Jump to content
IGNORERAD

Bygga i Thailand


ByggareBob

Recommended Posts

Hej

 

Skrev lite frågor innan ang flera av era byggen och finner det intressant med hur Ni bygger och hur det utvecklas efterhand. Kollat runt på nätet efter byggråd och inköpsställe för material.

Slutsats får bli att man får ännu fler frågor på varje del man söker och bilden blir ju inte klarare precis.

 

Dom tidigare frågorna kommer här, sen så försöker jag bena ut era svar från er. Dom som vill eller har kommentarer ang ämnet.

Givetvis ställer jag följdfrågor hela tiden och ifrågasätter, men ta inte illa upp. Det är rent intressemässigt att jag ställer dom och inte att jag är en besserwisser som vet eller kan allt...för det kan jag inte!

 

/C-M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    19

  • carpenter

    10

  • Tallviking

    8

  • ByggareBob

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tycker som byggare man e så har ni några pråliga villor, ser ju påkostat ut men hur e finishen?

Ni som varit med själva och byggt...om man ser det som ett svensk bygge kontra Thai bygge, vad är den stora skillnaden mellan att bygga som en svensk mot att bygga som en Thai i Thailand. Är det den totala kostnaden eller att man får mer väst standard?

(tänker på kök, badrum, placeringar av detaljer, mått, öppningar, dörrar, färg, tak)

 

I Sverige räcker det med att vara 3 gubbar för ett bygge.hur många e dom I Thailand då?

Är det likadant där med att snickaren snickrar och muraren murar...och dom får inte trampa varandra på tårna eller?

 

Tittat på många bilder men får ingen klar bild.1 vånings, 2 vånings vad är vanligast?

Förstått att som oftast så muras dom flesta hus upp, ser ut som leca block eller är det cement block?

Isåfall vilka dimensioner använder dom (bredden) 20...25 för ytterväggar...innerväggar...15?

Det putsas utanpå blocken.vad använder dom, egen blandning med cement, kalk och sand. Eller har dom färdigbruk på 25 kg säck eller vad?

Det läggs massor med armering har jag sett men hur tjocka sulor gör ni.12-20 cm eller?

Lägger ni isf ner Cellplast i dom?

Undrar en liten sak bara till...är det någon som lagt ner golv värme och sen reverserar pumpen och får kalla golv?

 

MVH C-M

Om vi börjar vid murningen så murar de flesta idag med 7cm btghålsten. men även thai har börjar med lättbetong sten oftas är den också 7cm finns tjockare, denna sten har ett mycket bättr k värde. Väggarna är inte varma på eftermiddagen, så du slipper att kyla ner med ac,

 

Nu är det så att när thai bygger så gjuter de betong balkar runt fönster, totalt onödigt. Nu finns det även lättbetong balkar för att lägga ovan fönster öppning  

 

Sulor ca 20cm ingen cellplats 

 

Putsen blandar de själva finns särskild  kalk cement. 

 

Man är väl ofta 6- 8 st på ett bygge Finns  ingen upp delning vad man gör alla är snickare ock gör alt. Ofta även det elektriska.

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte flytta det från ena tråden till den andra men...det gick inte.

 

Så här får bli ett svar/fråga på ovan ämne.

 

Ni murar alltså ytterväggar med 7 cm block, även i 2 våningsplan?

 

Sulan direkt på mark eller schaktar ni undan och fyller med?

Isåfall hur mycket (cm) med vad, makadan sen singel. Använder dom fiberduk istället för cellplast eller inget?

 

Puttsning e rätt intressant och vad gör dom...nätar innan eller direkt på stenen? Hur e det med sprickbildningar i putsen?

För er som målar på putsade fasader eller murar...vet ni vilken typ av färg dom använder och hur ofta räknar ni med att måla om?

Solen gör ju sitt på målade ytor...hur e färg nyansen på dom soliga ytorna kontra dom skuggiga? (hur länge håller det sig i nyans)

 

Har ju millioner frågor men börjar här ;)

 

Får ni lust att svara med något intressant så bara kom, jag läser allt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigast är att en eller flera munkar kommer först och välsignar tomten. Det skall även frågas om en lämplig dag för att starta bygget. Tycker det är viktigt att du inte försöker ändra på deras sätt att bygga eller att frågasätta dem vilket endast skapar konflikter. Thailändska bryggare är mycket stolta och vet hur de skall göra och vill inte gärna ändra på något.

