Jump to content
IGNORERAD

Varning för bedragare!


Drik

Recommended Posts

Vi råkade ut för en lite otäck och konstig sak idag.

Min sambo Ann låg och sova här hemma Sverige när pappa ringde från hembyn.

Tydligen så hade en kvinna vart där och påstått att Ann hade gett henne pengar här i Sverige så hon kunde ge Anns familj när denna kvinna kom tillbaka till Isaan.

 

Denna kvinna sa att Ann hade gett henne runt 6000 Svenska kronor som denna kvinna skulle ge till pappa.

Men Hennes problem var att dessa pengar fanns någon annanstans och hon måste åka och växla från svenska  till Thai pengar...

Så hon ville låna 3000 THB för att hämta dessa 30000 THB!

 

Pappa Kong är förvisso en enkel Isaan bonde men dum är han inte.

För det första så kände ingen i hembyn denna kvinna.

För det andra så skickar Ann alltid pengar direkt till familjens konto och aldrig genom någon kurir!

 

Denna helt okända kvinna visste mycket om Ann och vårat förhållande och det känns lite oroväckande.

Enligt Ann så ska detta var ganska så vanligt knep för bedragare att hålla på med.

Hon är mycket på Lady Inter forumet och där pratar de mycket om dessa ligor.

 

Är det någon på MPR som har råkat ut för en liknande historia?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört talas om detta.Men det låter kusligt,att kvinnan kände till saker om er.Tur att gubben fattade misstankar.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört talas om detta.Men det låter kusligt,att kvinnan kände till saker om er.Tur att gubben fattade misstankar.

 

Ja, tycker det med. Man undrar ju var hon fått information ifrån?

Hon hade tydligen letat efter pappa Kong i hembyn och då frågat många grannar var han var.

I stort sätt alla grannar är släktingar till familjen och de undrade vem denna kvinna var!

Kvinnan sa att hon kände Ann och umgicks med Ann här hemma i Sverige.

 

Pappa Kong frågade denna kvinna om hon visste Anns telefon nummer är i Sverige men det hade kvinnan tydligen förträngt...

Konstig vän eller hur?

Kommer med massa pengar men behöver lite för att kunna ge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Detta låter ju inte bra. Att dom känner till saker om er och ert förhållande kan ju helt enkelt var för att dom sitter här och läser i din resetråd. Eller visste dom kanske ännu mer än sånt som går att läsa om i dina inlägg? Man ska nog vara försiktig med att lämna ut för mycket personlig info på öppna forum. Hursom så hoppas jag att den/dom som sysslar med dessa bedrägerier åker fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört talas om det ,men många är ju jävligt "företagsamma" av sig...

Kusligt dock att dom är företagsamma, tur att farsgubben fattade misstankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter ju inte bra. Att dom känner till saker om er och ert förhållande kan ju helt enkelt var för att dom sitter här och läser i din resetråd. Eller visste dom kanske ännu mer än sånt som går att läsa om i dina inlägg? Man ska nog vara försiktig med att lämna ut för mycket personlig info på öppna forum. Hursom så hoppas jag att den/dom som sysslar med dessa bedrägerier åker fast.

 

Den tanken har tyvärr slaget mig också för var ju ganska så öppen i min resetråd och berättade mycket personligt.

Men hoppas att det självklart inte är så! Men kanske måste man vara mera restriktiv och försiktig med vad man publicerar på ett forum?

Tråkigt men kommer nog att tänka noga på vad man delar med sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon lärt sig från " Nigeriabreven ", där är ju tillvägagångssättet

likadant. Du måste betala en summa för att få en betydligt större summa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon lärt sig från " Nigeriabreven ", där är ju tillvägagångssättet

likadant. Du måste betala en summa för att få en betydligt större summa.

 

Jo upplägget verkade vara detsamma.

Ge/låna lite pengar och få tillbaka mångdubbelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
Den tanken har tyvärr slaget mig också för var ju ganska så öppen i min resetråd och berättade mycket personligt.

Men hoppas att det självklart inte är så! Men kanske måste man vara mera restriktiv och försiktig med vad man publicerar på ett forum?

Tråkigt men kommer nog att tänka noga på vad man delar med sig...

Visst är det tråkigt att man ska behöva ta hänsyn till att det finns folk som kan göra vadsomhelst för att försöka komma åt andras pengar. Hur dom nu än har fått tag på fakta om er så är det ju skrämmande att dom är så jäkla fräcka att dom vågar söka upp fadern i hembyn :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Har heller inte hört nåt liknande. Känner mig själv lite upprörd just. Pratade med frugan för ett litet tag sedan.

Hon är hemma i Thailand derför att hennes pappa dog i torsdags. I går var det begravning, och efter begravningen hade de

flera hundra personer på besök hemm (Inte samtidigt). Hon hade utan att tänka sig för lämnat sin väska i trappan upp till andra våningen.

