Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

karlarpsmetz

har inte möjlighet att åka annat än i oktober

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det finns ju något skollov i slutet av oktober/början av november, kan ni inte passa in det och skära ner vistelsen till 2 veckor för det absolut viktigaste som måste göras. Man får kanske offra ett stopp i den lilla pittoreska fiskebyn mellan Jomtien och Naklua för sonens skull?

 

För 5 dagars ledigt tror jag inte det är några problem att klämma ur rektorn.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Det finns ju något skollov i slutet av oktober/början av november, kan ni inte passa in det och skära ner vistelsen till 2 veckor för det absolut viktigaste som måste göras. Man får kanske offra ett stopp i den lilla pittoreska fiskebyn mellan Jomtien och Naklua för sonens skull?

 

För 5 dagars ledigt tror jag inte det är några problem att klämma ur rektorn.

som jag skrev innan har inte den möjligheten att vara ledig före eller efter oktober

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag skrev innan har inte den möjligheten att vara ledig före eller efter oktober

 

Då får du väl korta ner resan till de 10 dagar som rektorn får bevilja per termin?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

går ej om vi ska hinna med allt vi behöver fixa innan vi åker hem igen

vi kan inte unna oss den lyxen att åka ner varje år och kommer troligtvis inte att kunna åka ner tillsammans på flera år till

Ändrades av karlarpsmetz

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n vad alla är präktiga här då!!!Åk du ner i Oktober.I 1:an klarar väl samtliga här att lösa de uppgifter som läraren skickar med för att lösa.Sen är det 10 dagar per läsår som är max ledighet och det är aldrig några problem att få ledigt när barnet går i 1:an.Du får tala om för rektorn att pojken har familj i Thailand oxå och nödvändigheten för honom att träffa dem.Trevlig semester.Inte får du böter heller,kanske lite prat men det klarar du.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabben fick ledigt i två veckor, vilket jag ansökt om. Jag hävdade både religiösa och familjära skäl i min ansökan.

Sen kan du alltid överklaga ett beslut.

Att grabben får åka iväg en månad till Thailand, kommer han att ha otrolig nytta av senare i livet, jag vet!

Och de får ju faktiskt läxor med sig, så han lär nog inte tappa något skolarbete.

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft liknande problem från o till under alla år. Och ledighet ges helt beroende på vilket maktbehov rektorn verkar vilja ha.

När jag sist från strax före lucia till jullovets slut ville ha ledigt för barnen 1 1/2 vecka för 2 av mina egna samt 2 av tantens barn (den äldsta har slutat skolan). så fick 50% ja och 50% nej.

Vi struntade naturligtvis i nej och åkte ändå.

 

Min dotters mentor berättade att hon hade samma problem för sitt barn och lät även det barnet skolka.

 

Vad som går paragrafryttarna förbi är att en resa till Thailand som ger en del upplevelser ger lika mycket om inte mer många gånger än att sitta av tiden i skolbänken.

Skillnaden är väl att det inte är lika mätbart för skolan.

 

Mitt råd är att ni åker ändå. Pratar med läraren så kommer dom förmodligen i alla fall skicka med uppgifter att göra så går det bra ändå.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvorfor Klass 1 än undervisning, 

 

Hvis 1 måned intet betyder.

 

Er det svenske sprog og skole ikke mere vigtig? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvorfor Klass 1 än undervisning, 

 

Hvis 1 måned intet betyder.

 

Er det svenske sprog og skole ikke mere vigtig? 

 

För barn som inte har danska som språk så sparar man in 1 månad (minst)

http://cphpost.dk/culture/quotdanskquot/danish-languages-irritable-vowel-syndrome

An overabundance of vowel sounds makes Danish a difficult language to learn – even for Danish children, say linguists

Link to comment
Dela på andra sajter

I din sits hade jag åkt.