Vill du ha det på ditt viss rekommenderar jag dig att fundera mer än en gång då du kommer att ha många olika snickar lag och troligen inte som utlänning bara behöva betala det dubbla för huset utan det tre eller fyr dubbla.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigast är att en eller flera munkar kommer först och välsignar tomten. Det skall även frågas om en lämplig dag för att starta bygget. Tycker det är viktigt att du inte försöker ändra på deras sätt att bygga eller att frågasätta dem vilket endast skapar konflikter. Thailändska bryggare är mycket stolta och vet hur de skall göra och vill inte gärna ändra på något.

Vill du ha det på ditt viss rekommenderar jag dig att fundera mer än en gång då du kommer att ha många olika snickar lag och troligen inte som utlänning bara behöva betala det dubbla för huset utan det tre eller fyr dubbla.

Handlar precis om tvärtom, men tar din åsikt och ska inte glömma bort mig. Lovar :)

 

Vill ha fram att jag e inte ute efter att tillrätta lägga någon eller något som fungerar i ett land eller trampa någon på tårna.

Men.om jag nu vill och betalar för att mura med 25 cm block istället för 7 cm block, så tror jag inte dom misstycker ;)

Samt så om jag nu vill lägga ner massa pengar i något som ger dom 1000 timmar istället för 500 timmar, kan jag aldrig tänka mig någon som tackar nej till extra betalt.

 

Detta är ett mer intresse för att se och lära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så här det finns så många sätt att bygga på lika många sätt som det finns snickar lag, om man skall hårdra det.

 

Har man egen erfarenhet, så är det bättre att få kunskap hur man bygger, samt se vad man kan göra med egna kunskaper.

 

Jag skall ge två ex.

 

Först alla dessa pelare  för mig totalt obegripligt.

 

Sen om man lägger klinkers har man en metod som vi lämnade för över 20 år sedan.

Tids krävande arbetsam samt högre kostnader

La själv för några veckor sedan 80 kvm klinkers som vi i dag gör hemma.

Om man inte varit ring rostig tre gånger så snabbt som den gamla metoden.

Materialet för att lägga lite billigare.

Nä du måste ner på plats för att se vad du kan göra.

Kan väl påpeka att tre falanger har har jag påverkat att använda lätt betong sten.

 

Angående ritningar ok men släng konstruktions ritningarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående det här med tjockleken på lättbtg stenen så murar en del med två sten.

Fördelen med detta är att man kan dra rör o el på ett enkelt sätt.

 

Jag själv skulle byggt med 10 cm 5c hål rum 7,5sm sten.

Samt inga pelare. utan bärande väggar. som hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående det här med tjockleken på lättbtg stenen så murar en del med två sten.

Fördelen med detta är att man kan dra rör o el på ett enkelt sätt.

 

Jag själv skulle byggt med 10 cm 5c hål rum 7,5sm sten.

Samt inga pelare. utan bärande väggar. som hemma.

Vore intressant om du kunde dela med dig av lite bilder av ditt hus, själv byggde vi med traditionellt Thailändska metoder med pelare, jag ser inte det som ett problem frågan är hur man planerar insidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan också välja att ha stolparna på ut sidan samt planer så att de hamnar i en inbyggd garderob eller förråd.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant om du kunde dela med dig av lite bilder av ditt hus, själv byggde vi med traditionellt Thailändska metoder med pelare, jag ser inte det som ett problem frågan är hur man planerar insidan.

Vad tror du pelarna kostar att gjuta

Mens du gjuter pelarna kan man mura upp hela huset som vi gör hemma.

Sedan har du med pelarna en stor yta med dåligt K värde.

Det finns ju för f  n 6448 pelare på en del hus :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du pelarna kostar att gjuta

Mens du gjuter pelarna kan man mura upp hela huset som vi gör hemma.

Sedan har du med pelarna en stor yta med dåligt K värde.

Det finns ju för f n 6448 pelare på en del hus :crazy:

Skulle vara intressant att se bilder från en såååå stor expert som dig på ett husbygge i Thailand utan pelare, och nu menar jag ej trähus.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att se bilder från en såååå stor expert som dig på ett husbygge i Thailand utan pelare, och nu menar jag ej trähus.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hur många murade sten hus har du sett hemma vid med pelare.

Har själv varit med om en del under 40 år ingen med pelare,.utan med bärande ytterväggar o inner vägg.

