Jump to content
IGNORERAD

Låna aldrig ut pengar till thailändare!


Nordsvensk

Recommended Posts

Ett av dom vanligaste råden man får i thai kretsar är: Låna inte ut pengar, eller räkna inte med att få igen pengarna du lånat ut.

Min flickväns pappa behövde kapital tillskott för att dra i gång ett litet entreprenörs bolag. Jag erbjöd mig att gå in med 20000Sek.

Pengar jag kan leva utan, men.

Han insisterade på att pengarna skulle vara ett lån & erbjöd mig till och med ränta. Pengarna skulle återbetalas inom några månader.

Sagt & gjort: Skickade ner slantarna. Någon låneförbindelse skrevs aldrig.

Nu tre månader senare så finns pengarna på mitt konto igen!

 

Tänkte att det kan vara roligt att läsa om lite positiva saker i thai/farang sammanhang.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    8

  • IsaanWarrior

    7

  • Galten

    6

  • GreenValley

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Trevligt!

 

Min svärmor har betalat tillbaks alla sina lån vid det här laget.

Med pengar från mej...

Jaja, tanten är glad.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsade startkapital i en butik med min fästmö. En del av inkomsterna skänktes till hennes mormor och det växte till en nätt liten summa. För ett tag sen ville hon ge tillbaka pengarna och då fick jag första tjing. Känns gott! Men de fick gå till att piffa upp lite i det gamla huset i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av dom vanligaste råden man får i thai kretsar är: Låna inte ut pengar, eller räkna inte med att få igen pengarna du lånat ut.

Min flickväns pappa behövde kapital tillskott för att dra i gång ett litet entreprenörs bolag. Jag erbjöd mig att gå in med 20000Sek.

Pengar jag kan leva utan, men.

Han insisterade på att pengarna skulle vara ett lån & erbjöd mig till och med ränta. Pengarna skulle återbetalas inom några månader.

Sagt & gjort: Skickade ner slantarna. Någon låneförbindelse skrevs aldrig.

Nu tre månader senare så finns pengarna på mitt konto igen!

 

Tänkte att det kan vara roligt att läsa om lite positiva saker i thai/farang sammanhang.

Visst är det roligt när det går bra. Det viktiga är nog att man kan leva utan pengarna om det går fel.

 

Frugan har genom åren lånat ut pengar flera ggr både till släkten och till vänner. Hon har nog fått tillbaka bara 40% av det hon lånat ut. När det är till släkten kan man ju se det som stöd om pengarna inte kommer tillbaka. Vänner känns det sämre med när man tror på dom och dom sviker.

 

Nu senast är det den syster som vi litat mest på och som de övriga syskonen också litat på. Hon har blåst oss och alla andra av syskonen, dessutom en massa annat folk så hon måste lämna hus och hem. Frugan har förlorat 25 000 kr på henne nu. Brorsan förlorade det mesta han sparat för att bygga hus för, och den bror som har det sämst ställt förlorade allt han sparat ihop under de senaste åren för att ha nu under pensionen. Många hundra tusen har gått till spel och dobbel där, men de har hållit masken tills det blev så ohållbart att de var tvungen att lura skjortan av de närmaste. Mest synd är det ändå om deras barn!

Link to comment
Dela på andra sajter

En Thaidam i Göteborg hörde att jag skulle till Thailand för ett par månader sen.

Vilket sammanträffande, det skulle ju hon också!

Bara ett problem hon behövde låna till biljetten, inga problem med återbetalningen, hon skulle ju sälja mark för 10miljoner bath, så pengarna var så gott som tillbaka redan innan de lånades ut!

 

Hon fick inte nån biljett (det ville hon inte ha heller, hon ville ha kontanter)... Det fick hon inte heller eftersom frugan pratade med en kompis som kommenterade "jasså hon har spelskulder igen? de "markaffärerna" används flitigt för att få in stålar".

 

Samma Thaidam köpte mat av min fru 2ggr "På krita" för 3 månader sen, totalt 1300 spänn det har hon lovat att betala imorgon...15 gånger eller så sen dess...

 

Strax läggs hon ut på facebook av frugan, med bild, namn, adress och hela berättelsen, hoppas hon blir glad!

