Jump to content
IGNORERAD

Prisvärd systemkamera för nybörjare?


Sangsom19

Recommended Posts

Vet att frågan är ställd antalet gånger här. Men har försökt snoka runt lite för att sedan jämföra på olika sidor som säljer kameror och det känns som det kommit en hel den nya systemkameror.

Så vilken kamera rekommenderar ni i dagsläget? Har aldrig ägt en systemkamera innan så vet inte vad jag ska kolla på riktigt... Men vill ha en lagom bra nybörjar kamera för ca 5000-8000 kr... Vill även köpa ett micro objektiv men det får vänta någon månad, börjar med kamera..

Så vad har ni för tips nu så man kan ta lite trevliga bilder i vår och sommar å lära sig photoshop =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rillex

    11

  • Kötthandlarn

    7

  • Sangsom19

    6

  • andrejsdenruskige

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag köpte en Canon 650D förra sommaren när den kom och är väldigt nöjd

 

Kommer en ersättare som heter 700D i närtid

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar någon Nikon en Nikon D7100 efterföljaren till D7000 innan dess D90 som är en riktigt bra kamera kan jag starkt rekommendera.

Lite billigare är D5200 inget fel på den heller, ytterliggare billigare D3200.

Skippa photoshop till att börja med införskaffa Adobe lightroom ett helt suveränt program du har redigerings möjligheter (lite enklare men fullt tillräckligt) och du samlar alla dina bilder i kartotek och har en bra uppsikt över dem.

Senare kan du skaffa photoshop om du vill bli mer avancerad i redigeringar photshop och lightroom är kompatibla med varandra det är samma tillverkare som gör dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tips nr.3

 

 

Canon:

Canon 60D.

Bildkvalitetsmässigt så är det inte så stor skillnad mellan Canons kameror eftersom det är samma sensor.

Fördelen med 60D jämfört med t.ex 650D är topdisplayen och att den har två "rattar" att ställa in ISO, slutartid, bländare och annat.

Ser att även 60D har sjunkit i pris.

 

Nikon:

D7000 lär man kanske kunna få till ett bra pris eftersom det är en utgående modell. Och det är säkert en absolut duglig kamera och lite till.

 

 

Om ekonomi finnes så gör du bäst i att inte köpa kit-objektiv som ofta följer med.

En normal zoom med fast bländare på 2.8 är att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

 

Och vill man upp ett steg så kan K5II vara ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar någon Nikon en Nikon D7100 efterföljaren till D7000 innan dess D90 som är en riktigt bra kamera kan jag starkt rekommendera.

Lite billigare är D5200 inget fel på den heller, ytterliggare billigare D3200.

Skippa photoshop till att börja med införskaffa Adobe lightroom ett helt suveränt program du har redigerings möjligheter (lite enklare men fullt tillräckligt) och du samlar alla dina bilder i kartotek och har en bra uppsikt över dem.

Senare kan du skaffa photoshop om du vill bli mer avancerad i redigeringar photshop och lightroom är kompatibla med varandra det är samma tillverkare som gör dem.

D7100 och D7000 vart lite dyra. Bara kollat lite på netonnet för att kolla info, finns säkert billigare ställen.. Tack för tipsen

 

Tack även för detta tipset, ska kolla igenom sidan lite nogrannare senare :thumbsup:

 

Verkar redan kommit ut, och under 8000 spänn. Kan ju vara något detta kanske.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos700d18-55isstm/186455.3298/

Morsan har en "gammal" 450D och jag tycker den är helt okej med till den typen av bilder hon använder den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vill man upp ett steg så kan K5II vara ett alternativ.

 

Ja det är ett steg högre.

 

K-30 är fullt tillräcklig och lite till.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa photoshop till att börja med införskaffa Adobe lightroom ett helt suveränt program du har redigerings möjligheter (lite enklare men fullt tillräckligt) och du samlar alla dina bilder i kartotek och har en bra uppsikt över dem.

Senare kan du skaffa photoshop om du vill bli mer avancerad i redigeringar photshop och lightroom är kompatibla med varandra det är samma tillverkare som gör dem.

