Jump to content
IGNORERAD

Oroligt i Bangkok


Christian

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Quote

:diablo:

Jag skall landa där om mindre än två veckor... :diablo: Flytta på er... :intello:

Dt är lugnt. Åker den 8:e och är det inte lugnt så blir jag förbannad. Både för min egen det och Thailändarnas del.

Kan dom inte ha sandlådefasoner på ett forum, så som vi har det???

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    14

  • lenno

    13

  • MaiChai

    9

  • ban99arne

    7

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Quote

Jag hajar ingenting, kan du utveckla?

Tror att regeringen ofta vill visa folket att "vi klarar oss själv", skulle annars ge en dålig nationalism. Lite av propaganda kanske???

Indirekta verkningar stå helt säkert för mer än 6% och dessutom är 6% väldigt mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror att regeringen ofta vill visa folket att "vi klarar oss själv", skulle annars ge en dålig nationalism. Lite av propaganda kanske???

Indirekta verkningar stå helt säkert för mer än 6% och dessutom är 6% väldigt mycket

Ja, det kan ju vara en poäng. Fast jag tror att mörkertalet inom andra sektorer är minst lika stora och att det är väldigt vanligt att utlänningar övervärderar turismens betydelse. Famförallt turister verkar tro att turismen står för 95 % av BNP.

Vi får väl se vad som händer nu. Förutsättningar för en bra turistsäsong var ju redan risiga innan PAD satte igång att på allvar snickra likkistor. De borde skämmas eftersom de förlöjligar hela Thailand för resten av världen och saknar all sans och balans vad gäller lagar, regler och inte minst demokrati.

Om jag får lov att gissa så tror jag dock att PAD börjar närma sig slutet och att detta är en sista kraftansamling. Man kan ju alltid hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mycket märkligt att regeringen tillåter regelrätta gatustrider utan att ingripa

http://edition.cnn.c...tml#cnnSTCVideo

Kitung

Det är ju faktiskt regeringen som är under press. Problemet är snarare att polis och militär tillåter det. Märkligast av allt är att mannen i rosa tillåter det. Även om hans fru visat sitt öppna stöd för PAD borde han själv göra en insats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den korrekta siffran för turismens betydelse i Thailand lär vi aldrig få veta.

Inte minst för att byråkratin i Thailand enligt min mening är ett stort skämt.

Precis som Andrejs skriver vill man nog gärna inbilla sig att man som stolt nation egentligen klarar sig helt på egen hand. Det gör man kanske, men det blir nog en ganska torftig tillvaro.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den korrekta siffran för turismens betydelse i Thailand lär vi aldrig få veta.

Inte minst för att byråkratin i Thailand enligt min mening är ett stort skämt.

Precis som Andrejs skriver vill man nog gärna inbilla sig att man som stolt nation egentligen klarar sig helt på egen hand. Det gör man kanske, men det blir nog en ganska torftig tillvaro.

Herr Chang har talat.

Det finns väldigt detaljerade siffror på hur turismen ser ut i Thailand och vem som spenderar vad och hur mycket. De ser ganska tillförlitliga ut i mitt tycke. Enligt de siffrorna spendera svenskar minst pengar per dag, förutom turister från Belgien, Tyskland, Laos och Kambodja. Däremot spenderar vi mest av alla europeer på "Entertainment". Vi tillbringar också mest tid i Thailand av alla. Kanske borde finnas en anna tråd till detta ämne.

Slut på OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Joints,

Jag förstår inte hur det ska kunna finnas några detaljerade siffror när så många i Thailand arbetar och/eller driver verksamhet utan att betala någon skatt.

Hur vet myndigheterna egentligen vad som omsätts?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hr Chang,

Jag gissar på en mängd intervjuer plus statistik från växlingskontor och liknande. Formulären alla besökare fyller i spelar givetvis en stor roll.

Tillbaks till ämnet. Giles Ungpakorn, den thailändska statsvetaren som aldrig anklagats för att vara speciellt objektiv, har skrivit ett intressant stycke på New Mandal;

Bangkok International Airport has now been closed by Fascist thugs from the anti-government PAD. The PAD are demanding that the elected government resigns. This is despite the fact that the government has the backing of the majority of the Thai population and even the majority of Bangkok citizens. This backing has been proven by repeated elections. The PAD want a dictatorship to replace democracy because they deem that the majority of the Thai electorate are too ignorant to deserve the right to vote. How did the PAD thugs manage to seize Bangkok International airport? Airports are supposed to be high security areas. Thai airports are controlled by the Thai military. It is obvious that the Thai military, who staged an illegal coup in 2006, have quietly supported the actions of the PAD. It is obvious that the military is unwilling to provide basic security to air travellers and air crew. But they are happy to rake in huge salaries associated with their control of the Airports Authority. Foreign governments and airlines should reconsider whether the authorities in Thailand are willing to provide international standards of safety and security.

