Jump to content
IGNORERAD

Bygga i Thailand


ByggareBob

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    19

  • carpenter

    10

  • Tallviking

    8

  • ByggareBob

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En länk till en tillverkare i Thailand med intressanta lösningar.

 

http://vpwood.com/

 

Det där verkar vara ungefär samma lösningar man börjat lägga som altangolv i Sverige också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland måste vi ha synliga pelare även i Sverige. Energikraven har blivit så hårda att det blir svårt att dölja en pelare i ytterväggen, om inte man kan göra väggen i sig bärande.

Jag håller just nu på med ett stort projekt där pelarna tyvärr blir synliga, men av fler orsaker får vi acceptera detta. Det var inte ekonomiskt godtagbart att tjocka på väggarna bara för att slippa se pelarna.

Men snyggt är det fan inte!

post-3205-0-37191300-1366536998_thumb.jp

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland måste vi ha synliga pelare även i Sverige. Energikraven har blivit så hårda att det blir svårt att dölja en pelare i ytterväggen, om inte man kan göra väggen i sig bärande. Jag håller just nu på med ett stort projekt där pelarna tyvärr blir synliga, men av fler orsaker får vi acceptera detta. Det var inte ekonomiskt godtagbart att tjocka på väggarna bara för att slippa se pelarna. Men snyggt är det fan inte!

 

Nä så e det, i dom lägena så får man alltid en tanke...hur tänkte arkitekten här?...så vi skyller alltid på Er ;)

Men vi vet och förstår, iaf jag, att svårigheter finns med att ta hänsyn till allt, samt göra kunden nöjd.

Som i detta fall, man får gilla läget med kostnaden som styr.

Slutar kanske inte där. När dom ser resultatet och en designer blir inkopplad att trolla bort det med ett skynke eller någon plåtbit som blir en "detalj" i slutändan. Kanske tom blir dyrare...men kunden bestämmer ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland måste vi ha synliga pelare även i Sverige. Energikraven har blivit så hårda att det blir svårt att dölja en pelare i ytterväggen, om inte man kan göra väggen i sig bärande.

Jag håller just nu på med ett stort projekt där pelarna tyvärr blir synliga, men av fler orsaker får vi acceptera detta. Det var inte ekonomiskt godtagbart att tjocka på väggarna bara för att slippa se pelarna.

Men snyggt är det fan inte!

attachicon.gifplan.JPG

//S

Vist behövs det pelare om man inte har bärande väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä så e det, i dom lägena så får man alltid en tanke...hur tänkte arkitekten här?...så vi skyller alltid på Er :wink:

Men vi vet och förstår, iaf jag, att svårigheter finns med att ta hänsyn till allt, samt göra kunden nöjd.

Som i detta fall, man får gilla läget med kostnaden som styr.

Slutar kanske inte där. När dom ser resultatet och en designer blir inkopplad att trolla bort det med ett skynke eller någon plåtbit som blir en "detalj" i slutändan. Kanske tom blir dyrare...men kunden bestämmer :wink:

Förr hörde man ofta att "arkitekten fattar fan ingenting", men det har faktiskt blivit bättre på de senaste åren. Grabbarna på bygget förstår att vi har väldigt många lagar och normer att ta hänsyn till när vi projekterar en byggnad.

Man visst, ibland kan jag förstå snickaren när han får en ritning och tycker vi är helt dumma i huvudet! Oftast finns det en förklaring till att vi valt just en lösning, men ibland har även vi lite otur när vi tänker!

Vi som projekterar en byggnad hyser väldigt stor respekt för gubbarna på bygget, men ibland har de lite svårt att se helheten.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr hörde man ofta att "arkitekten fattar fan ingenting", men det har faktiskt blivit bättre på de senaste åren. Grabbarna på bygget förstår att vi har väldigt många lagar och normer att ta hänsyn till när vi projekterar en byggnad.

Man visst, ibland kan jag förstå snickaren när han får en ritning och tycker vi är helt dumma i huvudet! Oftast finns det en förklaring till att vi valt just en lösning, men ibland har även vi lite otur när vi tänker!

Vi som projekterar en byggnad hyser väldigt stor respekt för gubbarna på bygget, men ibland har de lite svårt att se helheten.

//S

Håller helt med dig, bara och följa och läsa innantill, behöver inte va svårare än så.

Får nog säga som så oxå att Ni har dock blivit bättre på att lyssna på byggarna, det var förmycket förr med lite överklass attityd från arkitekterna, ni har blivit lite mer mänskliga ;)

 

Det gäller hela tiden ge och ta och lösa situationen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många murade sten hus har du sett hemma vid med pelare.

Har själv varit med om en del under 40 år ingen med pelare,.utan med bärande ytterväggar o inner vägg.

Men kanske synd att inte thai lärt oss att bygg.

Ock bygger vi med trästomme inte har vi några pelare då.

 

Så varför behöver thai pelare?.

