Jump to content
IGNORERAD

Studera heltid på Komvux


Sheriffen

Recommended Posts

Hej!

En annan sak jag inte är så insatt i är det här med bidrag för tjejens del. Min tjej menar att den dagen hon får PUT så får hon genom CSN runt 6000 i månaden om hon studerar heltid på Komvux. Vet någon om detta stämmer? Om ja, hur går man tillväga och är dessa pengar lån eller pengar som man "får" och slipper betala tillbaka? Någon som har tips&råd?

Tack på förhand! Ha en  bra dag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sheriffen

    8

  • Kim

    7

  • Acker

    6

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jo det stämmer ..Tjejen läser på folkhögskola hon får ca 6000 varje månad. Du kan oxå få en låne del oxå men kolla på www.csn.se

där står allt.

                            mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet bara lite om det.

Man får ca 6000, om man läser heltid(400 poäng) och inte har högre betyg än gymnasium nivå från sitt hemland.

De pengarna behöver man inte belata tillbaka.  :party:

Jag får inte ha studiebidrag ännu, även om jag studerar heltid ,för jag har bott här bara ett och ett halvt år.  :cry::lol:

Mer information, fråga din studieledare i skolan. Lycka till!

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet bara lite om det.

Man får ca 6000, om man läser heltid(400 poäng) och inte har högre betyg än gymnasium nivå från sitt hemland.

De pengarna behöver man inte belata tillbaka.  :party:

Jag får inte ha studiebidrag ännu, även om jag studerar heltid ,för jag har bott här bara ett och ett halvt år.  :cry::lol:

Mer information, fråga din studieledare i skolan. Lycka till!

Ahaa, tack för alla svar. Ska kolla upp detta mer noga. Men då min tjej läst på universitetet i Bangkok, är hon inte berättigad 6000 kr i månanden (citat: "inte har högre betyg än gymnasium nivå från sitt hemland.") eller kan hon få det ändå?

Ska titta på csn och läsa mer om detta.

Tack alla för svaren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ahaa, tack för alla svar. Ska kolla upp detta mer noga. Men då min tjej läst på universitetet i Bangkok, är hon inte berättigad 6000 kr i månanden (citat: "inte har högre betyg än gymnasium nivå från sitt hemland.") eller kan hon få det ändå?

Ska titta på csn och läsa mer om detta.

Tack alla för svaren.

Hon behöver väl inte nämna att hon läst på Universitetet förvisso... :whistle:;)

Har för mig att man är berättigad  till dessa 6 papp om man inte har en "utbildning motsvarande Svenskt 3 årigt gymnasium" vad som nu räknas som detta för någon som inte gått i Svensk skola tidigare.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hon behöver väl inte nämna att hon läst på Universitetet förvisso... :whistle:;)

Har för mig att man är berättigad  till dessa 6 papp om man inte har en "utbildning motsvarande Svenskt 3 årigt gymnasium" vad som nu räknas som detta för någon som inte gått i Svensk skola tidigare.

Mvh Swippe

Okej, tack för svaret. Lite luddiga och inte allför klockrena regler med andra ord. :morgon:

Hoppas dock inte man får återkrav eller dylikt om man inte säger att hon läst universitet eller något då man ansöker och sedan börjat få pengarna.?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Okej, tack för svaret. Lite luddiga och inte allför klockrena regler med andra ord. :morgon:

Hoppas dock inte man får återkrav eller dylikt om man inte säger att hon läst universitet eller något då man ansöker och sedan börjat få pengarna.?

Ja reglerna är nog lite luddiga men hon behöver knappast bekymmra sig om att bli återbetalningsskyldig om hon väl får det beviljat. Ingen som kollar upp hennes bakgrund, det krävs inga kopior på betyg eller så. :morgon:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Hon behöver väl inte nämna att hon läst på Universitetet förvisso... :whistle:;)

Har för mig att man är berättigad  till dessa 6 papp om man inte har en "utbildning motsvarande Svenskt 3 årigt gymnasium" vad som nu räknas som detta för någon som inte gått i Svensk skola tidigare.

Mvh Swippe

Thailændsk utbildning kan før det mesta inte tillgodoræknas nær man søker jobb i Sverige. Det bør ju vara lika åt bægge hållen annars blir det ett moment 22 :mad:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får studiestöd från CSN om man har fyllt 20 år och har varit i sverige minst 2 år (med UT) och sedan har fått PUT.

Man får studiestöd till och med det år man fyller 54 men rätten att låna begränsas redan från 45 års ålder.

Om hon är under 25 år.

Hon får 1 873 kronor i veckan om hon läser på heltid. (400 poäng, max 6 ämne) En del av summan är bidrag (643 kronor) och en del är lån (1 230 kronor). Hon kan söka ett tilläggsbidrag om hon har barn.