Hur kunde PAD tillåtas att så lätt okupera flygplatsen? Onekligen en intressant fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur vet myndigheterna egentligen vad som omsätts?

Nog stora mätproblem där. Joints gissning är säkert en del av pusslet. :yes:

  Man kan ju alltid pröva rimligheten i sådana där uppgifter. Om man leker lite med siffror, och accepterar att Thailands BNP är 1 056 000 miljoner SEK (år 2000, vid växelkursen 8 SEK/USD). Vidare var det drygt 13 miljoner besökare år 2005. Skall vi gissa på att varje besökare stannar 14 dagar i genomsnitt och spenderar 300 kr/dygn.

Då får vi att turisternas konsumtion motsvarar 5,2% av BNP. Med tanke på hur lite 300 kr (även som netto) är och att flygresorna säkert ger ett bidrag så kanske inte 6% är i överkant.

Hursomhelst, ett bortfall av ett lands BNP i storleksordningen 5-6% är nog mer än vad som kan hanteras utan svåra sociala spänningar, eller inre konflikter.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen!!!

Det är så att jag äntligen fått iväg min syster till Thailand för första gången,hon flyger med China Airlines nu på lördag den 29november(min födelsedag dessutom).Hon ringde mig idag och var orolig att hennes flyg inte skulle lyfta från CPH.Nån som kan svara på hur jag ska gå till väga för att hjälpa henne?Hon har inte tillgång till internet just nu för hon är o jobbar i Norge...därav ber hon mig kolla upp detta.

Hoppas på svar!

MVH Nikuku

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej UT006,

En rimlig kalkyl... fast jag tycker SEK 300 per dag är lite lågt räknat.

Frågan är om man dessutom ska räkna in alla investeringar som görs i form av hus och landköp?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om man dessutom ska räkna in alla investeringar som görs i form av hus och landköp?

Hej Chang!

Lade mig "löjligt" lågt vad det gäller dagskonsumtionen. Kanske inte så orimligt för en långliggare eller ryggsäcksslusk, men charterturisten till Phuket spenderar nog mer. Man brukar väl betala minst 200 kr/dygn bara för hotellet. :oh:

BNP = konsumtion + investeringar + export - import,

så farangpengar som går åt till husbygge m m faller nog under investeringsposten. Om inte annat så lär de väl dyka upp under konsumtion, när den thailändske byggaren blir betald.  ;)

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpo...s.php?id=132300

Grenade attack at Don Mueang

(BangkokPost.com) - Another grenade attack hit the People's Alliance for Democracy (PAD) protesters on Wednesday at around 6.45am, leaving two wounded.

The blast occurred at the anti-government stage near the acting government house at Don Mueang airport, and the grenade was believed to be launched by unidentified perpetrators from the tollway above the airport.

The two injured protesters were admitted to a nearby hospital for treatment.

It was the fourth explosion involving the anti-government group since Tuesday evening. The other grenade attacks happened at Dusit area, Vibhavadi road and Suvarnabhumi airport.

http://www.nationmul...newsid=30089457

About 3,000 outbound passengers still stranded at Suvarnabhumi

About 3,000 passengers who have checked in for outbound flights at the Suvarnabhumi International Airport were still stranded Wednesday morning, the airport chief said.

Serirat Prasutanon, director of the airport, said the passengers checked in before the besieging.

He said the protests by the PAD prompted the airport to lose about Bt50 million of income daily.

He said about 700 flights used the airport daily, but all were cancelled.

He said all international flights were informed that the airport was closed. It would depend on their own decision where to direct their flights to.

The Nation

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.dt.se/nyh...ticle375811.ece

Turister kan lämna flygplatsen

Stockholm

Turisterna i Bangkok som suttit fast på den ockuperade flygplatsen kan nu ta sig in till huvudstaden.

Den thailändska arméchefen ska hålla presskonferens och det spekuleras i om militären ska tvinga regeringen att avgå.

Den thailändske arméchefen general Anupong Paochinda ska under onsdagen hålla en presskonferens. Enligt Reuters ska Paochinda först träffa regeringsföreträdare och företagsledare för att diskutera den uppkomna situationen med ökande protester i Bangkok.

Presskonferensen är planerad till klockan klockan 9 på förmiddagen svensk tid. Oron i Bangkok har bland annat lett till spekulationer om att militären ska försöka tvinga regeringen att avgå.

Mellan 2 000 och 3 000 människor, bland dem ett 50-tal svenskar, har suttit på den stängda internationella flygplatsen sedan den stormades av omkring 8 000 regeringsfientliga demonstranterna på tisdagen.

Under natten exploderade tre sprängladdningar utanför flygplatsen. Fyra demonstranter ska ha skadats. Demonstranterna har även tagit kontroll över flygtornet på flygplatsen, rapporterar tidningen Bangkok Post.

Personal från svenska ambassaden var på onsdagsmorgonen ute på flygplatsen för att bilda sig en uppfattning om läget.

