Jump to content
IGNORERAD

Försäkringkassan och 6 månaders regel


vebon1

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Vad i herrans namn svamlar du om ??

I normala fall så brukar du ha vettiga inlägg men nu har du spårat ur...

 

Varför skulle inte mina 25% räcka till att betala min sjukvård ? Inbillar du dig att jag under hela mitt liv åkt in och ut på sjukhus som en jojo ?

Och beträffande "full skatt som alla andra"... Är det inte du som brukar skryta om att du inte betalar svensk skatt ?

Full skatt förresten... En svensk medellön låg förra året på 30 000. På det betalade man 7 700 kr i skatt, vilket motsvarar lite knappt 26%.

Så om man betalar 26% har man alltså enligt din snedvridna uppfattning rätt att begära svensk sjukvård, men inte om man betalar 25% ?

 

Sen skulle det vara synnerligen intressant att veta vilka vänsterideal du svamlar om...

 

Eftersom jag betalar skatt i Sverige, motsvarande skattesatsen för en svensk medellön,  så skall jag rimligtvis ha samma rätt till sjukvård som alla andra.

Förklara gärna för mig varför jag, enligt ditt resonemang, skall betala full skatt när jag befinner mig utomlands och inte belastar "välfärden" över huvud taget jämfört med de som bor kvar i Sverige, men ändå inte ha rätt att utnyttja sjukvården om jag behöver det.

 

1. Ja, dina 25% skulle räcka till din sjukvård, gott och väl. Men övrig inkomst ska man tyvär också betala skatt på om man inte vill ha det som i Grekland.

2. Angående sjukvården så tror jag att du har misstolkat mitt tidigare inlägg. Jag ber dig läsa om det.

3. Att jag inte betalar skatt i Sverige brukar jag "skryta" med för att få sådana som dig att vispa in en burk nervlugnande.

4. Dina siffror angående skatt verkar väldigt låga.

5. Min snedvridna syn på skattesystemet kan inte jag rå för. Det är så det är i Sverige, på gott och ont. Men Grekland kanske tar emot dig som politiskt-ekonomisk flykting. Där kan ni dela er filosofi om hur skatter borde betalas och användas.

6.Om du som pensionär betalar skatt som en medelsvensson gör så har du bra inkomst och du ska solidariskt betala en högre procentsats än de som tjänar mindre.

7. Om jag t.ex skulle jobba och inte belasta välfärden. Ska jag då inte behöva betala skatt? Ja, då får vi hoppas att dom som är mindre lyckligt lottade inte ska behöva nyttja den bedrövliga välfärden som vi skulle ha.

 

 

PS

Jag skrev nog ett ganska långt inlägg om skatter och orättvisor runt sommaren/hösten 2011. Jag tror det var här på MPR.

Orkar du så kan du leta upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    117

  • andrejsdenruskige

    27

  • janne_h

    18

  • Stickan

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1. Ja, dina 25% skulle räcka till din sjukvård, gott och väl. Men övrig inkomst ska man tyvär också betala skatt på om man inte vill ha det som i Grekland.

2. Angående sjukvården så tror jag att du har misstolkat mitt tidigare inlägg. Jag ber dig läsa om det.

3. Att jag inte betalar skatt i Sverige brukar jag "skryta" med för att få sådana som dig att vispa in en burk nervlugnande.

4. Dina siffror angående skatt verkar väldigt låga.

5. Min snedvridna syn på skattesystemet kan inte jag rå för. Det är så det är i Sverige, på gott och ont. Men Grekland kanske tar emot dig som politiskt-ekonomisk flykting. Där kan ni dela er filosofi om hur skatter borde betalas och användas.

6.Om du som pensionär betalar skatt som en medelsvensson gör så har du bra inkomst och du ska solidariskt betala en högre procentsats än de som tjänar mindre.

7. Om jag t.ex skulle jobba och inte belasta välfärden. Ska jag då inte behöva betala skatt? Ja, då får vi hoppas att dom som är mindre lyckligt lottade inte ska behöva nyttja den bedrövliga välfärden som vi skulle ha.

 

 

PS

Jag skrev nog ett ganska långt inlägg om skatter och orättvisor runt sommaren/hösten 2011. Jag tror det var här på MPR.

