Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

karlarpsmetz
Hur gamla är de andra 3 barnen om jag får fråga? En thaimaid hyr man för en spottstyver som kan hjälpa din hustru att hålla koll på dem.

 

Du behöver givetvis inte sitta och dricka en öl medan grabben går i den svenska skolan, du kan knyppla eller vad fasen du vill men det viktigaste är ju att du finns där för honom. Håller med Bibben om att det är mycket känsligt med åk 1 i skolan och eftersom att han är ett thaibarn så börjar han redan på minus. Barn kan vara jävligt grymma mot andra barn som ser annorlunda ut och jag skulle inte vilja utsätta min son för risken att bli mobbad för att han halkade efter och hamnade utanför under denna känsliga tid.

självklart vill jag inte att han ska bli mobbad blev själv det när jag gick i skolan men en stor del av denna resan är för barnens skull och för att de ska lära känna sin familj på andra sidan klotet och det är viktigt det med.några av dem finns kanske inte så länge till.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är nog inte själva kunskapen såsom ABC och 123 som är det viktiga, det kan nog TS lära ut, utan det är själva inskolningen.

Det är nu man lär sig att umgås i grupp, hitta sin identitet, hitta sin plats i gruppen, lär sig lite disciplin och rutiner (förhoppningsvis). Detta kan man inte lära sig på en semesterresa,.snarare tvärtom.

Detta tillfälle kommer bara en gång i livet.

När han kommer tillbaka så har han kanske inte en naturlig plats och identitet i gruppen.

 

Hade ni åkt i tvåan hade det inte varit lika kritiskt men nu är det i början på ettan, så överväg detta väldigt noga innan du tar ifrån honom den chansen.

 

Håller med Neil också, om attityden.

 

Du kan inte åka för jobbet över jul säger du, men jag skulle vilja påstå att han inte kan åka för skolan i oktober. Vem är viktigast?

Nu börjar ju inskolningen redan i förskolan så den är nog avklarad

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Hur gamla är de andra 3 barnen om jag får fråga? En thaimaid hyr man för en spottstyver som kan hjälpa din hustru att hålla koll på dem.

 

Du behöver givetvis inte sitta och dricka en öl medan grabben går i den svenska skolan, du kan knyppla eller vad fasen du vill men det viktigaste är ju att du finns där för honom. Håller med Bibben om att det är mycket känsligt med åk 1 i skolan och eftersom att han är ett thaibarn så börjar han redan på minus. Barn kan vara jävligt grymma mot andra barn som ser annorlunda ut och jag skulle inte vilja utsätta min son för risken att bli mobbad för att han halkade efter och hamnade utanför under denna känsliga tid.

de andra är eller rättare sagt vid resan så är de 4,1,5 och 7 månader gamla

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte själva kunskapen såsom ABC och 123 som är det viktiga, det kan nog TS lära ut, utan det är själva inskolningen.

Det är nu man lär sig att umgås i grupp, hitta sin identitet, hitta sin plats i gruppen, lär sig lite disciplin och rutiner (förhoppningsvis). Detta kan man inte lära sig på en semesterresa,.snarare tvärtom.

Detta tillfälle kommer bara en gång i livet.

När han kommer tillbaka så har han kanske inte en naturlig plats och identitet i gruppen.

 

Hade ni åkt i tvåan hade det inte varit lika kritiskt men nu är det i början på ettan, så överväg detta väldigt noga innan du tar ifrån honom den chansen.

 

Håller med Neil också, om attityden.

 

Du kan inte åka för jobbet över jul säger du, men jag skulle vilja påstå att han inte kan åka för skolan i oktober. Vem är viktigast?

Vet inte om det funkar likadant i hela Sverige, men...

Min son går i "Förskoleklass" (Nollan) i samma klassrum, med samma lärare som de som går i 1an och 2an i samma skola, så inskolningen är klar när han börjar 1an till hösten, han flyttar upp till 1an, och det kommer nya i förskoleklassen, som skall lära sej att gå i skolan, de som går i 2an nu, flyttar till ett annat klassrum.

De kallar det Partillemodellen, och idén är väl inte helt fel. Undrar bara om inte eleverna i 2an lider lite av att dras med 1-or och 0-or.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

de andra är eller rättare sagt vid resan så är de 4,1,5 och 7 månader gamla

Du är tung i röven du :crazy:  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det funkar likadant i hela Sverige, men...

Min son går i "Förskoleklass" (Nollan) i samma klassrum, med samma lärare som de som går i 1an och 2an i samma skola, så inskolningen är klar när han börjar 1an till hösten, han flyttar upp till 1an, och det kommer nya i förskoleklassen, som skall lära sej att gå i skolan, de som går i 2an nu, flyttar till ett annat klassrum.

De kallar det Partillemodellen, och idén är väl inte helt fel. Undrar bara om inte eleverna i 2an lider lite av att dras med 1-or och 0-or.

 

 

MVH Tommy

Så det är 2:orna som behöver åka och vila upp sig :crazy:  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Du är tung i röven du :crazy:  :thumbsup:

va?? nu hänger jag inte med???

