Jump to content
IGNORERAD

Termiter


Jive

Recommended Posts

Så här kan det se ut när termiterna ger sej på innertaket.

 

post-3108-0-33401700-1364098501.jpg

 

De käkar upp papperet på gipsskivornas båda sidor, så skivorna tappar spänsten och rasar ner i golvet.

 

post-3108-0-18177600-1364098672.jpg

 

Nu väntade vi inte på att skiten skulle rasa, utan vi plockade ner hela taket och bytte ut isoleringen och sedan nya gipsskivor.

 

post-3108-0-36047300-1364098834.jpg

 

post-3108-0-06462500-1364098893.jpg

 

Detta är 2:a innertaket vi byter ut och hoppas på det sista, för nu skall "Anticimex" komma och spruta en gång/månad.

 

 

 

post-3108-0-33401700-1364098501.jpg

post-3108-0-18177600-1364098672.jpg

post-3108-0-36047300-1364098834.jpg

post-3108-0-06462500-1364098893.jpg

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jävla ohyra det där, kan förstöra så mycket

 

Men det var snyggt mönster i taket

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Termiterna är en plåga och dom verkar ge sig på nästan vad som helst numera, förr innan Thailands skog avverkades var det nästan inget problem alls med termiter, men nu när skogarna är borta och nästan all mark odlas så har problemet ökat kraftigt, hus på träpålar som har använts till flera generationer av hus och kanske är hundratals år angrips numera, även hus i betong med fönster och dörrar av trä riskerar att angripas, vårt hus sprutas ej men vi har släkt som kollar till husen, termiterna gör ju gångar på utsidan som är lätta att se om man inte har dubbla väggar, dessa gångar rivs och besprutas med en vanlig sprayflaska med insekts gift.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Anticimexgubbarna har nu hittat termiternas "highway" från grannfastigheten till vårt hus, så nu är denna väg grundligt giftminerad.

De rekommenderade också att vi bytte ut all gammal isolering och med detta tillsammans med deras månatliga giftbesprutningar, så bör vi inte ha bekymmer med dessa kryp i framtiden.

 

 

post-3108-0-31640900-1364458701.jpg

 

post-3108-0-47486000-1364458736.jpg

 

Det bästa vore ju om vi kunde få grannen (en snål Thailändare) att köra samma behandling på sin fastighet, men det blir nog inte så lätt.

 

post-3108-0-31640900-1364458701.jpg

post-3108-0-47486000-1364458736.jpg

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tråkigt när sådant händer, o försedda utgifter som man inte kan ha koll på..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där modern isolering skvallrar om stål tak och då känns termiter som ett icke problem.

Undertak borde vara gips liknande skivor.

Tji mat till termiten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ser nu att det var bara undertaket som var problemet.

Men såg ju inte det heller ut att vara termit föda.

Var det trä där i

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja jag ser nu att det var bara undertaket som var problemet.

Men såg ju inte det heller ut att vara termit föda.

Var det trä där i

papperet på gipskivorna åt dom upp se inlägg 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är 2:a innertaket vi byter ut och hoppas på det sista, för nu skall "Anticimex" komma och spruta en gång/månad.

 

Hvad koster en sånt "Anticimex" behandling?

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där modern isolering skvallrar om stål tak och då känns termiter som ett icke problem.

Undertak borde vara gips liknande skivor.

Tji mat till termiten

 

Papper=trä och en gipsskiva är pappersbelagd på båda sidor.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvad koster en sånt "Anticimex" behandling?

 

500 Baht/gång (en gång/mån).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvad koster en sånt "Anticimex" behandling?

Vi betalade 5,000B när de besprutade husgrunden.

5,000B var första gången då de borrar hål i husgrunden för att komma åt, nästa gång kanske det blir billigare, vi får se

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

500 Baht/gång (en gång/mån).

 

Det var en fair pris. Jag fik spruttat hele huset (ned i gulvet) och rundt om huset kostet 8.000,- Baht (tog 5 timer). Jag tyckte det var dyrt!

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalade 5,000B när de besprutade husgrunden.

5,000B var första gången då de borrar hål i husgrunden för att komma åt, nästa gång kanske det blir billigare, vi får se

 

Intressant!

 

Ska detta räcka?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalade 5,000B när de besprutade husgrunden.

5,000B var första gången då de borrar hål i husgrunden för att komma åt, nästa gång kanske det blir billigare, vi får se

 

Jävlas, så blev jag luret igen (bor ochså i Issan) :)

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

 

Ska detta räcka?

Enligt han som tog hand om det skall det räcka, det skall besprutas med jämna mellanrum, vart 3-5år.

Sen skall det tilläggas att vi behandlade alla trädetaljer med termitskydd innan vi byggde(alla trädetaljer penslas min 3ggr med ett gift dödande olja)

Och hittills så har vi klarat oss..men lilla systern(+karl) i familjen som byggde samtidigt med oss slarvade med skydd, de varken besprutade eller penslade trädetaljerna.

Och de har nu blivit drabbade av termiter i bl.a takstolarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tråkigt när sådant händer, o försedda utgifter som man inte kan ha koll på..

FF

 

Hela kalaset blev ungefär samma pris som en ToR-biljett till Sverige med Thai i P/E och plötsligt känns det helt ok att lägga pengarna på detta istf på biljetten. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Papper=trä och en gipsskiva är pappersbelagd på båda sidor.

 

Finns det inte utan papper, tex med glasfiber?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte utan papper, tex med glasfiber?

 

Inte såvitt jag vet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här sprutar dom alla husen i villagen 1 gång/månad och jag har inte sett tillstymmelse till termiter eller myror inne.

Räcker tydligen att dom sprutar runt alla fönster och dörrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte utan papper, tex med glasfiber?

 

Inte såvitt jag vet.

Jo, jag har papplösa skivor.

Jag får bidra med foto nästa gång jag är där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, när jag byggde huset och kollade material till innertaken fann jag gipsskivor med aluminiumfolier på ovansidan. Al-folien reflekterar bort värmen effektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag var på ett bygglager här i Uttaradit och kollade runt. De hade olika gipsskivor (samma som hemma med papper på bägge sidor) s amt den jag köpte med papper neråt och aluminiumfolie uppåt 9 mm tjocka. De borde finnas på fler byggmarknader i Thailand inte bara i Uttaradit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, när jag byggde huset och kollade material till innertaken fann jag gipsskivor med aluminiumfolier på ovansidan. Al-folien reflekterar bort värmen effektivt.
Skojar du? Har den typen i mitt hus förutom i badrumstaken, övriga innertak i huset är precis lika varma som innertaken i badrummen som har papp på båda sidor. Grannen har likadant och där käkade termiter eller några andra kryp upp de aluminiumfolie klädda gipsskivorna så innertaket rasade in på ett ställe. Ändrades av Seaserpent

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...