Vart inne här och kollat en hel del. Han rekommenderar också Adobe lightroom. Får gå ner till Tukcom å se om dom har det =)

http://www.wettdinho.se/blog/2010/07/28/redigera-dina-bilder-har-ar-programmen/

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille
Jag köpte en Canon 650D förra sommaren när den kom och är väldigt nöjd

 

Kommer en ersättare som heter 700D i närtid

Har också köpt denna kamera, är "canon" nöjd med den :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen större koll på utbudet, men tänkte ändå tipsa dig om att satsa mer pengar på objektiv än på kamerahus. Håller du dig till de största märkena så kan du alltid köpa på dig dyrare hus senare om fotointresset tar fart och optiken kan du ta med dig om/när du uppgraderar.

System är ju ju system, går att bygga upp eftersom efter storlek på plånbok och intresse. Själva huset är inte det viktigaste.

 

Lycka till!

 

Ps  Att handla i Thailand kan vara idé eftersom du vinner momsen och de stora märkena har världsgaranti.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen större koll på utbudet, men tänkte ändå tipsa dig om att satsa mer pengar på objektiv än på kamerahus. Håller du dig till de största märkena så kan du alltid köpa på dig dyrare hus senare om fotointresset tar fart och optiken kan du ta med dig om/när du uppgraderar.

System är ju ju system, går att bygga upp eftersom efter storlek på plånbok och intresse. Själva huset är inte det viktigaste.

 

Lycka till!

 

Ps  Att handla i Thailand kan vara idé eftersom du vinner momsen och de stora märkena har världsgaranti.

 

Thailändska priser på Nikon  http://www.nikon.co.th/th_TH  månadens priser under 'Promotion'. http://www.nikon.co.th/th_TH/promotions.page?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen större koll på utbudet, men tänkte ändå tipsa dig om att satsa mer pengar på objektiv än på kamerahus. Håller du dig till de största märkena så kan du alltid köpa på dig dyrare hus senare om fotointresset tar fart och optiken kan du ta med dig om/när du uppgraderar.

System är ju ju system, går att bygga upp eftersom efter storlek på plånbok och intresse. Själva huset är inte det viktigaste.

 

Lycka till!

 

Ps  Att handla i Thailand kan vara idé eftersom du vinner momsen och de stora märkena har världsgaranti.

Så om jag köper en t.ex Canon i Thailand och den går sönder i Sverige, garanti-grej då såklart, så kan jag lämna in den i Sverige och det går på garantin? Dom accepterar alltså thai kvitton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag köper en t.ex Canon i Thailand och den går sönder i Sverige, garanti-grej då såklart, så kan jag lämna in den i Sverige och det går på garantin? Dom accepterar alltså thai kvitton?

 

Ja, garantin gäller worldwide och det finns serviceställen i Sverige även om du köper kameran utomlands. Har själv köpt utrustning i Thailand och sparat minst 20 000 kr på det.

 

Momsen i Thailand ligger på 7% varav du kan få tillbaka det mesta på flygplatsens VAT Refund så det blir oftast billigare att köpa där. Men du kan lika gärna beställa från HongKong eller vars nu kameror är billigast, blir kanske ännu billigare? Och garantin gäller som sagt worldwide hos de större kamerafabrikanterna.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Har ingen större koll på utbudet, men tänkte ändå tipsa dig om att satsa mer pengar på objektiv än på kamerahus. Håller du dig till de största märkena så kan du alltid köpa på dig dyrare hus senare om fotointresset tar fart och optiken kan du ta med dig om/när du uppgraderar.

System är ju ju system, går att bygga upp eftersom efter storlek på plånbok och intresse. Själva huset är inte det viktigaste.

 

Lycka till!

 

Ps  Att handla i Thailand kan vara idé eftersom du vinner momsen och de stora märkena har världsgaranti.

 

Själva sensorskillnaden gör varken till eller från.

Det man bör fokusera på är väl hur kameran känns i handen, och inställningar (utan att behöva gå in i menyer och knappa sig fram).

 

Sedan kan man fundera vad man fotograferar. Men en vettig autofokus kan aldrig vara fel. Det minskar antalet "missar" och man får då per automatik fler bra bilder.