Mer info för de som har fyllt 20 år men under 25 läser man här

http://www.csn.se/2.128/2.319/2.330

Men hon får högrebidrag om hon har fyllt 25 år,(från och med det år hon fyller 25) och läser heltid på Komvux

(de som läst på högskolenivå och klarat minst 120 högskolepoäng eller som har motsvarande utländsk utbildning, kan dock inte få det högre bidraget på grundskole- eller gymnasienivå.) Vill hon läsa på Komvux då behöver hon inte medd CSN att hon har läst på universitetet från Thailand. Annars får hon inte högrebidrag.

Hon får 6000 per månad som hon inte behöver betala tillbaka.

Hon kan låna mer pengar om hon behöver. Då får hon 1492 kr extra per månad

men hon måste betala detta belopp tillbaka + ränta.

Mer om högrebidrag kan du läsa här

http://www.csn.se/2.19/2.330/1.1049

Detta länk förklarar för de som inte är svensk medborgare

http://www.csn.se/2.126/2.808/1.350

Lycka till  :mdr:

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dom har krav på att man måste ha klarat SFI D innan man har rätt till bidrag..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man får studiestöd från CSN om man har fyllt 20 år och har varit i sverige minst 2 år (med UT) och sedan har fått PUT.

Man får studiestöd till och med det år man fyller 54 men rätten att låna begränsas redan från 45 års ålder.

Om hon är under 25 år.

Hon får 1 873 kronor i veckan om hon läser på heltid. (400 poäng, max 6 ämne) En del av summan är bidrag (643 kronor) och en del är lån (1 230 kronor). Hon kan söka ett tilläggsbidrag om hon har barn.

Mer info för de som har fyllt 20 år men under 25 läser man här

http://www.csn.se/2.128/2.319/2.330

Men hon får högrebidrag om hon har fyllt 25 år,(från och med det år hon fyller 25) och läser heltid på Komvux

(de som läst på högskolenivå och klarat minst 120 högskolepoäng eller som har motsvarande utländsk utbildning, kan dock inte få det högre bidraget på grundskole- eller gymnasienivå.) Vill hon läsa på Komvux då behöver hon inte medd CSN att hon har läst på universitetet från Thailand. Annars får hon inte högrebidrag.

Hon får 6000 per månad som hon inte behöver betala tillbaka.

Hon kan låna mer pengar om hon behöver. Då får hon 1492 kr extra per månad

men hon måste betala detta belopp tillbaka + ränta.

Mer om högrebidrag kan du läsa här

http://www.csn.se/2.19/2.330/1.1049

Detta länk förklarar för de som inte är svensk medborgare

http://www.csn.se/2.126/2.808/1.350

Lycka till  :mdr:

Grymt stort tack för informationen! Tusen tack för hjälpen! :yes:

Nu har man lite "kött på benen" den dagen tjejen beviljas PUT. Kan nämna att hon läst på Universitetet i Bangkok under 4 år och är 30 år gammal...Så hoppas hon blir beviljad så hon kan få 6000:- i månaden den dagen vi söker det...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Grymt stort tack för informationen! Tusen tack för hjälpen! :yes:

Nu har man lite "kött på benen" den dagen tjejen beviljas PUT. Kan nämna att hon läst på Universitetet i Bangkok under 4 år och är 30 år gammal...Så hoppas hon blir beviljad så hon kan få 6000:- i månaden den dagen vi söker det...

Jodå, min tjej har 4 år på thailändskt universitet och fick ändå detta studiestöd så du behöver inte vara orolig. Tydligen är det som Swippe skriver att alla utlänningar som inte har 3-årigt SVENSKT gymnasiebetyg eller mer har rätt att få detta stöd. Dock har ingen skrivit att stödet dels är tidsbegränsat (till 52 studieveckor eller nåt sånt) samt att man tydligen får ytterligare en dryg tusenlapp extra om man har barn hemma.

Vi smög aldrig med frugans tidigare utbildningar när vi ansökte om detta studiestöd utan var helt öppna och studievägledaren sa att hennes tidigare universitetsutbildning inte var något hinder. Men det var 2-3 år sedan frugan fick detta stöd sista gången så jag reserverar mig för eventuella förändringar sedan dess.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

citat från CSNs hemsida. Det enda jag hittar om hur länge man kan få studiestöd:

Quote

Hur länge kan jag få studiemedel?

Svar:

Du kan få studiemedel i högst 240 veckor för högskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar.

Antar att detta måste gälla våra thaitjejers utbildning efter SFI?

Sen om man har barn gäller detta

Quote

Tilläggsbidrag 1/2/3/4 barn 123/200/241/282
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

citat från CSNs hemsida. Det enda jag hittar om hur länge man kan få studiestöd:

Antar att detta måste gälla våra thaitjejers utbildning efter SFI?