Orkar du så kan du leta upp det.

1. Övrig inkomst ???

2. Vilket inlägg ?

3. Det visste jag sen tidigare, men jag trodde att du hade bättre fantasi än att återupprepa dig. Så något tablettbehov uppstod icke.

4. Mina siffror angående skatt (7 700 på 30 000) är hämtade direkt ur 2012 års skattetabell, kommunal skattesats 33, vilken var den jag använde när jag ännu bodde i skatteparadiset Sverige.

5. Så det är helt rätt att den som betalar 25% skatt men inte bor i Sverige inte skall få sjukvård men den som betalar 26% och bor där skall få sjukvård ? Och vad fan har det med Grekland att göra...? Tryter argumenten eller ?

6. Om jag som pensionär betalar skatt som en medelsvensson så har jag en bedrövligt låg inkomst (pension) eftersom pensionärer straffbeskattas i skitlandet Sverige och betalar mer skatt än medelsvensson även för en månadslön på 2000. Tror du behöver läsa på...

7. Förstår inte vad du svamlar om. Mitt inlägg handlade faktiskt om att betala skatt men även få ta del av det jag är med och betala för.

 

8. Något svar på min fråga om vänsteridealen lyckades du inte heller prestera.

 

Om ditt inlägg från 2011 är lika förvirrat som ditt senaste svar så avstår jag nog från att försöka leta upp det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1. Övrig inkomst ???

2. Vilket inlägg ?

3. Det visste jag sen tidigare, men jag trodde att du hade bättre fantasi än att återupprepa dig. Så något tablettbehov uppstod icke.

4. Mina siffror angående skatt (7 700 på 30 000) är hämtade direkt ur 2012 års skattetabell, kommunal skattesats 33, vilken var den jag använde när jag ännu bodde i skatteparadiset Sverige.

5. Så det är helt rätt att den som betalar 25% skatt men inte bor i Sverige inte skall få sjukvård men den som betalar 26% och bor där skall få sjukvård ? Och vad fan har det med Grekland att göra...? Tryter argumenten eller ?

6. Om jag som pensionär betalar skatt som en medelsvensson så har jag en bedrövligt låg inkomst (pension) eftersom pensionärer straffbeskattas i skitlandet Sverige och betalar mer skatt än medelsvensson även för en månadslön på 2000. Tror du behöver läsa på...

7. Förstår inte vad du svamlar om. Mitt inlägg handlade faktiskt om att betala skatt men även få ta del av det jag är med och betala för.

 

8. Något svar på min fråga om vänsteridealen lyckades du inte heller prestera.

 

Om ditt inlägg från 2011 är lika förvirrat som ditt senaste svar så avstår jag nog från att försöka leta upp det.

 

 

1. Ja, 25% skatt räcker garanterat till din eventuella sjukvård. Men i Sverige så ska man betala skatt på inkomst.

2. Det du citerade innan. Inlägg #21, för att vara precis.

3. Om du visste det sedan tidigare, vad hade du förväntat dig för svar? Något nytt häpnadsväckande, eller?

4. Ja, jag kollade upp det och det stämmer. T.o.m något mindre än 7700 i skatt. Fast då får vi inte glömma sociala avgifter som ingen betalar åt dig som pensionär.

5. Arbetsgivaren står för sociala avgifter.

6. Pensionärer straffbeskattas inte. Det är arbetare som får en förmån.

7. Du förstår inte vad jag svamlar om, men du förstår inte att de svenska skattereglerna är på gott och ont. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

8. Dina vänsterideal får dig att känna sug efter pillerburken, kan jag märka.

 

Nej, mitt inlägg 2011 är nog helt i din smak. Det handlar om extrem orättvisa angående skatter som jag hade fått betala i Sverige utan att få någonting för dessa pengar. Jag skulle ha betalat mellan 900k till 1mille i skatt och skulle inte har rätt till någonting, knappt akutsjukvård. En papperslös eller valfri sprutnarkoman hade mer rättigheter än jag skulle haft, även om jag hade betalat mer i skatt än ett mindre villakvarter.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga, vilket tycks ha undgått dig fullständigt, är att vi är tvungna att vara med och betala den skattefinansierade sjukvården i skitlandet Sverige, men vi får inte utan vidare åka till Sverige och ta del av det som vi är med och finansierar genom att betala skatt.