Tycker synd om hennes make.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Vi lånar ju av princip inte ut pengar till vänner vare sig i Sverige eller Thailand eftersom det är ett sätt som man kan förlora vänner på också, men vi har ju hamnat i den situationen ändå några gånger i båda länderna och vi har alltid fått tillbaka våra pengar på olika sätt, antingen har dom betalat eller arbetat av skulden, vid ett tillfälle fick jag själv driva in en skuld i Sverige genom att hota att sparka in dörren och där tog jag killens stereo istället för pengar.

Så jag och frugan försöker som sagt låta bli att låna ut pengar, men vi ger gärna folk arbete och hjälper dom på andra sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Eftersom jag inte innehar några mängder av den varan så är det ingen som frågar om att få låna några pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 4 år sedan lånade jag ut 10 000 Tbh till "min gode vänns" kvinnliga kusin,ålder 52 år.

Kusinen har fast jobb med 8500 Tbh per månad. Kusinen var villig att återbetala 1500 vrge månad.

I dealen ingick att om hon inte betalade så fick det bli in natura! 20 shorttime a 500 Tbh.

 

Jag har fortfarande inte fått några pengar och min kvinnliga vän förbjuder mig att ta ut något in natura.av kusinen.

 

sensmoral: har du flickvänn så låna inte ut några pengar.

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av dom vanligaste råden man får i thai kretsar är: Låna inte ut pengar, eller räkna inte med att få igen pengarna du lånat ut.

Min flickväns pappa behövde kapital tillskott för att dra i gång ett litet entreprenörs bolag. Jag erbjöd mig att gå in med 20000Sek.

Pengar jag kan leva utan, men.

Han insisterade på att pengarna skulle vara ett lån & erbjöd mig till och med ränta. Pengarna skulle återbetalas inom några månader.

Sagt & gjort: Skickade ner slantarna. Någon låneförbindelse skrevs aldrig.

Nu tre månader senare så finns pengarna på mitt konto igen!

 

Tänkte att det kan vara roligt att läsa om lite positiva saker i thai/farang sammanhang.

Ingen regel utan undantag..

Grattis

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu senast lånades det ut till ett kejsarsnitt. .Svårt och tro att en fattig bonde kan betala tillbaka så dessa pengar räknar vi inte med.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans systerson ville låna 5000 Baht, ja visst sa jag men lämna din moped i säkerhet, då ville han inte låna några pengar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu senast lånades det ut till ett kejsarsnitt. .Svårt och tro att en fattig bonde kan betala tillbaka så dessa pengar räknar vi inte med.

 

Sund syn pa återbetalningsmoralen, kan eller vill man inte skiter man i det!

Tror detta är enda sättet i allmänhet, det ska svida att lova runt och hålla tunt!

 

En "kusin" i famljen dratta på arselet på moppen och blev skyldig 2000 THB till sjukhuset, farangen tillfrågades om lån, men istället för att bli betraktad som idi*t som tror att pengarna kommer tillbaks så skänkte jag dom 2000!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har varit tvungen att låna av grannen några ggr och alltid betalt tillbaks..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Frugans systerson ville låna 5000 Baht, ja visst sa jag men lämna din moped i säkerhet, då ville han inte låna några pengar.

Hej

 

En liknande grej råkade vi ut för också, en släkting ville att vi skulle stå som garanter (borgenärer) när han köpte en ny Isuzu, när vi var ovilliga till detta och dom fortsatte att tjata sa vi att ok då men med 10 rai tappningsklara gummiträd som säkerhet, då tappade han genast intresset av att låna, så det var ju ett bra sätt att komma ur problemet på.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Låna ut till behövande är väl inte fel när falanger bara behöver gå till atm för obegränsade tillgångar

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det roligt när det går bra. Det viktiga är nog att man kan leva utan pengarna om det går fel.

 

Frugan har genom åren lånat ut pengar flera ggr både till släkten och till vänner. Hon har nog fått tillbaka bara 40% av det hon lånat ut. När det är till släkten kan man ju se det som stöd om pengarna inte kommer tillbaka. Vänner känns det sämre med när man tror på dom och dom sviker.