Jo att man kan få studiebidrag i högst 240 veckor för högskolestudier är en sak, men det är inte på samma höga nivå som det man kan få i högst 50 veckor eller nåt sånt för utlänningar som genomför svensk gymnasieutbildning.

För högskolestudier gäller samma studiebidragsregler som för vilken svensk som helst men för att överhuvudtaget komma in på svensk högskola så måste man ha läst in åtminstone vanlig högskolebehörighet i svenska samt ha resterande betyg för behörighet från utländskt gymnasium/högsola (dvs matte, engelska osv).

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det också möjligt att erhålla någon form av bidrag när de läser SFI? Jag menar, direkt efter UT beviljats?

Mvh,

Hack

Link to comment
Dela på andra sajter

*Är det också möjligt att erhålla någon form av bidrag när de läser SFI? Jag menar, direkt efter UT beviljats?

Mvh,

Hack*

Nej det är det inte..

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det också möjligt att erhålla någon form av bidrag när de läser SFI? Jag menar, direkt efter UT beviljats?

Mvh,

Hack

Nej, det finns inga bidrag för SFI. Däremot är det ju så att när svenska myndigheter känner sig tvingade att ge socialbidrag till asylsökande flyktingar så tycker man också att det är rimligt att dom bevistar svenskundervisning om dom nu inte har något annat att göra. Hellre än att sitta hemma och rulla tummarna...

Att omotiverade elever är benägna att störa undervisningen är inget sociala ingenjörer med sin fina socionomutbildning vill kännas vid.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

Hittade lite mer info angående hur länge man kan få studiemedel från CSN.

http://www.csn.se/ko...-fa/langsta-tid

Det stämmer som du säger att 240 veckor enbart är för högskolestudier eller motsvarande.

Men på länken ovan tyder jag som följande:

Om ens tjej inte har grundskoleutbildning. 80 veckor, eller t.om 100 veckor om hon behöver särskild färdighetsträning i att läsa/skriva räkna.

Sen när grundskolan är inläst och man går vidare på gymnasienivå:

120 veckor om man inte har treårig gymnasiekompetens. 80 veckor om man har treårig.

Sedan efter detta när man kommer till högskolan så är det 240 veckor.

Summa summarum. Om en thaitjej med 6 års skola i Thailand skulle börja läsa upp sig från början i Sverige efter SFI borde hon ju kunna få:

80 (100) + 120 + 240 = 460 veckor maximalt om hon går igenom alla studieinstanser och behöver gå tiden ut på alla nivåer.

Om man räknar på att man läser 38 veckor per år så innebär detta att en tjej med 6 års grundskola från Thailand kan studera heltid i ca 12 år i Sverige med studiebidrag från CSN.

Nu är ju detta ett extremfall, men teoretiskt måste väl detta stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

Hittade lite mer info angående hur länge man kan få studiemedel från CSN.

http://www.csn.se/ko...-fa/langsta-tid

Det stämmer som du säger att 240 veckor enbart är för högskolestudier eller motsvarande.

Men på länken ovan tyder jag som följande:

Om ens tjej inte har grundskoleutbildning. 80 veckor, eller t.om 100 veckor om hon behöver särskild färdighetsträning i att läsa/skriva räkna.

Sen när grundskolan är inläst och man går vidare på gymnasienivå:

120 veckor om man inte har treårig gymnasiekompetens. 80 veckor om man har treårig.

Sedan efter detta när man kommer till högskolan så är det 240 veckor.

Summa summarum. Om en thaitjej med 6 års skola i Thailand skulle börja läsa upp sig från början i Sverige efter SFI borde hon ju kunna få:

80 (100) + 120 + 240 = 460 veckor maximalt om hon går igenom alla studieinstanser och behöver gå tiden ut på alla nivåer.

Om man räknar på att man läser 38 veckor per år så innebär detta att en tjej med 6 års grundskola från Thailand kan studera heltid i ca 12 år i Sverige med studiebidrag från CSN.

Nu är ju detta ett extremfall, men teoretiskt måste väl detta stämma?

Utan att ha läst länken du hänvisar till så slås jag av frågan. Hur länge kan en vanlig svenskt studera med studiestöd från Csn?

Det som diskuterades i tråden är väl ett extra studiestöd som innebär att man får den normala lånedelen i bidrag utöver det vanliga studiebidraget som ju alla, även högt utbildade svenskar, får.

Och det extra studiestödet kan man väl knappast få i 12 år hur outbildad man än är från början?

Som sagt, min fru beviljades detta extra stöd i 50 veckor eller nåt sånt för studierna hon genomförde direkt efter SFI:n. Vid hennes senare studier, där hon läst in ett komplett svenskt gymnasiebetyg så har det bara varit det vanliga studiestödet som gällt, inget mer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag läste på länken hos CSN gäller för svenskar. Men det bör väl även gälla för utlänningar med PUT? I annat fall så är det ganska nära till medborgarskap för ens tjej.

