Jump to content
IGNORERAD

Fuskbyggarna Thailand


Guest Fredman

Recommended Posts

Guest Fredman

Min svägerska och hennes man har byggt nytt hus, ny affär och nu ville de ha typ en carport att ställa bilen i. Svågern fick den som även jag tyckte klockrena idén om att den skulle ha en groggverande uppepå där vi kunde sitta och filosofera och få i oss några groggar.

post-7918-0-04823500-1363284013.jpg

post-7918-0-04823500-1363284013.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    4

  • olle123987

    4

  • leifen

    2

  • ByggareBob

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

Bygget han dock inte bli klart utan har nu rasat som ett korthus. Hmmm det blir dyrt för dem sa frun och jag frågade om det inte var byggarens sak och han har säkert försäkring. Nja det var visst släktingar och jag kommer då osökt att tänka på ordspråket "man kan inte lugga en flintskallig".

 

Jag får nog sitta på backen och grogga även nästa gång och tur är kanske det? Vem vet vad som kunde hänt om man ska klättrat ner från den höjden på fyllan.

post-7918-0-28848600-1363284207_thumb.jp

post-7918-0-46864300-1363284220_thumb.jp

post-7918-0-65269600-1363284235_thumb.jp

post-7918-0-28848600-1363284207_thumb.jp

post-7918-0-46864300-1363284220_thumb.jp

post-7918-0-65269600-1363284235_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Man ska ALDRIG låta släkt som inte har utbildning utföra kvalificerat arbete åt en!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Fan vad synd på en sån fin groggveranda! Hoppas dom kommer billigt undan och att allt material inte är helt förstört. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Det jag har sett i Thailand har dom inge koll alls på hållfastighetsberäkningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Det jag har sett i Thailand har dom inge koll alls på hållfastighetsberäkningar

Säkert inte. Verkar som dom bara bygger och hoppas inget ska rasa.

Och dom svetsfogar som håller ihop takkonstruktioner i stål är skrämmande dåliga.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog sitta på backen och grogga även nästa gång

 

Finns det ingen 7 eller en 'mom&pop' typ av butik med bord och ett par stolar i närheten?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
Finns det ingen 7 eller en 'mom&pop' typ av butik med bord och ett par stolar i närheten?

Jo då, har bara ca 50 m till 7/11 ´men där brukar jag bara äta frukost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har sett i Thailand har dom inge koll alls på hållfastighetsberäkningar

Åk till Bangkok och titta på deras skyskrapor + andra byggnader och fundera 1ggn till.

Sen att risbönder säger sig veta och kunna allt, det är en helt annan sak, klåpare finns i alla delar av världen.

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Åk till Bangkok och titta på deras skyskrapor + andra byggnader och fundera 1ggn till.

Sen att risbönder säger sig veta och kunna allt, det är en helt annan sak, klåpare finns i alla delar av världen.

 

Ursäkta mig att jag inte skrev dom som bygger skyskrapor,,,,Men nu var det ingen skyskrapa eller höghus som rasat utan ett landsortsbygge

 

Kolla bara på deras takstolskonstruktioner som det måste vara 4-4,5 meter mellan stolparna för att dom inte vet att man kan bygga ett fackverk av balk å trä för att få det hållbart

 

Kul med stolpar mitt i huset som begränsar att alla rum måste vara 4x4 meter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Tycker bara det var tur i oturen det som hände å att ingen blev skadad

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig att jag inte skrev dom som bygger skyskrapor,,,,Men nu var det ingen skyskrapa eller höghus som rasat utan ett landsortsbygge

 

Kolla bara på deras takstolskonstruktioner som det måste vara 4-4,5 meter mellan stolparna för att dom inte vet att man kan bygga ett fackverk av balk å trä för att få det hållbart

 

Kul med stolpar mitt i huset som begränsar att alla rum måste vara 4x4 meter

Det var nog inga byggare som byggde heller, snacka med en byggare om hållfasthet och takstolar och stolpar så får du nog ett helt annat svar än om du frågar en risbonde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då, har bara ca 50 m till 7/11 ´men där brukar jag bara äta frukost.

 

Prova att ändra vanorna.     :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Det var nog inga byggare som byggde heller, snacka med en byggare om hållfasthet och takstolar och stolpar så får du nog ett helt annat svar än om du frågar en risbonde.

 

Dom gjorde väl inte byggnaden av ris för om dom gjorde det då kan jag förstå att det rasade

Så om man bygger något vad är man då?? Risbonde??  iså fall är jag en risbonde jag med

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gjorde väl inte byggnaden av ris för om dom gjorde det då kan jag förstå att det rasade

Så om man bygger något vad är man då?? Risbonde??  iså fall är jag en risbonde jag med

Börjar man bygga hus utan utbildning/kunskap så kan man knappast kalla sig byggare, utan då är man klåpare, och väljer man en klåpare ur släkten som "byggare" så får man skylla sig själv.