Tror fan att man inte har lust att pröjsa dyra biljetter och bara stanna 2 veckor, inte när man åker för att träffa familjen iaf.

jag tyckte att 3 veckor var för kort.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det ingen nöjestripp min fru har inte träffat sin mor och mormor på snart 5 år samt sin äldsta son som bor hos sin pappa plus att hon måste ordna en del papper som har med hennes markinnehav att göra vi vill dessutom att min plastson ska få träffa sin biologiska pappa samt att min frus mor och mormor ska få träffa våra barn som de inte sett i verkliga livet ännu.

vi kan tyvärr inte åka tidigare pga mitt jobb samt att vi har en bebis som behöver bli lite äldre innan vi åker.

 

När man ser orsakerna till resan verkar det som att det framför allt är din fru och barn som har "viktiga orsaker" att åka till Thailand.

 

Kan dom inte åka ensamma på barnets skolledighet typ sommar eller vinterlov? Måste du åka med rent praktiskt, eller är det bara

 

för att du vill och tycker det är roligt?

 

Att ta ett skolpliktigt barn ur skolan tycker jag inte är bra och har själv stått över resor p.g.a. detta.

 

MVH

Nutteman 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ser orsakerna till resan verkar det som att det framför allt är din fru och barn som har "viktiga orsaker" att åka till Thailand.

 

Kan dom inte åka ensamma på barnets skolledighet typ sommar eller vinterlov? Måste du åka med rent praktiskt, eller är det bara

 

för att du vill och tycker det är roligt?

 

Att ta ett skolpliktigt barn ur skolan tycker jag inte är bra och har själv stått över resor p.g.a. detta.

 

MVH

Nutteman 

Vi pratar om en 7-åring som är mer kopplad till sina föräldrar än till skolan.Och varför

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ser orsakerna till resan verkar det som att det framför allt är din fru och barn som har "viktiga orsaker" att åka till Thailand.

 

Kan dom inte åka ensamma på barnets skolledighet typ sommar eller vinterlov? Måste du åka med rent praktiskt, eller är det bara

 

för att du vill och tycker det är roligt?

 

Att ta ett skolpliktigt barn ur skolan tycker jag inte är bra och har själv stått över resor p.g.a. detta.

 

MVH

Nutteman 

Klart mamman skall släpa på en bebis och allt handbagage samt hålla koll på de andra barnen, vad tänkte jag på!!!

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

åk

 

När man ser orsakerna till resan verkar det som att det framför allt är din fru och barn som har "viktiga orsaker" att åka till Thailand.

 

Kan dom inte åka ensamma på barnets skolledighet typ sommar eller vinterlov? Måste du åka med rent praktiskt, eller är det bara

 

för att du vill och tycker det är roligt?

 

Att ta ett skolpliktigt barn ur skolan tycker jag inte är bra och har själv stått över resor p.g.a. detta.

 

MVH

Nutteman 

jag har inte heller träffat familjen på lång tid ej heller träffat hennes äldsta son (10år) som jag gärna vill träffaeftersom att min frus familj är min familj och tvärt om sedan så är det 

lite taskigt att skicka ner min fru med fyra barn varav ett spädbarn ett på 1,5 ,4 och 7 år och ska ta sig fram och tillbaks och kors o tvärs i landet

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista veckan i oktober är skollov, iaf i Göteborg och Kalmar...

Då blir det bara 2 veckors "Skolk", 1 vecka om rektorn går med på 10 dagars ledighet, vilket denne tydligen kan.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

vår möjlighet att göra denna resan tillsammans i framtiden är starkt begränsad så vi  har bara denna chansen som det är nu

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har du ingen nära släkting , moster eller kusin eller bror-syster som kan passa din/er son???? som du iofs måste lita 100% på att sonen sköter sig o att det funkar med skolgången,?lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

åk

 

jag har inte heller träffat familjen på lång tid ej heller träffat hennes äldsta son (10år) som jag gärna vill träffaeftersom att min frus familj är min familj och tvärt om sedan så är det 

lite taskigt att skicka ner min fru med fyra barn varav ett spädbarn ett på 1,5 ,4 och 7 år och ska ta sig fram och tillbaks och kors o tvärs i landet

Ja, har du fyra barn som ska med förstår jag att din fru behöver hjälp. Antalet barn hade jag missat i tidigare inlägg.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser här förstår man varför inte vissa barn klarar av t.ex behörighet till gymnasiet. Börjar man lära barnen redan i ettan att man kan skita i skolan och dra till Thailand en månad så finns grunden för andra tillfällen varför man inte ska gå till skolan.