Senare upptäckte hon att det saknades 3000 Baht och 1500 SEK från sin plånbok.

Jäkla lågt att stjäla i samband med en begravning tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har heller inte hört nåt liknande. Känner mig själv lite upprörd just. Pratade med frugan för ett litet tag sedan.

Hon är hemma i Thailand derför att hennes pappa dog i torsdags. I går var det begravning, och efter begravningen hade de

flera hundra personer på besök hemm (Inte samtidigt). Hon hade utan att tänka sig för lämnat sin väska i trappan upp till andra våningen.

Senare upptäckte hon att det saknades 3000 Baht och 1500 SEK från sin plånbok.

Jäkla lågt att stjäla i samband med en begravning tycker jag.

 

Riktigt dåligt och tråkigt att bli av med sin väska på begravningen.

Det finns alltid kräk och kriminella typer som struntar i allt och ser bara till sin egen person.

Tappar tron på mänskligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla lågt att stjäla i samband med en begravning tycker jag.
 

 

Verkligen lågt, det går nog inte att komma mycket lägre

Link to comment
Dela på andra sajter

Senare upptäckte hon att det saknades 3000 Baht och 1500 SEK från sin plånbok

 

Fy fan, må svinet återfödas som hund i Kina...

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon
Riktigt dåligt och tråkigt att bli av med sin väska på begravningen.

Det finns alltid kräk och kriminella typer som struntar i allt och ser bara till sin egen person.

Tappar tron på mänskligheten.

Som tur va, så hade denna usla människa bara länsat plånboken. Väskan och plånboken var kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur va, så hade denna usla människa bara länsat plånboken. Väskan och plånboken var kvar.

 

Lite tröst i eländet i alla fall.

Skönt att pass, kreditkort och annat viktigt inte försvann!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tanken har tyvärr slaget mig också för var ju ganska så öppen i min resetråd och berättade mycket personligt.

Men hoppas att det självklart inte är så! Men kanske måste man vara mera restriktiv och försiktig med vad man publicerar på ett forum?

Tråkigt men kommer nog att tänka noga på vad man delar med sig...

Känns som att ett så avancerat upplägg vilket ju fordrat planläggning på detaljnivå skulle genomföras för 3000 bath. Eller skulle det på något sätt behövas mera pengar längre fram om pappa Kong tagit fram plånboken? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jo upplägget verkade vara detsamma.

Ge/låna lite pengar och få tillbaka mångdubbelt!

 

Det finns kanske risk att någon ville ha en liten del av pengarna från försäljningen av skolbussen innan det blev köp av en pickis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att ett så avancerat upplägg vilket ju fordrat planläggning på detaljnivå skulle genomföras för 3000 bath. Eller skulle det på något sätt behövas mera pengar längre fram om pappa Kong tagit fram plånboken? 

 

Håller med och Ann har pratat mera med hennes pappa och mera info har kommet fram nu.

Verkar som det är någon i byn eller släkten som ligger bakom!

Vi hade ju Tamboon för Anns mor och skulle inte förvåna mig om någon som var där fick denna briljanta ide...

 

De såg väl farangen och tänkte att de också vill ta del av våra "självklara" rikedomar, för ALLA faranger är ju stormrika.

Det vet ju alla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan, må svinet återfödas som hund i Kina...

Eller i Korea...

Eller risfältsråtta i Isaan.

 

Påminner lite om kärringen som ringde min hustru strax innan jag reste till Thailand.

Hon skulle ju också resa till Thailand alldeles strax, blablabla... och sälja mark för 10miljoner bath, enda problemet var att hon behövde låna pengar (av oss som hon redan var skyldig en dryg 1000-lapp för obetalda varor...), till biljetten.

Frugan har bara träffat damen 2 ggr och var artig, men så snart samtalet var över ringde hon en god vän som berättade att "marksäljarhistorien" dyker upp varje gång kärringen behöver betala spelskulder och träffar en ny Thaidam...

Vissa Thai har ingen skam i kroppen...

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
Håller med och Ann har pratat mera med hennes pappa och mera info har kommet fram nu.

Verkar som det är någon i byn eller släkten som ligger bakom!

Vi hade ju Tamboon för Anns mor och skulle inte förvåna mig om någon som var där fick denna briljanta ide...

 

De såg väl farangen och tänkte att de också vill ta del av våra "självklara" rikedomar, för ALLA faranger är ju stormrika.

Det vet ju alla...

Hoppas för eran del att det inte är släkten. För min del skulle det kännas extra jobbigt om det vore släkt,men iof blåsare som blåsare. Hursom  tog dom en jäkla risk för 3000b, speciellt om det är släkt. Hoppas att ni får reda på vem som ligger bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vacker dag så kommer sanningen fram.Endst en idi*t tar en sådan risk för 3000 baht.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att inte pappan erbjöd sig att ge de 3000 bht men propsade på att följa med och hjälpa till och ringde polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...