- Nu går det bra att ta sig till och från flygplatsen och resenärerna har börjat lämna den. De får hjälp av flygbolagen och reseföretagen. Thai Airways betalar åtminstone första hotelldygnet för sina passagerare. Inga plan kommer att komma eller gå under dagen, säger ambassadör Lennart Linnér till TT.

Demonstranterna säger förlåt

- Demonstranterna finns inne på flygplatsen. De delar ut vatten till de väntande turisterna och ber oupphörligen om ursäkt för att de ställer till besvär.

Det Thai Airways-plan med svenskar som kom från Stockholm på onsdagsmorgonen har tagits ner på den gamla flygplatsen Don Mueang. Resenärerna har suttit kvar i planet sedan dess men kommer att få lämna det under eftermiddagen, trodde Linnér.

På onsdagsförmiddagen deklarerade PAD, Folkalliansen för demokrati, enligt den thailändska engelskspråkiga tidningen Nation, att demonstranterna har full kontroll över flygplatsen och att den kommer att hållas stängd tills regeringen avgår.

- Då är frågan hur mycket den gamla flygplatsen kan användas under turistsäsongen och om demonstranterna kommer att finnas där också, säger Linnér.

8 000 kungatrogna

Enligt Linnér är det svårt att säga exakt hur många svenskar som finns i Bangkok i dag. Han gissar att det är några tusen. Under turistsäsongen, som just har börjat, reser mellan 20 000 och 30 000 svenskar till Thailand.

Ambassaden uppmanar svenskar i Bangkok att undvika större folksamlingar och demonstrationsområden. Detta gäller särskilt parlamentsbyggnaden, Makkawan bridge och Sanam Luang. Men demonstrationer kan förekomma också vid andra offentliga byggnader.

Att demonstranterna angripit flygplatsen beror på att de vill hindra premiärminister Somchai Wongsawat, som varit i Peru, att komma in i landet igen.

Premiärministern har flyttat till ett provisoriskt kansli på Don Mueangflygplatsen sedan kanslihuset i centrala Bangkok ockuperades i augusti.

Oppositionspartiet PAD leder sedan ett halvår en gatukampanj mot regeringen.

Boel Kolare/TT

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan kom hem till Svedala igår, men det var verkligen målfoto då svärföräldrarna mötte demostranter i närheten av flygplatsen då de lämnade den.. :wai:

Tragiskt att en minoritet i landet med ekonomiska resurser i bakfickan kan ställa till det så här.

Frågan är om de klarar av demokrati?, vissa gör det inte tydligen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt, och till viss del forsteligt, blir det fokus i Sverige pa stackars svenskar som blir sittande pa ett plan. Att Thailand och en stor del av dess invanare kommer fa lida minst 10 ar for det har skrivs det mindre om. Jag ar i Japan nu, Japan ar i sarklass den storsta investeraren och storsta handelspartnern, och har vevas bilder fran Bangkok konstant pa TV. Som ni som varit i Japan vet sa ar Japaner oerhort forsiktiga (till skillnad fran under WW2) och det finns ingenting som skrammer japanska investerare och konsumenter sa mycket som instabilitet. Det har kommer fa oerhorda konsekvenser.

Jag ar motstandare till TRT/PPP men jag sager det igen, det PAD haller pa med ar sa korkat och sjalvdestruktivt att jag vill spy. Jag vill givetvis kunna komma hem pa lordag men jag vantar hellre ett par dagar om det i langden gynnar Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

pa stackars svenskar som blir sittande pa ett plan.

Dom kommer inte ens på planet..nu marsch tillbaka till Bangkok centum.

Här vevas också TV-bilder hela tiden från allt som händer i Bangkok,

även fullt naturligt på och om "stackars svenskar" som inte kommer hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroligt att ett gäng maskerade individer tillåts belägra ett flygledartorn, utan att regeringen har resurser att ingripa. Har tidigare aldrig någonsin hört talas om ett land med denna politiska instabilitet. Vem styr? Kungens fru?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Thai planet som skulle landat på Suvarnabhumi fick istället landa på Don Muang, som övriga morgonplan från Europa.

Varför dom blev kvar i planet är säkert för den "bomb eller smällare" som briserade vid ca 6:00 på morgonen utanför Don Muang och man vill hålla dom kvar för säkerthets skull...

Håller med dig Atom, det är alltid "stackars svenskar" som hamnar i fokus i svenska medier...hur det går för thailändare tas aldrig upp något om...

Som du säger, japanerna som investerat väldigt mycket i landet, även koreanerna, följer nog läget noga mer än övriga länder, och jag skulle tro att granländerna Cambodia och Vietnam tjänar på oroligheterna på sikt...som försöker locka över dom till sig med mer förmånligare avtal mm

Mvh Akha/Micke som även längtar tillbaks till Japan (Tokyo/Kyoto) för fantastisk tid med oförglömliga minnen jag hade där 1996...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...