 

Svammel svammel svammel och inga bilder på THAILÄNDSKA hus utan pelare!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svammel svammel svammel och inga bilder på THAILÄNDSKA hus utan pelare!!

Har inga sett.Och om jag nu gjort det hade det blivit svårt att få in dom här med min gamla Kodak Instamatic

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl bygga i egen regi eller sk.  Moo Bans. Här  CM verkar all mark säljas till moo bans. Kass kvalite...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Om jag ska bygga blir det nog ett svenskt trähus med isolering och bärande hjärtvägg.

Termiter ska nog inte vara ett problem.

Blir nog pre-cut system med färdiga fackverkstakstolar.

Angaende termiter ska det finnas olika lösningar pa detta och där finns det nog sakkunniga pa detta omradet i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • bokhandeln där dom säljer tillbehor till skolelever , dom gjor ju skyltar i frigolit

        där kopte jag mitt i alla fall

Ändrades av thaiola
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska bygga blir det nog ett svenskt trähus med isolering och bärande hjärtvägg.

Termiter ska nog inte vara ett problem.

Blir nog pre-cut system med färdiga fackverkstakstolar.

Angaende termiter ska det finnas olika lösningar pa detta och där finns det nog sakkunniga pa detta omradet i Sverige.

Hittar du rätt träslag så fungerar det nog.

Annars äter många insekter upp det snabbt.

Kemikalier är en lösning men vill bo i ett hus doftande av dödliga insektsgifter.

 

Jag var med och lastade containers åt en svensk firma med monterings färdiga hus och stugor tillverkade i Sverige.

Dom trodde på en stor framtid i Thailand för deras produkter i svensk fura och gran.

 

Ni förstår nog att det inte gick alls.

 

Svenska trädslag var som godis där borta.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar du rätt träslag så fungerar det nog.

Annars äter många insekter upp det snabbt.

Kemikalier är en lösning men vill bo i ett hus doftande av dödliga insektsgifter.

 

Jag var med och lastade containers åt en svensk firma med monterings färdiga hus och stugor tillverkade i Sverige.

Dom trodde på en stor framtid i Thailand för deras produkter i svensk fura och gran.

 

Ni förstår nog att det inte gick alls.

 

Svenska trädslag var som godis där borta.

 

 

Leif

 

Så tror jag också, men finns ju en formumedlem här som har en svensk furu-frigga sen många år, och den har ju klarat sig från angrep och mig veterligen inte behandlad på något särskilt sätt.

 

Men ok, jag skulle inte satsa en liten förmögenhet på ett husbygge med svenska material och metoder i Thailands klimat, finns ju en anledning till att furu och gran inte växer här, de klarar sig helt enkelt inte och dessa justeringar gör ju naturen själv och det finns ingen anledning att gå i mot moder natur.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang det här med pelare så bor jag i en village med 75 hus och här finns inte ett enda hus med pelare. Norsk byggherre och här är det murat med bärande väggar. Tjocka väggar dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar du rätt träslag så fungerar det nog.

Annars äter många insekter upp det snabbt.

Kemikalier är en lösning men vill bo i ett hus doftande av dödliga insektsgifter.

 

Jag var med och lastade containers åt en svensk firma med monterings färdiga hus och stugor tillverkade i Sverige.

Dom trodde på en stor framtid i Thailand för deras produkter i svensk fura och gran.

 

Ni förstår nog att det inte gick alls.

 

Svenska trädslag var som godis där borta.

 

 

Leif

Jag har en Friggebod här i Thailand. Vår visningsbod är 5 år gammal och har INTE ett angrepp från termiter. Finns minst tre större företag hör i Thailand som jag känner till.

Alla bygger och säljer hus byggda av Nordisk furu. Inga problem med termiter! Gran vet jag inte om termiter gillar.

Det enda underhållet som behövs är att måla den med riktig oljelasyr ej plastfärg. 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar du rätt träslag så fungerar det nog.

Annars äter många insekter upp det snabbt.

Kemikalier är en lösning men vill bo i ett hus doftande av dödliga insektsgifter.

 

Jag var med och lastade containers åt en svensk firma med monterings färdiga hus och stugor tillverkade i Sverige.

Dom trodde på en stor framtid i Thailand för deras produkter i svensk fura och gran.

 

Ni förstår nog att det inte gick alls.

 

Svenska trädslag var som godis där borta.

 

 

Leif

 

Allt virke som är doppat som vi säger ute pa byggena är luktfritt i allafall allt vad jag har arbetat med.

Allt kan du jobba med utan särskillda restriktioner. Alltsa inga varningar hälsovadlighet och andra faror.

Nere vid syllen lägger man en bockad plat i 45° som sticks in mellan syll och bottenplatta.

Termiter ska  ej kunna ta sig runt där enligt uppgifter jag har fatt.

Sedan far man väl försegla huset bade inifran och utifran med dom metoder vi har idag. ( Insektsnät,plastfolie och vindpapp maste utföras fackmannamässigt )

Om jag inte har fel sa kan man ocksa lägga nat pulver under och runt botten plattan mot termiter.