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

förlåt lite otydligt de andra är eller rättare sagt vid resan så är de 4 år,1,5 år och 7 månader gamla

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Frugan gravid 3 gånger på 4 år

sista var en olycka en välkommen sådan.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
de andra är eller rättare sagt vid resan så är de 4,1,5 och 7 månader gamla

 

Tätt mellan barnen kan man lugnt konstatera

 

 

EDIT: äh, missade ditt andra inlägg

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

självklart vill jag inte att han ska bli mobbad blev själv det när jag gick i skolan men en stor del av denna resan är för barnens skull och för att de ska lära känna sin familj på andra sidan klotet och det är viktigt det med.några av dem finns kanske inte så länge till.

hej igen, efter jag har läst en del av kommentarerna här så har det framkommit en del åsikter som äe värt sin vikt i GULD, bl.a att ha får kanske problem i gruppen/klassen pga att han kommer sent in i den, " MOBBING". och det kan ju stämma för barn även i den åldern kan var " elaka" på ett ovetande sett. men som har sin naturliga förklaring på ett sett som barn visar sin ledarstil. sist vin du är "sämst". så om  man skall tänka på vad som är bäst fär ens barn så det där med Mormor o gammelmormor det är nog F-n inte så viktigt i sonens resterande liv, tror nog att han kommer nog tusan inte ihåg de,m om 25år vad dom sa till han när han var 7 bast. men i grunden tror jag det är ni föräldrar som tar det som en stark orsak till att åka ner för det skall ordnas en del papper på mark o.s.v . inget illa ment men gå till dig själv , kommer du ihåg vad din mormor eller din gemmelmorror (Om DU nu hade en sådan kvar i livet ) vad hgon lärde dig när du var 7 bast???????? . tror nog att jag personligen hade stannat hemma i skickat min fru, om jag skall vara ärlig. :o

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet är att skolan är mycket hårdare med x-tra ledigt än förr, hoppas det går bra för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på dig tycker självklart att du ska åka har åkt flera gånger med mina barn pojken 10 nu har för det mesta tajmat in det med jullovet men även andra tider har aldrig haft problem med ledigheten har alltid fått uppgiftern från skolan med mig dessutom så har han skrivit resedagbok med bilder som han sedan redovisat för klassen det har varit väldigt populärt från hans klasskamrater o även lärare o kolla bilderna med en berättelse  hur dom lever i Thailand så mitt råd är åk men som sagt ditt beslut

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Det fins många barn som aldrig har sett eller haft mormor eller morfar

som har klarat sig fint i livet,men få som har klarat sig utan skola,

Och därför bör de som har det sluta träffa dem. Eller???

 

Hur fan tänkte du nu?????????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och därför bör de som har det sluta träffa dem. Eller???

 

Hur fan tänkte du nu? ???? ????

Varför tänker jag på Stenmark?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Du måste fan vara dummare än tåget!

 

Varför tänker jag på Stenmark?

Tror Stenmark är mycket smartare än dig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n vad alla är präktiga här då!!!Åk du ner i Oktober.I 1:an klarar väl samtliga här att lösa de uppgifter som läraren skickar med för att lösa.Sen är det 10 dagar per läsår som är max ledighet och det är aldrig några problem att få ledigt när barnet går i 1:an.Du får tala om för rektorn att pojken har familj i Thailand oxå och nödvändigheten för honom att träffa dem.Trevlig semester.Inte får du böter heller,kanske lite prat men det klarar du.

Jag håller med åk vad förlorar man i skolan på en månad inget det är bara att åka  ;) 

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sånt här som gjort att hela det svenska skolsystemet brakar ihop.

 

 

Chansade du nu eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu skall jag fula mig och hoppa över att läsa igenom svaren i tråden, men du kanske kan begära att få se läroplanen för vad som skall läras under tiden ni skall resa och köra hemskolning under resan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips är att skapa en god kontakt med nya läraren, så skickar hon med det som skall göras, så gör vi på vår skola. Och det är absolut inga problem med att bevilja ledighet och gör läraren det, så hakar rektorn på om läraren anser att barnet ej kommer efter i skolarbetet.

 

Se till att förskoleläraren är med vid samtalet och kan intyga att eleven(Ditt barn) är skötsam och gör det som skall göras.

 

Samt som extrauppgift får alltid barnen skriva dagbok om vad de upplever på sin resa som de sedan får redovisa för hela klassen.

 

Barnet växer otroligt mycket av en sådan resa.

 

Lycka till med din ansökan om ledighet och att ni kan resa iväg.

 

Mvh Dumpen 

Link to comment
Dela på andra sajter

skolk är inget bra allternativ då ni kan bli anmälda till socialen och bli utredda och samtidigt få en riktigt dålig kontakt på skolan. Ogiltig frånvaro, innenbär att du tar på dig ansvaret om ditt barn ej klarar målen som skolverket satt upp, och det är ingen rolig sits att hamna i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Med en dialog med skolan och få med läxor som ska göras så kan det fungera i de flesta fall.

 

Det har det gjort med vår dotter i alla år

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har skolplikt, precis som Sverige och en massa andra länder.

Så sluta skriva oinformerat trams i en tråd som är viktig för TS.

Är väl bara Folkpartiet på senare tid som velat avskaffa skolplikten?

 

Klart  karlarpsmetz skall åka med sin familj, och efter att han talat med skolan igen skall det nog lösa sej.

Kanske det tex går att skriva in sonen i skolan i Thailand en månad?

 

 

MVH Tommy

Är det oinformerat trams att påstå att Folkpartiet velat avskaffa skolplikten när det i själva verket var Centerpartiet? (I varje fall delar av partiet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...