Jump to content
IGNORERAD

Ang klinkers


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34
Va in till flera grannar o kollade hur de har de o sen gjorde jag mitt val.

 

 

AHA där av anledningen

 

Risbonden har lagt buffelskit som cement å grisskit som fogmassa

 

Alla säger att risbonden är en lallare

 

Hade dom gjort rätt då är frågan???

 

Eller gjorde du fel är frågaan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ByggareBob

    11

  • leifen

    5

  • Wangthong

    4

  • lappen1

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Forden34
Beror ju på plattan du ha byggt på

 

Mvh Pho

 

Jadu om man det visste,, huset stod här när jag träffade tjejen min

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något bevis om att det blir kallare i huset om man har klinkers på golvet eller är det skitsamma

 

Betonggolv VS Klinkersgolv

 

 

Nja, nog beror det väl mer på temperaturen som är under plattan. Det har varit jäkligt varmt i Thailand i massvis med år så därför får man nog samma varma temp på plattan oavsett hur den är konstruerad. Undantaget är väl om man bygger in en kylslinga men det verkar lite väl avancerat.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trägolv är mer värmeneutrala än stengolv som leder kyla/värme bättre och därmed blir golven betydligt svalare i de rum där man använder ac.

Sten absorberar kyla/värme på ett helt annat sätt än trä.

Jag märker en stor skillnad i golvtemperatur i mitt sovrum mot övriga rum även då ac:n varit avstängd hela dagen. Med klinker så kyls till slut betongplattan ner och effekten kvarstår ganska länge, ett trägolv isolerar bättre mot värme/kyla och därmed följer ytskiktet rumstemperaturen.

Ex därför som man får mycket bättre effekt på golvvärme med klinker än med parkett.

Har golvvärme i hela huset hemma i Svedala så jag vet skillnaden.

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Beror ju på plattan du ha byggt på

 

Mvh Pho

 

Är nog thaistandard skulle jag tro

Link to comment
Dela på andra sajter

Trägolv är mer värmeneutrala än stengolv som leder kyla/värme bättre och därmed blir golven betydligt svalare i de rum där man använder ac. Sten absorberar kyla/värme på ett helt annat sätt än trä. Jag märker en stor skillnad i golvtemperatur i mitt sovrum mot övriga rum även då ac:n varit avstängd hela dagen. Med klinker så kyls till slut betongplattan ner och effekten kvarstår ganska länge, ett trägolv isolerar bättre mot värme/kyla

 

I så fall måste det väl vara mer ekonomiskt med ett trägolv än ett dito med klinker i ett thaländskt sovrum. Om AC:n kyler ner betongplattan betyder det ju inte att kylan stannar där utan den försvinner ju både nedåt och åt sidorna till ingen nytta.

 

Själv har vi klinker i sovrummet och AC på nätterna men dom få minuter jag vistas på golvet i detta rum kan jag lätt räkna på ena handens fingrar. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätt slags olja får du skridskobana på det mesta.

Klinkers har jag däremot inte haft något problem med även om man är blöt i badrummet. Det är därför man använder klinkers på golvet för att det blir inte så halt om det är blöt.

 

Kakel däremot är totalt livsfarligt om man får lite blöta på det. När huset var nybyggt hade de satt kakel på golvet i köket. Tänkte inte på det första dagen. Andra dagen hade jag lite blöt under foten, jäklar vilken saltomotar. Tur var att arslet tog upp mesta smällen innan bakhuvudet fick sitt. Efter det fick frugan och hennes bror sina fiskar varma. Kneppigt nog öppnade ingen av dom  käften för att försvara sig. Snabbt gick det sedan att få kaklet utbytt mot klinkers.

hej, Det har inte att göra med om att det är kakel eller klinkers, utan det är dels storleken på kakeln/klinkern man har på golvet eller om det är glaserat ?därav att men rekommenderar 10*10 i dusch området eller i hela badrummet.har du större än de måtten jag nämde är ju risken att du får vatten under hela foten och då kan man ju sätta sig på R*ven. ju mindra glasyr på plattorna o mindre plattorna är desto bättre i våtrums miljön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte på vad det hette men det finns medel för behandla hala golv. Måste hitta det eller byta ut

vårt golv innan nån slår sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tog mycket grov klinker i badrummen med sandaktig yta och grovt i uteutrummen.(rena stenen).