Utrycket "man får vad man betalar för" passar bra in

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig att jag inte skrev dom som bygger skyskrapor,,,,Men nu var det ingen skyskrapa eller höghus som rasat utan ett landsortsbygge

 

Kolla bara på deras takstolskonstruktioner som det måste vara 4-4,5 meter mellan stolparna för att dom inte vet att man kan bygga ett fackverk av balk å trä för att få det hållbart

 

Kul med stolpar mitt i huset som begränsar att alla rum måste vara 4x4 meter

Jag kopierar in vad du skrev: Det jag har sett i Thailand har dom inge koll alls på hållfastighetsberäkningar

Så mitt tips var att kolla i BKK. Men du kan ju åka närmare, åk in i Surin City och öppna ögonen och ta dig en funderare på vad DU skrev

Link to comment
Dela på andra sajter

Så blev det tjafs i en tråd igen... :)

Kan inte vara lätt att inte ha nått att göra.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vilken otrolig tur att ingen skadade sig!

När jag tittar på bilden då byggnaden fortfarande står upp ser jag flera orsaker till raset.

För att en byggnad av det slaget över huvudet taget ska kunna stå upp krävs en ganska avancerad grundläggning med tillhörande beräkningar.

Byggnaden strider mot naturlagarna, det kan man till synes göra, men då måste man kompensera mot detta. Titta på den övre delens utkragning och höjd över de 4 bärande pelarna.

Byggnaden stabiliserades med 2 st strävor till pelarna, en i vardera riktning. På bilden ser de väldigt klena och provisoriska ut, under byggtiden stabiliserade de hela byggnaden men

när mer och mer tyngd och exentrisitet tillfördes belastades dessa strävor mer och mer. Jag antar att strävorna revs då byggnaden var färdig (har egentligen ingen betydelse då de inte hade hållit emot en stark vindlast).

Groggverandan vart då instabil, laster fördelades till punkter som inte var tänkta för detta, varje enskild byggdel klarade sig, men den totala stabiliteten fällde huset.

Tänk så här i detta fallet: försök att balansera en 4 meter lång bräda på huvudet medan någon kittlar dig!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk till Bangkok och titta på deras skyskrapor + andra byggnader och fundera 1ggn till.

Sen att risbönder säger sig veta och kunna allt, det är en helt annan sak, klåpare finns i alla delar av världen.

 

Ursäkta mig att jag inte skrev dom som bygger skyskrapor,,,,Men nu var det ingen skyskrapa eller höghus som rasat utan ett landsortsbygge

 

Kolla bara på deras takstolskonstruktioner som det måste vara 4-4,5 meter mellan stolparna för att dom inte vet att man kan bygga ett fackverk av balk å trä för att få det hållbart

 

Kul med stolpar mitt i huset som begränsar att alla rum måste vara 4x4 meter

Word

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Börjar man bygga hus utan utbildning/kunskap så kan man knappast kalla sig byggare, utan då är man klåpare, och väljer man en klåpare ur släkten som "byggare" så får man skylla sig själv.

Utrycket "man får vad man betalar för" passar bra in

 

Så du menar att om jag börjar bygga ett hus så är jag en klåpare??

Sunt förnuft är ett bra ord i Thailand å även på detta forum

Du vet vad jag menar men förvränger allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många såna här amatörbyggen det finns runt om i detta sköna land. Rent livsfarligt men thaierna verkar köra

på bära eller brista teorin. Mest skrämmande tycker jag att byelektrikerna är som sakar all kompetens vad gäller elsäkerhet.

De har lärt sig installera av nån annan som även denna lärt sig av kusinen som...

Det är nog klokt att titta runt sig och inte sitta i vilka ruckel som helst då man intar groggvirket... :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många såna här amatörbyggen det finns runt om i detta sköna land. Rent livsfarligt men thaierna verkar köra

på bära eller brista teorin. Mest skrämmande tycker jag att byelektrikerna är som sakar all kompetens vad gäller elsäkerhet.

De har lärt sig installera av nån annan som även denna lärt sig av kusinen som...

Det är nog klokt att titta runt sig och inte sitta i vilka ruckel som helst då man intar groggvirket... :nono:

 

Hehe...

 

När vi byggde vårat första hus i byn så ställde jag mig väldigt frågande till vissa eldragningar, som gjordes av en lätt bekant man. Kunde inte riktigt sätta fingret på var jag sett honom förut.

 

Eldragningarna såg ut som om en tre åring hade designat och gissat sig till hur det skulle vara.

Sade, att jag minsann jobbat lite med el i Sverige och det här var inte acceptabelt och skulle inte fungera som tänkt.

 

Fick till svar att elen i Sverige är inte samma slags el som i Thailand. ???

 

Nån vecka senare var vi på bröllop i byn och då kände jag igen "prästen" som välsignade brudparet.

Vår elektriker. :D

Som tidigare även välsignat mig och frun när vi hade bröllopet i byn.

 

Han är alltså elektriker/präst/möbeltillverkare.

Inget fel i entreprenörsandan, där inte. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej
Man ska ALDRIG låta släkt som inte har utbildning utföra kvalificerat arbete åt en!!

 

Håller med dig helt, det gäller överallt i världen,även i Sverige.

Släkt de är klatskallar hela bunten 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...