Jump to content
IGNORERAD

Dränering?


biran

Recommended Posts

Hej alla MPR:are.

Är det någon som har kännedom om dräneringsslang eller dräneringsrör att köpa i Thailand. Var? Jag måste fixa en dränering mot grannarna, annars blir dom dränkta och hus förstörda.

Tackar på förhand.

Mvh Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla MPR:are.

Är det någon som har kännedom om dräneringsslang eller dräneringsrör att köpa i Thailand. Var? Jag måste fixa en dränering mot grannarna, annars blir dom dränkta och hus förstörda.

Tackar på förhand.

Mvh Biran

Beror väl lite på vad du har för typ av jord.

Har du lerjord, som är standard på risfälten, så hjälper ingen slang eftersom vattnet inte hinner sjunka undan utan bara flyter vidare ovanpå marken.

I så fall är du tvungen att hitta en lösning som tar hand om ytvattnet.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får gräva ett dike och lägga singel i botten sen placera dräneringen och omsluta med fiberduk, återfylla med singel till marknivå.

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får gräva ett dike och lägga singel i botten sen placera dräneringen och omsluta med fiberduk, återfylla med singel till marknivå.

Biran

Funkar nog ett tag, men sen är jag rädd för att leran fyller upp singeln...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror säkert det funkar om ser till att inte leran eller jorden kommer in i singlet. Man får sätta upp någon slags form som stoppar jorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror säkert det funkar om ser till att inte leran eller jorden kommer in i singlet. Man får sätta upp någon slags form som stoppar jorden.

Då kan man väl lika gärna bygga något som avvattnar ytan direkt ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem är att diket eller dränering ska utföras mot grannens hus och det går inte att släppa diket någotstans för andra hinder. Jag har tänkt mej att gräva en djup brunn att släppa drän-vattnet i. Jag får väl ta vanliga plaströr och börja borra.

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem är att diket eller dränering ska utföras mot grannens hus och det går inte att släppa diket någotstans för andra hinder. Jag har tänkt mej att gräva en djup brunn att släppa drän-vattnet i. Jag får väl ta vanliga plaströr och börja borra.

Biran

Brunnen du kommer gräva kommer att fyllas av grundvattnet och inte minst av regnet så dike är enda optionen om du inte kostar på en dräneringspump.
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen viktig granne eller släkt, så kör thaistyle så som thaiarna själva gör.

Dvs. se bara oförstående och dum ut, det är ju inte ditt hus som svämmas över ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet jag inte vart du bor men hittade dessa:

 

http://pantongmaterial.com/index.php?route=product/product&product_id=73

 

http://www.pcc2010.pcc-concrete.co.th/index.php/en/drainage-system

 

http://www.buathaipipe.com/

 

http://th.w3dictionary.org/index.php?q=%E0%B8%97%E0%B9%88%E0%B8%AD%E0%B8%A3%E0%B8%B0%E0%B8%9A%E0%B8%B2%E0%B8%A2%E0%B8%99%E0%B9%89%E0%B8%B3

(denna kanske kan hjälpa med att hitta närmare ord som passar

)

Använde detta ordet översatt till Thai: ท่อระบายน้ำ

(Dränering / Drain hose)...vänder man det tillbaka till Svenska blir det Tappa.men det hittar dessa länkar iaf.

Om jag bara kollar bilderna och spånar på dränering i Thailand så verkar dom leda bort vatten i cement rör o likn och inte som vi normat gör med en plast/pvc slang i singel. Men vattnet ska ju gå någon stans...har du brunn som du kan släppa ner dränering i...eller en å?

 

http://factory.thaidbs.com/tags/?q=%E0%B8%97%E0%B9%88%E0%B8%AD%E0%B8%A3%E0%B8%B0%E0%B8%9A%E0%B8%B2%E0%B8%A2%E0%B8%99%E0%B9%89%E0%B8%B3

(Denna länk finns massa företag som håller på med avlopp dränering osv i olika städer.)

 

Hoppas du får någon nytta av det ;) annars får du blunda och vifta med armarna "I know nothing" ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen viktig granne eller släkt, så kör thaistyle så som thaiarna själva gör.

Dvs. se bara oförstående och dum ut, det är ju inte ditt hus som svämmas över ;-)

Tyvär tror jag inte att det fungerar. Thailändarna har ensamrätt på, "fattar inte ett minsta lilla".

Försöker en falang sig på samma sak kommer alla thailändare helt plötsligt att fatta att om man inte dränerar så kommer vattnet att ställa till det. Falangen blir helt plötsligt ersättningsskyldig för hela skiten och får betala dränering av halva byn samt ersätta alla vattenskador i byn och närliggande byar. (möjligen lite överdrivet)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Falangen blir helt plötsligt ersättningsskyldig för hela skiten och får betala dränering av halva byn samt ersätta alla vattenskador i byn och närliggande byar. (möjligen lite överdrivet)

 

Mest troligt inte överdrivet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...