Jump to content
IGNORERAD

Svenska född på Finnairplan


turbo054

Recommended Posts

Svenska född på Finnairplan

Född i luften

20 nov 20:55

Högt över Kazakstan, långt bak i ett av Finnairs allra största plan gjorde plötsligt en alldeles färsk svensk sin stämma hörd.

En liten flicka, nyfödd och biljettlös. Ett naturens mirakel, på hög höjd.

– Kvinnan fick värkar och födde på planet på väg till Helsingfors. Hon mår bra och befinner sig just nu på bb, säger en presstalesperson vid Finnair till aftonbladet.se.

När havande mödrar plötsligt känner att ”nu är det dags” brukar det bli taxi och nervös ilfärd. På 11 000 meters höjd, i en flygkabin är det inte så lätt.

Två läkare ombord

– Vi frågade över högtalarna om det fanns någon läkare ombord, berättar Hanna Kaisa Nurmi vid Finnairs presstjänst till TT.

– Det fanns det.

Två stycken till och med och två sjuksköterskor. Och via satellittelefon kopplade man upp sig mot Medlink en läkarservice på distans, röjde rum bak i planet och så började äventyret.

Ingen utrustning

Någon medicinsk utrustning bortom plåster och huvudvärkstabletter finns normalt inte på trafikplanen, men läkarna och sköterskorna ombord hittade vad de behövde och ledda av kollegan hos Medlink så gick allt bra.

– Det fanns en plan B, säger Hanna Kaisa Nurmi. Att gå ner i Moskva.

Men det behövdes inte. Mamma och barn mådde bra och planet kunde fortsätta hem till Helsingfors.

– Där stod det ambulans och väntade som tog babyn och mamman till sjukhus för kontroll, berättar Numri.

Planet, som hade 227 passagerare när det startade i Bangkok och 228 passagerare när det landade nästan elva timmar senare, hade hunnit ungefär halvvägs när flickan kom till världen.

Bjuder familjen på returresa

Finnair, ytterst stolt över att ha varit värd för en lyckad om än dramatisk födsel på hög höjd, lovade direkt bjuda familjen på returresa tillbaka till Thailand, så småningom. Mamman pustade ut på sjukhus, njöt med sitt barn och funderade på vad hon skulle skriva i födelseattesten för den lilla flickan: stol- och flightnummer kanske?

Havande kvinnor får inte flyga reguljärt efter 26 veckan utan speciellt läkartillstånd, i slutet av 36:e veckan är det slutrest oavsett intyg på längre flighter. Kortare turer är OK till 38:e veckan enligt Finnair. Det är enligt nyhetsbyrån FNB oklart vilken vecka kvinnan var i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att dom inte flög med Thai air.

Då kan ´dom resa gratis med dom senare..enligt gumman får jag även tillägga... :rules:

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Wowwwwwww

Välkommen bebisen till världen.

---

Det var en som födde på Thaiair och fick fribiljett hela livet som Fridde nämnde.  :mdr:

---

Pratade just med en vän om förlossning här om dagen.

Hon berättade att hon var ute på nattmarknad där det såldes mat.

Det var dags och många matförsäljare bara slet i henne och hoppades att hon skulle föda vid deras stånd.

He he he Så här i efterhand kan man nog skratta. Men då skulle jag nog bli skitförbannad. :diablo::diablo::diablo:

Hon kom till sjukhuset i alla fall.

---

Om jag har rätt så tycker taxichaufförer att det är tur om en kvinna föder barn i deras taxi.

Tack och lov!!!

Med tanke på trafiken i Bangkok.

Det är kanske därför det föddes en sådan ide´, ur överlevnads synpunkt alltså.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt man vågar (försäkringar gäller väll inte) åka till Thailand när man långt gången.Det var ju skönt gick bra :great: . Det måste vara nervöst som bara faaan för blivande fadern att stå bredvid.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...