Behöver man bildstabilisering och inte vill köpa dyra objektiv med bildstab. så kan Sony eller Pentax vara bra. Tror att dom har bildstab. innbygt i kameran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva sensorskillnaden gör varken till eller från.

Det man bör fokusera på är väl hur kameran känns i handen, och inställningar (utan att behöva gå in i menyer och knappa sig fram).

 

Sedan kan man fundera vad man fotograferar. Men en vettig autofokus kan aldrig vara fel. Det minskar antalet "missar" och man får då per automatik fler bra bilder.

Behöver man bildstabilisering och inte vill köpa dyra objektiv med bildstab. så kan Sony eller Pentax vara bra. Tror att dom har bildstab. innbygt i kameran.

 

Det finnes till Pentax.

Beroende på vilket objektive son väljes.

 

Detta är vad jag skulle köpa igen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1270074

http://fotohornet.se/produkt/PENTAX-K-30-MED-18-55--35-56-WR-SVART

 

 

Annars en Nicon av motsvarande typ.

 

 

 

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen större koll på utbudet, men tänkte ändå tipsa dig om att satsa mer pengar på objektiv än på kamerahus. Håller du dig till de största märkena så kan du alltid köpa på dig dyrare hus senare om fotointresset tar fart och optiken kan du ta med dig om/när du uppgraderar.

System är ju ju system, går att bygga upp eftersom efter storlek på plånbok och intresse. Själva huset är inte det viktigaste.

 

Lycka till!

 

Ps  Att handla i Thailand kan vara idé eftersom du vinner momsen och de stora märkena har världsgaranti.

 

 

Håller med om att satsa lite på ett bättre objektiv än det som följer med i "standardkiten". Köpte en Nikon D5100 och bytte ut objektivet till ett Tamron 17-50/2,8 till sambon för ett år sedan och hon är mycket nöjd. 

 

Bättre en D5100 plus bra objektiv än en D5200 med "standardobjektiv" är min rekommendation. Skulle tro att du får D5100 plus Tamron 17-50/2,8 för ungefär 7 000 kr i dagsläget (svenska priser).

 

Kan liksom andra också rekommendera Adobe lightroom då det är enkelt att använda och har alla funktioner som behövs så länge man inte är "proffsfotograf". Dessutom är priset rimligt. 

 

Lycka till med fotograferandet!

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva sensorskillnaden gör varken till eller från.

Det man bör fokusera på är väl hur kameran känns i handen, och inställningar (utan att behöva gå in i menyer och knappa sig fram).

 

Sedan kan man fundera vad man fotograferar. Men en vettig autofokus kan aldrig vara fel. Det minskar antalet "missar" och man får då per automatik fler bra bilder.

Behöver man bildstabilisering och inte vill köpa dyra objektiv med bildstab. så kan Sony eller Pentax vara bra. Tror att dom har bildstab. innbygt i kameran.

 

Jo, just sensorskillnad märks inte speciellt mycket så länge man amatörfotograferar. Själv bytte jag för två år sen min gamla 6,1 megapixels systemkamera mot en med fullsensor på 24 megapixlar, fast på dataskärmen kan ingen avgöra vilken bild som är tagen med den första eller den andra.

Vad som skiljer dyra hus från billigare är förutom sensorstorlek att de dyrare har fler tillgängliga funktionsknappar utanpå medan man på de billigare måste in i menysystemet för att ändra samma sak. Mitt dyra kamerahus har också magnesiumstomme, vilket billigare kamerahus inte har. Dyrare och slagtåligare men gör ingen som helst skillnad på bildkvalitén.

Mina dyraste objektiv gör dock en väldig skillnad mot mina billigare, därför blir rådet att lägga pengarna på optik istället. Finns nog en hel del begagnad fin optik att få tag i till bra priser misstänker jag, en kompis till mig har då lyckats köpa väldigt fin optik begagnat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Vet att frågan är ställd antalet gånger här. Men har försökt snoka runt lite för att sedan jämföra på olika sidor som säljer kameror och det känns som det kommit en hel den nya systemkameror.

Så vilken kamera rekommenderar ni i dagsläget? Har aldrig ägt en systemkamera innan så vet inte vad jag ska kolla på riktigt... Men vill ha en lagom bra nybörjar kamera för ca 5000-8000 kr... Vill även köpa ett micro objektiv men det får vänta någon månad, börjar med kamera..

