Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

andrejsdenruskige
nu är det ingen nöjestripp min fru har inte träffat sin mor och mormor på snart 5 år samt sin äldsta son som bor hos sin pappa plus att hon måste ordna en del papper som har med hennes markinnehav att göra vi vill dessutom att min plastson ska få träffa sin biologiska pappa samt att min frus mor och mormor ska få träffa våra barn som de inte sett i verkliga livet ännu.

vi kan tyvärr inte åka tidigare pga mitt jobb samt att vi har en bebis som behöver bli lite äldre innan vi åker.

 

 

Kan ni inte åka runt jul. Det blir antagligen mkt dyrare, men...

Alternativt så kanske frun kan åka medans du stannar hemma med din plast son.

 

Sedan kan ni ta en tur på sommaren tillsammans.

 

Visst kommer det att bli dyrare, men så är det även för min del.

Bäst är att kombinera ihop resan med ett eventuellt höstlov, jullov, påsklov, sportlov eller sommarlov.

 

Alternativt så kanske du och plastsonen kan stanna en lite kortare stund än din fru och minstingen.

 

Ett annat alternativ är att du kan skita i vad rektorn säger och göra som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

karlarpsmetz
Du har ju uppenbarligen starka familjeskäl, skriv en ny ansökan och tryck på dessa. I samband med inlämnandet av ansökan. som du personligen bör lämna in direkt till rektorn, låt han även förstå att om du får avslag, kommer du att gå vidare med detta ärende.

Då ska du se att han blir lite mjukare...

Du kommer att få din ledighet, det är jag övertygad om!

 

 

Mvh. borje222

pratade med henne idag och hon skulle prata med min sons kommande lärare och jag hoppas hon kommer fram till ett annat beslut där vi kan samarbeta på bästa sätt för oss och skolan, jag sade också att vi MÅSTE göra denna resan nu och att det troligen inte blir fler sådana resor inom de närmsta 5 åren av skäl som jag inte vill dela med hela internet.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all respekt Neil, tror du att de lär sej nåt livsavgörande ett par veckor i 1an?

Nåt som grabben aldrig kan ta igen?

 

 

MVH Tommy

Nej grabben kommer att klara sig utmärkt. Men det är den allmänna inställningen som är bekymret. Skall Sverige fortsätta att vara ett rikt och framgångsrikt land så krävs det att skolan tas på allvar av alla i samhället. Det skall inte vara ok att ta ledigt från skolan därför att de då förlorar kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

så han ska då inte få komma ner och träffa sin biologiska pappa samt mormor och gammel mormor?vilket var en stor del av resans mening, han har redan en rädsla för att bli lämnad ensam utan mamma och pappa.

Soory om du missufattade min frågan , det där med mormor o gammelmormor är ju viktigt iofs, men du verkar ha redan bestämt dig så ÅK, skit i skolan den är inte så viktig eller HUR? :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har skolplikt i Sverige en del Thaiare förstår inte detta sluta gnäll.

Flytta till Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Soory om du missufattade min frågan , det där med mormor o gammelmormor är ju viktigt iofs, men du verkar ha redan bestämt dig så ÅK, skit i skolan den är inte så viktig eller HUR? :14:

självklart är skolan viktig annars hade jag inte brytt mig överhuvudtaget vilket jag sa till rektorn och att jag vill att vi ska lösa detta på bästa sätt men mina möjligheter för att ändra tiden att åka är starkt begränsade snarast omöjlig om vi ska kunna åka överhuvudtaget de närmsta 5 åren.

därför vill jag gärna att vi kan samarbeta med skolan om vad min son behöver göra i skolväg under tiden vi är borta.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har stöt på samma patrull som du och jag struntade i vad skolan sa. kontaktade de berörda laärare som min dotter har och fick matrial som vi tillsammans

löste under semmestern.

3 timmar plugg å 6 timmar bad var en bra kombo :))) .

Lycka till och hoppas ni får en bra lösning på problemet.

 

// JMitchell

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
När man läser här förstår man varför inte vissa barn klarar av t.ex behörighet till gymnasiet. Börjar man lära barnen redan i ettan att man kan skita i skolan och dra till Thailand en månad så finns grunden för andra tillfällen varför man inte ska gå till skolan.

 

Det är inte alltid bara studiebegåvning som avgör hur det ska gå, utan också inställning till skolan, som pappa och mamma lärt dem.

 

Åk över jul o nyår om du bryr dig om ditt plastbarn.

Vilket skitsnack

 

Det är en 7 åring som också behöver träffa sin mormor och morfar och övrig släkt.

 

Det är också lärande och utvecklade för barnen.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom har blivit betydligt tuffare att bevilja ledighet.Själv åker vi numera bara på sommar lovet,mest beroende på att min styvdotter har det lite tufft med skolarbetet.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Vi har skolplikt i Sverige en del Thaiare förstår inte detta sluta gnäll.

Flytta till Thailand

så jag är THAI??? och borde flytta till Thailand för att jag förstår inte bättre? lät lite rasistiskt i mina öron.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket skitsnack

 

Det är en 7 åring som också behöver träffa sin mormor och morfar och övrig släkt.