 

Om jag istället kunde välja att betala skatt i Thailand och få gratis sjukvård här så skulle jag ha gjort det valet samma dag jag flyttade hit, men det får jag inte för det har politikerna i skitlandet Sverige bestämt.

 

Sen kan jag trösta dig med att om alla läste andras inlägg lika dåligt eller begrep dem lika lite som du så skulle Sverige snart vara som Grekland.

 

Jag har ingen aning om hur mycket du vet om skitlandet Sveriges skattesystem men jag förutsatte att du var medveten om att:

 

1. Det är komunalskatten som finansierar den komunala verksamheten i skitlandet Sverige.

 

2. Det är landstingsskatten som finansierar sjukvården i skitlandet Sverige.

 

3. Den statliga skatten finansierar statens åtaganden och verksamhet.

 

SINK-skatt är en statlig definitiv källskatt som personer som är bosatta utomlands får betala på tjänsteinkomster från Sverige, t ex pensioner från Sverige.

Eftersom nu inte staten i skitlandet Sverige bedriver sjukvård så betalar du alltså ingen skatt till sjukvården.

Jag har dock full förståelse för att du både vill ha kakan och äta upp den.

 

Men om du betalar enbart SINK-skatt så är du alltså inte med och finansierar sjukvården i skitlandet Sverige! Det har du nämligen aktivt valt att inte göra för att slippa betala så mycket skatt. Följaktligen så skall du heller inte åtnjuta sjukvården i skitlandet Sverige utan i det fantastiska land som du valt att bosätta dig i.

 

Det vore ju intressant att förstå precis hur du tänker? Är det så att du så länge du är en pigg pensionär helt vill slippa betala skatt i skitlandet Sverige. För att sedan om några år när diabetes, skrumplever, demens och andra sjukdoma som gör att det fantastiska landet du bor i nu framstår som mindre lockande än skitlandet Sverige, ja då vill du bara komma hit när andan faller på så skall vi ta hand om dig?

 

Inte undra på att vi som betalar skatt i Sverige tycker den är onödigt hög.

 

Dessutom så har inte politikerna i skitlandet Sverige bestämt att du inte skall få gratis sjukvård i Thailand. Det har dom thailänska politikerna gjort så du kan ju prova att framföra dina önskemål där och se vad som händer.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag har ingen aning om hur mycket du vet om skitlandet Sveriges skattesystem men jag förutsatte att du var medveten om att:

 

1. Det är komunalskatten som finansierar den komunala verksamheten i skitlandet Sverige.

 

2. Det är landstingsskatten som finansierar sjukvården i skitlandet Sverige.

 

3. Den statliga skatten finansierar statens åtaganden och verksamhet.

 

SINK-skatt är en statlig definitiv källskatt som personer som är bosatta utomlands får betala på tjänsteinkomster från Sverige, t ex pensioner från Sverige.

Eftersom nu inte staten i skitlandet Sverige bedriver sjukvård så betalar du alltså ingen skatt till sjukvården.

Jag har dock full förståelse för att du både vill ha kakan och äta upp den.

 

Men om du betalar enbart SINK-skatt så är du alltså inte med och finansierar sjukvården i skitlandet Sverige! Det har du nämligen aktivt valt att inte göra för att slippa betala så mycket skatt. Följaktligen så skall du heller inte åtnjuta sjukvården i skitlandet Sverige utan i det fantastiska land som du valt att bosätta dig i.

 

Det vore ju intressant att förstå precis hur du tänker? Är det så att du så länge du är en pigg pensionär helt vill slippa betala skatt i skitlandet Sverige. För att sedan om några år när diabetes, skrumplever, demens och andra sjukdoma som gör att det fantastiska landet du bor i nu framstår som mindre lockande än skitlandet Sverige, ja då vill du bara komma hit när andan faller på så skall vi ta hand om dig?

 

Inte undra på att vi som betalar skatt i Sverige tycker den är onödigt hög.