Bröt ett revben och har fortfarande ont ibland i armbågen när jag halkade på halt klinker förra sommaren i en trappa.

Kompisen fick hjärnskakning när han skulle hämta öl från en islåda på altanen under regn så materialvalet är nog så viktigt.

Tjejen ville ha glaserad överallt men icke sa jag.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nog beror det väl mer på temperaturen som är under plattan. Det har varit jäkligt varmt i Thailand i massvis med år så därför får man nog samma varma temp på plattan oavsett hur den är konstruerad. Undantaget är väl om man bygger in en kylslinga men det verkar lite väl avancerat.

 

Fritz..

Jo men om plattan är några meter bredare än huset så tar det längre tid för värmen att krypa in i plattan mao svalare i huset

Jag kan ha fel men så har jag fått det förklarat.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, Det har inte att göra med om att det är kakel eller klinkers, utan det är dels storleken på kakeln/klinkern man har på golvet eller om det är glaserat ?därav att men rekommenderar 10*10 i dusch området eller i hela badrummet.har du större än de måtten jag nämde är ju risken att du får vatten under hela foten och då kan man ju sätta sig på R*ven. ju mindra glasyr på plattorna o mindre plattorna är desto bättre i våtrums miljön.

Där ser man. Plattorna i köket var ganska små och rikligt glaserade. Tror inte de var större än 10*10, nuvarande plattor är bra mycket större och betydligt mindre glaserade. Var tänkt säga att de var utan glasyr, men förmodligen har de ett litet lager glassyr även fast de har en sträv yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kakel är en tunnare glaserad platta som inte är gjord för tryck och punktbelastning.

En klinker alt. golvplatta är konstrusterade för golv och tryckbelastning.

Annars samma sak.

 

Leif  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men om plattan är några meter bredare än huset så tar det längre tid för värmen att krypa in i plattan mao svalare i huset

Jag kan ha fel men så har jag fått det förklarat.

 

Mvh Pho

 

Egentligen ser jag aldrig någon fördel med ett avalt golv. I Sverige är det helt värdelöst med klinker utan golvvärmen på även på sommaren.

I Thailand tycker jag det är ok med klinker förutom på vintern (okt-jan) då det faktist blir lite oskönt om fötterna om det inte är jäkligt varmt ute.

Men i Thailand kan jag leva med obehaget under den begränsade tiden.

 

Till klinkers nackdel bör ju nämnas att det är lika hårt och äckligt att gå på som laminatgolv. Trä är egentligen att föredra i alla lägen om man tänker på comfort.

Däremot är det kanske inte så praktiskt i Thailand alla gånger.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Kakel är en tunnare glaserad platta som inte är gjord för tryck och punktbelastning.

En klinker alt. golvplatta är konstrusterade för golv och tryckbelastning.

Annars samma sak.

 

Leif  

 

Mja, det är väl inte helt riktigt.

 

Kakel och klinker skiljer sej åt i tillverkningen, nu minns jag inte detta till 100% men lite från minnet:

 

Man använder olika pressmetoder, torr respektive våtpressning och bränner vid olika temperaturer.

Om minnet inte sviker helt så torrpressas kakel och bränns vid lägre temp och klinker våtpressas och bränns vid en högre temp.

Sedan så är det mindre vanligt med glaserad klinker, mest dekorlister som glaseras.

 

Jag kan ha missat lite här men ungefär så här minns jag från min utbildning för många år sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...