För min del blir det nog aktuellt med pre-cut system med H-fönster med treglas och svenska inner och ytterdörrar.

Har väl kanske en fördel att jag kan utföra jobbet själv fran början till slutet.

Ska försöka att inhämta sa mycket information som möjligt för egen del.

Tror att detta är möjligt med rätt kontakter och där har jag en hel del personer som jag litar pa till 100% efter mangariga samarbeten.

Dessa person har alltid ställt kunden i första hand. Dom har jobbat efter matttot nöjd kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Thailand vi pratar om så är nog kemikalieanvändningen på en helt annan nivå än i Sverige. 

Minns att det blev ett importförbud från Finland av kemikaliebehandlat virke (mot mögel) på åttiotalet.

 

Att inga varningar om hälsovådlighet finns är nog ingen garanti att det är ofarligt i Thailand i alla fall.

Samma att man jobba med allt utan restriktioner i Thailand tror jag inte på.

 

Jag tror att här i Thailand köper man behandlat virke från många "brädgårdar".

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker iaf försöka vara försiktig vid arbete med tryckt virke som kan innehålla krom,koppar,arsenik bla.. Inget man vill

få i sig.. Borde ju vara lite mer information och sånt speciellt för hantverkarna om hur det håller sig med detta.

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Thailand vi pratar om så är nog kemikalieanvändningen på en helt annan nivå än i Sverige. 

Minns att det blev ett importförbud från Finland av kemikaliebehandlat virke (mot mögel) på åttiotalet.

 

Att inga varningar om hälsovådlighet finns är nog ingen garanti att det är ofarligt i Thailand i alla fall.

Samma att man jobba med allt utan restriktioner i Thailand tror jag inte på.

 

Jag tror att här i Thailand köper man behandlat virke från många "brädgårdar".

Nej jag pratar om virke som är bearbetat i Sverige. Har själv arbetat manga ar med doppat virke för export.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker iaf försöka vara försiktig vid arbete med tryckt virke som kan innehålla krom,koppar,arsenik bla.. Inget man vill

få i sig.. Borde ju vara lite mer information och sånt speciellt för hantverkarna om hur det håller sig med detta.

Skulle tro att detta är uppkollat av bade yrkesinspektion och fackföreningars skyddsombud mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att detta är uppkollat av bade yrkesinspektion och fackföreningars skyddsombud mm.

Skulle inte lita alltför mkt på detta.. I våra händer ska det va ok men så fort det ska kastas spill är det farligt avfall.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte lita alltför mkt på detta.. I våra händer ska det va ok men så fort det ska kastas spill är det farligt avfall.. :crazy:

Kemikalieinspektionen har väl haft byggbranchen under lupp i manga ar. Gifter i färg och spanskivor är ju borta sedan ett flertal ar.

Dom mesta husföretag som jag känner till har ju en leveransdeklaraton om vad som ingar och olika behandlingar av virke sa att kunder kan kontrollera vad det är för medel som har använts.

Hade i Tyskland en Gutachter som sa till oss att tryckimpregnerat var förbjudet. Men när hon fick svar fran Deutsche fertigbau sa kom hon och ursäktade sig för att hon hade fel.

Om jag inte har fel sa har vissa substanser i tryckimpegneringen försvunnit fran mitten 70-tal tills nutid.

Falu rödfärg är tillverkad av kopparrester som far ligga och mogna ett par ar innan man tillverkar färg av den.

Angaende farligt avfall är det väl sa att vid en förbränning sa frigörs olika ämnen som man vill filtrera. Typ. kärpapp,tetrapack.mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kemikalieinspektionen har väl haft byggbranchen under lupp i manga ar. Gifter i färg och spanskivor är ju borta sedan ett flertal ar.

Dom mesta husföretag som jag känner till har ju en leveransdeklaraton om vad som ingar och olika behandlingar av virke sa att kunder kan kontrollera vad det är för medel som har använts.

Hade i Tyskland en Gutachter som sa till oss att tryckimpregnerat var förbjudet. Men när hon fick svar fran Deutsche fertigbau sa kom hon och ursäktade sig för att hon hade fel.

Om jag inte har fel sa har vissa substanser i tryckimpegneringen försvunnit fran mitten 70-tal tills nutid.

Falu rödfärg är tillverkad av kopparrester som far ligga och mogna ett par ar innan man tillverkar färg av den.

Angaende farligt avfall är det väl sa att vid en förbränning sa frigörs olika ämnen som man vill filtrera. Typ. kärpapp,tetrapack.mm

Filtreras rätt bra i lungorna också av sågdammet om man inte använder dammupptagningspåse.. O just laminatskivor är ju limmet inte direkt nyttigt heller men man får som tänka själv och skydda sig så gott det går. Nu får man ju dock allt man behöver i seriösa företag men småskuttarna kan vara lite sådär ibland..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...