 

Det är också lärande och utvecklade för barnen.

Det fins många barn som aldrig har sett eller haft mormor eller morfar

som har klarat sig fint i livet,men få som har klarat sig utan skola,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte dig och inte barnets rektor heller.

Men rektorn få i synnerliga skäl ge längre ledighet under terminen. Och då snackar vi inte max 10 dagar.

Jag vill gärna tro att om man kontaktar rektorn direkt innan man fyller i ansökan tex. via mejl och förklarar situationen utförligt, ja då fattar troligen rektorn ett bifallande beslut vilket denne har befogenhet att göra i just dessa fall.

 

Nu tror jag att rektorn kommer att köpa dina argument och bevilja ansökan när du förklarat situationen.

Om ni inte har synnerliga skäl så be rektorn förklara vad som krävs då?

 

Vår dotter som går i ettan har fått ledigt av just synnerliga skäl då jag började med att mejla rektorn och förklara läget. Jag trodde inte hon skulle få ledigt men fick ett svar att rektorn ansåg att vi hade just synnerliga skäl. Så då lämnade jag in ansökan som oxå beviljades. Typiskt nog var detta inte en sammanfallande med ett lov så skolfråmvaron blev maximal.

Men vi kunde inte välja tidpunkt när resan skulle ske.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett antal svenska skolor runtom i Thailand, Phuket, Koh Lanta, Hua Hin och Bangkok (?) tror jag. Skulle du inte kunna skriva in grabben där en månad? Så får släktbesökandet för din och sonens del begränsas till helgerna och din hustru kan sköta pappersexercisen i hembyn medan du sitter och läppjar på en kall öl i en turistort!

 

Win-Win får både dig och grabben! Du får lite ledigt och sonen missar inte skolan!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte själva kunskapen såsom ABC och 123 som är det viktiga, det kan nog TS lära ut, utan det är själva inskolningen.

Det är nu man lär sig att umgås i grupp, hitta sin identitet, hitta sin plats i gruppen, lär sig lite disciplin och rutiner (förhoppningsvis). Detta kan man inte lära sig på en semesterresa,.snarare tvärtom.

Detta tillfälle kommer bara en gång i livet.

När han kommer tillbaka så har han kanske inte en naturlig plats och identitet i gruppen.

 

Hade ni åkt i tvåan hade det inte varit lika kritiskt men nu är det i början på ettan, så överväg detta väldigt noga innan du tar ifrån honom den chansen.

 

Håller med Neil också, om attityden.

 

Du kan inte åka för jobbet över jul säger du, men jag skulle vilja påstå att han inte kan åka för skolan i oktober. Vem är viktigast?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej vi ska resa till Thailand i oktober en månad och nu vill inte skolans rektor ge min plastson som ska börja första klass i höst ledigt.

vi har inte varit i Thailand på nästan 5 år nu pga familjebildning och husrenoveringar och behöver ner och träffa släkten, men nu verkar skolan sätta sig på tvären. 

 

Vad kan man göra och vad händer om man skiter i vad rektorn säger?

 

Hjälp!!!

 

Mvh

Mats och Nikun

 

Hej

 

Säg att ni kommer att åka ändå och erbjud er att sköta studierna via hemstudier under semestern, då borde rektorn inse att spelet är förlorat och se till barnets bästa och se till att ni får med er det material som eleverna ska använda hemma under denna månad.

 

Själv tycker jag att det är jätte viktigt att familjen får behålla kontakten med släkten i Thailand

 

Lycka till och trevlig resa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Det finns ju ett antal svenska skolor runtom i Thailand, Phuket, Koh Lanta, Hua Hin och Bangkok (?) tror jag. Skulle du inte kunna skriva in grabben där en månad? Så får släktbesökandet för din och sonens del begränsas till helgerna och din hustru kan sköta pappersexercisen i hembyn medan du sitter och läppjar på en kall öl i en turistort!

 

Win-Win får både dig och grabben! Du får lite ledigt och sonen missar inte skolan!

det blir svårt med avstånden och sedan ska jag inte åka dit för att ligga på stranden och dricka öl i bland en massa turister trivs ej med det, frugan kan inte ta hand om de tre andra barnen själv och vi vill inte lämna barnen hos någon de inte känner tillräckligt

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Hej

 

Säg att ni kommer att åka ändå och erbjud er att sköta studierna via hemstudier under semestern, då borde rektorn inse att spelet är förlorat och se till barnets bästa och se till att ni får med er det material som eleverna ska använda hemma under denna månad.

 

Själv tycker jag att det är jätte viktigt att familjen får behålla kontakten med släkten i Thailand

 

Lycka till och trevlig resa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

detta har vi redan erbjudit rektorn

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte själva kunskapen såsom ABC och 123 som är det viktiga, det kan nog TS lära ut, utan det är själva inskolningen.