 

 

Att du ens ids förklara för honom.

Tror inte att han vill förstå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du ens ids förklara för honom.

Tror inte att han vill förstå. 

 

Tror inte jag heller! Men i likhet med en samarit så vägrar jag ge upp hoppet för mina medmänniskor.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det ju lite tråkigt att han anklagar mig för att inte ha koll på skattesystemet när han själv uppenbarligen inte har en susning om hur det fungerar.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Sedan är det ju lite tråkigt att han anklagar mig för att inte ha koll på skattesystemet när han själv uppenbarligen inte har en susning om hur det fungerar.

 

Men att du då inte lät han gnälla lite till för att sedan förklara för honom..

Nej, det är lite för styggt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det. Fast det hade ju inte varit så kul för honom att tappa ansiktet totalt.

Tappa ansiktet måste han ju ändå ha lärt sig i Thailand att man inte skall göra.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om hur mycket du vet om skitlandet Sveriges skattesystem men jag förutsatte att du var medveten om att:

 

1. Det är komunalskatten som finansierar den komunala verksamheten i skitlandet Sverige.

 

2. Det är landstingsskatten som finansierar sjukvården i skitlandet Sverige.

 

3. Den statliga skatten finansierar statens åtaganden och verksamhet.

 

SINK-skatt är en statlig definitiv källskatt som personer som är bosatta utomlands får betala på tjänsteinkomster från Sverige, t ex pensioner från Sverige.

Eftersom nu inte staten i skitlandet Sverige bedriver sjukvård så betalar du alltså ingen skatt till sjukvården.

Jag har dock full förståelse för att du både vill ha kakan och äta upp den.

 

Men om du betalar enbart SINK-skatt så är du alltså inte med och finansierar sjukvården i skitlandet Sverige! Det har du nämligen aktivt valt att inte göra för att slippa betala så mycket skatt. Följaktligen så skall du heller inte åtnjuta sjukvården i skitlandet Sverige utan i det fantastiska land som du valt att bosätta dig i.

 

Det vore ju intressant att förstå precis hur du tänker? Är det så att du så länge du är en pigg pensionär helt vill slippa betala skatt i skitlandet Sverige. För att sedan om några år när diabetes, skrumplever, demens och andra sjukdoma som gör att det fantastiska landet du bor i nu framstår som mindre lockande än skitlandet Sverige, ja då vill du bara komma hit när andan faller på så skall vi ta hand om dig?

 

Inte undra på att vi som betalar skatt i Sverige tycker den är onödigt hög.

 

Dessutom så har inte politikerna i skitlandet Sverige bestämt att du inte skall få gratis sjukvård i Thailand. Det har dom thailänska politikerna gjort så du kan ju prova att framföra dina önskemål där och se vad som händer.

 

Ja vad säger man .

När man i framtiden googlar "svar på tal" så kommer nog det här dyka upp på ohotad 1:a plats.

 

Högsta mpr-klass ..jag :hi: och :av-109998: ..Alltid kul o läsa såna vassa inlägg :good: //Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ni skriver hela tiden att man ska ha svensk pass för att bli åter inskriven i systemet. Hur faan är det för mig

som bott 35 år i Sverige, betalat mycket skatt under dessa år och kanske ska tillbringa tid i Thailand, får jag inte komma till

Sverige sen ? Ser jag ut så här: ??? och handläggaren gör så :na: O MPR medlemmar gör :slap:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som inte pankisarna har förstått, ni betalar ju inte 25%, utan ni FÅR 75%!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tappa ansiktet måste han ju ändå ha lärt sig i Thailand att man inte skall göra.

 

Den var riktigt bra! Hahahahahahaha!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som inte pankisarna har förstått, ni betalar ju inte 25%, utan ni FÅR 75%!!!!

 

Visst är det så. Bäste herr Kolba är förmodligen en till största delen ATP-pensionär. Och en ATP-pensionär får sin pension av den nu arbetande generationen däribland mig.

Många ATP-pensionärer tror felaktigt att pensionen är uppskjuten lön vilket den inte är.

 

Men för mig som omfattas av nya pensionssystemet så drabbas jag dubbelt eller om Kolba får som han vill till och med tredubbelt.