 

Nu senast är det den syster som vi litat mest på och som de övriga syskonen också litat på. Hon har blåst oss och alla andra av syskonen, dessutom en massa annat folk så hon måste lämna hus och hem. Frugan har förlorat 25 000 kr på henne nu. Brorsan förlorade det mesta han sparat för att bygga hus för, och den bror som har det sämst ställt förlorade allt han sparat ihop under de senaste åren för att ha nu under pensionen. Många hundra tusen har gått till spel och dobbel där, men de har hållit masken tills det blev så ohållbart att de var tvungen att lura skjortan av de närmaste. Mest synd är det ändå om deras barn!

Detta har vi erfarenhet av,en syster till min fru är i sprit och speldjävulens grepp och har tvingats lämna barn och ansvar till svärmor(och oss)Nu har hon även lämnat byn då hennes skulder gjort det omöjligt att vara kvar i byn,detta med spel är ett helvete för många thai.Hennes skulder till oss är idag omöjliga för henne att betala tillbaka under hennes livstid och hennes barnfår mycket sällan träffa sina föräldrar(även hennes man har problem)och måste förlita sig på att vi kan försörja dem(vilket vi gör)Tragiskt när det går så långt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

För två veckor sedan hade jag en kille här som ville låna 200 baht av frun och det fick han. Sen kom han tillbaka senare och ville låna 1000 av mig. Jag sade ok, pengarna tillbaka senast fredag annars får du aldrig mer varken det ena eller andra av oss.

Han kom tillbaka med 1000 på fredagen men undrade om han få behålla 300 till veckan efter när han hade jobbat några dagar.

Eftersom han kom tillbaka på fredagen och hade med sig pengarna så sade jag ok. Sen fick jag höra att han veckan efter skadat foten när en järnbit ramlade på honom. Jag tror den kapade hälsenan. Det får väl anses vara ett gott skäl till att inte komma hit med pengarna...

 

Kvällen efter så kom en annan kille och ville låna 1000 baht och sade på eget bevåg att han lämnade motorcykeln som säkerhet och lämnade över nycklarna. Efter ett par timmar så var han tillbaka och ville ha 1000 till, vilket han fick eftersom motorcykeln var värd betydligt mer. Några dagar senare kom han med 2000 och fick nyckeln till motorcykel.

 

I torsdags ville en av grannfruarna, som har fått jobb på vårt husbygge med att bära tegel och blanda bruk, låna 2000 för hon skulle resa bort 3 dagar. Eftersom vi betalar hennes lön så var det inga problem. Hon får pengar av byggherren inom ett par dagar och vi kommer att få igen pengarna.

 

Men att ge mig in på att låna ut tiotusentals baht på osäkra premisser det gör jag bara inte. Jo, om familjen behöver pengar, men då vill jag en mycket bra förklaring om anledningen och hur de tänker betala tillbaka.

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior

Jag lånar bara ut pengar till Thaifolk! Ärligare människor går ej att hitta!<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ot kanske men jag måste ändå berätta lite om en familj nära oss.

För några år sedan gick jag och tittade på ett husbygge modell påkostat.

Det var en dam som gillar att spela som vunnit 28 miljoner baht. Huset blev jätte fint och ytterligare tre hus varav ett privat gym byggdes på den ganska stora tomten.

Under dom cirka 2 veckor jag varit i Thailand nu så har hon kommit ett par gånger. Första gången erbjöd hon oss allt för 8 miljoner. Två dagar senare kom hon igen men då var priset sju miljoner.

Hela den familjen gillar att spela och för tre år sedan hade sonen utan lov lånat pengar med mark pappret som säkerhet.

Ett lån med två procent ränta i månaden. Nu tre år senare är skulden uppe i 1,5 miljoner med ränta på ränta.

Nu växer skulden lavinartat och eftersom långivaren börjar bli pas tidig nu om betalning är risken stor att dom får lämna allt om dom inte säljer snart.

Jag tycker det ar tragiskt att dom lyckats blåsa 28 mille på bara några år och nu tvingas gå från hus och hem.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ot kanske men jag måste ändå berätta lite om en familj nära oss.