Så vad har ni för tips nu så man kan ta lite trevliga bilder i vår och sommar å lära sig photoshop =)

 

 

Vad gäller photoshop så rekommenderar jag Lynda.com varmt. Tydliga videos som är lätta att komma åt överallt. Om du behöver personlig handledning så rekommenderar jag Durians intensivkurs. Man tar sig till lämplig plats i Stockholm  med öl så att det räcker för lektionstillfället och får en grundlig (och efter ett tag grumlig) genomgång av filter, färgnivåer och content-awareness.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att satsa lite på ett bättre objektiv än det som följer med i "standardkiten". Köpte en Nikon D5100 och bytte ut objektivet till ett Tamron 17-50/2,8 till sambon för ett år sedan och hon är mycket nöjd. 

 

Bättre en D5100 plus bra objektiv än en D5200 med "standardobjektiv" är min rekommendation. Skulle tro att du får D5100 plus Tamron 17-50/2,8 för ungefär 7 000 kr i dagsläget (svenska priser).

 

Kan liksom andra också rekommendera Adobe lightroom då det är enkelt att använda och har alla funktioner som behövs så länge man inte är "proffsfotograf". Dessutom är priset rimligt. 

 

Lycka till med fotograferandet!

 

/Krille

Har vart ner på tukcom å köpt lightroom... Men får inte igång det. Först kom det något (0xc00007b) fel... Googlade på det och det visade sig att nån DLL fil saknades... Hittade dessa DLL filer på nätet och laddade ner för att testa men då kommer det istället upp "Denna BETA version av lightroom har slutat fungera". Så där vart man blåst på 400 thb. Hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Canon 600D Ligger bra i handen och duger åt mig. Jag tror inte att jag blir bättre fotograf med en fläskdyr systemkamera. Köpte canons 50 glugg för 900:- bländare 1.8! Låter som en traktor och känns som en leksak. Men jäklar vilka bra bilder det blir med den. 

Jag tror att man ska köpa en kamera som man vågar och kan ha med överallt. Fota mycket och lär dig hantera den manuellt.

Har Photoshop elements men använder mera Picasa. Picasa är suveränt att sortera och snabb korrigera bilder med.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart ner på tukcom å köpt lightroom... Men får inte igång det. Först kom det något (0xc00007b) fel... Googlade på det och det visade sig att nån DLL fil saknades... Hittade dessa DLL filer på nätet och laddade ner för att testa men då kommer det istället upp "Denna BETA version av lightroom har slutat fungera". Så där vart man blåst på 400 thb. Hehe

 

Tråkigt. Kostar dock bara 675 kr och du kan köpa och ladda ner direkt på http://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html

 

Du kan också ladda ner en gratis demoversion för att testa innan du köper.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart ner på tukcom å köpt lightroom... Men får inte igång det. Först kom det något (0xc00007b) fel... Googlade på det och det visade sig att nån DLL fil saknades... Hittade dessa DLL filer på nätet och laddade ner för att testa men då kommer det istället upp "Denna BETA version av lightroom har slutat fungera". Så där vart man blåst på 400 thb. Hehe

 

Surt  :( Hade själv en "fulkopia" fungerade hur bra som helst, sen kom den nya som heter "lightroom 4" då var det en riktig "seriös" variant jag tror att du kan få alla språk på den även Svenska det underlättar vid redigering.

 

Sen när du är lycklig ägare till en systemkamera, vilket märke du än väljer! (Även om jag är stark förespråkare för Nikon)  :wink:

Fota då för allt i världen i RAW format, det blir ingen kompromering av bilderna, ja filerna blir lite större, men på mitt 16 Gb kort i min kamera (Nikon d700) blir det ~600 bilder och det räcker, minne kostar också så lite.

Då blir det som negativ ingen komprimering av bilderna och mycket, mycket bättre att redigera du kan "rädda" under resp. över exponerade bilder på ett helt annorlunda sätt än om du tar dem med JPEG.

 

Sen när du köper objektiv kolla att det är metall infästning (ringen mot kameran) så den inte är av plast, det spricker och går sönder och är inge kul alls.

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...