 

1. Min generation får betala ATP-pensionärernas pension eftersom ATP i korthet gick utt på att den växande skaran arbetande skulle betala pensionen till dom som arbetat färdig.

 

Dessvärre blev ju dom som arbetat klart fler och fler samtidigt som dom levde längre och längre. Som om inte det vore nog så ökade inte den skaran som arbetade för att betala dessa pensioner utan dom som betalade blev färre och färre.

Detta var ju ohållbart och därför gjorde man om pensionssystemet så att alla som arbetar får spara ihop till sin egen pension. Men eftersom det fans en stor grupp arbetare (ATP) som inte sparat till sin egen pension var man ju tvungen att ha övergångsregler. Dom går ju ut på att:

 

2. Den generation som arbetar nu (min) får förutom att spara ihop till sin egen pension även betala till generationen före (ATP Kolba?).

 

3. När nu Kolba sluppit betala lanstingsskatt eftersom han enbart betalar SINK-skatt så anser han ändå att jag förutom att betala både hans och min pension även skall betala hans sjukvård.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för mig som omfattas av nya pensionssystemet så drabbas jag dubbelt eller om Kolba får som han vill till och med tredubbelt.

 

 

 

Det värsta är väl att de flesta av oss aldrig kommer se röken av dessa inbetalade pengar, ett par rejäla ekonomiska kriser och sen är nog det mesta på ett eller annat vis bortsopat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta är väl att de flesta av oss aldrig kommer se röken av dessa inbetalade pengar, ett par rejäla ekonomiska kriser och sen är nog det mesta på ett eller annat vis bortsopat.

 

Nja nu är ju tyvär det nya pensionssystemet redan från början brutalt underfinansierat.

 

Den allmänna pensionen beräknades (med rätta) bli så dålig att vi medborgare aldrig hade accepterat det nya pensionssystemet.

För att vilseleda oss medborgare införde man det som kallas PPM som gav oss makten över vår egen pension.

Det lät ju väldigt lockande med dessa fina prognoser som gjordes i beräkningarna. Men i verkligheten handlade det om att ge oss intrycket av att vi skulle få en bra pension. 

Staten garanterar ju bara den almänna pensionen och inte PPM.

 

Det här gäller ju givetvis inte Kolba som till största delen är ATP-pensionär.

 

http://www.spp.se/site/spp.nsf/Get/geta84f2e32e3e15c927f5d609b00aa9c20/$FILE/Pensionssystemet_pyramid.jpg

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju intressant att förstå precis hur du tänker? Är det så att du så länge du är en pigg pensionär helt vill slippa betala skatt i skitlandet Sverige. För att sedan om några år när diabetes, skrumplever, demens och andra sjukdoma som gör att det fantastiska landet du bor i nu framstår som mindre lockande än skitlandet Sverige, ja då vill du bara komma hit när andan faller på så skall vi ta hand om dig?

 

Dessutom så har inte politikerna i skitlandet Sverige bestämt att du inte skall få gratis sjukvård i Thailand. Det har dom thailänska politikerna gjort så du kan ju prova att framföra dina önskemål där och se vad som händer.

Har jag påstått att jag inte vill betala skatt så länge jag är frisk men ändå få sjukvård ? Snacka inte skit.

 

Politikerna i skitlandet Sverige har bestämt att jag skall skatta i Sverige men inte i Thailand = Ingen sjukvård i Thailand.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ja, 25% skatt räcker garanterat till din eventuella sjukvård. Men i Sverige så ska man betala skatt på inkomst.

2. Det du citerade innan. Inlägg #21, för att vara precis.

3. Om du visste det sedan tidigare, vad hade du förväntat dig för svar? Något nytt häpnadsväckande, eller?

4. Ja, jag kollade upp det och det stämmer. T.o.m något mindre än 7700 i skatt. Fast då får vi inte glömma sociala avgifter som ingen betalar åt dig som pensionär.