Den högre bidragsdelen kan man få om man är över 25 år och studerar på studerar på grundskole- eller gymnasienivå. Bidraget (ej lån) är då 6264:- för en 4 veckorsperiod.

Man bör alltså kunna få även denna högre bidragsdel under 80 veckor om man inte har grundskoleutbildning när man läser grundskolan och under 120 veckor när man läser in gymnasiet om man inte har något gymnasie från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det jag läste på länken hos CSN gäller för svenskar. Men det bör väl även gälla för utlänningar med PUT? I annat fall så är det ganska nära till medborgarskap för ens tjej.

Den högre bidragsdelen kan man få om man är över 25 år och studerar på studerar på grundskole- eller gymnasienivå. Bidraget (ej lån) är då 6264:- för en 4 veckorsperiod.

Man bör alltså kunna få även denna högre bidragsdel under 80 veckor om man inte har grundskoleutbildning när man läser grundskolan och under 120 veckor när man läser in gymnasiet om man inte har något gymnasie från Thailand.

Där slog du huvudet på spiken. Precis samma studiebidragsregler gäller för invandrare med PUT som för svenskar i gemen.

Förutom det du nämner som en invandrad thaitjej kan erhålla om hon är över 25 samt studerar på svensk grundskole- eller gymnasienivå. Och detta gäller då alltså även om man har både gymnasie- och högskoleutbildning från hemlandet. Min fru som har just detta beviljades som sagt tidigare ca 50 veckors stöd. I övrigt gäller samma låga studiebidrag som för alla andra svenskar vad tusan nu det är, under 2000 kr i månaden i alla fall, tror jag, fast jag har lite taskigt minne för såna småsummor. Räcker ju inte speciellt långt när man ska handla och betala hyran, men är förstås riktigt bra att få "gratis" bara för att man studerar på statens bekostnad vilket väl kostar oss skattebetalare runt 2000-2500 kr/dag någonting?

(när min arbetsgivare betalade dryga ett års studier för mig så betalde dom ca 1800 kr/dag åt företaget som utbildade och det var i början på nittiotalet, och högskoleutbildning, nu 15 år senare, lär väl knappast vara billigare?)

Så det man får i studiebidrag är väl egentligen en droppe i havet mot för kostnaden för den gratisutbildning som staten (eller rättare sagt vi skattebetalare) står för.

Utöver det kan man förstås beviljas studielån från CSN som alla andra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

En annan sak jag inte är så insatt i är det här med bidrag för tjejens del. Min tjej menar att den dagen hon får PUT så får hon genom CSN runt 6000 i månaden om hon studerar heltid på Komvux. Vet någon om detta stämmer? Om ja, hur går man tillväga och är dessa pengar lån eller pengar som man "får" och slipper betala tillbaka? Någon som har tips&råd?

Tack på förhand! Ha en  bra dag.

Min tjej har klarat av SFI, går nu på SAS grund och har PUT. Hon får bidrag + rätt att låna pengar från CSN i och med detta (samma nivåer som för alla andra), däremot inget extra bidrag. Eftersom hon jobbar deltid blir det 50-75% av bidraget för heltid. Tydligen fanns tidigare någon form av extra studiebidrag för invandrare med utbildningsnivå lägre än svenskt gymnasium, men anslagen för detta har "tagit slut" stod det i CSN-papperen.

Min tjej har klarat av thailändskt gymnasium, men de sista åren var deltidsstudier på helger samtidigt som fabriksarbete - inte riktigt jämförbart med svenskt gymnasium skulle jag påstå. Inte heller vad gäller kursinnehåll. CSN tycks hålla med om detta.

För en person med utbildningsnivå som anses lägre än svensk grundskola kan det tydligen fortfarande ges extra bidrag för kompletteringsstudier. Vi känner en kvinna som får sådant bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gnarparn:

Det högre bidraget existerar fortfarande, men på CSN's hemsida står det så här:

"Det högre bidraget beviljas i den ordning som ansökningarna kommer in och så länge pengarna räcker."

Låter lite väl flummigt enligt mig, orättvist dessutom. Så vissa får detta bidraget för att dom tillämpar först till kvarn ur en okänd pott med pengar?

Det är ju rätt stor skillnad med 6264:- jämfört med 2684:- för normalbidraget, för 4 veckors heltidsstudier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Acker,

Tja... orättvist? Om nu riksdagen anslagit en viss mängd pengar till detta, hur tycker du då dom ska fördelas? Ska vissa anses mer värdiga att få bidraget?

Först till kvarn tycker jag är en rimlig princip i brist på bättre. Eller tycker du riksdagen ska bevilja en obegränsad mängd pengar till detta? Är du i så fall villig att betala mer skatt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...