Det är nu man lär sig att umgås i grupp, hitta sin identitet, hitta sin plats i gruppen, lär sig lite disciplin och rutiner (förhoppningsvis). Detta kan man inte lära sig på en semesterresa,.snarare tvärtom.

Detta tillfälle kommer bara en gång i livet.

När han kommer tillbaka så har han kanske inte en naturlig plats och identitet i gruppen.

 

Hade ni åkt i tvåan hade det inte varit lika kritiskt men nu är det i början på ettan, så överväg detta väldigt noga innan du tar ifrån honom den chansen.

 

Håller med Neil också, om attityden.

 

Du kan inte åka för jobbet över jul säger du, men jag skulle vilja påstå att han inte kan åka för skolan i oktober. Vem är viktigast?

Det här skulle väga tyngst för vår del också. Ett stort steg att börja skolan överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Det är nog inte själva kunskapen såsom ABC och 123 som är det viktiga, det kan nog TS lära ut, utan det är själva inskolningen.

Det är nu man lär sig att umgås i grupp, hitta sin identitet, hitta sin plats i gruppen, lär sig lite disciplin och rutiner (förhoppningsvis). Detta kan man inte lära sig på en semesterresa,.snarare tvärtom.

Detta tillfälle kommer bara en gång i livet.

När han kommer tillbaka så har han kanske inte en naturlig plats och identitet i gruppen.

 

Hade ni åkt i tvåan hade det inte varit lika kritiskt men nu är det i början på ettan, så överväg detta väldigt noga innan du tar ifrån honom den chansen.

 

Håller med Neil också, om attityden.

 

Du kan inte åka för jobbet över jul säger du, men jag skulle vilja påstå att han inte kan åka för skolan i oktober. Vem är viktigast?

han går redan i förskoleklass med de barnen och på den skolan han ska börja i 1:an på. sedan är det inte bara jobbet som styr men som jag sagt innan är det inget jag vill dela med alla på internet

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har skolplikt i Sverige en del Thaiare förstår inte detta sluta gnäll.

Flytta till Thailand

Thailand har skolplikt, precis som Sverige och en massa andra länder.

Så sluta skriva oinformerat trams i en tråd som är viktig för TS.

Är väl bara Folkpartiet på senare tid som velat avskaffa skolplikten?

 

Klart  karlarpsmetz skall åka med sin familj, och efter att han talat med skolan igen skall det nog lösa sej.

Kanske det tex går att skriva in sonen i skolan i Thailand en månad?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant frågeställning och nu har jag lärt mig lite nytt ikväll  :)

 

Skolverket har en budget på över 1 mdr, 400 anställda och hanterade bl a 76 000 inkomna frågor under 2012. De har många års erfarenhet av flera miljoner elever och deras prestationer i skolan. Baserat på det tror jag att bestämmelserna kring frånvaro och ledighet inte tillkommit helt av en slump och bara behöver följas när det passar för föräldrarna. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Karlarpsmetz!

Kart du ska åka utan att behöva ha dåligt samvete. Vi har under de senaste nio åren som dotter gått i grundskolan åkt lite då och då

under terminen. 1 månad har hon varit borta flera gånger och det ända som har hänt är att hon nu går på Naturvetenskaplig linje 1 året. Och att det funkar utmärkt,även om det är mycket att plugga .

Så man kan väl säga att ett par turer till hemlandet då och då gör ingen skillnad. Möjligtvis att någon blir lite sur,men det går säkert över.

Med vänlig hälsning,

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har skolplikt, precis som Sverige och en massa andra länder.

Så sluta skriva oinformerat trams i en tråd som är viktig för TS.

Är väl bara Folkpartiet på senare tid som velat avskaffa skolplikten?

 

Klart  karlarpsmetz skall åka med sin familj, och efter att han talat med skolan igen skall det nog lösa sej.

Kanske det tex går att skriva in sonen i skolan i Thailand en månad?

 

 

MVH Tommy

Att det är skollov i Thailand i Oktober, behöver ni kanske inte nämna för Rektorn?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

det blir svårt med avstånden och sedan ska jag inte åka dit för att ligga på stranden och dricka öl i bland en massa turister trivs ej med det, frugan kan inte ta hand om de tre andra barnen själv och vi vill inte lämna barnen hos någon de inte känner tillräckligt

 

Hur gamla är de andra 3 barnen om jag får fråga? En thaimaid hyr man för en spottstyver som kan hjälpa din hustru att hålla koll på dem.

 

Du behöver givetvis inte sitta och dricka en öl medan grabben går i den svenska skolan, du kan knyppla eller vad fasen du vill men det viktigaste är ju att du finns där för honom. Håller med Bibben om att det är mycket känsligt med åk 1 i skolan och eftersom att han är ett thaibarn så börjar han redan på minus. Barn kan vara jävligt grymma mot andra barn som ser annorlunda ut och jag skulle inte vilja utsätta min son för risken att bli mobbad för att han halkade efter och hamnade utanför under denna känsliga tid.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Grabben får väl senarelägga sin skolstart med ett år, då kan han umgås med sin Far och övriga släkten en längre tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...