5. Arbetsgivaren står för sociala avgifter.

6. Pensionärer straffbeskattas inte. Det är arbetare som får en förmån.

7. Du förstår inte vad jag svamlar om, men du förstår inte att de svenska skattereglerna är på gott och ont. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

8. Dina vänsterideal får dig att känna sug efter pillerburken, kan jag märka.

 

Nej, mitt inlägg 2011 är nog helt i din smak. Det handlar om extrem orättvisa angående skatter som jag hade fått betala i Sverige utan att få någonting för dessa pengar. Jag skulle ha betalat mellan 900k till 1mille i skatt och skulle inte har rätt till någonting, knappt akutsjukvård. En papperslös eller valfri sprutnarkoman hade mer rättigheter än jag skulle haft, även om jag hade betalat mer i skatt än ett mindre villakvarter.

1. Citat:

"Dessa 25% räcker inte att betala din sjukvård."

"Ja, 25% skatt räcker garanterat till din eventuella sjukvård."

Hur skall du ha det ?

2. Förstår tyvärr inte vad du menar.

3. Jag hade förväntat mig något mer ärligt. De som inte läst ditt tidigare skryt om hur du inte betalar skatt i Sverige kan ju faktiskt tro att du gör det när du pratar om "betala full skatt som alla andra".

4. Behövs inga sociala avgifter när en pensionär med c:a 14 000 i inkomst betalar 1000 mer i skatt än en icke pensionär. Det är illa nog ändå.

5. Hur pengarna fördelas skiter jag i. Jag betalar lika mycket i skatt som en som arbetar i Sverige ÄVEN om jag har SINK och då är min uppfattning den att jag skall ha samma rättigheter. Om sen staten tar hela kakan och inte delar med sig till kommun o landsting är inte mitt fel. Att sen pensionärer som bor kvar i Sverige skall betraktas som parasiter av Moderatregeringen och tvingas betala 1000 - 2000 mer i skatt per månad är bedrövligt. Bara det gör Sverige till ett skitland.

6. Vad är skillnaden ? Som jag skrev i 5. så betalar pensionärer mer i skatt vilket alltså är en bestraffning för att de arbetat ett helt liv och sett till att skitstövlar som Reinfeldt fått gratis universitetsutbildning mm.

7. Jag har aldrig sagt att jag vill både och, vilket du påstått ett flertal gånger. Jag har sagt att om jag betalar vill jag ha något för det, i annat fall vill jag inte betala för något jag inte får.

8. Du kringgår frågan - fegt.

 

Ok. Om jag orkar skall jag leta upp inlägget

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du ens ids förklara för honom.

Tror inte att han vill förstå. 

Frågan är om inte du diskvalificerat dig själv till att berätta för andra om vad de skall betala eller inte betala.

Om du nu tycker att jag skall vara så inihelvete solidarisk att jag glatt och villigt skänker bort 25% utan att ha något för det.

Varför smiter då du själv undan och betalar skatt i Norge istället för att glatt och solidariskt betala 1 mille ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det ju lite tråkigt att han anklagar mig för att inte ha koll på skattesystemet när han själv uppenbarligen inte har en susning om hur det fungerar.

Jo, Jag vet hur det fungerar så din förklaring kom inte som någon chock.

Men som jag skrev i ett annat svar: Det är inte mitt fel om staten tar hela kakan och inte låter landsting och kommun få något.

Det är inte jag som har bestämt fördelningen, men det är jag som drabbas av den.

Om jag hade haft samma rätt till sjukvård mm som de som är skrivna i Sverige så hade jag inte heller gnällt. Jag kostar inte Sverige mer än några futtiga kronor om året genom att finnas i några dataregister och få några brev utskickade från myndigheter.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det. Fast det hade ju inte varit så kul för honom att tappa ansiktet totalt.

Tappa ansiktet måste han ju ändå ha lärt sig i Thailand att man inte skall göra.

Tappa ansiktet för att du förklarar saker som jag redan vet ?

Tror att du tillskriver dig själv lite för stor betydelse.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet
Hårklyverier... Vilken del av de sociala avgifterna som arbetsgivaren betalar in kan betraktas som skatt resp. inte skatt ?

Och betalar jag 25% skatt så skall jag ta mig fan ha rätt till att utnyttja sjukvård och annat som betalas mha mina skattepengar, utan att behöva skriva in och ut mig ur skitlandet med jämna mellanrum.