 

Det är inte alltid bara studiebegåvning som avgör hur det ska gå, utan också inställning till skolan, som pappa och mamma lärt dem.

 

Åk över jul o nyår om du bryr dig om ditt plastbarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Hej, har du ingen nära släkting , moster eller kusin eller bror-syster som kan passa din/er son? ??? som du iofs måste lita 100% på att sonen sköter sig o att det funkar med skolgången,?lycka till

så han ska då inte få komma ner och träffa sin biologiska pappa samt mormor och gammel mormor?vilket var en stor del av resans mening, han har redan en rädsla för att bli lämnad ensam utan mamma och pappa.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
När man läser här förstår man varför inte vissa barn klarar av t.ex behörighet till gymnasiet. Börjar man lära barnen redan i ettan att man kan skita i skolan och dra till Thailand en månad så finns grunden för andra tillfällen varför man inte ska gå till skolan.

 

Det är inte alltid bara studiebegåvning som avgör hur det ska gå, utan också inställning till skolan, som pappa och mamma lärt dem.

 

Åk över jul o nyår om du bryr dig om ditt plastbarn.

om du läst resten av tråden så kanske du fattat att den möjligheten ej finns.

och att detta är den enda möjliga chansen på kanske flera år att åka tillsammans.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har till viss del förståelse för TS men skolan är superviktig. Inläggen i tråden visar ett av de största problemen för svenska skola och för Sverige idag och i framtiden. Vuxna och elever tar helt enkelt inte skolan på allvar (knappt så att staten, kommuner och lärarna själva heller gör det). Istället för att vara den absolut viktigaste saken i ett barn/ungdoms liv är den en av många viktiga saker. Skolan får samsas med sporter, datorer, resor, slappande osv. Både vuxna och barn har uppenbara svårigheter att förstå att om man skall lära sig mycket måste man satsa helt på skolan. Det är inte konstigt att svenska elever gör sämre och sämre resultat vilket förstås i längden leder till en nationell katastrof när Sverige skall konkurera med länder där skolan tas på allvar av alla i hela samhället.

Ändrades av Neil
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju uppenbarligen starka familjeskäl, skriv en ny ansökan och tryck på dessa. I samband med inlämnandet av ansökan. som du personligen bör lämna in direkt till rektorn, låt han även förstå att om du får avslag, kommer du att gå vidare med detta ärende.

Då ska du se att han blir lite mjukare...

Du kommer att få din ledighet, det är jag övertygad om!

 

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Har till viss del förståelse för TS men skolan är superviktig. Inläggen i tråden visar ett av de största problemen för svenska skola och för Sverige idag och i framtiden. Vuxna och elever tar helt enkelt inte skolan på allvar (knappt så att staten, kommuner och lärarna själva heller gör det). Istället för vara den absolut viktigaste saken i ett barn/ungdoms liv är den en av många viktiga saker. Skolan får samsas med sporter, datorer, resor, slappande osv. Både vuxna och barn har uppenbara svårigheter att förstå att om man skall lära sig mycket måste man satsa helt på skolan. Det är inte konstigt att svenska elever gör sämre och sämre resultat vilket förstås i längden leder till ett nationell katastrof när Sverige skall konkurera med länder där skolan tas på allvar av alla i hela samhället.

Med all respekt Neil, tror du att de lär sej nåt livsavgörande ett par veckor i 1an?

Nåt som grabben aldrig kan ta igen?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...