Hej

 

Som det har sagts tidigare räcker det normalt med husbok eller körkort för att erhålla Thailändskt pris.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Oregistrerad

En bekant, tjej som jag känt snart ett år, helt vanlig Thai, jobbar som byggnadsmålare kom till mig i månadsskifte och ville låna 5000 THB för

hyran. Jag var väldigt tveksam, särskild pga tidigare erfarenheter, men hon smälte min hjärta med prat om utvisning och barn mm.
Så jag lånade henne de pengar, som skulle betalas tillbaka. Nu har jag försökt nå henne i tre dagar med samtal o textmeddelanden men hon

varken svarar eller ringer tillbaka. Jag är så förbannat på mig själv att jag åkte dit igen, jag som hade mina aningar och först sa jag tvärt nej.

Beaktar de pengar som förlorade, ännu en gång, tyvärr är min erfarenhet att går det inte lita på Thai att de skulle betala tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

En bekant, tjej som jag känt snart ett år, helt vanlig Thai, jobbar som byggnadsmålare kom till mig i månadsskifte och ville låna 5000 THB för

hyran. Jag var väldigt tveksam, särskild pga tidigare erfarenheter, men hon smälte min hjärta med prat om utvisning och barn mm.

Så jag lånade henne de pengar, som skulle betalas tillbaka. Nu har jag försökt nå henne i tre dagar med samtal o textmeddelanden men hon

varken svarar eller ringer tillbaka. Jag är så förbannat på mig själv att jag åkte dit igen, jag som hade mina aningar och först sa jag tvärt nej.

Beaktar de pengar som förlorade, ännu en gång, tyvärr är min erfarenhet att går det inte lita på Thai att de skulle betala tillbaka.

men hon smälte min hjärta med prat om utvisning

 

 

 

då var hon väl ingen thai???

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

men hon smälte min hjärta med prat om utvisning

 

 

 

då var hon väl ingen thai???

Ju men hon är ishockey spelerska

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
:crazy: 

Ju men hon är ishockey spelerska

Då blev du lurad, de är flator så gott som allihopa! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lånat ut 20000 B men jag a fått 10000 tillbaka och det andra som ska avbetalas har

jag fått min första avbetalning.Jag gillar inte att säga att thai inte betalar

då mina gäldenärer ej är skyldig något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju men hon är ishockey spelerska

Blev hon utvisad sålänge att hon inte fick in pengar för hyran?

Detta låter mycket underligt och kryptiskt. Blev mycket nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Hej

 

Vi lånar ju av princip inte ut pengar till vänner vare sig i Sverige eller Thailand eftersom det är ett sätt som man kan förlora vänner på också, men vi har ju hamnat i den situationen ändå några gånger i båda länderna och vi har alltid fått tillbaka våra pengar på olika sätt, antingen har dom betalat eller arbetat av skulden, vid ett tillfälle fick jag själv driva in en skuld i Sverige genom att hota att sparka in dörren och där tog jag killens stereo istället för pengar.

Så jag och frugan försöker som sagt låta bli att låna ut pengar, men vi ger gärna folk arbete och hjälper dom på andra sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

minus karma på detta inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

minus karma på detta inlägg

???  ??? En förklaring vore på sin plats.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Låna ut till thailändare  i Thailand  Aldrig i helvete,,

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Vi lånar ju av princip inte ut pengar till vänner vare sig i Sverige eller Thailand eftersom det är ett sätt som man kan förlora vänner på också, men vi har ju hamnat i den situationen ändå några gånger i båda länderna och vi har alltid fått tillbaka våra pengar på olika sätt, antingen har dom betalat eller arbetat av skulden, vid ett tillfälle fick jag själv driva in en skuld i Sverige genom att hota att sparka in dörren och där tog jag killens stereo istället för pengar.

Så jag och frugan försöker som sagt låta bli att låna ut pengar, men vi ger gärna folk arbete och hjälper dom på andra sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Det förklarar ju ett och annat, förutom att du stödjer korruption så är du dessutom kriminell! :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...