 

Det är väl upp till dig att skriva ut dig eller ej. Så länge du uppfyller villkoren för att vara skriven i Sverige så har du dina rättigheter till fri sjukvård. Själv har jag varit boende i Thailand i 7 år men är skriven i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. Bäste herr Kolba är förmodligen en till största delen ATP-pensionär. Och en ATP-pensionär får sin pension av den nu arbetande generationen däribland mig.

Många ATP-pensionärer tror felaktigt att pensionen är uppskjuten lön vilket den inte är.

 

Men för mig som omfattas av nya pensionssystemet så drabbas jag dubbelt eller om Kolba får som han vill till och med tredubbelt.

 

1. Min generation får betala ATP-pensionärernas pension eftersom ATP i korthet gick utt på att den växande skaran arbetande skulle betala pensionen till dom som arbetat färdig.

 

Dessvärre blev ju dom som arbetat klart fler och fler samtidigt som dom levde längre och längre. Som om inte det vore nog så ökade inte den skaran som arbetade för att betala dessa pensioner utan dom som betalade blev färre och färre.

Detta var ju ohållbart och därför gjorde man om pensionssystemet så att alla som arbetar får spara ihop till sin egen pension. Men eftersom det fans en stor grupp arbetare (ATP) som inte sparat till sin egen pension var man ju tvungen att ha övergångsregler. Dom går ju ut på att:

 

2. Den generation som arbetar nu (min) får förutom att spara ihop till sin egen pension även betala till generationen före (ATP Kolba?).

 

3. När nu Kolba sluppit betala lanstingsskatt eftersom han enbart betalar SINK-skatt så anser han ändå att jag förutom att betala både hans och min pension även skall betala hans sjukvård.

Bäste herr Kollba är inte pensionär över huvud taget så tji fick du.

 

Dessutom så är bäste herr Kollbas pension till 19/20 betalad av det nya pensionssystemet så tji fick du igen.

 

Och nej, jag tror inte att pensionen är uppskjuten är uppskjuten lön.

Och jo, jag har själv arbetat för min pension samtidigt som jag betalat för 40-talisterna.

 

Kanske lite faktakontroller innan man använder beste herr Kollba som exempel kan vara på sin plats om man inte vill tappa ansiktet...

 

Jag anser och kommer att fortsätta göra det oavsett hur du argumenterar, att om jag är tvungen att betala 25% på lön och pension så skall jag ha något för det eftersom jag inte kostar stat/kommun/landsting mer än några fattiga kronor per år. Om sen du tror att det är du som betalar in mina 25% så får du väl fortsätta att tro det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja nu är ju tyvär det nya pensionssystemet redan från början brutalt underfinansierat.

 

Den allmänna pensionen beräknades (med rätta) bli så dålig att vi medborgare aldrig hade accepterat det nya pensionssystemet.

För att vilseleda oss medborgare införde man det som kallas PPM som gav oss makten över vår egen pension.

Det lät ju väldigt lockande med dessa fina prognoser som gjordes i beräkningarna. Men i verkligheten handlade det om att ge oss intrycket av att vi skulle få en bra pension. 

Staten garanterar ju bara den almänna pensionen och inte PPM.

 

Det här gäller ju givetvis inte Kolba som till största delen är ATP-pensionär.

 

http://www.spp.se/site/spp.nsf/Get/geta84f2e32e3e15c927f5d609b00aa9c20/$FILE/Pensionssystemet_pyramid.jpg

 

Du har faktiskt rätt i det mesta du skriver i detta inlägg, men det skulle vara trevligt om du slutade upp att påstå saker om mig som inte är sanna och som du rimligtvis (och uppenbarligen) inte vet något om.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl upp till dig att skriva ut dig eller ej. Så länge du uppfyller villkoren för att vara skriven i Sverige så har du dina rättigheter till fri sjukvård. Själv har jag varit boende i Thailand i 7 år men är skriven i Sverige.

Så länge pensionärer straffbeskattas har jag inget intresse av att skriva mig i Sverige.

Dessutom så behöver jag äga en bostad, ett företag eller ha minderåriga barn i Sverige för att inte bli tvångsutskriven om jag bor mer än halva året utomlands.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...