För några år sedan gick jag och tittade på ett husbygge modell påkostat.

Det var en dam som gillar att spela som vunnit 28 miljoner baht. Huset blev jätte fint och ytterligare tre hus varav ett privat gym byggdes på den ganska stora tomten.

Under dom cirka 2 veckor jag varit i Thailand nu så har hon kommit ett par gånger. Första gången erbjöd hon oss allt för 8 miljoner. Två dagar senare kom hon igen men då var priset sju miljoner.

Hela den familjen gillar att spela och för tre år sedan hade sonen utan lov lånat pengar med mark pappret som säkerhet.

Ett lån med två procent ränta i månaden. Nu tre år senare är skulden uppe i 1,5 miljoner med ränta på ränta.

Nu växer skulden lavinartat och eftersom långivaren börjar bli pas tidig nu om betalning är risken stor att dom får lämna allt om dom inte säljer snart.

Jag tycker det ar tragiskt att dom lyckats blåsa 28 mille på bara några år och nu tvingas gå från hus och hem.

Ta mig fan otroligt.

Om man vinner 28 mille... Varför slutar man inte att spela ? Går man och väntar på 100 mille ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i världen innan den här idi*tiska valutaunionen så kunde man även lita på finnar och tyskar som betalade med mark...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att inse att lån utan säkerhet i många fall är att betrakta som en gåva i Thailand. Helt enkelt ett sätt att få pengar men inte "förlora ansiktet" eftersom det inte är en gåva utan ett "lån".

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har vi erfarenhet av,en syster till min fru är i sprit och speldjävulens grepp och har tvingats lämna barn och ansvar till svärmor(och oss)Nu har hon även lämnat byn då hennes skulder gjort det omöjligt att vara kvar i byn,detta med spel är ett helvete för många thai.Hennes skulder till oss är idag omöjliga för henne att betala tillbaka under hennes livstid och hennes barnfår mycket sällan träffa sina föräldrar(även hennes man har problem)och måste förlita sig på att vi kan försörja dem(vilket vi gör)Tragiskt när det går så långt.

 

 

Visst är det sanslöst. I Thailand där det är så utbrett kan man ju bara fundera på hur bra de egentligen är på att stoppa huvudet så djupt i leran som det bara går och låsas att det går bra att andas. Helt klart måste de väl vara världsbäst på att sticka huvut i backe?

 

Nu är ju inte Sverige förskonat från detta fenomen heller.

Det värsta exemplet jag vet är en son till en före detta arbetsgivare till mig. Sonen ärvde 30 mille och lyckades sätta sprätt på hela arvet på sådär 3år. Fodringsägarna tog allt han ägde, frugan fick bo i en lägenhet som soc. betalade. Han drog till någon annan del av landet där ingen kände till historien.

 

En annan bekant spelade bort ett hotell på ett bergsäkert system på roulett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en polare behöver låna nån hundring el 2 oplanerat när man är ute på stan för att stället inte tar hans visa kort så ställer jag givetvis upp och pengarna kommer alltid tillbaka.

Men i övrigt så hänvisar jag till banken om nån behöver låna, är dom inte betrodda där så inte hos mig heller.

Skulle aldrig låna ut ex 2000 baht mot att få en motorbike värd förmodligen åtminstone 10.000 i pant.

Om låntagaren inte betalar ska jag sälja moppen då och ge honom överskottet?

Det riskerar bara att sluta med att jag har fått en ovän och ovänner är det sista jag vill ha i Thailand.

Har han en moppe att pantsätta kan han garanterat lösa lånebehovet nån annan stans.

 

Jag vill inte att folk ska se mig som en man kan springa och låna hos.

Det här kan ju lätt bli ett litet dilemma eftersom man inte heller vill ses som en snål elak rackare och om nån jag känner väl och som jag gillar har ett akut behov av 200 baht må det vara hänt.

Men om samma person återkommer flera ggr utan att betala tillbaka i mellan har jag inga som helst problem med att säga nej så några stora slantar blir det inte.

 

Om nån ex berättar om ett problem som kan vara betingat med ett lånebehov så duckar jag alltid och undviker att överhuvudtaget kommentera om jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...