Men kanske synd att inte thai lärt oss att bygg.

Ock bygger vi med trästomme inte har vi några pelare då.

 

Så varför behöver thai pelare?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så varför behöver thai pelare?
 

 

Det är säkert en kvarleva ifrån när de flesta husen byggdes med "tom" undervåning och rummen på det övre planet.

Och sen har ingen funderat mer på det.

 

För övrigt så är de grövre Q-con blocken idag OK för att bygga vissa enplanshus utan pelare i väggarna.

Men kräver självklart andra modifikationer, som kanske inte byggarna i Thailand har någon aning om.

Och det blir säkert inte ens billigare utan pelare.

Dessa pelare är i sig inte så dyra, men ack så fula och opraktiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du pelarna kostar att gjuta

Mens du gjuter pelarna kan man mura upp hela huset som vi gör hemma.

Sedan har du med pelarna en stor yta med dåligt K värde.

Det finns ju för f  n 6448 pelare på en del hus :crazy:

Pelarna kommer ofta färdiga iaf till enplanshus och kostar inte nämnvärt. Drygt hundringen styck beroende

på längd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pelarna kommer ofta färdiga iaf till enplanshus och kostar inte nämnvärt. Drygt hundringen styck beroende

på längd.

Sett detta också då till de enklare husen.

 

Vill påstå att de flesta gjuter sina pelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pelarna kommer ofta färdiga iaf till enplanshus och kostar inte nämnvärt. Drygt hundringen styck beroende

på längd.

Hade vi byggt utan dessa stolpar så hade det nog blivit dyrt. Tex vardagsrummet som är stort utan bärande vägg

hade krävt mkt starkare takstomme och ville bygga billigt men funktionellt. Sen blir det enkelt med fler rum efter behov

när kidsen blir äldre.

post-7709-0-52695200-1366516211_thumb.jp

post-7709-0-09857200-1366516306_thumb.jp

post-7709-0-98394100-1366516397_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Sett detta också då till de enklare husen.

 

Vill påstå att de flesta gjuter sina pelare.

Ja kan vara så men vad jag sett på vårat håll har de rest oftast färdiggjutna stolpar.

Fast d har varit thai hus som vårat..:)

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

En bärande balk vad kostar den, i stället för pelare, om man nu skall ha 100kvm rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bärande balk vad kostar den, i stället för pelare, om man nu skall ha 100kvm rum.

 

Beror ju på måtten av rummet.

 

Det jag fick rekommenderat av en kompis som bygger hus, var att kolla på I/H-balk istället för att gjuta alltför långt.

Att gjuta över våra sex meter, hade betong balken blivit ca 50 cm i höjdled, vilket inte fungerade hos oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många murade sten hus har du sett hemma vid med pelare.

Har själv varit med om en del under 40 år ingen med pelare,.utan med bärande ytterväggar o inner vägg.

Men kanske synd att inte thai lärt oss att bygg.

Ock bygger vi med trästomme inte har vi några pelare då.

 

Så varför behöver thai pelare?.

 

Håller med till fullt och fullo. Skulle jag få för mig att bygga ett hus så skulle det naturligtvis bli med bärande väggar.

 

Jag tror att det bara är nå't som blivit kvar sedan förr precis som P3 säger.

 

Men visst är det bra med pelare, man kan ha hängmattan mellan dem, ungarna kan cykla slalom mellan dem, man kan knyta upp myggtälten mellan dem. Finns mao. många fördelar med pelare ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte så säker, Men i bakskallen säger någott att jag läst om att det även finns limträ balk  i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte så säker, Men i bakskallen säger någott att jag läst om att det även finns limträ balk i Thailand
Jo, finns termiter åxå

Tror det är bättre att hålla sig ifrån trä i allt som är bärande...

Ändrades av PeterA
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror säkert det finns limträbalk även i Thailand.

Håller helt med dig ang pelare. Kan tänka mig pelarkolloner utanför men inne vill jag ha bärande väggar utan pelare mitt i rummen.

 

Som någon skrev så, kan det ju vara en kvarleva och en enkel väg för att bygga som man alltid gjort.

Tror ju och hoppas att det sker utveckling på byggfronten även i Thailand, kanske både på gott och ont, riskerar ju bli mögelhus även där :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, finns termiter åxå

Tror det är bättre att hålla sig ifrån trä i allt som är bärande...

Finns medel, så no problema.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...